Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2931035_0001.png
Attraktive bioanalytiker- og radiograf-
uddannelser med mindre frafald
Foretræde for Uddannelses- og Forskningsudvalget
5. november 2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
2931035_0002.png
Bioanalytikere
er specialister i
at finde tegn på sygdom i
analyser af biologiske prøver,
som fx blod, urin og væv.
Radiografer
er specialister i at
finde tegn på sygdom i billeder
og arbejder med røntgen, MR,
CT og ultralyd.
Uden dem ville læger tage
beslutninger i blinde.
70-80%
af alle kliniske
diagnoser bygger på deres
undersøgelser.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
2931035_0003.png
Patienter er afhængige af
specialistkompetencer
Bioanalytikere og radiografers analyser
sørger for, at man kan få øje på de
sygdomme, kroppen gemmer på.
Ikke svært at tage prøver eller billeder
men det kræver specialistviden at få
pålidelige analysesvar.
Vigtige sparringspartnere for læger
og overtager opgaver fra læger.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
2931035_0004.png
Bioanalytiker- og
radiografuddannelserne
Fuldt optag på uddannelserne
Antal studiepladser opnormeret
Bachelorprojekterne er praksisforankrede
Naturvidenskabeligt tunge uddannelser
Frafald er et problem. Især fordi de studerende
ikke er fagligt rustede eller modne nok.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
2931035_0005.png
Undgå øget frafald
Adgangskrav til
uddannelserne skal være
en 3-årig ungdoms-
uddannelse.
Lavt fagligt niveau er årsag til
frafald.
De studerende risikerer at få
et stort praksischok.
Radiografstuderende skal fx
lære at betjene teknologisk
avanceret udstyr som CT- og
MR-scannere samt udføre
strålebehandling.
Bioanalytikerstuderende skal fx
lære at udføre og fortolke
biomedicinske analyser i
biokemi, mikrobiologi, genetik,
patologi og nuklearmedicin.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
2931035_0006.png
Sikr attraktive uddannelser
Skær ikke 15 ECTS points fra
professionsuddannelserne
Bevar praksisnære bachelorprojekter
Bachelorprojekter udvikler praksis til gavn for
patienter.
Blindgydeuddannelser kan ikke konkurrere
med universitetet.
Det vil øge presset på sundhedsvæsenet og i
sidste ende gå ud over patientsikkerheden.