Udvalget for Småøer 2024-25
UFS Alm.del Bilag 11
Offentligt
2963621_0001.png
Ønske om at målrette reguleringen i den mindre færgefart
Lov om færgefart har til formål at sikre en effektiv opfyldelse af samfundets behov for drift af
færgeruter.
Færgesekretariatets hovedformål er at fremme driftsoptimering og et løbende kommunalt
samarbejde på færgeområdet. Også derfor er der symmetri mellem lovens formål og
Færgesekretariatets ønsker om regelforenkling, der kan bidrage til, at vi lever op til både nationale
og kommunale ønsker om en effektiv og sikker færgebetjening af de danske småøer.
Udgangspunktet
Vi har talt om det længe. Hvordan kan fremtidens regler for passagerskibe i national fart udformes
mest hensigtsmæssigt indenfor de krav, der stilles i EU og anden international regulering?
Ikke desto mindre er det ikke opfattelsen, at det er blevet lettere de sidste mange år. Oplevelsen i
den mindre færgefart er, at vi ofte støder på stive regler, hvor en lille færge i et meget begrænset
fartområde billedligt talt bliver behandlet som et stort handelsskib, der sejler verden rundt.
Naturligvis går vi ikke på kompromis med sikkerheden. Men Færgesekretariatet er overbeviste om,
at nogle regler og procedurer kan forenkles og målrettes lige netop ø-færgerne i deres specifikke
fart, størrelse og virke.
Den nye færgenavigatøruddannelse er et godt eksempel, hvor vi af samarbejdets og viljens vej
endelig er ved at lykkedes med at finde en løsning, der kan bidrage til at løse et nationalt problem
med rekruttering. Uden at vi tilsidesætter sikkerheden.
Det er flere steder en udbredt opfattelse, at det i vores nabolande f.eks. Sverige og Norge er
lykkedes at finde fornuftige løsninger for indenrigsfærgefart i fjorde og skærgård, der indenfor de
overordnede internationale rammer matcher det nationale behov.
Færgesekretariatet er bekymret for en fremtidig bemandingsfastsættelse og krav til yderligere
mandskab om bord på skibene. Færgesekretariatet har ikke selv ressourcer eller kontakter til at
kortlægge og indhente erfaringer f.eks. i forhold til bemandingsfastsættelser, som man i Danmark
kunne læne sig op ad. Det kan derfor foreslås, at Søfartsstyrelsen anmodes om at lave en sådan
erfaringsindsamling med henblik på effektiv indenrigsfærgefart.
Samarbejdet med Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har nedsat et særlig udvalg Udvalget for Indenrigsfærgefart under
Skibstilsynsrådet. Vi er glade for den bevågenhed og opmærksomhed, der her rettes mod vores
segment.
For der er brug for mere målrettede nationale retningslinjer i forhold til den mindre færgefart, så det
ikke bliver ved snakken.
Det gode samarbejde med Søfartsstyrelsen eksisterer også lokalt. Der findes via dialog ind
imellem lokale løsninger. Men de er baseret på et udgangspunkt, der ligger langt fra hverdagen
ombord på ø-færgen og med et ophæng i de internationale IMO regler, som der er meget lidt vilje
til at afvige fra. Det betyder, at der er meget stor usikkerhed i forhold til drift og økonomi for både
færge og kommuner.
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger
UFS, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 2/1-25 fra Færgesekretariatet om færgebetjening til brug for møde 22/1-25
2963621_0002.png
Behov for robuste regler baseret på evidens og risiko
Vi har brug for et råderum for de fagprofessionelle altså færgens personale og den kommunale
driftsorganisation. Derfor efterspørger vi en mere tillidsbaseret styring baseret på evidens og risiko
i den mindre færgefart. Vi sejler tæt på land i tæt besejlede områder i velkendt kendt og oftest roligt
farvand.
Vi taler ikke for, at der ikke også fremover skal være tilsyn fra Søfartsstyrelsens side, men for at
kontrol/syn bør bidrage til den gode opgaveløsning, hvor risiko og sikkerhed spiller hovedrollen.
Ikke gennemførelse af krav og regler, der er beregnet for den internationale skibsfart.
Kontrol fra Søfartsstyrelsens side i form af dialogbaserede syn kan hjælpe os med at håndtere
risikoen i praksis, hvor udgangspunktet bør være den enkelte færge og dens begrænsede
fartområde.
Vi har brug for robuste løsninger, som færgerne og kommunerne kan brug til at styre effektivt og
tilrettelægge en effektiv og fornuftig drift.
Bemandingsfastsættelsen bekymrer
Søfartsstyrelsen arbejder med krav om større besætninger i særlig de enmandsbetjente færger.
Kravet bliver udløst ved fastsættelse af besætningen som følge af modernisering af eksisterende
fartøjer eller ved anskaffelse af nye fx el-færger. Det er derfor afgørende, at disse krav ikke sætter
en stopper for modernisering af flåden og grøn omstilling alene begrundet i regler.
En enmandsbetjent færge vil pt. have 3 ansatte, så hvis bemandingsfastsættelsen hæves fra 1 til 2
vil det ikke blot kræve en enkelt medarbejder mere men en fordobling af medarbejderstaben, hvis
de skal kunne levere det nuværende serviceniveau.
Herudover er vi også bekymret for en evt. afsmittende effekt, så der også stilles krav om flere
besætningsmedlemmer på de to-mandsbetjente færger. Det giver enorme udfordringer i forhold til
rekruttering og økonomi i den enkelte rute og dermed i næste ende det serviceniveau, der kan
leveres.
Færgesekretariatet noterer sig, at der ikke stilles krav til to skibsførere, men at der stilles krav til, at
de ansatte har de nødvendige specificerede sejllads- og sikkerhedsmæssige kompetencer. I
forhold til gældende praksis er der tale om en stramning, hvilket markant øger personaleomkost-
ningerne for de berørte farter ligesom det stiller krav til rekruttering af personale. En opgave som
allerede i dag kan være vanskelig at løfte.
Færgesekretariatet går ikke på kompromis med sikkerheden ombord. Men kravet kan ikke være
baseret på erfaringer med uheld og ulykker i den mindre færgefart. Ø-færgerne er i kendt og
beskyttet farvand. Færgesekretariatet efterlyser derfor, at der foretages en konkret
sikkerhedsvurdering og ikke blot en skematisk tilgang til spørgsmålet.
Eksempler på andre regler
Færgesekretariatet kan pege på en række områder, hvor regelsæt og krav ikke synes helt så
relevante for de korte ruter og mindre færger, eller hvor omkostninger og opgaver ikke er
proportionelle med overfartens omfang og ressourcer. Konkret kan Færgesekretariatet pege på
følgende opgaver, som bør gennemgås mhp at finde smidige løsninger:
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger
UFS, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 2/1-25 fra Færgesekretariatet om færgebetjening til brug for møde 22/1-25
2963621_0003.png
Krav til skibsmedicinkisten
Syn – flexible synsintervaller
Passagerrettigheder
Krav til skiltning, forenkling og tidssvarende. Endvidere kræver mængden af skilte
opdatering og løbende vedligehold.
e. Håndtering af oliebiler/farligt gods om bord på færger
f. Ækvivalensprocedurer ved batteriinstallation
a.
b.
c.
d.
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger