Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2957844_0001.png
Sekretariatet for Kgs. Enghave Lokaludvalg
Økonomiforvaltningen
Trafikstyrelsen
J.nr. 2024-20180924
Udtalelse fra Kgs Enghave Lokaludvalg
vedrørende miljøkonsekvensvurdering (MKV) for
sporudvidelsen ved Kalvebod
Hermed fremsender Kgs. Enghave Lokaludvalg høringsinput
til MKV udarbejdet af Sund og Bælt på foranledning af
Trafikstyrelsen i forbindelse med etablering af
overhalingsspor ved Kalvebod.
Lokaludvalget støtter op omkring togprojekter, der
mindsker biltrafikken i København. Desuden sætter vi pris
på, at man i anlægsfasen har minimeret den planlagte tunge
trafik på Thomas Koppels Allé og nu sikrer, at der under
hele forløbet er mindst 1 bro, hvor man kan passere til
naturområdet Tippen fra det gamle Sydhavn.
Der blev den 27. november 2024 afholdt et borgermøde i
forbindelse med høringen af MKV’en med ca. 100 fremmødte
borgere og Lokaludvalget har valgt at medtage nogle af de
input, der blev delt af lokale borgere ved mødet.
Nedenfor følger i punktform Kgs. Enghave Lokaludvalgs svar
på den høring til miljøkonsekvensrapport, Sund og Bælt har
gennemført forud for iværksættelse af sporudvidelsen ved
Kalvebod.
Lokaludvalget havde ved vores tidligere skrivelse ”input
fra Kgs Enghave Lokaludvalg til idéfasen vedrørende
miljøkonsekvensvurderingen af sporudvidelsen ved Kalvebod”
af den 22. marts sagsnummer 2024-0095290 foreslået, at der
blev undersøgt mulighed for en hel eller delvis
overdækning af togbanen. Dette emne er dog slet ikke
17. december 2024
Sagsnr.
2024-0423098
Dokumentnr.
2024-0423098-1
Sagsbehandler
Anne Christine Brøndum
Sekretariatet for Kgs.
Enghave Lokaludvalg
Wagnersvej 19
2450 København SV
EAN nummer
5798009800503
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 90: Henvendelse af 17/12-24 vedrørende overdækning af en del af sporudvidelsen ved Kalvebod, fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Sekretariatet for Kgs. Enghave Lokaludvalg Udtalelse fra Kgs Enghave Lokaludvalg
vedrørende miljøkonsekvensvurdering (MKV) for sporudvidelsen ved Kalvebod 2/4
omtalt i MKV’en hvilket undrer os da det har været et
gennemgående ønske i de mange høringssvar:
• Lokaludvalget anbefaler primært en overdækning af hele
strækningen fra Bådehavnsgade til Ellebjergvej under
henvisning til det lignende projekt ”Kulbanetunnelen” af
Ringstedbanen i Valby. MKV’en bør redegøre for fordele og
ulemper i forhold til miljø, støj og andre påvirkninger i
driftsfasen.
• Kan en overdækning ikke gennemføres, ønsker
lokaludvalget, at der i afgørelsen på baggrund af MKV
indgår en overdækning af de dele af strækningen, hvor
hensynet til naboer og hensyn til dyrelivet gør det mest
påkrævet.
• Kan en delvis overdækning heller ikke gennemføres, må
der som minimum sikres faunapassager på udvalgte
strækninger langs projektet, eventuelt i form af brede
broer, sammenlignelige med faunapassagerne ved flere broer
over Amagermotorvejen.
Ordet faunapassage er slet ikke blevet nævnt i MKV’en. Vi
har i vores tidligere høringssvar vedhæftet billeder af
broer, der er blevet bygget med faunapassage ved Amager
Fælled.
Brede broer og faunapassager vil også kunne medvirke til
at oprette de grønne korridorer og opfylde de
målsætninger, som politikerne i Borgerrepræsentationen har
givet udtryk for gennem deres afsnit om biodiversitet i
forslaget til Kommuneplan 24:
”Grønne forbindelser med fx træer, bede og grønne facader
kan medvirke til at skabe et grønt netværk mellem byens
grønne og blå områder til gavn for mennesker, dyr, planter
og klimatilpasning.”
