Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2926086_0001.png
Analyse
Afrapportering om SU-
udgifter til vandrende
arbejdstagere, 2024
Indhold
Afrapportering om SU-udgifter til vandrende arbejdstagere,
2024
1. Sammenfatning
1
3
1.1 Om afrapporteringen
3
1.2 Hovedkonklusioner i årets afrapportering
4
1.2.1 Kapitel 2: Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse 4
1.2.2 Kapitel 3: Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra
EU-/EØS-lande, som modtager SU
4
1.2.3 Kapitel 4: Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
5
2. Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse
2.1 Antal engelsksprogede uddannelser
2.2 Nye engelsksprogede uddannelser
2.3 Tilgangen af studerende på engelsksprogede uddannelser
2.4 Internationale studerendes beskæftigelse og udvandring
6
7
8
9
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
3. Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som modtager SU
12
3.1
SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
3.2
Metode for opgørelse af udgifterne til SU til vandrende
arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
3.3
Antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
3.4
Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager SU,
fordelt på institutionstyper
3.5
Skærpet kontrol
12
14
14
16
17
4. Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, medio
2024
19
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
1. Sammenfatning
1.1 Om afrapporteringen
SU-forligskredsen (regeringen, DF, RV, SF, K, LA) aftalte i 2013, at hvis SU-udgifterne til
vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande væsentligt overskred et aftalt niveau på
484 mio. kr. (2024-pl), skulle forligskredsen tage initiativ til at nedbringe udgifterne til
det aftalte niveau.
SU-forligskredsen har siden 2013 fulgt udviklingen i SU-udgifterne til vandrende ar-
bejdstagere fra EU-/EØS-lande. Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har i den
forbindelse fremlagt en årlig afrapportering vedrørende udviklingen i antallet af EU- og
EØS-borgere, der modtager SU i kraft af status som vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande.
På baggrund af, at SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere i flere år overskred det
aftalte niveau
– og at UFM’s prognoser skønnede, at udviklingen ville fortsætte –
blev
der i juni 2021 indgået
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannel-
ser
af et bredt flertal i Folketinget (S, V, DF, SF, K, og LA). Som opfølgning på aftalen
blev engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser lukket, så-
ledes at disse som udgangspunkt udbydes på dansk. Det fremgår i aftalen, at ”der
luk-
kes for tilgang til disse [engelsksprogede] uddannelser fra sommeroptaget 2022.”
Uni-
versitetsuddannelserne er ikke omfattet af reduktionerne. Der er med aftalen også und-
taget engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser med et
samlet optag på ca. 650 uddannelsespladser, der fortsat kan udbydes på engelsk.
Det fremgår endvidere af aftalen, at ”Aftalepartierne
er enige om, at der er behov for at
følge udviklingen på de tilbageværende engelsksprogede uddannelser tæt, og om nød-
vendigt tage yderligere værnsinitiativer, hvis tilgangen stiger væsentligt. Uddannelses-
og Forskningsministeriet vil derfor følge udviklingen i tilgangen af engelsksprogede stu-
derende i tæt dialog med institutionerne og aflægge en årlig rapport til SU-forligskred-
sen.”
Som opfølgning på den politiske aftale fra 2021 viser afrapporteringen derfor også ud-
viklingen i studerendes tilgang og beskæftigelse på engelsksprogede uddannelser, lige-
som den også indeholder en prognose for SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere fra
EU/EØS-lande i årene 2024-2028 og varigt.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0004.png
Analyse
1.2 Hovedkonklusioner i årets afrapportering
Afrapporteringen består af tre kapitler:
1.2.1 Kapitel 2: Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse
Kapitel 2 viser udviklingen i tilgangen og beskæftigelsen for internationale studerende
fra EU/EØS-lande.
1
Tilgangen på de engelsksprogede uddannelser i alt var 16.738 studerende i 2023. Heraf
var 5.206 internationale studerende, svarende til 31 pct. Dette er en stigning i forhold til
2022, hvor tilgangen var 14.825 studerende, hvoraf 4.380 var internationale studerende,
svarende til 30 pct.
