Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1
Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del - Bilag 99
Offentligt
➔
Besøg af det svenske
og danske
transportudvalg
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Page
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Page
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Københavns Lufthavn
er
den primære lufthavn for
både Danmark og det
sydlige Sverige
fra CPH er svenskere
Københavns Lufthavn som sin nærmeste
internationale lufthavn
igennem CPH.
det Sydlige Sverige går via CPH
➔
12 pct.
af de lokalt afgående passagerer
➔
40%
af Sveriges befolkning har
➔
1/3 af værdien af dansk eksport
går
➔
Omkring 2/3-dele af alt luftfragt
fra
➔
114 mia. SEK
i samfundsøkonomisk
bidrag i Greater Copenhagen
beskæftigede fra Sydsverige
med
relation til lufthavnen
–
primært i
flyselskaber
3 December 2024
➔
I 2019 var der
3.300 direkte og afledte
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Hvordan sikrer sikrer vi det
bedste samarbejde over
Øresund?
➔
Uhindret adgang til begge sider af sundet
–
også i
krisesituationer. Indskrænkes mobiliteten svækkes
regionen.
➔
Samarbejde om tiltrækning af turister og investeringer
–
mere samarbejde på tværs af regionale organisationer
➔
Fælles plan for udvikling af fremtidens infrastruktur
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
CPH er Nordeuropas internationale
Hub
lufthavn
HEL
112 destinationer
97 Internationale
dest.
-heraf
22 Intercontinental
15 indenrigs dest.
13,6 mio. pax
HAM
120 destinationer
113 Internationale
dest.
-heraf
9 Intercontinental
7 indenrigs dest.
13,6 mio. pax
ARN
143 destinationer
124 Internationale
dest.
-heraf
16 Intercontinental
19 indenrigs dest.
21,8 mio. pax
OSL
134 destinationer
105 Internationale
dest.
-heraf
9 Intercontinental
29 indenrigs dest.
25,1 mio. pax
CPH
164 destinationer
159 Internationale
dest.
-heraf
30 Intercontinental
5 indenrigs dest.
26,8 mio. pax
7
Kilde: CPH data og CIRIUM SRS Analyser, 2023
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Ruter fra CPH sommer 2024
291
0 00
Ruter
1 11
2 22
3 33
0 00
Destinationer
1 11
2 22
3 33
Facts på ruter sommer 2024
Million
Tusind
Million
8
Ruter med minimum 4 operationer. S24 program april-oktober
0 00
Lufthavne
1 11
2 22
3 33
00
Airlines
11
22
33
00,0
Sæder
11 1
22 2
33 3
0,0
Pax forv.
11
22
33
00,0
Afgange
11 1
22 2
33 3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Vi forudser
fremtidig
vækst
40
35
Con's
➔
Geopolitisk
usikkerhed
➔
Inflation,
mindre købekraft,
jobusikkerhed
➔
Flyskam
/ øget afgiftstryk
Millioner rejsende
30,3
30
26,8
29,8
Pro's
➔
Forsat stor
rejselyst
25
20
15
10
5
0
2019
2020
2021
22,1
➔
SAS-udvikling
og prioritering af
CPH
➔
Fortsat
vækst
i Norwegian,
Ryanair, easyJet og Wizz
➔
Transfer
og feeder-trafik
genopretning
7,5
9,2
➔
Intercon-trafik til
Asien
genroprettes / russisk luftrum
åbnes
2022
2023
2024
2025
2026
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
En gamechanger…
➔
SAS har meldt ud, at deres mål er at udvikle
CPH som en global hub
➔
Allerede 15 nye ruter fra CPH til sommer
➔
Det er forventningen, at det vil medføre en
betydelig passagervækst frem mod 2030
➔
Vil medføre stor vækst lokal og national
vækst i form af titusindvis af nye
arbejdspladser og større tilgængelighed for
de danske virksomheder
➔
En sådan udvikling kræver solide rammer for
lufthavnens udvikling og at staten også kan
følge med væksten (Politi, Trafikstyrelsen,
Naviair)
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Udvikling af lufthavnen
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Hvorfor skal vi udvikle
lufthavnen?
1.
