Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2955754_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport november 2024
Side
1
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................15
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................18
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................20
Side
2
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er fortsat udrustet i alt 283 tog, hvoraf 277 er godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige base-
lineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne vedrører
kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet medfører ekstra ar-
bejde for alle igangværende ansøgninger og ændringsopgaver samt introducerer usikkerhed om-
kring ansøgninger til permanente køretøjsomsætningstilladelser. Bekendtgørelsen har som minimum
resulteret i fire ugers forsinkelse på alle ændringsopgaver, herunder opgraderinger af baselines. Mi-
tigerende aktiviteter er igangsat, og Banedanmark har implementeret effekterne af bekendtgørelsen
i planerne. Det er Banedanmarks vurdering, at dette ikke vil være forsinkende for nedlukningen af
projektet, og det er nu kun den kommercielle afklaring der udestår, hvorfor det udgår af rapporten
fra og med næste gang.
Project Closure betegner Onboardprojektets færdiggørelse og udføres i overensstemmelse med de
rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom. Projektet arbejder løbende med aktiviteter i forbin-
delse med Project Closure og identificerer, hvilke aktiviteter, som skal gennemføres inden projektet
lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og et spor omhand-
lende lukning af udeståender, samt overdragelse til drift til andre dele af Banedanmark og jernbane-
virksomhederne.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget seks strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 750 km
jernbane. Senest blev ibrugtagningen af Aarhus (ekskl.)
Aalborg Lufthavn (RO1N) afsluttet i okto-
ber 2024. Dette er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026.
Samtidig blev der indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fremdriften følger fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn. Pla-
nen for de resterende strækninger er dog presset, og der er brug for en høj grad af koordinering
med naboprojekter, hvilket også er afspejlet i risikobillederne. Ifm. udrulningen af en kompleks soft-
wareopdatering i sommeren 2024 sås fejl, som har påvirket driften og punktligheden negativt. Her
udestår endnu en fejlrettelse, som skal udbedre situationen, som dog allerede er forbedret. Ba-
nedanmark evaluerer sammen med leverandøren, hvorledes lignende problemstillinger kan undgås
ved fremtidige udrulninger. Eventuelle konsekvenser heraf for den videre udrulning er ikke indar-
bejdet i vurderingen af projektets fremdrift.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Side
3
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
Det står nu klart, at forsinkelsen af RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af stræk-
ningen (København)-(Ringsted)) betyder, at de efterfølgende planlagte systemopdateringer er for-
sinkede. Alstom har endnu ikke præsenteret konsekvenserne for den samlede IT-leveranceplan. Al-
stom har derudover meldt, at omfanget af den systemopdatering, som indeholder tunnelfunktiona-
liteten, som er nødvendig for, at Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, er blevet reduceret, for at
sikre fokus på udviklingen af selve tunnelfunktionaliteten. Alstom har endnu ikke præsenteret et
samlet plan, som viser konsekvenserne for øvrige leverancer.
Derudover kan Banedanmark fortsat konstatere, at fremdriften med det indledende arbejde med
strækningen over Fyn, samt leverancerne på strækningen Ringsted-Femern er udfordret. Det er dog
Banedanmarks forventning, at det kan mitigeres.
Banedanmark har indarbejdet en buffer på 2 år i den nye plan, og den gør, at det fortsat er Ba-
nedanmarks vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for Anlægs-
planens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt grøn. De
opståede forsinkelser bekræfter Banedanmark i, at bufferen er nødvendig.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Alstom
har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i marts 2025. En del af RO1 step 2 kommer
med funktionalitet, som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme ressourcer
hos Alstom skal arbejde med flere af leverancerne. Alstom har meldt, at det har resulteret i forsin-
kelse af de næstkommende leverancer (som beskrevet i Øst-kapitlet), men Alstom har endnu ikke
præsenteret en fuldstændig analyse af, hvilke konsekvenser det har for færdiggørelsen
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan for IT-leverancer er forbundet med signifi-
kante risici, og at Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau, er korrekt, og at
risikoen endda må betegnes som værende stigende. Den overordnede status på projektet er på
den baggrund fortsat rød.