Antallet af engelsksprogede udbud af videregående uddannelser er faldet fra 427 i 2018
til 291 i 2023. Det svarer til, at 21 pct. af uddannelsesudbuddene i 2023 var engelskspro-
gede.
Andelen af internationale dimittender, som er i beskæftigelse i Danmark, er steget fra
23 pct. blandt dimittenderne fra 2015 til 29 pct. blandt dimittenderne fra 2020.
I det seneste år er andelen i beskæftigelse blandt internationale dimittender steget fra
31 til 35 pct. for dimittender fra kandidatuddannelser, mens den er steget fra 12 til 15
pct. for dimittender fra erhvervsakademiuddannelser. På professionsbacheloruddannel-
ser har beskæftigelsen været uændret fra 2022 til 2023 (24 pct.).
Det bemærkes, at aftalen om reduktion af engelsksprogede uddannelser fra 2021 først
er trådt i kraft fra sommeroptaget 2022.
1.2.2 Kapitel 3: Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som modtager SU
Kapitel 3 viser udviklingen i vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande, der modtager
SU. Antallet er steget siden 2013.
I 2023 udgjorde vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande 4 pct. af samtlige støtte-
modtagere på de videregående uddannelser. Det er samme andel som i 2022.
SU-udgifterne til EU-/EØS-arbejdstagere udgør foreløbigt 535 mio. kr. (2024-pl) i 2023.
Til sammenligning er udgifterne opgjort til 614 mio. kr. (2024-pl) for 2022. Udgifterne er
således faldet fra 2022 til 2023.
Det bemærkes, at udgiften for 2023 vil blive lavere, da der også i 2024 vil blive rejst til-
bagebetalingskrav mod studerende, der ikke har opretholdt status som vandrende ar-
bejdstager i 2023. For støtteåret 2023 er der pt. rejst krav om tilbagebetaling for 31 mio.
kr. (2024-pl).
1
Jf. kapitel 2 følges udviklingen for internationale studerende fra EU-/EØS-lande, som er gruppen, der er drivende for
SU-udgifter for vandrende arbejdstagere. Gruppen adskiller sig lidt fra det tidligere monitoreringsbegreb (engelsk-
sprogede studerende).
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
1.2.3 Kapitel 4: Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Kapitel 4 viser prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-
lande for perioden 2024-2028 og varigt. Prognosen for SU-udgifter til vandrende ar-
bejdstagere skønner, at udgifterne vil være 495 mio. kr. i 2024 og 505 mio. kr. i 2028
(2024-pl) efter tilbagebetalingskrav. Varigt skønnes udgifterne at være 525 mio. kr.,
hvilket er en opjustering på 5 mio. kr. i forhold til sidste års prognose.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
2. Engelsksprogede
uddannelser samt
beskæftigelse
I
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
fra juni 2021 blev
aftalepartierne enige om, at SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere skulle
nedbringes ved, at engelsksprogede erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser lukkes eller omlægges til dansk fra sommeroptaget
2022, dog med undtagelse af ca. 650 pladser.
Aftalepartierne var desuden enige om, at
”der er et behov for at følge udviklingen på de
tilbageværende engelsksprogede uddannelser tæt, og om nødvendigt tage yderligere
værnsinitiativer, hvis tilgangen stiger væsentligt. Uddannelses- og Forskningsministe-
riet vil derfor følge udviklingen i tilgangen af engelsksprogede studerende i tæt dialog
med institutionerne og aflægge en årlig rapport til SU-forligskredsen.”
Aftalepartierne besluttede også
”som led i den årlige afrapportering til SU-forligskred-
sen at følge udviklingen i beskæftigelsen for engelsksprogede studerende tæt med hen-
blik på at understøtte et politisk fokus på, at der sker en forbedring af beskæftigelsen
for engelsksprogede studerende.”
Der blev med aftalen konkret aftalt en beskæftigelsesbonus med en årlig ramme på 50
mio. kr. fra 2025. Rammen fordeles til institutionerne ift. antallet af engelsksprogede
studerende, og udbetales hvis institutionen øger beskæftigelsesgraden for sine en-
gelsksprogede dimittender.
Det følger endvidere af
Aftalen
om
rammerne for reform af universitetsuddannelserne i
Danmark
fra juni 2023, at universiteterne kan oprette 1.100 ekstra engelsksprogede or-
dinære studiepladser årligt i perioden 2024-2028 og 2.500 ordinære studiepladser årligt
fra 2029. Der er tale om ordinære studiepladser på engelsksprogede kandidatuddannel-
ser. Initiativet skal bidrage til at øge antallet af internationale universitetsstuderende
særligt inden for de områder, hvor der er særlig efterspørgsel fra danske virksomheder,
samt understøtte et bredt udbud af uddannelser i hele landet, herunder ikke mindst
uden for de største byer, hvilket skal komme det lokale erhvervsliv til gode.
Dette kapitel gør på den baggrund status for udviklingen i udbud, tilgangen og
beskæftigelsen på engelsksprogede uddannelser. Udviklingen vises samlet set og
specifikt for internationale studerende fra EU-/EØS-lande.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0007.png
Analyse
Det skal bemærkes, at
internationale studerende
adskiller sig lidt fra
engelsksprogede
studerende,
der er anvendt i tidligere afrapporteringer.
2
Revideringen af begrebet
skyldes, at der har vist sig datamæssige udfordringer med opgørelsen af tilgangen af
engelsksprogede studerende. Desuden er internationale studerende fra EU-/EØS-lande
den gruppe, der primært er drivende for SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere.
2.1 Antal engelsksprogede uddannelser
Antallet af engelsksprogede udbud på de videregående uddannelser er faldet fra 427 i
2017 til 291 i 2023. Det svarer til, at 21 pct. af uddannelsesudbuddet i 2023 var engelsk-
sproget. På kandidatuddannelserne er 49 pct. af udbuddene på engelsk, jf. tabel 1. På
erhvervsakademiuddannelserne er 2 pct. af udbuddene på engelsk.
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
betød, at omkring
90 erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser blev lukket. 21 engelskspro-
gede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser blev videreført. Effekterne
af aftalen kan ses i udviklingen fra sommeren 2022 og frem. 2022-tallet indeholder også
uddannelser med vinterstart i 2022, og der er derfor flere end 21 engelsksprogede udbud
på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne i tabellen nedenfor, da
nogle af de lukkende engelsksprogede udbud havde optag i vinteren 2022. Det er derfor
først i 2023, at den fulde effekt af aftalen kan ses.
Tabel 1
Udbud af engelsksprogede videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets
ressort, antal og andel af alle udbud, 2018-2023
Antal
2018 2019 2020 2021 2022
Erhvervsakademiud-
dannelse (EA)
Professionsbachelor
(Overbygning)
Professionsbachelor
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelse
I alt
43
41
26
38
279
427
42
38
27
31
261
399
41
37
19
32
258
387
41
36
25
29
254
385
12
9
17
27
251
316
Andel
2023 2018 2019 2020 2021 2022
4
5
11
27
244
291
20%
42%
10%
11%
49%
29%
20%
38%
10%
9%
48%
27%
20%
37%
7%
10%
49%
27%
19%
36%
9%
9%
48%
26%
6%
10%
6%
8%
48%
23%
2023
2%
7%
4%
8%
49%
21%
Anm.:
Kilde:
Tabellen viser antallet af udbud, der har haft en tilgang det pågældende år. Året bliver talt fra den 1/10
året før til 30/9 i året. Udbud er defineret som en uddannelse på en institution inden for en kommune.
Erhvervskandidatuddannelser er ikke talt med som selvstændige udbud. Øvrige korte og mellemlange
videregående uddannelser og akademiske overbygningsuddannelser vises ikke særskilt, men indgår i
totalen. Udbud på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser med en tilgang på kun 1 eller 2
personer er ikke talt med.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
2
Den største forskel i de to opgørelser er, at studerende fra de nordiske lande tæller med i opgørelsen med de internati-
onale studerende, mens personer fra tredjelande, som ikke er selvbetaler eller fripladsstuderende, tæller med i opgørel-
sen af engelsksprogede studerende. Historisk har der kun været lille forskel i antal studerende mellem de to begreber.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0008.png
Analyse
2.2 Nye engelsksprogede uddannelser
Der er i 2023 godkendt 16 nye uddannelser, hvoraf fem er på engelsk. Det er alle 5 kan-
didatuddannelser, der er godkendt på engelsk, jf. tabel 2.
Tabel 2
Nye kandidat-, bachelor-, erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser fordelt på om de er
engelsksprogede, 2018-2023
2018
Erhvervsakademiuddannelse
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Professionsbachelor
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Professionsbachelor (overbygning)
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Bachelor
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Kandidat
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
Akademisk overbygningsuddannelse
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
I alt
Antal nye
Heraf på engelsk
Antal på engelsk (pct.)
19
7
37%
21
8
38%
23
4
17%
28
3
11%
28
5
18%
16
5
31%
3
1
33%
1
0
0%
7
7
100%
11
7
64%
3
2
67%
4
3
75%
9
4
44%
6
5
83%
0%
6
5
1
20%
5
1
20%
1
0
0%
7
1
14%
2
0
0%
3
0
0%
3
0
0%
3
0
0%
3
0
0%
1
0
0%
3
0
0%
2
0
0%
3
0
0%
13
0
0%
9
0
0%
7
0
0%
0
0
0
0
6
0
0%
6
0
0%
2
0
0%
1
0
0%
2019
2020
2021
2022
2023
Anm.:
Kilde:
Årstallet henviser til året for ansøgningen. Optællingen omfatter alle godkendt eller foreløbig godkendt
ansøgninger ekskl. dubleringer og flytninger. To engelsksprogede kandidatuddannelser fra ansøgnings-
året 2021, der ved sidste års opdatering stod med status="Indsendt" er nu medtaget, da de har fået æn-
dret status til "Godkendt"
Uddannelses- og Forskningsministeriets prækvalifikationsregister.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0009.png
Analyse
2.3 Tilgangen af studerende på engelsksprogede uddannelser
Tilgangen til engelsksprogede udbud er i 2023 på 16.738. Her er fraregnet de erhvervs-
akademi- og professionsbacheloruddannelser, der som følge af den politiske aftale fra
2021, skal lukke for optag i 2022. Tilgangen faldt især fra 2021 til 2022, mens der har
været en øget tilgang af studerende fra 2022 til 2023 på især de akademiske bachelor-
uddannelser, som er steget fra 2.025 til 2.508, og på kandidatuddannelserne, der er ste-
get fra 11.991 til 13.429. Antallet af internationale studerende fra EU/EØS-lande er også
steget her fra 4.380 i 2022 til 5.206 i 2023.
Tabel 3
Tilgang til engelsksprogede videregående uddannelser ekskl. lukkede eller omlagte uddannelser un-
der Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort og antal internationale studerende fra EU/EØS-
lande på de engelsksprogede uddannelser.
2018
Erhvervsakademiuddannelse (EA)
Heraf internationale studerende
Professionsbachelor (overbygning)
Heraf internationale studerende
Professionsbachelor
Heraf internationale studerende
Akademisk bachelor
Heraf internationale studerende
Akademisk overbygningsuddannelse
(AO)
Heraf internationale studerende
Kandidatuddannelse
Heraf internationale studerende
I alt
Heraf internationale studerende
Anm.:
12.491
3.453
15.939
4.887
12.074
3.219
14.891
4.174
12.567
3.319
15.403
4.267
180
139
164
93
374
206
2.729
696
2019
156
105
185
98
443
230
2.033
522
2020
162
114
127
70
412
228
2.135
536
2021
191
139
141
81
431
269
2.108
664
10
*
12.605
3.335
15.485
4.492
2022
152
108
168
111
480
279
2.025
721
9
5
11.991
3.156
14.825
4.380
2023
165
105
187
123
436
252
2.508
1.108
13
7
13.429
3.611
16.738
5.206
Kilde:
Tilgangen til engelsksprogede udbud, som er lukket pga. aftalen om reduktion af engelsksprogede ud-
dannelser, er fjernet af opgørelsen. Internationale studerende er studerende, som ikke har grundskole
eller ungdomsuddannelse fra Danmark, og
kun
har haft bopæl i Danmark i højest ét år før studiestart
eller højest have boet i Danmark i ét af de sidste fem år. Tallet for 2023 kan være usikkert, da flere af
personerne ikke har fået cpr-nummer på indskrivningstidspunktet, og koblinger mellem registrene er der-
for usikker. Der indgår i denne opgørelse kun internationale studerende fra EU/EØS-lande og ikke fra 3.
lande.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
2.4 Internationale studerendes beskæftigelse og udvandring
Antallet af fuldførte internationale studerende faldet fra 6.811 i 2016 til 5.857 i 2020. For
personer, der fuldførte uddannelsen i perioden fra 2015 til 2020, steg andelen af inter-
nationale dimittender, som var i beskæftigelse, fra 23 pct. til 29 pct., jf. tabel 4.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0010.png
Analyse
Tabel 4
Status 12.-23. måned efter fuldførelse for internationale studerende, der fuldførte 2015-2020
2015
Erhvervsakademiuddannelse (EA)
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
11%
9%
44%
7%
29%
1.145
12%
9%
44%
6%
29%
1.351
10%
7%
37%
6%
40%
1.412
12%
9%
42%
5%
31%
1.332
12%
8%
43%
5%
31%
1.189
15%
9%
47%
5%
25%
975
2016
2017
2018
2019
2020
Professionsbachelor (overbygning)
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Professionsbachelor
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Kandidatuddannelse
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
I alt
Beskæftigelse
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
23%
9%
13%
8%
47%
5.299
24%
8%
11%
10%
48%
6.811
23%
7%
11%
8%
51%
6.508
25%
8%
12%
6%
49%
6.401
26%
8%
11%
7%
48%
6.070
29%
7%
11%
6%
46%
5.857
28%
8%
0%
8%
56%
2.784
28%
6%
0%
11%
54%
4.047
28%
6%
0%
10%
56%
3.623
30%
6%
0%
7%
57%
3.568
31%
7%
0%
8%
54%
3.571
35%
5%
0%
7%
53%
3.496
20%
9%
13%
7%
52%
745
20%
6%
11%
8%
55%
709
20%
8%
13%
6%
53%
673
28%
7%
12%
5%
49%
617
24%
11%
13%
6%
45%
599
24%
9%
17%
8%
43%
624
24%
16%
14%
10%
36%
625
23%
13%
15%
10%
38%
704
24%
14%
12%
9%
42%
800
23%
12%
15%
7%
43%
884
23%
10%
13%
6%
48%
711
25%
12%
12%
6%
44%
762
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
Anm.:
Kilde:
Internationale studerende er studerende, som ikke har grundskole eller ungdomsuddannelse fra Dan-
mark og
kun
har haft bopæl i Danmark højest ét år før studiestart eller højest have boet i Danmark i ét af
de sidste fem år. Der indgår i denne opgørelse kun internationale studerende fra EU/EØS-lande og ikke
fra 3. lande. Opgørelsen inkluderer fuldførte fra erhvervsakademiuddannelser, professionsbachelorud-
dannelser og kandidatuddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0012.png
Analyse
3. Udviklingen i antallet
af vandrende
arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som
modtager SU
3.1 SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
Som udgangspunkt skal man være dansk statsborger for at få SU i Danmark. Udenland-
ske statsborgere kan dog i særlige tilfælde opnå ret til SU. Studerende med udenlandsk
statsborgerskab kan således ligestilles med danske statsborgere efter en række danske
regler eller
når det drejer sig om statsborgere fra et andet EU-/EØS-land
efter EU-
retten, herunder reglerne for ligestilling af vandrende arbejdstagere, jf. Boks 3.1.
Fokus i denne status er de studerende fra EU-/EØS-lande eller Schweiz, der har opnået
ret til SU ved at blive ligestillet som vandrende arbejdstagere i Danmark efter EU-ret-
ten, i kapitlet benævnt
vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande med SU.