Forpligtelse til at stille
den
nødvendige
kapacitet
til rådighed
12
2.
Ønske om at være en
attraktiv,
konkurrencedygtig og
bæredygtig lufthavn
og
udvikle
CPH som hub
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
1.
Kapacitet til flere passagerer
➔
Den globale flytrafik vil fortsat stige
–
Number of passengers (Millions)
IATA og ACI forventer en
passagertilvækst i Europa på 2–3 pct. om
året
–
og muligvis en endnu større vækst
i CPH pga. SAS
➔
Trafikken forventes tilbage på 2019-
Passenger forecast for CPH based on ACI and IATA projected
growth rates
HIGH
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
-
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
MID
LOW
niveau i 2024/2025
➔
Før COVID-19 oplevede CPH
kapacitetsudfordringer i terminaler,
bagageudlevering og på standpladser
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2.
Fremtidens behov fra flyselskaber og
passagerer
➔
De nye mere energieffektive og
bæredygtige fly, som flyselskaberne
investerer i, kræver mere plads på
standpladser og rullebaner
➔
Planen sikrer en effektiv lufthavn med
terminalnære standpladser og
terminalområde under ét tag med
direkte adgang til kollektiv transport
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Fokus i nær
fremtid er på at
etablere
moderne
standpladser og
terminaludbygning
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Samme areal – ny
ny indretning
Samme areal -
indretning
➔
Nuværende indretning
➔
Nuværende indretning
➔
Skitse af fremtidig indretning
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Grøn omstilling af luftfarten
Grøn
omstilling af
luftfarten
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Vores ambition er at være en
Net Zero Lufthavn
Vi vil:
Være en Net Zero Lufthavn
samt bidrage til at accelere vores
partneres Net Zero rejse.
NET ZERO LUFTHAVN
SAMT LANDTRANSPORT
Alle emissioner fra CPH og partneres energiforbrug
og brændstofforbrug, samt oplandstrafikken (scope 1 & 2 og dele af
scope 3) er elimineret
NET ZERO FOR ALLE
LUFTHAVNSAKTIVITETER
INKL. VORES VÆRDIKÆDE
Emissioner fra alle tre scopes totalt elimineret
P R O T E C T L I C E N S E T O O P E R AT E
2030
2050
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Der er behov for politisk
handling, hvis luftfarten skal nå
klimaneutralitet i 2050
Regulering af luftfarten skal
skubbe sektoren tættere på
klimaneutralitet
➔
Ved at drive et skifte i energikilder
➔
Og beskytte luftfartssektorens evne
til at investere i omstillingen
Flyafgifter giver kun mening, hvis
pengene hjælper branchen til
grøn omstilling.
Source: Mission possible partnership/Clean Skies for Tomorrow 2021:
10 critical insights on the path to a net-zero aviation sector.
Oct. 2021
Assumption of continued aviation investment to maintain yearly energy efficiency gains of 2 pct.
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Hvad gør CPH for at understøtte en grønnere
luftfart?
Målrettet arbejde
med
decarbonisering
af CPHs drift og
infrastruktur
Udvikling af ny
infrastruktur, der
understøtter
brugen af
bæredygtigt
brændstof samt
el- og brintfly
Bidrage til at sikre
en dansk
produktion af
bæredygtigt
brændstof (SAF)
Presse på for
rammevilkår i DK
og EU, der
understøtter en
grønnere luftfart
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Hvordan får vi en grøn dansk luftfart på
vingerne?
➔
Aftale om en passagerafgift træder i kraft
1. januar 2025
➔
Lidt under halvdelen af midlerne går til:
➔
Grøn indenrigsrute i 2025 (?)
➔
Samlet grøn indenrigsluftfart i 2030
➔
Pulje til grøn omstilling af luftfarten
➔
I alt. 3,5 mia. DKK frem mod 2033
➔
Grøn indenrigsluftfart er baseret på
dråbe-dråbe - vanskeligt og dyrt at
realisere
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
Klimapartnerskabets to (tre)
hovedanbefalinger
1
Dansk produktion af
SAF
2
Lavaromatisk
brændstof
3
22
Gå fra dråbe-dråbe til massebalance-princippet – så får vi mest klima for pengene!