Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2958653_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Dato:
Baggrund
Som supplement til den præsentation, som Metroselskabet vil vise på mødet med arbejdsgruppen
den 4. december, følger her en oversigt over Metroselskabets anlægsprojekter i 2024 og frem. I
notatet er også inkluderet en kort beskrivelse af selskabets tilgang til dialog og borgerinddragelse.
Metroselskabets aktuelle anlægsprojekter
1. Forlængelse af M4 til Sydhavn og Valby
Projektet omfatter forlængelsen af metrolinje M4 til Sydhavnen og Valby med de fem nye stationer
Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd. Stationerne åbnede i
juni 2024, og arbejdet med færdiggørelsen af de sidste stationspladser samt anlægget af
Øresundsperroner på København Syd er fortsat i gang.
2. Forlængelse af M4 til Ydre Nordhavn
I 2023 blev der truffet politisk beslutning om, at Metroselskabet skal arbejde videre med en
linjeføring, som forlænger M4 fra Orientkaj Station til to nye stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C.
Metroselskabet er i gang med at tilrettelægge en ny proces for planlægning og projektering, og der
forventes offentlig høring af miljøkonsekvensrapporten i 2026. Forventningen er, at de to nye
stationer vil kunne åbne i 2030.
3. Mulig ny metrolinje M5
Metrolinje M5 er en ny selvstændig metrolinje med op til ti stationer, der kan anlægges i faser enten
fra syd eller nord. M5 skal binde de nye byområder i Østhavnen sammen med den øvrige by og vil
styrke det samlede metrosystem. Miljøkonsekvensvurderingen af M5 har været i offentlig høring fra
1. august til 26. september 2024 og behandles nu af myndighederne. Metroselskabet har sammen
med Københavns Kommune afholdt borgerinddragende aktiviteter i forbindelse med høringen.
4. Byudviklingsprojekt ved København Syd
Metroselskabet har fået til opgave at byudvikle et areal ved København Syd som en del af aftalen om
finansiering af en underjordisk metrostation ved stationen. Der er blevet udarbejdet en helhedsplan i
dialog med naboer og interessenter, og projektet er blevet politisk godkendt (startredegørelse) i
efteråret 2024. Arbejdet med en ny lokalplan forventes at gå i gang i andet halvår af 2025, når
Metroselskabet har fundet en investor til at realisere projektet.
Dialog og inddragelse på Metroselskabets aktuelle anlægsprojekter
Metroselskabet
Arbejdsgruppe i Transportudvalget
29-11-2024
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Præsentationer fra TRU arbejdsgruppens møde med virksomheder om borgerinddragelse den 4/12-24
2958653_0002.png
Aktuel tilgang til borgerinddragelse i Metroselskabet
Metroselskabets igangværende projekter er i forskellige faser af realisering
fra udvikling til anlæg
og drift. Hver fase kræver tilpassede strategier for information, dialog og borgerinddragelse.
I den tidlige planlægnings- og udviklingsfase arbejder Metroselskabet tæt sammen med relevante
myndigheder og kommuner for at sikre overholdelse af alle lovpligtige krav til høringer. Dette
samarbejde er desuden afgørende for at kunne fastsætte ambitiøse og realistiske mål for
borgerinddragelsen, som danner grundlaget for de efterfølgende høringsaktiviteter.
Det er typisk projekternes styregruppe, der fastsætter ambitioner og mål for borgerinddragelsen,
hvorefter der tilrettelægges aktiviteter til at understøtte disse mål. For eksempel har Metroselskabet
i 2024 arbejdet sammen med kommunerne om borgerinddragende aktiviteter vedrørende den
mulige nye metrolinje M5 og byudviklingsprojektet ved København Syd med ambitionerne om at:
Skabe bredt kendskab til projekterne
Indgå i en retningsgivende dialog
Opnå ny viden til brug for det videre arbejde med projekterne
Det tætte samarbejde har været essentielt for at kunne planlægge gode borgerdialoger, som dels
sikrer transparens og legitimitet i Metroselskabets arbejde med anlægsprojekter, og dels giver det
bedst mulige grundlag for de politiske beslutninger.
Herunder følger en oversigt over nogle af de inddragende aktiviteter, som Metroselskabet har
tilrettelagt og udført i 2024 i et tæt samspil med selskabets ejere.
Eksempler på inddragelse og dialog i udviklingsfasen (M5, M4 til Ydre Nordhavn, byudviklingsprojekt
ved København Syd):
Offentlig høring med mulighed for at afgive høringssvar via den officielle høringsportal
Let tilgængelig digital fremstilling af materiale, bl.a. vha. geodataplatformen GIS
Borgermøder, fysisk og digitalt
Dialogmøder med professionelle interessenter, grundejerforeninger, aktører med tekniske
grænseflader mv.
Møder og oplæg for/med lokaludvalg og andre lokale organisationer
Tilrettelæggelse af idékonkurrence i samarbejde med lokalt gymnasium (København Syd By)
Eksempler på inddragelse og dialog i anlægsfasen (M4 til Sydhavn og Valby)
Døgnbetjent telefon og mail til henvendelser og klager
Fuldt setup for information til naboer om gener ved anlægsarbejde (opslag på døre, varsling
på SMS, nyhedsbrev, web)
Offentlige arrangementer fx Åben Byggeplads, tunnelvandring,
‘Kom
og sig hej til
Metroselskabet’ osv.
Besøgstjeneste med mulighed for rundvisning på byggepladser mv.
Pop-up events med metrovogn langs metrolinjen i månederne frem mod åbningen, hvor
naboerne f.eks. var med til at lave udsmykning til scenen på åbningsdagen
Facebook-gruppe om projektet med +9.000 medlemmer, hvor der dagligt blev delt nyheder,
debatteret og svaret på spørgsmål
Generelt har Metroselskabet konstateret et voksende behov fra både interessenter, naboer og den
bredere offentlighed i relation til indsigt og indflydelse på selskabets projekter gennem de forskellige
faser. Dialog og borgerinddragelse vil derfor fortsat være en vigtig prioritet i selskabets arbejde som
bygherre på store anlægsprojekter og i tæt samarbejde med myndigheder og kommuner.
2