Som rapporteret tidligere har en tredjepart, SIG, identificeret en række forbedringstiltag, som Al-
stom er ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten, som har meldt, at der er
fremdrift med arbejdet. Foreløbigt slutter tredjepartens opfølgningsarbejde i slutningen af 2024,
men Alstom og Banedanmark er i gang med at vurdere, behovet for yderligere opfølgning.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af den sidste strækning i
september 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afslut-
tende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure. Project Closure forventes i 1. halvår 2025. Det primære udestående er afslutningen
af de sidste kommercielle forhandlinger med leverandøren.
Side
4
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er udmøntet og forudsætningen
for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af totaløkonomien har
været nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne forven-
tes færdig i løbet af 2024, mens den eksterne kvalitetssikring forventes afsluttet vinteren 2025. Ba-
nedanmark bliver mødt med meget store krav fra leverandørerne. Således indgår rebudgetterin-
gen i de kommercielt fortrolige forhandlinger med leverandørerne.
Side
5
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet
(Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
6
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
7
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
8
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Det seneste Risk Board blev afholdt den 13. november, og næste Risk Board afholdes den 15. januar
2025. På Banedanmarks Projektforum (SP Board den 23. oktober) fremlagde programledelsen to
programrisici hhv.
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-leverance som forudsat i planen
og
Alstoms
evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark.
Risikoen
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-leverance som forudsat i planen
er fortsat vurderet
høj og stigende. Det skyldes bl.a., at Alstom nu har bekræftet, at en systembaseline, som var forudsat
sammen med Svendborgbanen (RO10) først leveres med Øresundsbanen (RO4). Det er desuden
problematisk, at Alstom ikke præsenterer en sammenhængende overordnet plan, men kun fokuserer
på førstkommende leverancer, og det har Banedanmarks opmærksomhed på højeste niveau.
Risikoen
Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark
er også fortsat
vurderet middel og stigende. Det skyldes bl.a. forsinkelsen nævnt ovenfor.
Der rapporteres fortsat i alt seks programrisici.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Side
9
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen
for Østdanmark
Ressourcer
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-leverance som for-
udsat i planen
IT og data
Side
10
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 277 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskøretøjer
317*
283
3
2
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
34
Tog mangler at blive udrustet
283
* Denne gang er antallet af tog nedjusteret, da DSB selv ønsker at udruste de sidste fire IC3 Indusi tog på et senere tidspunkt
i 2025.
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige
baselineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne ved-
rører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet medfører ekstra
arbejde for alle igangværende ansøgninger og ændringsopgaver samt introducerer usikkerhed
omkring ansøgninger til permanente køretøjsomsætningstilladelser. Bekendtgørelsen har som mi-
nimum resulteret i fire ugers forsinkelse på alle ændringsopgaver, herunder opgraderinger af base-
lines. Mitigerende aktiviteter er igangsat, og Banedanmark har implementeret effekterne af be-
kendtgørelsen i planerne. Det er Banedanmarks vurdering, at dette ikke vil være forsinkende for
nedlukningen af projektet, og det er nu kun den kommercielle afklaring der udestår, hvorfor det
udgår af rapporten fra og med næste gang.
Project Closure betegner Onboardprojektets færdiggørelse og udføres i overensstemmelse med
de rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom. Projektet arbejder løbende med aktiviteter i
forbindelse med Project Closure og identificerer, hvilke aktiviteter, som skal gennemføres, inden
projektet lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og et
spor omhandlende lukning af udeståender, samt overdragelse til drift til andre dele af Banedan-
mark og jernbanevirksomhederne.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Side
11
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit. Den kritiske vej er tilpasset, at ombordudrustningsprojektet skal lukke i som-
meren 2025. Al udrustningsaktivitet skal således være afsluttet der. Den sidste milepæl er marke-
ret gul, da de sidste af Lokaltogs Lint41 togsæt vil være udrustet efter den planlagte projektaf-
slutning.
