Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2955148_0001.png
Fra:
Grøn Kommunikation Lars Lund <[email protected]>
Sendt:
6. december 2024 09:57
Emne:
tak for din bistand
Refleksion efter foretræde i Transportudvalget 3.12.2024
Lige fra portvagten udlevering af besøgsmærke sikkerhedskontrol og frem til mødelokalet, mødte vi lutter
meget hjælpsomme, imødekomne og glade personer. I øvrigt også en god orientering forud for mødet og
gode tips fra Per Movritsen. Kæmpe ros til jer alle. I gør jeres arbejde virkelig godt. Dejligt når man tager
den lange tur fra Skagen for i virkeligheden kun at have 5-7 minutter til at fremføre noget der mere kræver
timer.
Vi blev budt velkommen af formanden og havde også her indtryk af, at være meget velkomne.
Antallet er repræsentanter fra de politiske partier var ikke overvældende, men i modsætning til et tidligere
besøg var alle på nær en enkelt politiker
meget tilstedeværende
og reflekterende. Især vil vi fremhæve Peter
Juel-Jensen som vi oplevede meget konstruktiv og reflekterende i sin tilgang. Det skaber en vis ro. Det skal
også bemærkes at vi generelt oplevede en god stemning.
Desværre var lyden i salen meget dårlig, når man er lidt svagthørende, så nogle af bemærkningerne gik tabt.
Ikke mindst en refleksion fra Kenneth Fredslund, hvor jeg af Sidsel bagefter fik et kort referat af, hvad der
blev sagt. Det handlede om den frustration jeg gav udtryk for jeg havde ved efterhånden og efter mange år
at arbejde med denne sag, og ikke mindst de sidste par år, fundet frem til, at beslutningerne allerede er
taget, før der har været høring mm (en lang historie) og at lobbyismen afgør spillet osv.. og at denne
frustration betød, jeg for første gang i mit liv, ikke havde stemt ved et folketingsvalg. Det var ikke en kritik af
politikerne, men mere et udtryk for min bekymring af den retning beslutninger er ved at tage, og så ikke
mindst som mit skræmmebillede sker pt i USA.
Vi ville selvfølgelig gerne have kommenterer meget mere, men følgende vil vi dog samle op på:
Rasmus Prehn: Tak for dit ordførerskab og tak for din fleksibilitet god ledelse af mødet. Du sagde og har
også ved flere lejligheder sagt, at der i sommerperioden kun kan køres mellem 30 og 40 km/t på
strækningen vi taler om. Hvis dette var tilfældet, havde vi ikke været til foretræde, og ikke kæmpet for
problemet i 20 år. Det er ganske enkelt ikke korrekt. Der er aldrig nogensinde kø hverken til eller fra Skagen
ud for det sommerhusområde, vi taler om og der køres meget stærk. Køen starter jo nærmere du kommer
Skagen, og det vil den blive ved med, af den simple grund, at vejen slutter ved Skagen.
Modsat retning er
der aldrig kø ud af Skagen.
Peter Juels- Jensen: Hvis vi har hørt rigtigt, oplyste du venligt om at støjdæmpende asfalt kun virker ved
hastigheder op til 50 km/t. Forudsat vi har hørt rigtigt oplyser min medkollega ved mødet Sidsel Hansen, der
er vejingeniør, at det er omvendt. Gennem de tyve år vi har kæmpet for det nu stigende problem, har vi sat
os meget grundigt ind i alt omkring støj og hvad man kan gøre og læst tusindvis af sider om erfaringer. Vi
har et stort netværk hvor vi bruger hinanden og udveksler erfaringer og viden. Blandt andet viser
undersøgelser fra 2020 af VD at støjdæmpende asfalt mod forventning ikke nedsætter farten med 3 dB, der
er en halvering, men med 1,5 dB og det slides hurtigt. I stedet arbejder man nu ( også i DK) med drænasfalt
ud fra erfaringer fra Tyskland og Holland, hvor man i mange år har arbejdet langt mere aktiv med
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Henvendelse af 6/12-24 vedrørende udvidelse af vejen Ålbæk-Skagen, fra Sammenslutningen for fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord
2955148_0002.png
problemerne. Det skal spules og giver en ekstra omkostning. En støjvold på de sidste 1,5 km vil koste et sted
mellem 25 og 30 millioner. En spuling antages kun at koste 50.000 årligt.
