Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2960483_0001.png
Infrastrukturplan 2035
- Med fokus på projekter med relevans for Sverige
18. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0002.png
Indhold
Aftale om infrastrukturplan 2035
Jernbanen
Vejområdet
Femern Bælt-forbindelsen
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0003.png
Infrastrukturplan 2035
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0004.png
Infrastrukturplan 2035
Infrastrukturplan 2035
Aftale om infrastrukturplan 2035 indgået i juni 2021
Mia. kr. (2024-pl)
Veje
65,5
14,0
79,5
Jernbane
54,5
46,2
100,7
Øvrige
10,6
1,0
11,6
I alt
130,7
61,3
192,0
12,7*
Fremtidens
veje
(S, SF, V, K,
M, DF, LA,
RV)
En styrket
kollektiv
transport
(S, SF, V, K,
M, DF, LA,
RV,
EL, A)
Styrket
indsats for
flere
cyklister
(S, SF, V, K,
M, DF, LA,
RV,
EL, A)
Nye investeringer
Igangværende investeringer (inkl.
fornyelse og vedligehold)
I alt
Reservation til vej og metro til
Lynetteholm
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0005.png
Økonomien på Transportministeriets område
Nettoudgifter i Transportministeriet i 2025 (mio. kr.)
Jernbane
818
Togtrafik
Veje
Anden kollektiv
trafik
Færge- og
luftfartstrafik
Bygninger
7.440
1.099
9.003
8.000
6.000
4.000
2.000
Fordeling af investeringer i Infrastrukturplan 2035 (mio. kr.)
589
1.688
14.000
12.000
10.000
4.845
Fællesudgifter
0
Undersøgelser
Kilde: Forslag til finanslov 2025.
Kilde: Egne beregninger.
Puljer
Kollektiv trafik
Veje
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0006.png
Jernbanen
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0007.png
Fordelingen af persontransporten
Fordeling af personkilometer i Danmark (2022)
Tog
7%
Personbil mv.
(statsvejnet)
39%
Fordeling af rejser og personkilometer på jernbanen (2023)
100%
90%
80%
70%
60%
50%
Vejnettet
92%
Personbil mv.
(kommunevej
)
40%
40%
30%
20%
10%
0%
Rejser
Anm.: Skønnet fordeling mellem personbil på statsvejnet og kommunevej på baggrund af trafikarbejdet. Den sidste procent udgøres af skibs- og flytransport.
Kilde: Danmarks Statistik og Vejdirektoratet.
Bus
9%
Cykel og
knallert 30
4%
Øvrig international
Over Øresund
Øst-Vest
Øst for Storebælt
S-tog
Vest for Storebælt
Privatbaner
Personkm
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0008.png
Udvikling i personkilometer per indbygger
Passagertog
1.200
1.100
Personbil
11.000
10.500
10.000
1.000
900
9.500
800
700
600
9.000
8.500
Danmark
7 lande ekskl. Danmark
Danmark
7 lande ekskl. Danmark
Anm.: De syv lande består af Østrig, Finland, Tyskland, Holland, Norge, Sverige og Storbritannien.
Kilde: Serviceeftersyn af jernbanen fra 2019 samt egen opdatering af seneste år frem til 2019.
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0009.png
Gods på jernbanen
Ugentlige godstog (2020)
Fordeling og udvikling i godsmænger i Danmark (tonkm)
Lastbiler i international kørsel
Lastbiler i national kørsel
Godstog
76,0%
10,4% 13,6%
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
National kørsel
Kilde: Banedanmark
Anm.: Opgjort som mio. tonkilometer.
Kilde: Danmarks Statistik
International kørsel
Transit kørsel
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0010.png
En styrket kollektiv transport
Flere og hurtigere tog på tværs af landet og
regionerne
Et nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet
CO2-neutral jernbane
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0011.png
Hvad har jernbanen samlet set gang i?
Anlægsprojekter i Danmark
Indkøb og forsimpling af togmateriellet i Danmark
Kilde: DSB
Signalprogram
Elektrificering
Automatisk S-tog
Kilde: Banedanmark
11
Kilde: Banedanmark
Kilde: Banedanmark
Kilde: DSB
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0012.png
Hvad giver Infrastrukturplan 2035 så bl.a. på jernbanen?
Fordeling af togkilometer på statslige strækninger
100%
90%
Reduktioner i rejsetiden på sigt
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035
El
Batteri
Diesel
Anm.: Mulige rejsetidsforbedringer ved udgangen af kontraktperioden med DSB sammenlignet
med køreplanen for 2024.
Kilde: DSB
Anm.: Det forudsættes, at hele den statslige togtrafik er omstillet til CO
2
-neutral drift i 2035.
Kilde: Egne beregninger
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0013.png
Sydkorridoren
Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Overhalingsspor ved Kalvebod
København Syd Station (tidligere Ny Ellebjerg Station)
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0014.png
Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Der etableres retningsdrift på stationen med planlagt udførelse i
2025-2026. Der er afsat 725,6 mio. DKK til udvidelsen
Vendespor ved Københavns Lufthavn Station er udskudt på
ubestemt tid. Vendesporet er ikke længere finansieret, da dets
bevilling er overført til overhalingsspor ved Kalvebod
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0015.png
Overhalingsspor ved Kalvebod
Der er besluttet anlagt to overhalingsspor ved Kalvebod.
Overhalingssporerne forventes ibrugtaget, når
Signalprogrammet ibrugtages på strækningen.
Der er afsat 823,3 mio. DKK. til projektet
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0016.png
København Syd Station
Sydhavnsmetroen blev ibrugtaget i sommer sammen med
det fælles stationsanlæg.
Der udestår at blive ibrugtaget Øresundsperroner og en
gangtunnel. Disse forventes ibrugtaget i 2025.
Der er afsat 480 mio. DKK til perronerne og gangtunnelen
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0017.png
Forenkling København H
Der er afsat i alt 1,1 mia. kr. (2024-pl) til anlæg.
Undersøgelsen er tæt forbundet med undersøgelse af
helhedsplan for jernbanen i Hovedstadsområdet.
Banedanmark undersøger aktuelt muligheden for at
forlænge andre spor end 1-2 for at reducere
gangafstande.
Løsningsprincip A med lang perron i spor 1-2
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0018.png
Helhedsplan for jernbanen i Hovedstadsområdet
Formålet med undersøgelsen er en langsigtet strategi for togtrafikken
til, fra og i København.
Mulig Eksprestunnel
I undersøgelsen formuleres et sæt af helhedsplaner for udviklingen af
togtrafikken i Hovedstadsområdet med afsæt i tre retninger:
Dobbelt S-tog i Røret (tidligere metrodrift på Kystbanen)
Eksprestunnel til S-tog mellem København H og Hellerup/Emdrup
Moderniseret Kystbanen (undersøges med både regional- og S-tog)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0019.png
Miljøkonsekvensvurdering af metro til Lynetteholm
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0020.png
Vejområdet
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0021.png
Fremtidens veje
Veje der binder landet sammen
Veje der afhjælper trængsel
Puljer:
Støjpuljen
Pulje til ladeinfrastruktur langs statsvejene
Pulje til ladeinfrastruktur til tung transport
Pulje til bedre trafikal sammenhæng mellem
land og by
Pulje til el-delebiler
Pulje til bedre trafiksikkerhed
Havnepulje
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0022.png
7 ud af de 10 mest trafikerede veje i Danmark er i Hovedstadsområdet
Nr.
1
2
Strækning
Køge Bugt
Motorvejen
Motorring 3
HDT
148.500
144.400
HDT/spor
16.900
24.100
3
4
5
Amagermotorvejen
Holbækmotorvejen
Helsingørmotorvejen
Østjyske Motorvej
Motorring 4
Sønderjyske Motorvej
Øresundsmotorvej
Nordjyske Motorvej
125.600
116.700
111.000
96.300
92.700
92.400
87.000
86.500
20.900
18.100
16.900
17.600
18.300
16.300
14.500
15.400
5
4
7
2
3
9
6
7
8
9
10
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0023.png
Udbygning af motorvejsnettet
Projekter i Hovedstaden i Infrastrukturplan 2035 (grøn og lilla):
Øget kapacitet på Motorring 3
Udvidelse af Ring 4 København (sydlig og nordlig)
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Udvidelse af Amagermotorvejen
Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse
Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Motorring 3 til Ring 4
Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til Farum
Frederikssundsmotorvejens 3. etape
Forlængelse af Nordhavnstunnel
Andre mulige kapacitetsudvidelser i Hovedstadsområdet (rød):
Østlig Ringvej
undersøgelse i gang
Ring 5
er undersøgt
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0024.png
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Projektet blev vedtaget ved anlægslov i maj 2024.
De næste 1-2 år laver Sund og Bælt detailprojektering og herefter går udvidelsen i gang.
Udvidelsen indebærer bl.a.:
Udvidelse fra 4 til 6 spor (orange strækning)
Udvidelse af tilslutningsanlæg 15 og 16 ved Københavns Lufthavn
24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0025.png
Forlængelse af Nordhavnstunnel og miljøkonsekvensvurdering
af Østlig Ringvej
Nordhavnstunnel
Under anlæg
forventes åbnet i 2027
Østlig Ringvej
Sund og Bælt er ved at undersøge
projektet. Undersøgelsen forventes
offentliggjort i 2026.
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0026.png
Femern Bælt-forbindelsen
26
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0027.png
Femern Bælt-forbindelsen
Forventet åbning i 2029.
Anlægsbudget 55,1 mia. kr. (2015-
priser)
Brugerbetales og
tilbagebetalingstid på 28 år
27
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0028.png
Dansk landanlæg
115 km jernbane mellem Ringsted og
Rødbyhavn opgraderet
Elektrificering
Opgraderet hastighed til 200 km/t
Anlægsomkostninger 9,5 mia. DKK (2015
priser)
Dobbeltspor på hele strækningen
Finansieret af Femern A/S ved forhøjet
garantiprovision på statslån samt udbytter
28
13/11/2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0029.png
Tysk landanlæg
Jerbanen på strækningen Puttgarden-Bad
Schwartau opgraderes til dobbeltspor
Puttgarden-Lübeck elektrificeres
Hovedvej Puttgarden-Heiligenhafen (øst)
opgraderes til fire spor
Finansieret af Tyskland
29
13/11/2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0030.png
Organization
The Danish State
100 %
Sund & Bælt Holding A/S
The Swedish State
100 %
100 %
A/S Femern Landanlæg
A/S Storebælt
A/S Øresund
SVEDAB
100 %
Femern A/S
50 %
Øresund Bridge Consortium
50 %
30
13/11/2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0031.png
Finansiering
Statsgarantimodellen
Et statsligt selskab oprettes med ansvar for bl.a.
planlægning, anlæg, drift og vedligehold.
Planlægning og anlæg finansieres af lån hos staten
eller på de finansielle markeder med statsgaranti
Gode lånevilkår takket være den danske stats høje
kreditværdighed (AAA-kreditvurdering)
Gælden tilbagebetales via brugerbetaling
Statsgarantien aktiveres kun, hvis selskabet ikke kan
betale sin gæld
31
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0032.png
Finansiering
Øresundsbron
Ejet 50/50 af Danmark og Sverige.
Den danske og svenske stat garanterer solidarisk for lånene til
anlægget af broen.
Projektet holder sig inden for den planlagte tilbagebetalingstid.
Øresundsbrokonsortiet fastsætter taksterne.
Femern Bælt-forbindelsen
Ejet 100 pct. af den danske stat
Den danske transportminister fastsætter taksterne med
opbakning fra et flertal i Folketinget
32
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Præsentationer fra besøg i forbindelse med udvalgets og det svenske Trafikutskotts tur den 17. og 18/11-24
2960483_0033.png
Teknisk løsning
18 km sænketunnel til med vej og
jernbane
4-sporet motorvej med nødspor
Dobbelsporet, eletrificeret jernbane
33
13/11/2024