Boks 3.1 Regler for ligestilling af udenlandske statsborgere
Udenlandske statsborgere har mulighed for at søge om at blive ligestillet med danske
statsborgere, og dermed opnå ret til dansk SU, efter danske regler eller efter EU-retten,
jf. SU-bekendtgørelsen.
Ligestilling efter danske regler
- Den studerende kom til Danmark sammen med sine forældre (med fast ophold her
i landet hos forældrene) før den studerende fyldte 20 år
- Den studerende har i mindst 2 år haft ophold i Danmark og været gift med en
dansk statsborger
- Den studerende arbejder eller har haft arbejde i Danmark i mindst 2 år med mini-
mum 30 timers erhvervsarbejde om ugen
- Den studerende har opholdt sig i Danmark i mindst 5 år
- Den studerende tilhører det danske mindretal i Sydslesvig
- Den studerende er omfattet af § 2, stk. 2 (flygtninge), § 2, stk. 3 (familiesammenført
til en flygtning) eller § 2, stk. 4 (andre familiesammenførte) i lov om integration.
- Den studerende er tyrkisk statsborger og barn af en tyrkisk arbejdstager, hvor
begge har registreret bopæl i Danmark
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0013.png
Analyse
Ligestilling efter EU-retten
Den studerende er statsborger i et EU-/EØS-land eller Schweiz og
- Har status som vandrende arbejdstager i Danmark, eller
- Har været bosat i Danmark i fem år.
Den studerende er:
- Barn af en EU-/EØS-arbejdstager
- Ægtefælle til en EU-/EØS-arbejdstager
- Forælder til en EU-/EØS-arbejdstager
- I familie med en EU-/EØS-statsborger og har været bosat i Danmark i fem år.
Som følge af EU-Domstolens afgørelse i sag C-46/12, L.N. af 21. februar 2013 har EU-
/EØS-borgere, der indrejser til Danmark med det hovedformål at studere, i modsætning
til praksis før domsafsigelsen, ret til SU, hvis de samtidig har status som vandrende ar-
bejdstagere i Danmark. Som udgangspunkt skal den studerende have beskæftigelse i
mindst 10-12 timer ugentligt.
I 2023 udgjorde vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande 4 pct. af samtlige støtte-
modtagere på de videregående uddannelser, jf.
figur 1.
Det er cirka samme andel som i
2022.
Figur 1
Støttemodtagere på videregående uddannelser fordelt på ligestillingsårsag, pct., 2023
1%
5%
4%
90%
Ligestillet efter danske regler
Ligestillet som EU/EØS-arbejdstager
Ligestillet efter øvrige EU-retslige regler
Ingen ligestilling, danske statsborgere
Anm.: Videregående uddannelser på erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
3.2 Metode for opgørelse af udgifterne til SU til vandrende
arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
Studerende, der er blevet godkendt til at modtage SU som vandrende arbejdstagere i
Danmark efter EU-retten, skal opretholde arbejdstagerstatus i hele perioden med SU.
Retten til SU bortfalder ved mistet arbejdstagerstatus. Alle vandrende arbejdstagere
fra EU-/EØS-lande, der modtager SU, får derfor hver måned deres beskæftigelse kon-
trolleret i et digitalt kontrolsystem. Der rejses tilbagebetalingskrav for de studerende,
der har mistet arbejdstagerstatus.
Statistikken i dette kapitel er opgjort pr. april 2024 og tager derfor højde for de tilbage-
betalingskrav, der frem til dette tidspunkt er blevet rejst ved kontrolindsatsen. Kontrol-
indsatsen gennemføres typisk ¾ år efter udbetalingsmåneden. I 2. kvartal 2024 rejses
der således stadig krav, der vedrører udgifter for støtteåret 2023, hvorfor antal støtte-
modtagere samt den opgjorte udgift til SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-
lande for 2023 vil falde.
3.3 Antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
EU-domstolens afgørelse i 2013 og den heraf følgende ændrede praksis har, som tidli-
gere anslået, betydet en stigning i antallet af EU-/EØS-arbejdstagere med SU. Antallet
af EU-/EØS-arbejdstagere med SU er i 2023 ca. 11.000, jf.
Figur 3.
Til sammenligning var
det tilsvarende tal ca. 12.000 i 2022.
Som det fremgår af
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennem-
førelse
(2013), blev der indarbejdet et aftalt niveau for merudgifterne til SU efter L.N.-
dommen svarende til, at udgifterne ikke væsentligt må overstige 484 mio. kr. før skat og
tilbageløb i 2024-pl.
SU-udgifterne til EU-/EØS-arbejdstagere udgør foreløbigt 535 mio. kr. (2024-pl) for
2023. Det bemærkes, at udgiften for 2023 vil blive lavere, da der også i 2024 vil blive
rejst tilbagebetalingskrav mod studerende, der ikke har opretholdt status som
vandrende arbejdstager i 2023.
Til sammenligning er udgifterne opgjort til 614 mio. kr. (2024-pl) for 2022. Udgifterne er
således faldet fra 2022 til 2023, jf. Figur 2.
Det forventes dermed, at udgiften for 2023 vil overskride den aftalte ramme for udgifter
til SU til EU-/EØS-arbejdstagere. Jf. Kapitel 4 forventes det dog, at SU-udgifterne frem
mod 2028 falder til 505 mio. kr.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0015.png
Analyse
Figur 2
Tildelt SU-stipendium for EU-/EØS-ar-
bejdstagere før skat og tilbageløb, mio.
kr. (2024-pl) samt aftalt niveau, 2013-
2023*
Mio. kr.
700
600
500
400
300
200
100
0
Figur 3
EU-/EØS-arbejdstagere som modtager
SU, antal stipendiemodtagere og antal
stipendieårsværk, 2013-2023*
Antal
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Årsværk
Tildelt stipendium
Aftalt niveau
Antal
Årsværk
Anm.:
Kilde:
Et stipendieårsværk svarer til stipendier i 12 måneder for en eller flere personer.
*Tallene for især 2023 vil blive nedjusteret i løbet af 2024, da krav mod de enkelte støtteår rejses lø-
bende ved kontrolindsatsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Tyskland er det land, hvor der kommer flest vandrende arbejdstagere fra, efterfulgt af
Polen og Spanien, jf. tabel 5.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0016.png
Analyse
Tabel 5
Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager SU, fordelt på statsborgerskab (top-15),
antal og pct.-vis udvikling, 2014-2023
Pct.-vis ud-
vikling fra
2022-2023
-2%
-7%
4%
1%
-27%
-19%
-13%
15%
6%
25%
5%
-20%
7%
-24%
-31%
2014
Tyskland
Polen
Spanien
Italien
Slovakiet
Rumænien
Ungarn
Grækenland
Sverige
Norge
Island
Tjekkiet
Portugal
Kroatien
Litauen
Anm.:
Kilde:
328
379
161
134
238
961
373
114
162
46
128
76
55
10
653
2015
520
561
262
240
492
1.254
578
180
240
110
184
181
82
35
716
2016
719
701
340
387
775
1.385
746
232
293
170
230
346
132
85
749
2017
866
874
405
500
975
1.386
844
311
316
210
307
467
196
169
750
2018
1.021
949
505
595
1.051
1.277
832
406
344
234
350
500
238
251
775
2019
1.140
936
562
663
1.046
1.128
821
436
389
249
362
493
239
310
729
2020
1.126
865
580
664
1.025
1.009
796
391
382
288
374
450
223
333
607
2021
1.198
1.007
785
838
1.133
1.041
882
438
443
352
383
471
268
408
495
2022
1.239
1.104
983
954
1.055
948
858
532
450
367
393
441
321
394
390
2023
1.220
1.032
1.019
963
772
771
743
612
479
459
413
351
342
299
271
Tabellen medtager de 15 lande med flest EU-/EØS-arbejdstagere med SU i Danmark i 2023.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3.4 Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager
SU, fordelt på institutionstyper
Antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der starter på en uddannelse
og modtager SU på erhvervsakademierne og professionshøjskolerne, er faldet med hen-
holdsvis 380 og 268 støttemodtagere fra 2022 til 2023, mens det på universiteterne er
steget med 193. jf. figur 4.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
16
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0017.png
Analyse
Figur 4
Første tilgang af EU-/EØS-arbejdstagere til SU fordelt på institutionstyper, 2013-2023
Antall
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Universiteter
Professionshøjskoler
Erhvervsakademier
Øvrige institutioner
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I 2023 udgør vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande ca. 4 pct. af samtlige støtte-
modtagere på erhvervsakademierne, ca. 2 pct. på professionshøjskolerne og ca. 5 pct.