Vi synes, det er kritisabelt, at der i MKV’en ikke indgår
en beskrivelse af konsekvensen af en 1,8 km lang spunsvæg,
herunder for det eksisterende dyreliv, der befinder sig i
eller krydser banegraven. Det er vores opfattelse, at
spunsvæggen helt vil forhindre en række dyrearter i at
komme til og fra de grønne områder ved Sydhavnstippen og
videre til og fra den Grønne Kile, der løber hele vejen
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 90: Henvendelse af 17/12-24 vedrørende overdækning af en del af sporudvidelsen ved Kalvebod, fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Sekretariatet for Kgs. Enghave Lokaludvalg Udtalelse fra Kgs Enghave Lokaludvalg
vedrørende miljøkonsekvensvurdering (MKV) for sporudvidelsen ved Kalvebod 3/4
fra Sydhavnstippen til Vestre kirkegård og videre til
Søndermarken og Frederiksberg Have.
Til borgermødet den 27. november 2024 blev der spurgt ind
til tidspunktet for undersøgelserne af den grønbrogede
tudse og det blev diskuteret at undersøgelsen var foregået
på et forkert tidspunkt, hvis man vil opnå at finde nogle.
Flere borgere oplyste, at de har fundet Grønbroget Tudse i
nærheden af Tudsemindesøen og ved Valbyparken.
Igennem hele MKV’en er kolonihaver, nyttehaver, haveby og
haveforeninger nogle gange betegnet som
kolonihaveforeninger og andre gange som haveforeninger,
hvilket indikerer, at der ikke er tale om helårsboliger.
Derfor vil vi gerne pointere, at HF Kalvebod, HF Kongens
Enghave, HF Frederikshøj og Havebyen Mozart alle er helårs
haveforeninger og alle har bopælspligt.
HF Frederikshøj er desuden nævnt på s. 90 som andelshaver,
det er den ikke. Det er ligeledes leje.
Under punkt 6.2.4 og 6.4.3 bliver de nuværende berørte
beboere omtalt. Helårsbeboelsen Vildrosen er ikke medtaget
(36 boliger) på trods af at bebyggelsen ligger meget tæt
på det berørte område.
Det undrer os meget, at det ikke fremgår tydeligt af MKV,
at store dele af de områder, der nævnes i rapporten, er
helårsbeboelse, hvor mange hundrede af Sydhavnens
indbyggere vil blive stærkt påvirket af de gener, der er
nævnt i rapporten.
På borgermødet kom det frem, at der ikke vil være mulighed
for at busser i (dele af) anlægsperioden kan vende ved
rundkørslen for enden af Hammelstrupvej ved indgangen til
Valbyparken. I stedet overvejes det at lade busserne køre
ad Spontinisvej, men at dette ikke er endeligt besluttet.
Lokaludvalget skal pege på, at Spontinisvej er meget smal,
og at der ligger flere daginstitutioner på denne vej.
Lokaludvalget mener ikke, at det er realistisk at føre en
buslinje denne vej, og det vil indebære en stor risiko for
bløde trafikanter, hvis ideen gennemføres. Lokaludvalget
vil henvende sig til Team Mobilitet i Københavns Kommune
og Movia om en alternativ rute, hvor busserne ikke kører
fra Mozartsvej ad Hammelstrupvej for at vende der, men i
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 90: Henvendelse af 17/12-24 vedrørende overdækning af en del af sporudvidelsen ved Kalvebod, fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Sekretariatet for Kgs. Enghave Lokaludvalg Udtalelse fra Kgs Enghave Lokaludvalg
vedrørende miljøkonsekvensvurdering (MKV) for sporudvidelsen ved Kalvebod 4/4
stedet kører fra Mozartsvej via Stubmøllevej og
Ellebjergvej til Borgmester Christiansens Gade.
Venlig hilsen
Joan Røge
Forperson, Kgs. Enghave Lokaludvalg