Ønske om at målrette reguleringen i den mindre færgefart
Lov om færgefart har til formål at sikre en effektiv opfyldelse af samfundets behov for drift af
færgeruter.
Færgesekretariatets hovedformål er at fremme driftsoptimering og et løbende kommunalt
samarbejde på færgeområdet. Også derfor er der symmetri mellem lovens formål og
Færgesekretariatets ønsker om regelforenkling, der kan bidrage til, at vi lever op til både nationale
og kommunale ønsker om en effektiv og sikker færgebetjening af de danske småøer.
Udgangspunktet
Vi har talt om det længe. Hvordan kan fremtidens regler for passagerskibe i national fart udformes
mest hensigtsmæssigt indenfor de krav, der stilles i EU og anden international regulering?
Ikke desto mindre er det ikke opfattelsen, at det er blevet lettere de sidste mange år. Oplevelsen i
den mindre færgefart er, at vi ofte støder på stive regler, hvor en lille færge i et meget begrænset
fartområde billedligt talt bliver behandlet som et stort handelsskib, der sejler verden rundt.
Naturligvis går vi ikke på kompromis med sikkerheden. Men Færgesekretariatet er overbeviste om,
at nogle regler og procedurer kan forenkles og målrettes lige netop ø-færgerne i deres specifikke
fart, størrelse og virke.
Den nye færgenavigatøruddannelse er et godt eksempel, hvor vi af samarbejdets og viljens vej
endelig er ved at lykkedes med at finde en løsning, der kan bidrage til at løse et nationalt problem
med rekruttering. Uden at vi tilsidesætter sikkerheden.
Det er flere steder en udbredt opfattelse, at det i vores nabolande f.eks. Sverige og Norge er
lykkedes at finde fornuftige løsninger for indenrigsfærgefart i fjorde og skærgård, der indenfor de
overordnede internationale rammer matcher det nationale behov.
Færgesekretariatet er bekymret for en fremtidig bemandingsfastsættelse og krav til yderligere
mandskab om bord på skibene. Færgesekretariatet har ikke selv ressourcer eller kontakter til at
kortlægge og indhente erfaringer f.eks. i forhold til bemandingsfastsættelser, som man i Danmark
kunne læne sig op ad. Det kan derfor foreslås, at Søfartsstyrelsen anmodes om at lave en sådan
erfaringsindsamling med henblik på effektiv indenrigsfærgefart.
Samarbejdet med Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har nedsat et særlig udvalg Udvalget for Indenrigsfærgefart under
Skibstilsynsrådet. Vi er glade for den bevågenhed og opmærksomhed, der her rettes mod vores
segment.
For der er brug for mere målrettede nationale retningslinjer i forhold til den mindre færgefart, så det
ikke bliver ved snakken.
Det gode samarbejde med Søfartsstyrelsen eksisterer også lokalt. Der findes via dialog ind
imellem lokale løsninger. Men de er baseret på et udgangspunkt, der ligger langt fra hverdagen
ombord på ø-færgen og med et ophæng i de internationale IMO regler, som der er meget lidt vilje
til at afvige fra. Det betyder, at der er meget stor usikkerhed i forhold til drift og økonomi for både
færge og kommuner.
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger