Til
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund
Børne- og Undervisningsudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketingspolitikere valgt ind i Syddanmark
Tønder den 10. oktober 2024
Bekymringsskrivelse - Sundhedsudspillets betydning for det tværgående samarbejde på
uddannelsesområdet
Kære ministre og folketingspolitikere
Regeringen er som bekendt kommet med sit udspil til en sundhedsreform.
Udspillet berører også kort en række regionale udviklingsopgaver, der ikke vedrører sundhedsområdet. Her
fremgår det, at størstedelen af de opgaver, der bl.a. omhandler ungdomsuddannelser, fortsat løses bedst på
det regionale niveau. Det vil vi som uddannelsesaktører i Syddanmark gerne bakke op om.
Med sundhedsudspillet vil regeringen imidlertid også fjerne regionernes mulighed for at arbejde med
regionale udviklingsstrategier og udviklingsaktiviteter knyttet hertil. Udspillet skaber også en stor usikkerhed
om fremtiden for Region Syddanmarks Uddannelsespulje. Det er vi forundrede over og bekymrede for.
I Syddanmark har vi en lang tradition for at samarbejde bredt på tværs af den syddanske uddannelses- og
arbejdsmarkedssektor. Syddansk Uddannelsesforum (SUF) blev nedsat i 2018 som en videreudvikling af
den såkaldte ”Syddansk Uddannelsesaftale” fra 2009. I SUF mødes aktører fra alle dele af
uddannelsesområdet sammen med kommunale og regionale politikere til tværgående dialog og samarbejde
om bl.a. udviklingsaktiviteter.
Det tværgående samarbejde på uddannelsesområdet i Syddanmark hænger tæt sammen med den fælles
regionale udviklingsstrategi ”Sammen om fremtidens Syddanmark”. Her beskæftiger vi os selvsagt særligt
med de indsatsområder i strategien, der vedrører uddannelsesområdet, men vi har derudover en interesse i
flere af de øvrige indsatsområder i udviklingsstrategien. Det gælder fx i forhold til, hvordan elever og
studerende skal komme til og fra de syddanske uddannelsesinstitutioner, brugen af og samspillet med
kulturtilbud i regionen og ikke mindst elevernes og de studerendes trivsel. Og det gælder også, når
uddannelsesinstitutioner deltager i udviklingsaktiviteter, der skal bidrage til en mere klimavenlig og
bæredygtig institutionsdrift.
Det er uklart om, og i givet fald i hvilket omfang, Region Syddanmarks Uddannelsespulje kan videreføres.
Med ca. 20 mio. kr. årligt i uddannelsespuljen har regionsrådet gennem årene prioriteret at finansiere mange
udviklingsaktiviteter på syddanske ungdomsuddannelser og FGU-institutioner. Tilsvarende har også andre
aktører (videregående uddannelser, kommuner m.fl.) fået del i midlerne som økonomiske partnere.
Udviklingsaktiviteterne har bl.a. omfattet understøttelse af campusdannelser og fusioner, styrkelse af de
unges fremmedsprogskompetencer, brobygning og understøttelse af erhvervsuddannelser/STEM-
uddannelser, fremme af unges trivsel og meget mere. Opkvalificering af undervisere har i øvrigt været et
centralt element i mange af udviklingsaktiviteterne.
Foruden uddannelsespuljeindsatserne, deltager en lang række uddannelsesinstitutioner også i andre
aktiviteter med ophæng i den regionale udviklingsstrategi. Det drejer sig fx om projekter såsom ”Klimavenlige