Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25, Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 19, BUU Alm.del Bilag 31
Offentligt
Censorledelsen for læreruddannelsen
Årsberetning 2023-2024
Årsberetningen fra læreruddannelsens censorledelse findes på hjemmesiden:
laerercensor.dk.
Beretningen omfatter perioden fra den 1. september 2023 til den 31. august 2024, hvilket betyder, at
de første eksamener under læreruddannelsens nye bekendtgørelse LU23 (BEK
LU23)
har været
afviklet, om end langt det fleste af studieårets eksamener fortsat er tilknyttet LU13
(BEK LU13).
Antallet af eksamensbegivenheder i 2023-2024 er 1.640 og antallet af studerende er 18.537. Der er
indgivet 1546 censorrapporter, hvilket svarer til, at der foreligger en rapport fra 94 % af alle
uddannelsens eksamener. Censorrapporterne indeholder både kvantitative og kvalitative data, hvor
censorerne fagligt vurderer og begrunder forhold af betydning for læreruddannelsens faglige
kvalitet, som den viser sig ved eksamen. Censorerne forholder sig i rapporterne ligeledes til forhold
af betydning for eksamensafvikling og i år også til de studerendes eventuelle brug af
Artificial
Intelligence (AI).
Censorrapporterne vidner overordnet om tilfredshed med uddannelsens faglige kvalitet. De
kvalitative besvarelser uddyber og nuancerer de statistiske data og påpeger forhold, som det er værd
at være opmærksom på i forhold til uddannelsens faglige kvalitet og ikke mindst forpligtelsen til at
værne om de studerendes retssikkerhed.
De vigtigste opmærksomhedsområder i årsberetningen 2024
For femte år i træk er det desværre ikke være muligt at fremvise karakterstatistikker som en del af
grundlaget for vurderingen af uddannelsens faglige kvalitet.
Censorernes vurderinger i censorrapporterne vidner om generel tilfredshed med læreruddannelsens
faglige kvalitet. Dog fremhæves nedenstående forhold inden for uddannelsens fire grundelementer
som opmærksomheds- og udviklingspunkter:
Lærerens grundfaglighed/ grundfaglighed (LU23):
Med henblik på kvaliteten i lærerens pædagogiske faglighed efterlyser censorerne klarhed i
eksamensbeskrivelserne for LU23, tydelige faglige krav og sikring af de pædagogiske fags
kompleksitet og tematiske bredde.
Med bekendtgørelsen LU13 er, og har det været, en gennemgående og stigende bekymring, at de
studerende ikke når i dybden med alle de væsentlige og obligatoriske pædagogiske dimensioner. I
skrivende stund er de nye eksamensbeskrivelser LU23 under revision, hvilket forhåbentlig vil
ændre denne tendens.
Undervisningsfag:
1