Udvalget for Småøer 2024-25
UFS Alm.del Bilag 11
Offentligt
2963620_0001.png
Behov for puljemidler: Alder på medlemskommunernes ø-færger og
kommunernes ambitioner i klimahandleplanerne
Færgesekretariatet havde sammen med Sammenslutningen af danske Småøer og Småøernes
Færgeselskab den 11. september 2024 fornøjelse af at mødes med Folketingets udvalg for
småøer til en dialog om ø-færgefarten.
Udvalget fremsatte i den forbindelse ønske om en oversigt over behovet for investeringer i nye
færger til øerne samt eventuelt manglende finansiering til brug for udvalgets stillingtagen til
behovet for puljemidler.
Færgesekretariatet kan ikke svare på hvor mange puljemidler, der konkret af brug for, da det
afhænger af mange faktorer: Færgernes alder og stand, deres drivmidler, mulighed for retrofitting
eller andre alternative løsninger, kommunale budgetter og budgetlofter, statslig medfinansiering
mv.
En række ansøgere herunder en del af Færgesekretariatets medlemskommuner har ansøgt om
tilskud til at anskaffe nye færger under de tidligere grønne puljer. Det er typisk på ruter, hvor de
eksisterende færger er nedslidte, hvorfor de under alle omstændigheder vil skulle udskiftes inden
for forholdsvis få år. I nogle tilfælde er der ønske om at erstatte eksisterende færger, der er for
store eller små til efterspørgslen på ruten, i andre ønskes kapaciteten opretholdt.
I alle tilfælde er det behovet for at kunne opretholde stabil færgedrift, der er drivkraften bag
udskiftningsbehovet.
Kommunernes klimahandlingsplaner afspejler også ambitionerne om, at færgedriften omstilles til
fossilfri drift. Færgesekretariatet har nedenfor indsat udpluk af de kommunale klimahandlingsplaner
fsva kommunernes egen færgedrift. En omstilling til klimavenlige færger fremfor traditionelle færger
indebærer i sig selv yderligere omkostninger, når færgerne skal udskiftes, men kommunerne
italesætter i klimaplanerne ambitionerne om at bidrage til, at de nationale klimamål kan nås.
I december 2021 var der søgt om tilskud på 851,5 mio. kr. Puljen var på 233 mio. kr. hvilket
betyder, at der allerede dengang var behov for flere puljemidler. Den oprindelige tanke var, at
kommuner og andre operatører kunne opnå op til 25 pct. i tilskud. Pga. den store efterspørgsel
blev støttesatsen også til nogle af de projekter, der blev tildelt midler mindre end forudsat.
Siden har prisstigninger og eksterne hændelser samt mere præcise budgetter udhulet støttesatsen
yderligere. Det betyder, at den reelle tildelte støttesats kun udgør mellem 10 og 15 pct. af
anskaffelsesprisen.
En ny, mindre el-færge formodes at komme til at koste mellem 120-150 mio. kr. Større færger langt
mere. Hertil kommer ombygning af færgeleje og fremføring af elektricitet og ladeinfrastruktur, som
afhænger af den lokale forsyningsgrad og geografi. Men der er tale om betydelige millionbeløb,
som let løber op i 10-30 mio. kr. inkl. tilslutningsafgift.
Et færgeprojekt i kommunale rammer og økonomi er både processuelt, planlægningsmæssigt og
teknisk udfordrende. Det strækker sig over en længere årrække. Derfor er det nødvendigt, at
tilsagn om puljemidler matcher de behov, der er for langsigtet planlægning.
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger
UFS, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 2/1-25 fra Færgesekretariatet om færgebetjening til brug for møde 22/1-25
2963620_0002.png
Færgernes alder, de kommunale ambitioner om at bidrage til, at de nationale klimamål nås og den
store søgning på tidligere puljer vidner alt om, at der er brug for flere puljemidler med et langt
investeringsforløb for øje.
Nedenfor ses en oversigt over de kommunale færger, der er organiseret i Færgesekretariatets 18
medlemskommuner.
Kommune
Slagelse (Agersø,
Omø)
Færgens/færgernes
byggeår
M/F Omø 2004
M/F Agersø 1994
M/F Agersø III 2012
M/F Kattegat 1978
Assens (Baagø)
M/F Baagø 1976
M/F Ida 1959
Aabenraa (Barsø)
M/F Barsøfærgen1980
Faaborg-Midtfyn
(Avernakø, Lyø,
Bjørnø)
M/F Lille Bjørn1994
M/F Faaborg III 2012
Aalborg (Egholm)
Hals-Egense
M/F Egholm 1972,
M/F Egholm II1963/2010
M/F Hals-Egense 1961
M/F Egense 1955
Horsens (Endelave)
Skive (Fur)
Holbæk (Orø)
M/F Endelave 1998
M/F Sleipner-Fur 1996
M/F Mjølner 2012
M/F Orø 2003
Kommunens
klimahandlingsplan
Fokusområde –
miljøvenlig færgedrift.
CO2 neutral i 2025. Ny
standard el-færge og
retroffitting af
Agersøfærgen fra diesel
til el.
