Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2958657_0001.png
Inddragelse af borgere
Case: CO2 Storage Kalundborg
4. December 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0002.png
Borgerinddragelse
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0003.png
Udgangspunktet
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0004.png
1
8
.
d
e
c
e
m
b
e
r
2
0
2
4
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0005.png
Grundige forberedelser
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0006.png
Analyse af projektets kontekst
Kommunikations-
strategisk fundament
Principper for
borgertilgang
Analysere kontekst
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0007.png
Principper for borgerdialogen
Tilgængelighed
Vi skal
være
tilgængelige
(eks.
telefonhotline, mail,
website, interviews mm.)
Dialog
Vi skal engagere os i
ansigt-til-ansigt-
interaktioner og løbende
dialog med lokale
borgere,
beslutningstagere og
interessegrupper (eks.
borgermøder,
interessentmøder mm.)
Gennemsigtighed
Vi offentliggør og
deler
projektfremskridt,
udfordringer,
foreløbige resultater
osv. (eks.
kommunikation af
milepæle)
Samarbejde
Vi samarbejder med
f.eks. lokale
virksomheder,
interessegrupper,
organisationer m.fl.
(eks. involvering af
lokalt erhvervsliv,
tilrettelæggelse af
transport mm.)
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0008.png
Forskellige målgrupper, forskellige behov
Projektet har identificeret og prioriteret følgende målgrupper for den løbende kommunikation. Som angivet nedenfor, varierer
målgruppernes informationsbehov og dermed også hvilke af projekts budskaber man bør lægge særligt vægt på at formidle til dem.
Borgere i
lokalområdet
Målgrupper
Borgergrupper/
foreninger i
lokalområdet
Lokalpolitikere og
forenings-
/organisationsliv
Nationale stakeholders
Borgere der har bopæl eller
fritidsbolig i eller omkring området
hvor CO2 Storage Kalundborg vil
foretage undersøgelser
Organiserede borgergrupper eller
foreninger, der har udvist
engagement i CO2-lagring
Lokalt valgte politikere i Odsherred
Kommune, Kalundborg Kommune,
Holbæk Kommune samt
repræsentanter fra lokale
interessegrupper,
erhvervsorganisationer, mv.
Nationale politikere,
erhvervsorganisationer,
meningsdannere og øvrige industri
med interesse i CO2-lagring
Hverdagen
Sikkerheden
Processen
Hverdagen
Erfaringerne
Klimamålene
Processen
Erfaringerne
Sikkerheden
Klimamålene
Hverdagen
Hverdagen
Klimamålene
Erfaringerne
Processen
Sikkerheden
Hverdagen
Prioriterede
budskaber
Processen
Sikkerheden
Erfaringerne
Klimamålene
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0009.png
Eksekvering
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0010.png
Eksekvering
Informationsmøder – invitation til bred målgruppe
CO2 Storage Kalundborg inviterede bredt borgere i og omkring Kalundborg-
området til informationsmøder.
Borgere blev inviteret gennem forskellige kanaler:
e-Boks (ca. 15.000 borgere)
Annoncering i lokale medier
Facebook-opslag fra Kalundborg Kommune
Invitation til organiserede
borgergrupper
I og omkring Kalundborg-
området eksisterer en række
lokale borgergrupper, der er
kritiske overfor CO2-lagring.
Borgergrupperne er formelt
organiserede, og de er vokale i
medier og i lokalsamfundet.
CO2 Storage Kalundborg
inviterede tidligt i projektet disse
lokale borgergrupper til dialog i
mindre grupper.
Borgergrupperne gav afslag på
invitationen.
Alle borgere var velkomne.