på universiteterne, jf. figur 5. I forhold til 2022 er andelen faldet på erhvervsakademierne
og professionshøjskolerne, mens den er steget på universiteterne, hvilket skal ses i lyset
af
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser fra 2021.
Figur 5
Andel af SU-støttemodtagere, som er vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, pct., 2022-
2023
Pct.
8%
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
1,9%
2,5%
5,1%
7,2%
4,2%
4,6%
Andel i 2023
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Andel I 2022
3.5 Skærpet kontrol
Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der modtager SU, skal opretholde deres
beskæftigelse for at bevare retten til at modtage SU. Som udgangspunkt skal beskæf-
tigelsen have en vis grad af stabilitet og udgøre mindst 10-12 timer ugentligt.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0018.png
Analyse
Som aftalt i SU-forligskredsen i
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for stu-
diegennemførelse
(2013) blev en skærpet administrativ praksis indført efter L.N.-dom-
men med det formål at undgå misbrug. Hver måned screenes alle vandrende arbejdsta-
gere fra EU-/EØS-landes beskæftigelse digitalt, og de studerende, der ikke umiddelbart
lever op til kriterierne for beskæftigelse, udtages til manuel kontrol. Det betyder, at de
vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der ikke opfylder beskæftigelseskravet,
får stoppet deres SU og modtager et krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU.
I årene fra 2014 til 2023 er der ved kontrolindsatsen rejst i alt 20.310 tilbagebetalings-
krav for støtteårene 2014-2023, jf. tabel 6.
Tabel 6
Krav rejst mod EU-/EØS-arbejdstagere for støtteårene, antal og mio. kr. (2024-pl), 2014-2023
Samlet
2023 2014-
2023
1.822 20.310
31
423
2014
Antal krav
Samlet krav mio. kr.
Anm.:
1.213
35
2015
1.720
41
2016
2.296
53
2017
2.528
53
2018
2.346
48
2019
2.169
41
2020
2.062
43
2021
1.912
36
2022
2.242
42
Kilde:
*Tallene for især 2023 vil blive opjusteret i løbet af 2024, da krav mod de enkelte støtteår rejses løbende
ved kontrolindsatsen.
Antallet af rejste krav ved kontrolindsatsen opgjort efter det støtteår, de vedrører. Der er også rejst krav
om tilbagebetaling i perioden fra januar 2013 til april 2014, men disse krav kan ikke opgøres særskilt.
Eksklusiv frafaldne krav.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
18
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2926086_0019.png
Analyse
4. Prognose for SU-
udgifter til vandrende
arbejdstagere, medio
2024
Prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere er opdateret medio 2024. Udgif-
terne forventes at være 495 mio. kr. efter kontrolindsats i 2024, 505 mio. kr. i 2028 og
525 mio. kr. varigt. Det svarer til en opjustering på 5 mio. kr. af de varige udgifter i for-
hold til forrige prognose.
Tabel 1
Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, medio 2024 og primo 2023, 2024-2028 og va-
rigt, mio. kr. (2024-pl)
2024
Prognose, medio 2024
Prognose, ultimo 2023
Difference
495
495
0
2025
505
490
15
2026
510
500
10
2027
505
505
0
2028
505
505
0
Varigt
525
520
5
Anm.:
Kilde:
Prognosen er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Udgifterne er efter løbende kontrolindsats og før tilbage-
løb. Prognosen er behæftet med usikkerhed.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
19