Udvalget for Småøer 2024-25
UFS Alm.del Bilag 2
Offentligt
2939037_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Den 4. oktober 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 171 (ULØ alm. del) stillet 10. september 2024 efter ønske
fra Susie Jessen (DD).
Spørgsmål nr. 171
”Hvad
er status på kystsikringen af de danske småøer, og hvordan sikrer ministeren, at de nødvendige
beredskabsplaner udarbejdes i tæt samarbejde mellem kommune, beredskab og øboere?”
Svar
Klimaforandringerne betyder, at vi i hele Danmark skal omstille os til at kunne håndtere det vildere
vejr. Det gælder også de danske småøer, som er særligt udsatte ift. påvirkningerne fra havet.
Jeg har forelagt spørgsmålets første del om status på kystsikringen af de danske småøer for
Kystdirektoratet, som oplyser at:
Kystbeskyttelse er som udgangspunkt grundejerens ansvar i Danmark, og det er derfor op til den
enkelte grundejer at beslutte, hvorvidt man ønsker at beskytte sin grund og ejendom mod
oversvømmelse fra havet. Kommunerne kan tage initiativ til kommunale fællesprojekter, som er større
projekter på tværs af lodsejere. Desuden er det kommunerne, der har kompetencen ift. at give
tilladelse til kystbeskyttelse, herunder at sikre at kystbeskyttelsesprojekter lever op til gældende
lovgivning. Det gælder således også for kystbeskyttelsesprojekter på de danske småøer.
Kystdirektoratet kender derfor ikke status på kystbeskyttelsen af de danske småøer.”
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Beredskabsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det følger af beredskabsloven, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage en samlet plan for
kommunens beredskab. Den generelle beredskabsplan skal sætte kommunen i stand til at opretholde
kommunens funktioner i tilfælde af større ulykker og katastrofer. Planen skal revideres, i det omfang
udviklingen gør det nødvendigt, dog mindst én gang i hver kommunale valgperiode, og indsendes til
Beredskabsstyrelsen.
I forhold til det kommunale redningsberedskab skal kommunen bl.a. tage stilling til, hvilke risici i
ansvarsområdet (kommunen), herunder i forhold til småøer, det kommunale redningsberedskab skal
kunne håndtere, samt hvordan det kommunale redningsberedskab skal håndtere de forskellige risici
det vil sige niveauet af indsatskapacitet og forebyggelseskapacitet. Tanken bag denne risikobaserede
dimensionering er således et ønske om lokal fastlæggelse af risiko-profil, robusthedsprofil og
serviceniveau.
Miljø- og Ligestillingsministeriet
• Frederiksholms Kanal 26 • 1220
København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
UFS, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Kopi af: ULØ alm. del - svar på spm. 171 om status på kystsikringen af de danske småøer
Kommunalbestyrelsen kan i processen vælge at sende planen for det kommunale redningsberedskab i
høring hos eksempelvis borgere og virksomheder, før den vedtages. Dette er dog
ikke et krav. Udkastet til planen skal sendes til udtalelse hos Beredskabsstyrelsen, inden den
behandles af kommunalbestyrelsen. Planerne skal revideres, i det omfang udviklingen gør det
nødvendigt, dog mindst én gang hvert fjerde år.”
Magnus Heunicke
/
Anne Elizabeth Kamstrup
2