Januar 2021
Ultimo 2021
Primo 2023
Ultimo 2023
Sommer 2025
(Projekt-
nedlukning)
Behov:
Milepæl i
Trafikplan:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
(OKT20)
46 IC3
(JUN21)
Behov:
Minimum til ibrugtagning
af København-Ringsted:
72 IC3
Gennemført
MAR23
12 ABs og 24 IR4
Milepæl i Trafikplan:
Behov: 92 IC3 (dvs.
inklusive 13 Indusi) til
21 ABs
brug på Aarhus-Fredericia
• √
44 IR4 til K24
4. kvt. 2025
Behov:
6 Lokaltog IC2 til
Behov: 25 Lokaltog Lint41
Nykøbing F. (DEC23)
til Kystbanen (ibrugtages
senest 2033, men skal
færdiggøres, så
ombordudrustnings-
projektet kan lukkes
medio 2025)
Klar
DSB IC3 Indusi
JUN25
Buffer
Behov
JUN25
10-20 %
1-2 mdr.
(JUN25)
Serieudrustningen er påbegyndt. Som tidligere rapporteret er Banedanmark, efter DSB’s
ønske, i dialog med Alstom om udskydelse af udrustningen af de sidste fire tog (ud af de
13) til et senere tidspunkt i 2025. Denne gang er antallet af tog derfor justeret, da denne
aftale forventes at falde på plads. De ni tog forventes færdigudrustet til juni.
Risikoniveauet er denne gang nedskrevet til ubetydeligt, da udrustningen af det første
serietog nærmer sig sin afslutning. Det vurderes, at der er 10-20% sandsynlighed for en
forsinkelse på 1-2 måneder målt mod at have 9 tog klar til juni 2025.
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
SEP25
Buffer
Behov
Medio 2025
Serieudrustningen af det fjerde serietog pågår, og genplanlægningen er tæt på afsluttet,
hvormed togene vil være klar til september 2025, og dermed efter den planlagte projekt-
afslutning. Banedanmark arbejder på at finde løsninger, som kan nedbringe omkostnin-
gerne herved. Risikoniveauet vurderes ubetydeligt. Der er 10-20% sandsynlighed for 1-2
måneders forsinkelse målt mod at have 25 tog klar til september 2025.
Togene skal være klar til at kunne sættes i drift på Kystbanen mellem Snekkersten og
Helsingør, som med den reviderede plan for udrulningen af ERTMS i Østdanmark nu vil
ske senest i 2033.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 23 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
NY
10-20%
1-2 mdr.
(SEP25)
-
Side
12
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget seks strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 750
km jernbane. Senest blev ibrugtagningen af Aarhus (ekskl.)
Aalborg Lufthavn (RO1N) afsluttet i
oktober 2024. Dette er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo
2026. Samtidig blev der indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fremdriften følger fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn. Pla-
nen for de resterende strækninger er dog presset og der er brug for en høj grad af koordinering
med naboprojekter, hvilket også er afspejlet i risikobillederne. Ifm. udrulningen af en softwareop-
datering i sommeren 2024 sås fejl, som har påvirket driften og punktligheden negativt. Her ude-
står endnu en fejlrettelse, som skal udbedre situationen, som dog allerede er forbedret. Banedan-
mark evaluerer sammen med leverandøren, hvorledes lignende problemstillinger kan undgås ved
fremtidige udrulninger. Eventuelle konsekvenser heraf for den videre udrulning er ikke indarbej-
det i vurderingen af projektets fremdrift.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev den sidste stræk-
ning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er
derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. I oktober 2024 blev den første del af
denne strækning fra Aarhus til Aalborg Lufthavn ibrugtaget. Implementering af nyt signalsystem
er et led i at sikre, at fremtidens elektriske tog kan indsættes fra ultimo 2026. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være
gennemført i 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vur-
derer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning
kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Side
13
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
40-60 %
1-2 mdr.
(APR25)
Ibrugtagning forventes fortsat at ske som forudsat i april 2025. Leverandøren har som af-
talt leveret en konsolideret plan, hvilket har medført den ændring, at ibrugtagningstilladel-
sen nu forventes modtaget til marts 2025 og ikke i 2024, som rapporteret tidligere. Siden
sidst er testforløbet blevet afsluttet. Det er fortsat en stram plan henimod ibrugtagning, og
det er en forudsætning for ibrugtagningen, at leverandøren kan dokumentere og demon-
strere, at systemet er fuldt stabiliseret efter ibrugtagningen af den seneste softwareopda-
tering i sommeren 2024.
Ibrugtagningsforummet er nu blevet etableret, og det første møde blev afholdt den 18.
november. Rapporteringen vil derfor først overgå til den sædvanlige metode for stræknin-
ger i ibrugtagningsfasen fra og med næste rapport.
Risikoniveauet er fortsat vurderet middel. Der er 40-60% sandsynlighed for en forsinkelse
på 1-2 måneder målt mod ibrugtagning i april 2025.
Ibrugtages
Buffer
-
Behov
Primo 2026
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Leverandøren har som aftalt leveret en konsolideret plan, som følges. Leverandørens plan
er først nu blevet tilpasset til, at ibrugtagning finder sted primo 2026. Det betyder, at test-
forløbet nu forventes afsluttet i løbet af 1. kvartal 2025 (mod 4. kvartal 2024 i den gamle
plan), og at ibrugtagningstilladelsen nu forventes i 4. kvartal 2025 (mod 1. kvartal tidli-
gere). Installationsarbejdet på Aarhus H forventes fortsat igangsat i starten af 2025.
Risikoniveauet vurderes fortsat at være højt med 40-60% sandsynlighed for en forsinkelse
på 5-6 måneder målt mod ibrugtagning primo 2026. Det skyldes, at der er kommet sene
ændringer til sporlayoutet fra Aarhus H-projektet. De sene ændringer i sporlayoutet bety-
der i praksis, at Signalprogrammets leverandør skal se om de inden for planen kan inkor-
porere ændringerne, selvom deres design er låst. Det betyder samtidig, at arbejdet med
datapakken og tests kan blive forsinket eller sat på pause indtil en løsning er fundet. Dette
ville skubbe til resten af planen og kan risikere at resultere i, at Aarhus H og selve stræk-
ningen ikke kan blive ibrugtaget primo 2026 som planlagt. Leverandørens analyse pågår
fortsat, og det er Banedanmarks forventning, at den forsinkelse, som ændringerne i ud-
gangspunktet kan betyde, kan mitigeres, så ibrugtagning kan fastholdes som planlagt.
40-60 %
5-6 mdr.
(primo
2026)
Ibrugtages
Buffer
6 mdr.
Behov
1. halvår
2027
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
1. kvt. 2027
Fremdriften følger planen, og installationsarbejdet er i gang og forventes afsluttet til ja-
nuar 2025. Der er stor opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på strækningen
samtidig med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet hermed.
Tidsplanen i Trafikplanen, som normerer koordineringen mellem udrulning af Signalpro-
grammet og hensynet til trafikafviklingen, er koordineret med Signalprogrammets produk-
tionsplan for strækningen Padborg
Fredericia således, at ibrugtagning kan forudsættes
at ske til ultimo april 2027.
20-40 %
3-4 mdr.
(1. kvt.
2027)
Side
14
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
Risikoniveauet vurderes fortsat middel med 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på 3-
4 måneder målt mod opstart af ibrugtagning i 1. kvartal 2027. Risikoen vurderes at være
stigende henset til uklarhed med et naboprojekt, som Banedanmark dog forventer at blive
mere afklarede omkring i løbet af januar 2025. Banedanmark arbejder fokuseret sammen
med leverandøren på mitigerende tiltag med henblik på at strækningen kan ibrugtages
som planlagt.
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Det står nu klart, at forsinkelsen af RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af
strækningen (København)-(Ringsted) betyder, at de efterfølgende planlagte systemopdateringer
er forsinkede. Alstom har endnu ikke præsenteret konsekvenserne for den samlede IT-leverance-
plan. Alstom har derudover meldt, at omfanget af den systemopdatering, som indeholder tun-
nelfunktionaliteten, som er nødvendig for, at Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, er blevet re-
duceret, for at sikre fokus på udviklingen af selve tunnelfunktionaliteten. Alstom har endnu ikke
præsenteret et samlet plan, som viser konsekvenserne for øvrige leverancer.
Derudover kan Banedanmark fortsat konstatere, at fremdriften med det indledende arbejde med
strækningen over Fyn, samt leverancerne på strækningen Ringsted-Femern er udfordret. Det er
dog Banedanmarks forventning, at det kan mitigeres.
Banedanmark har indarbejdet en buffer på 2 år i den nye plan, og den gør, at det fortsat er Ba-
nedanmarks vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for An-
lægsplanens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt
grøn. De opståede forsinkelser bekræfter Banedanmark i, at bufferen er nødvendig.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, hvilket skete ad to omgange i hhv. 2019 og 2021 (udgået fra overblikket). Derefter er
strækningerne Mogenstrup-Nykøbing F. efterfulgt af (København)-(Ringsted) blevet prioriteret.
