Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2960489_0001.png
Välkomna
Trafikutskott/Trafikudvalg
Det som binder os sammen
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0002.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0003.png
Öresundsförbindelsen
9 år från beslut till trafik
1991 Beslut
1995 Start byggnation
2000 1 juli invigning
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0004.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0005.png
Øresunds-
forbindelsen
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0006.png
Ägande Øresundsbro Konsortiet
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0007.png
Dansk ägarmodell
Infrastruktur finansierar infrastruktur
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0008.png
Kort om Øresundsbron:
Konsortium ägt av Svenska
och danska staten 50/50
Finansierad med lån
Construction costs
(at opening)
DKK
(bn)
19,5
7,9
2,6
30
EUR
(bn)
2,7
1,0
0,4
4,0
The Øresund fixed link*
Danish land-
connections
Swedish land-
connections
Øresundsbro Konsortiet 2023:
Total investment
Resultat 1.25 Miljarder DKK
*EU TNT support of 5% of the construction cost
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0009.png
Den danske model:
Infrastruktur finansierer infrastruktur
Lånefinansiering uden at belaste
infrastrukturrammen
Garanterede lån med garantipræmie
til staten
Gennemførelsen drives i selskabsform
fra planlægning til opførelse
Drift, renter og afdrag betales via
brugerbetaling. Tilbagebetalingstiden
er ca. 30 år.
2024-12-19
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0010.png
Ny finansieringskälla
Prioritera dagens akuta problem!
1. Åtgärder Mö-SSB (Regeringsbeslut 26/10 2023)
2. Två nya spår Lund-Hässleholm (-Alvesta)
3. Bygg bort enkelspår HBG-Hm-Kstd, Ys-Mö
4. Bangårdskapacitet MGB
5. E6 Löddeköpinge-Lomma
6. Lunds C och Helsingborg C-Maria
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0011.png
Möjligheterna är stora: Viktigt välja den kombination som passar bäst i aktuellt objekt
Medfinansiering
Finansiering
Statligt/ privat
Lån
EU medel
Nationell plan
Investering
Brukaravgifter
Tillgänglighets
ersättning
Genomförande
Projektbolag
Planering
Byggnation
Drift
TCO
–total
kostnad för ägaren
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0012.png
Netto driftskostnadsutveckling
2007-2020 Öresundsbron
MDKK
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0013.png
En fantastisk region
4.3 miljoner människor
Skillnader i valuta, löner och priser ger möjligheter
28 miljoner personresor över bron 2023
En halv miljon avtalskunder
18500 arbetspendlar över sundet
Ca 2000 lastbilar och ca 450 godsvagnar per dygn
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0014.png
24 år tillsammans
Hur går det för oss?
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0015.png
2000-2010
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0016.png
2010-2021
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0017.png
Turbulent period från 2015
ID- och gränskontroller på grund av migrationskrisen
Pandemin
Administrativa och lagliga hinder blir alltmer synliga
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0018.png
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0019.png
Nu händer det!
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0020.png
Viktig insikt:
Det räcker inte att
bygga en bro…
Fler överenskommelser
behövs!
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0021.png
Næste fortælling om regionen
30.000 pendlere i 2030
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0022.png
Hur?
Stärkt mobilitet och kapacitet mellan länderna:
1) Ett gränslöst trafiksystem Malmö-Köpenhamn:
A) Ett gemensamt punktlighetsmål om 90% punktlighet i peaktid för
tågtrafiken mellan länderna
C) Kortare restid med tåg (30 min Malmö C-Huvudbangården)
D) Harmonisera fradragsregler (reseavdrag) med Store bälts-förbindelsen
2) Bygg bort flaskhalsarna i infrastrukturen. Beslut fattade, och det
behöver vara klara 2029.
3) Möjliggör gränskontroller ombord på tågen (Revidera bilateralt
avtal från 2017)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0023.png
Punktligheten
"Hvert femte tog i myldretiden er
forsinket"
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0024.png
Vi behöver ett
överenskommet
punktlighetsmål för den
gemensamma tågtrafiken
København -Malmö
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0025.png
Fradragsregler
Generelt kilometerfradrag 35 DKK > 25 km t/r.
Passage - Øresundsbron:
Bil
50 DKK
Tog - 8 DKK
Passage - Storebæltsbroen:
Bil - 110 DKK
Tog - 15 DKK
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0026.png
Flaskehalse og øget kapacitet SE/DK
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0027.png
Guide til det grundlæggende grid
Overskrift guides
Flere
flaskehalser
Indhold med 1 linje overskrift
Indhold med 2 linjers headline
I dag anvendes kun 2/3 af
Øresundsbrons
jernbanekapacitet. Årsagen
er begrænsninger i
infrastrukturanlæggene på
land.
I 2029 åbner Femern-
forbindelsen. Mængden af
gods vil stige,
Bundlinje for indhold
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0028.png
Behovet
Järnvägsgods
Volym och värde
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0029.png
Underhåll räcker inte, vi behöver mer kapacitet
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0030.png
Kapacitet på jernbanen
I dag anvendes kun 2/3 af Øresundsbrons
jernbanekapacitet. Årsagen er begrænsninger i
infrastrukturanlæggene på land.
I 2029 åbner Femern-forbindelsen. Mængden af
gods vil stige, men det svenske jernbanenet har
ikke kapacitet til at håndtere flere tog nord for Lund
C.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0031.png
Dagens Industri
12 mars 2024
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0032.png
Danmark investerer 100
milliarder DKK
Tyskland - København
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0033.png
"Aftalen er på grund af sit lange
tidsperspektiv historisk stor og
indgået af alle Folketingets
partier fra Enhedslisten til Nye
Borgerlige."
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0034.png
Bra beslut 26 oktober 2023
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0035.png
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0036.png
Potential i befintlig
Öresundsförbindelse
Så kan Öresundsbron framtidssäkras till år 2100
Mattias Schiöth, Henrik Andersson, Stefan Gustafsson
2024-02-01
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0037.png
Dagens järnväg Köpenhamn-Malmö
Helsingør
Dubbelspår Kalvebod-Lernacken, förutom vid Kastrup
Østerport
6 Öresundståg
2 IC
7 Regionaltog
15 tåg
Minst fyra spår bortom Kalvebod och Lernacken
Begränsningarna i systemet finns framförallt på stationerna i
Kastrup, København H, Triangeln och Malmö C. Flertalet av dessa
brister kommer att åtgärdas inom 10-15 år (Se
röda
ringar)
Malmö
godsbangård
Malmö C
2 godståg
6 Öresundståg
3 fjärrtåg
9 Pågatåg
20 tåg
Lund
Nørreport
København H
Valby
Roskilde
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
2+2 ICLyn
3 IC
9 Regionaltog
23 tåg
Östervärn
Triangeln
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
9 Pågatåg
16 tåg
Rosengård
Persborg
2 godståg
3 Pågatåg
5 tåg
København
Syd
Køge
2 godståg
1 IC
3 tåg
Kalvebod