Baagø færgen omstilles
til fossilfrit brændstof, når
den moderniseres eller
udskiftes. Minus 170 tons
CO2 i 2050.
Frem mod 2050 –
omlægning af
kommunens færgedrift til
en klimavenlig løsning.
Overordnet mål om 40
pct. reduktion på
transportområdet i 2030,
neutralitet i 2050.
Færgerne udleder 4.000
tons CO2. Tidsfrist 2030,
formentlig nye færger i
2027 til Ø-færgen, og el
til Fyn-Als.
Overordnet mål 70 pct.
Reduktion i 2030, 100
pct. I 2050. Omtale af
behovet for el til
elektrificering af
transportsektoren.
Færgen ikke specifikt
nævnt.
Færgen ikke specifikt
nævnt.
Færgen ikke specifikt
nævnt.
Omlægning af Orø-
færgen vil have en
reduktionseffekt på 1.000
tons CO2 = 4 pct. af den
samlede udledning og 20
Tilskudstilsagn
Tilskud til
Omøfærgen –
28,7 mio. kr.
Tilskud til
Avernakø-Lyø
24,6 mio. kr.
Tilskud Hals-
Egense 19.8
mio.kr.
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger
UFS, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 2/1-25 fra Færgesekretariatet om færgebetjening til brug for møde 22/1-25
2963620_0003.png
Norddjurs (Anholt)
M/F Anholt 2003
Hedensted (Hjarnø)
Odder (Tunø)
M/F Hjarnø 1987
M/F Tunøfærgen 1993
Lolland (Askø,
Femø, Fejø)
M/F Ulfsund 1987
M/F Femøsund 1999
M/F Christine 2002
M/F Smålandshavet 1987
Kalundborg (Sejerø,
Nekselø)
M/F Nekselø1994
M/F Sejerøfærgen1998
M/F Havlit 1996
Langeland (Strynø)
M/F Strynø 2013
Struer (Venø)
Haderslev (Aarø)
Svendborg (Skarø,
Drejø; Hjortø)
M/F Venøsund1931
M/F Venø Færgen 2010
M/F Aarø 1999
M/F Højestene 1997
M/F Hjortøboen 1976
pct. af
transportsektorens. 2030
delmål at nedbringe
fossile brændstoffer i den
tunge transport og non-
road sektoren med 20
pct. 2050 fuld udfasning
af benzin og diesel.
Sektormål at skifte til
emissionsfri kollektiv
transport. Norddjurs
afsøger mulighederne for
at gøre Anholt færgen
emissionsneutral eller –
fri.
Nævner ikke færgen
specifikt.
Senest i 2025 har Odder
kommune Tunø-færgen i
udbud, og senest i 2030
er den udskiftet med en
el-dreven færge.
Bidrager med en
reduktion på 395 tons
CO2.
CO2 neutral
transportsektor i 2050.
De 4 færger bidrager
med 5 pct. af de samlede
udledningerne. Delmål:
Elektrificering i 2021-
2030 evt. Power-to-X,
brint eller gas.
Kommunen arbejder på
at udskifte to
dieseldrevne færger til
Nekselø og Sejerø med
el-færger.
Reduktionspotentialet
2.134 tons CO2.
I 2040 er kommunen
CO2 neutral på
transportområdet excl.
færgerne. I 2025 sejler
Strynøfærgen på
HVO/biodiesel.
Venøfærgen sejler på el
inden 2030.
Delmål 2030/2050
omstilling af færgen.
Delmål mod 2050 –
fossilfrie kommunalt
Tilskud 24,45
mio. kr.
Tilskud Femø-
Kragenæs 26,7
mio. kr.
Tilskud Sejerø
36,1 mio. kr.
Tilskud retrofit –
3,1 mio. kr.
Hjortø – tilskud
5,25
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger
UFS, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 2/1-25 fra Færgesekretariatet om færgebetjening til brug for møde 22/1-25
2963620_0004.png
Ærø (Birkholm)
Birkholmposten 2019
ejede færger. Vil
indsætte fossilfrie færger
til Skarø, Drejø og Hjortø
inden 2030. nedsættelse
af 970 tons CO2 frem til
2030.
I 2025 udbydes
Birkholmposten med krav
om fossilfri drift. I 2035 vil
Ærø have 100 pct.
fossilfrie færger.
Skaarø – tilskud
25,4 mio. kr.
Kilde: Småøerne Færgeselskab, hjemmesider, kommunernes klimahandleplaner,
Transportministeriets rapporter.
Forbehold: Oplysningerne er baseret på Færgesekretariatets indhentning af oplysninger fra
ovennævnte kilder og er ikke valideret i kommunerne.
Note: Herudover er der også kommunalt eller privatejede ø-færger eller genvejsfærger, som ikke
er omfattet af det særlige ø-tilskud iflg. Udligningsloven. De færger er typisk endnu ældre. For så
vidt angår ø-kommunernes færger er disse heller ikke omfattet af ovenstående oversigt.
Færgesekretariatet – Vestergade 1 – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – se
www.faergesekr.dk
for yderligere kontaktoplysninger