Den kritiske vej nedenfor er tilpasset, idet Signalprogrammets fokus nu er på at understøtte, at
Femernforbindelsen kan åbne planmæssigt (2029). Således er strækningen (Ringsted) - Mogen-
strup samt den nye Storstrømsbro forudsat ibrugtaget med nyt signalsystem i 2026, og dobbelt-
sporet fra Nykøbing F. til Holeby i 2027. Herefter skal nyt signalsystem være ibrugtaget, så kapa-
citetsudvidelsen omkring Ringsted kan sikres ved udgangen af 2030.
Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet
har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Side
15
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
December 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
April 2023
2. halvår 2026
1. halvår 2027
2. halvår 2027
2. halvår 2030
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af ny
Ibrugtagning af
Roskilde-Ringsted-
(Ringsted) -
Storstrømsbro
Nykøbing F vest-
(Korsør) ibrugtaget
Mogenstrup
Holeby
(Forudsætning for
(Forudsætning for
(Forudsætning for
Kapacitetsudvidelse
åbning af
åbning af
n Ringsted, KURI)
Femernforbindelsen)
Femernforbindelsen)
Ud over de konkrete ibrugtagninger af det nye signalsystem på de enkelte strækninger, er der
også en kritisk vej vedrørende de trafikstyringsleverancer, som skal implementeres for, at udrul-
ningen kan fortsætte som forudsat i udrulningsplanen. Leverancerne indgår i TMS leverancespor
1. De resterende tre leverancespor følges i kapitlet om IT-leverancer til fjernbanen. I nærværende
kapitel følges tre milepæle, som skitseret i overblikket nedenfor.
Statusoverblik: TMS leverancespor 1
1. halvår 2025
Ibrugtagning af resterende
basisfunktionalitet til trafikstyring
(kaldet RO1 Step 2)
2027
Ibrugtagning af tunnelfunktionalitet
til at kunne ibrugtage
Øresundsforbindelsen (RO4)
2028
Ibrugtagning af funktionalitet til
ibrugtagning af store stationer
(København, Ringsted, Roskilde)
Afsnittet, som giver et overblik over status for aktive strækninger vil blive udbygget for at kunne
følge disse leverancer. Status på den første milepæl er fortsat gul, da den nye plan fra Alstom
stadig er behæftet med en vis risiko (se afsnittet om RO1 step 2 for yderligere detaljer). Som rap-
porteret sidst er ibrugtagningen af tunnelfunktionaliteten forsinket, og er nu fastsat til at blive
ibrugtaget primo 2027, sammen med (København)-(Peberholm) (RO4). Det har forlænget mulig-
heden for at teste, og milepælen er nu grøn. Den sidste leverance er grå indtil Banedanmark får
et fyldestgørende overblik over den samlede plan for IT-leverancerne givet forsinkelsen af de
næstkommende leverancer.
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
Marts 2025
Buffer
Behov
Fremdriften er udfordret af, at Alstom er forsinket med deres sikkerhedsarbejde, som er
på kritisk vej. Det er afspejlet i tabellen nedenfor. Hvis det ikke bliver mitigeret kan det
skabe forsinkelse, men Banedanmark har forventeligt først den endelige konsekvensana-
lyse omkring jul.
Derudover er den afgørende Factory Acceptance Test (FAT) planmæssigt i gang. Den
indledende analyse viser, at leverancen vil betyde visse performanceudfordringer for Ba-
nedanmarks trafikstyringsmedarbejdere i særlige driftssituationer. Derfor skal dette ud-
bedres med en fejlrettelse hurtigst muligt efter ibrugtagning. Det er dog Banedanmarks
analyse, at ibrugtagning af RO1 Step 2 uagtet den udestående fejlrettelse, vil forbedre
signalsystemet og gøre det mere stabilt.
De to beskrevne udfordringer betyder, at status denne måned er gul.
-
Side
16
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtagningsforummet mødtes d. 13. november, hvor der fortsat blev givet opbakning
til ibrugtagning i uge 9. Nedenfor fremgår den sædvanlige tabel over nøgleleverancer og
-aktiviteter frem mod ibrugtagning.