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
2 godståg
2 ICLyn
6 Öresundståg
9 tåg
1 fjärrtåg
2 ICLyn
1 IC
12 tåg
2 godståg
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
9 tåg
Hyllie
2 godståg
6 Pågatåg
8 tåg
Lockarp
Ystad
Ørestad Tårnby
Øresundstunnelen
Københavns
Lufthavn
Klargørings-
Kastrup
center
Peberholm
Öresundsbron
Lernacken
Svågertorp
Trelleborg
38
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0038.png
Dagens järnväg Köpenhamn-Malmö
Helsingør
Dubbelspår Kalvebod-Lernacken, förutom vid Kastrup
Østerport
6 Öresundståg
2 IC
7 Regionaltog
15 tåg
Minst fyra spår bortom Kalvebod och Lernacken
Begränsningarna i systemet finns framförallt på stationerna i
Kastrup, København H, Triangeln och Malmö C. Flertalet av dessa
brister kommer att åtgärdas inom 10-15 år (Se
röda
ringar)
Malmö
godsbangård
Malmö C
2 godståg
6 Öresundståg
3 fjärrtåg
9 Pågatåg
20 tåg
Lund
Nørreport
København H
Valby
Roskilde
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
2+2 ICLyn
3 IC
9 Regionaltog
23 tåg
Östervärn
Triangeln
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
9 Pågatåg
16 tåg
Rosengård
Persborg
2 godståg
3 Pågatåg
5 tåg
København
Syd
Køge
2 godståg
1 IC
3 tåg
Kalvebod
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
2 godståg
2 ICLyn
6 Öresundståg
9 tåg
1 fjärrtåg
2 ICLyn
1 IC
12 tåg
2 godståg
6 Öresundståg
1 fjärrtåg
9 tåg
Hyllie
2 godståg
6 Pågatåg
8 tåg
Lockarp
Ystad
Ørestad Tårnby
Øresundstunnelen
Københavns
Lufthavn
Klargørings-
Kastrup
center
Peberholm
Öresundsbron
Lernacken
Svågertorp
Trelleborg
39
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0039.png
Järnvägen Köpenhamn-Malmö 2035-2040
Helsingør
Beslutade åtgärder:
Østerport
7 Öresundståg
8 Regionaltog
15 tåg
1.
Planskildhet till Malmö C Övre
2.
Tre-fyra nya plattformsspår på Malmö C Övre
3.
Dubbelspår Malmö C Övre-Östervärn, med ny mittplattform
4.
Förlängda förbigångsspår i Svågertorp
Malmö C
Malmö
godsbangård
3 godståg
6 Öresundståg
4 fjärrtåg
9 Pågatåg
22 tåg
Lund
Nørreport
København H
8
Valby
Roskilde
7 Öresundståg
2 fjärrtåg
3 ICLyn
3 IC
10 Regionaltog
25 tåg
5.
Fire perronspor på Københavns Lufthavn Station
2
1
3
Östervärn
6.
Overhalingsspor ved Kalvebod
7.
Øresundsperroner på København Syd
8.
Forenkling af Københavns Hovedbanegård (beslutad utredning)
6 Öresundståg
2 fjärrtåg
8 Pågatåg
16 tåg
Triangeln
Rosengård
Persborg
3 godståg
1 fjärrtåg
4 Pågatåg
8 tåg
København
Syd
Køge
7
3 godståg
1 fjärrtåg
2 IC
2 Regionaltog
8 tåg
7 Öresundståg
2 fjärrtåg
9 tåg
5
6
Hyllie
4
Kalvebod
Ørestad Tårnby
3 godståg
7 Öresundståg
3 fjärrtåg
2 IC
2 Regionaltog
17 tåg
Lockarp
Ystad
Øresundstunnelen
Københavns
Lufthavn
Klargørings-
Kastrup
center
Peberholm
Öresundsbron
3 godståg
7 Öresundståg
3 fjärrtåg
13 tåg
Lernacken
Svågertorp
3 godståg
1 Öresundståg
1 fjärrtåg
6 Pågatåg
11 tåg
Trelleborg
40
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0040.png
Järnvägen Köpenhamn-Malmö 2050-2100
Åtgärdsförslag:
1.
Fyrspår Lernacken
2.
Fyrspår Peberholm-Kastrup, inklusive ny tunnel
København H
4
8 Öresundståg
3 fjärrtåg
3 ICLyn
3 IC
10 Regionaltog
27 tåg (+2)
Malmö
godsbangård
Malmö C
? godståg
7 Öresundståg
4 fjärrtåg
11 Pågatåg
2? tåg
Lund
3.
Fyrspår Kastrup-Kalvebod, inklusive fyra plattformsspår
på Tårnby och Ørestad stationer
4.