Format for informationsmøderne:
6 møder med 100 personer pr. møde
Dagsorden:
Introduktion til partnere
Introduktion af CCS og formål
Projektets faser og tidsplan
Q&A i plenum
Q&A ved ‘stationer’
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0011.png
Evaluering af informationsmøder
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0012.png
Næste
skridt
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0013.png
Den videre dialog
CO2 Storage Kalundborg lægger stor vægt på en
tæt, åben og konstruktiv dialog med de lokale
borgere og øvrige interessenter om projektet. Derfor
vil den løbende borgerinddragelse fra projektet
fortsætte gennem:
Fortsat tilgængelighed via. e-mail
og telefon alle
ugens hverdage
Løbende lokale informationskampagner i takt
med at undersøgelsesområdet flytter sig
Information om projektfremdrift via presse
Informationsmøder med borgere efter behov
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0014.png
Q&A
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0015.png
CO
2
Storage Kalundborg will study the possibility of large-scale CO
2
storage in the subsoil of Western Zealand
Key facts on CO
2
Storage Kalundborg
Exploration license:
Equinor, Ørsted & Nordsøfonden
has
been granted an exploration license to investigate if it’s
possible to safely store CO
2
in the subsoil of Kalundborg
Ownership:
Equinor as storage operator and majority
owner (60%), Ørsted as CO
2
terminal operator (20%) and
Nordsøfonden (20%)
Location:
Kalundborg area in Western Zealand, Denmark
Reservoir:
Located approx. 1,400 meter below surface
Exploration work programme activities:
2025: 3D Seismic acquisition
2026: 1st Exploration well
2027: 2nd Exploration well
Skærbæk
Asnæs
Avedøre
Location of exploration license
Herning
Studstrup
Project
Scope
CO
2
Storage
Kalundborg
Storage potential:
If the structure is well-suited for
permanent storage, the consortium will apply for a
storage license and potentially store up to 12 million tons
of CO
2
per year making a significant contribution to
fulfilling Danish and European climate ambitions
Ørsted
Kalundborg
CO
2
Hub
Ørsted biomass-fueled
Combined
Heat and Power (CHP) plants
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0016.png
Stringens og gentagelse reducerer usikkerhed
Nedenfor ses en kondenseret version af projektets vigtigste budskaber.
Hovedbudskab
CO2 Storage Kalundborg skal undersøge, om det er muligt og sikkert at lagre CO2 ca. 1.400 meter under jordens overflade i Kalundborg-området.
Over en fireårig periode vil CO2 Storage Kalundborg gennemføre en række undersøgelser, der skal fastslå, om det potentielle lager
er egnet til lagring,
og om CO2 vil kunne lagres uden negative konsekvenser for mennesker, miljø og natur.
Hvorvidt der kommer til at blive lagret CO2
i området, er
endnu for tidligt at sige. Det er dog helt afgørende for CO2 Storage Kalundborg, at der er tillid til de undersøgelser, som gennemføres. Derfor vil CO2
Storage Kalundborg undervejs dele viden, indgå i dialog og løbende informere om fremdriften i de undersøgelser, der gennemføres.
Processen
At fastslå om undergrunden er
egnet til CO
2
-lagring,
kræver
grundige undersøgelser.
Myndighederne har gennemført
forundersøgelser, som CO
2
Storage Kalundborg nu gennem
de næste fire år skal bygge
videre på. Processen er
tilrettelagt for endeligt at kunne
fastslå, om undergrunden er
egnet til CO
2
-lagring.
Sikkerheden
Hvis man skal lagre
CO2 i
undergrunden, så skal det
kunne
foregå sikkert for både
naturen og de mennesker, der
bor og opholder sig i
lokalområdet
omkring, hvor
lagringen potentielt vil finde
sted.
Hverdagen
CO2 Storage Kalundborg
vil
kunne ses og mærkes
i
lokalområdet forskelligt
forskellige tidspunkter. Vi
gør
vores bedste for at
minimere gener, bidrage positivt
til
udviklingen i lokalområdet –
og
stiller os altid til rådighed
for dialog.
Erfaringerne
For mange vil det at undersøge
underjordiske strukturer som et
potentielt CO
2
-lager 1.400
meter under jorden lyde næsten
som science fiction. Men
teknologien og undersøgelserne
er faktisk velkendte og afprøvet
i ind-
og udland igennem årtier.
Klimamålene
Hvis det viser sig, at der
kan lagres CO
2
under jorden
i Kalundborg-området,
så vil det
have positive konsekvenser for
klimaet
og opnåelsen af
Danmarks
klimamål.
Støttebudskaber
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0017.png
Gennemgående spørgsmål
Blandt de gennemgående temaer, som borgerne
spurgte ind til, var:
Undergrunden og geologien, samt hvordan CO2-
lagring i praksis fungerer.
Sikkerheden i forbindelse med lagring og risikoen
for fx udsivning af CO2 eller jordhævelser.
CO2-lagrings
betydning for miljøet og naturen.
Projektets økonomi og spørgsmålet om lagring af
importeret CO2.
Projektets betydning for lokalområdet, herunder
effekt på huspriser og dagligdagen med
undersøgelserne.
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958657_0018.png
Principper for
stakeholderhåndtering
Hold kritiske røster tæt på: Gensidig
videnudveksling
Kend dine allierede og deres positioner
Informer vigtige interessenter på forhånd
Kend det politiske miljø nationalt og lokalt: Reducer 'politisk støj’
Alle interessenter skal have en kontaktperson
Planlæg besøg på stedet
18