Leverance
A
P
R
N
O
V
N
O
V
D
E
C
F
E
B
F
E
B
M
A
R
Afslutning på første runde fejlrettelser
Ejer
Leverandøren
Uge
Gennemført
u. 9
46 48
BDK’s sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrapport (GASC)
BDK
Den afsluttende Factory Acceptance Test (FAT)
Leverandøren
48
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport (SASC)
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Leverandøren
50 51
BDK
6
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Trafikstyrelsen
9
Ibrugtagningsstart
BDK
9
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
Genplanlæ
gges
Buffer
-
Behov
Tidligst K28
Fremdriften er fortsat udfordret af, at bommene på enkelte overkørsler ikke lever op til
normen, hvilket Alstom arbejder på at løse, da det er en forudsætning for, at Alstom kan
få accept af leverancen.
Derudover arbejder Banedanmark og Alstom fortsat på at færdiggøre aftalen om de akti-
viteter, der skal gennemføres nu givet, at den kommercielle ibrugtagning først sker på et
senere tidspunkt. Når det er klarlagt, hvornår den endelige ibrugtagning kan se, og der
er en plan herfor, vil der blive foretaget en risikovurdering.
Ibrugtages
(København)-(Peberholm)
(RO4)
APR27
Buffer
-
Behov
1. halvår
2027
10-20-%
1-2 mdr.
(APR
2027)
Installationsarbejdet er nu gået i gang og forventes fortsat afsluttet til efteråret 2025.
Som rapporteret tidligere er installationsarbejdet kommet lidt senere i gang end plan-
lagt, men det forventes ikke at få konsekvenser for ibrugtagningsdatoen. Fremdriften er
dog udfordret af samarbejdet med Øresundsbrokonsortiet (ØSB). Der har været møder
på ledelsesplan mellem Banedanmark og ØSB med gode resultater, vi mangler dog at se
effekten i ØSB’s organisation.
Alstom har nu meldt, at den nødvendige tunnelfunktionalitet først ibrugtages sammen
med RO4, fremfor i 2026 sammen med Svendborgbanen. Banedanmark er fortsat i gang
Side
17
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
med at vurdere, hvad det betyder for risikovurderingen, hvorfor den for nu ikke afspejler
denne udvikling. Derudover er det nødvendigt at rykke ibrugtagning med omkring tre
uger, så det sker i påsken 2027, hvilket vil sikre de nødvendige spærringer.
Risikoniveauet vurderes fortsat som ubetydeligt med 10-20 % sandsynlighed for 1-2 må-
neders forsinkelse målt mod ibrugtagning i april 2027, men reflekterer ikke det fulde bil-
lede, som beskrevet ovenfor.
Slutteligt skal det bemærkes, at der udestår en afklaring af forvalterskabet af infrastruk-
turen på Øresundsbroen, når ERTMS er udrullet. Broen er i dag ejet og forvaltet af ØSB,
men deres sikkerhedsgodkendelse omfatter ikke ERTMS. Det udgør en risiko for ibrug-
tagning af RO4, at forvalterskabet for nuværende er uafklaret. Banedanmark har udarbej-
det notat om situationen som også drøftes med Transportministeriets departement.
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
OKT26
Buffer
-
Behov
ULT26
10-20%
<1 måned
(OKT 26)
Fremdriften følger planen mhp. ibrugtagning i oktober 2026. Alstom er nu gået i gang
med at teste de første overkørselshytter.
Risikoniveauet vurderes fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20% sandsynlighed for op til 1
måneds forsinkelse målt mod ibrugtagning i oktober 2026.
Side
18
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Al-
stom har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i marts 2025. En del af RO1 step 2
kommer med funktionalitet, som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme
ressourcer hos Alstom skal arbejde med flere af leverancerne. Alstom har meldt, at det har resul-
teret i forsinkelse af de næstkommende leverancer (som beskrevet i Øst-kapitlet), men Alstom
har endnu ikke præsenteret en fuldstændig analyse af, hvilke konsekvenser det har for færdiggø-
relsen
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan for IT-leverancer er forbundet med signi-
fikante risici, og at Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau, er korrekt, og
at risikoen endda må betegnes som værende stigende. Den overordnede status på projektet er
på den baggrund fortsat rød.