Köbenhavn H som säckstation med 14 plattformslägen.
Boulevardbanen överlåts helt till S-tog-systemet
Östervärn
Triangeln
7 Öresundståg
3 fjärrtåg
6 Pågatåg
16 tåg
Valby
Roskilde
5.
Yttre godsspår med ny godsbangård
Rosengård
Persborg
? godståg
1 fjärrtåg
4 Pågatåg
? tåg
København
Syd
Køge
8 Öresundståg
3 fjärrtåg
11 tåg (+2)
3
4 godståg
1 fjärrtåg
2 IC
2 Regionaltog
9 tåg (+1)
Kalvebod
Ørestad Tårnby
4 godståg
8 Öresundståg
4 fjärrtåg
2 IC
2 Regionaltog
20 tåg (+3)
Øresundstunnelen
Københavns
Lufthavn
Klargørings-
Kastrup
center
Öresundsbron
2
1
Hyllie
Lockarp
5
Ystad
Lernacken
Svågertorp
4 godståg
1 Öresundståg
1 fjärrtåg
6 Pågatåg
12 tåg (+1)
Peberholm
4 godståg
8 Öresundståg
4 fjärrtåg
16 tåg (+3)
Trelleborg
41
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0041.png
Slutsatser
Alla beslutade infrastrukturåtgärder bidrar till att Öresundsförbindelsen kan
klara en tredubbling av person- och godstransporterna (scenario 2035-2040).
Viktigt att de nu genomförs i tid!
Det är möjligt att optimera Öresundsförbindelsen till att klara en fyrdubbling av
person- och godstransporterna (scenario 2050-2100), men det kräver att:
Antal tåg per timme och riktning
Scenario
Godståg
Öresundståg
Fjärrtåg
Nu
2035-2040
Kapacitet
2
3
+300 %*
6
7
+200 %**
1
3
4
Öresundsförbindelsen får fyra spår, förutom på Öresundsbron, och
Kapaciteten på København H byggs ut ytterligare.
Det är samhällsekonomiskt billigare att investera i befintligt stråk snarare än att
bygga en ny förbindelse. Det öppnar också för möjligheten att skapa operativ
redundans.
2050-2100
Kapacitet
4
+400 %*
8
+250 %**
*Godskapacitet per dygn
**Passagerarkapacitet
42
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0042.png
Behov for fælles
infrastrukturplanlægning
langs ruten Tyskland,
Danmark, Sverige
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0043.png
Beslutet omfattar 2022-2033, 16.7 Miljarder SEK:
Hässleholm
Lund, två nya spår
"Svedab Paketet"
•Ny
planskild spårkorsning på Malmö bangård
•Anläggande
av fler plattformsspår i banhallen på Malmö C
•Utbyggnad
till dubbelspår mellan Östervärns station och Malmö
C
Godsåtgärder
•Förbigångsspår
Slätthult (Södra stambanan)
•Mötesspår
på godsstråket genom Skåne
•Förbigångsspår
Rättelöv och spår 21 i Hässleholm (Södra
stambanan)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0044.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0045.png
Men!
Inga av Regeringens beslut
angående Södra stambanan finns
med i Trafikverkets
genomförandeplan 2024-2029!
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0046.png
Två nya spår
Lund-Hässleholm
I plan 16.7 miljarder. Total kostnad 28 Miljarder
Ca 6 mil järnväg
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0047.png
21 maj 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0048.png
Guide til det grundlæggende grid
Vi behöver öka genomförande förmågan
Overskrift guides
Indhold med 1 linje overskrift
Indhold med 2 linjers headline
Bundlinje for indhold
50
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0049.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0050.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0051.png
Hållbar utveckling i godstransportsystemet? 2015-2024Q2
-30%
+60%
Sidefod
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0052.png
Grönare
infrastruktur
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0053.png
Norden
kommer
utvecklas
Linköping
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0054.png
[email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960489_0055.png
Øresundsbron vill vara
världens mest
hållbara
bro