Som rapporteret tidligere har en tredjepart SIG identificeret en række forbedringstiltag, som Al-
stom er ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten, som har meldt, at der er
fremdrift med arbejdet. Foreløbigt slutter tredjepartens opfølgningsarbejde i slutningen af 2024,
men Alstom og Banedanmark er i gang med at vurdere, behovet for yderligere opfølgning.
Kritisk vej og fremdrift
Med den reviderede plan leveres IT-funktionaliteterne til understøttelse af trafikplanlægning og -
styring i fire spor med hver deres kritiske vej. Aktiviteter og leverancer i de enkelte spor kan have
tidsmæssige sammenfald. Vi følger i rapporten fremdriften med sporene:
1.
2.
3.
4.
Leverancer der skal implementeres for, at udrulningen af det nye signalsystem kan fortsætte, som
forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark (følges i kapitlet om Østdanmark)
Leverancer, der skal implementeres for at øge automatiseringen i Banedanmarks trafikplanlægning og -
styring
Leverancer, som er en forudsætning for, at datastyrede beslutningsstøttesystemer kan ibrugtages
Leverancer knyttet til operationelt IT
Med den reviderede plan fra Alstom vil alle leverancer være implementeret ved udgangen af
2029. Leverancerne i spor 1 følges i kapitlet om udrulningen i Østdanmark. De øvrige tre spor
følges i dette kapitel.
Side
19
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0020.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Spor 2: Leverancer, der skal
implementeres for at øge au-
tomatiseringen i Banedan-
marks trafikplanlægning og -
styring
Ultimo 2027
Buffer
-
Behov
Ultimo 2027
Der er fire store leverancer i leverancespor 2:
Ibrugtagning af automatik til kapacitets-an-
vendelse (som en del af RO1 Step 2), Implementering af integreret trafikdisponering, Ibrug-
tagning af integreret sporspærringsplanlægning
og
Implementering af Vest i den integre-
rede løsning.
Det er stadig usikkert, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på
delleverancerne i spor 2, hvorfor status fortsat er grå.
RO1 Step 2 indeholder ikke alene basisfunktionalitet, men også funktionalitet, som er
med til at øge automatiseringen i Banedanmarks arbejdsgange, herunder etableres også
forudsætningen for, at systemet kan integreres med løsningen i Vestdanmark. Den første
og sidste leverance ovenfor hænger således sammen, hvorimod de øvrige leverancer er
selvstændige.
Ibrugtages
Spor 3: Leverancer som er en
forudsætning for, at datastyrede
beslutningsstøttesystemer kan
ibrugtages
Ultimo
2029
Buffer
-
Behov
Ultimo
2029
Dette spor udmønter sig
modsat de to andre spor
i én samlet ibrugtagning. Den kriti-
ske vej følger således
udviklingen
af funktioner henimod ibrugtagning i 2029.
Designfasen vil efter planen blive igangsat i 3. kvartal 2025, men Banedanmark følger tæt
op, og vil ved udgangen af 2025 kunne vurdere, om Alstoms fremdrift understøtter pla-
nen.
Ibrugtages
Spor 4: Leverancer knyttet til ope-
rationelt IT
Forventelig 2026
Buffer
-
Behov
Forventelig
2026
Der er 4 store leverancer i leverancespor 4:
Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikplan-
lægningsdata (som en del af RO1 Step 2), Ibrugtagning af topologi-database, Ibrugtagning
af Data warehouse m. trafikstyringsdata (Østdanmark)
og
Ibrugtagning af Data warehouse
m. trafikstyringsdata (Vestdanmark).
Den første leverance leveres som en del af RO1 Step
2. Det er stadig usikkert, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på delleve-
rancerne i spor 4, hvorfor status fortsat er grå. Leverancen er landsdækkende, og under-
støtter således data i både Øst- og Vestdanmark. Den anden leverance, topologidataba-
sen, er uafhængig af de andre leverancer.
Side
20
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
2955754_0021.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af den sidste strækning i
september 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de af-
sluttende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu den formelle afslutning af projektet, også kal-
det Project Closure. Project Closure forventes i 1. halvår 2025. Det primære udestående er afslut-
ningen af de sidste kommercielle forhandlinger med leverandøren.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
Side
21
af
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for november 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport november 2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
22
af
22