Man kan så også henvise til den meget omfattende forskning der viser, hvor store skader støj medfører for
mennesket og hvor høje omkostninger det så betyder. Gevinsten for samfundet er alene i tid og kun er
under et halvt minut, og kun om sommeren hvor der er flest biler, og tiden kan nemt indhentes ved at hæve
hastigheden på den lange strækning hvor der ikke er bebyggelse.
Både du og Bjarne Lausten er imod hastighedsnedsættelse til 60 km/t i SOMMERPERIODEN, hvor det mest
er turisttrafik. Det skaber kø og giver dårligt flow i trafikken. Der er hastighedsnedsættelse alle steder
omkring os.
Det heller ikke i dette tilfælde ikke korrekt. Strækningen vi taler om, er en direkte forlængelse af de 50km/t,
efterfulgt af yderligere 60 km, man må køre gennem Ålbæk frem til rundkørslen hvor vejudvidelsen starter.
Det samme glæder når man kommer fra Hirtshalsvej, hvor der kun de sidste 500 meter må køres 60 km/t.
De 60 km er med andre ord blot en videreførelse af de i forvejen 60, der må køres.
Vi har talt med erfarne ambulancefolk der oplyser, at kun rundkørsler skaber kø.
Kommer man fra Skagen, skal farten efter VD alligevel sænkes i krydset ved Råbjergvej ned til til 70 ( 3km fra
hvor udvidelsen slutter) , hvorefter man 300 meter efter igen og lige før rundkørslen må speede op til 90.km
Vanvittigt siger trafikkyndige. I øvrigt er der flere andre destinationer på strækningen efter Hulsig, hvor der
kun må køres 50 og 70 hele året. Vi beder kun om nedsættelse til 60 i sommerhalvåret.
Fakta og hvis ansvar er det
Der blev vist nok sagt, at vi ikke skulle beskylde hinanden for noget. Det var ikke vores hensigt at komme
med beskyldninger, men alene med dokumenteret fakta. Ansvaret ligger jo hos politikerne og I er de eneste
der kan gøre noget, eksempelvis bede ministeren om samme med os at løse problemet og meddele det skal
løses på den ene eller anden måde.
Støjen er målt af TV2 der tidligere har sat fokus på problemet til 87 dB, hvilket er stærkt
sundhedsfarligt. Grænseværdierne fra WHO og Miljøstyrelsen for rekreative områder er 53.dB
Staten går med andre ord imod den markante tendens der er over hele landet, hvor man tager støj langt
mere seriøst og virkelig gør noget. At der nu skal køres 90km/t og støjen yderligere øges er et rent
politiksansvar. I øvrigt er der på de 3 km det drejer sig om efter udvidelsen 18 udkørsler til vejen. 18
udkørsler på en strækning der er 3 km.
Hvis den tidligere Skagen kommune havde overholdt planloven i 1998, var dette problem aldrig sket. Så
skulle man have sørget for at overholde støjbekæmpelsesloven. Vi mener Staten bør have en moral for at
rette op. Frederikshavn kommune er enige med os.
Det er uhørt at man tæt på bløden trafikanter i et sommerhusområde må køre med så høj fart. Hvilket også
afspejles af færdselsloven.
Færdselsloven bekendtgørelsen 1486 af 13/12/2017 § 7, stk. 2, Citat:
”at der for vejstrækninger ved strand,
skov eller andre rekreative områder med sæsonpræget gennemkørsel kan fastsættes en lavere
hastighedsgrænse, end den generelle ned til 30 km/t. En sådan hastighedsgrænse kan begrænses til de
måneder om året, hvor der er behov her for. Baggrund herfor er, at der ofte kan være øget antal lette
trafikanter på langs og på tværs af veje”
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 85: Henvendelse af 6/12-24 vedrørende udvidelse af vejen Ålbæk-Skagen, fra Sammenslutningen for fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord
Turismen
VD går helt uden om problematikken med at turister og sommerhusfolk på vestsiden nu skal køre væk fra de
strande de normalt benytter og væk fra området mod nord. Igen et negativt C02 fremmende projekt, samt
en nedprioritering for turismen i området og for de lokale og det lokale erhvervslivs interesser. P Pladsen
ved Råbjergvej nedlægges og de lokale skal nu køre længere for at nå strandområderne. Staten opfodrer os
alle til at gøre noget ved CO2 udledningen, idet selv små tiltag gavner det samlede resultat.
VD overholder ikke egen støjhandlingsplan fra 2018, hvor det netop fremgå at man vil sommerhusområder
vil nedsætte støjbelastningen.
Vi er mest til løsninger der gavner mennesket og naturen, men første prioritet har støjdæmpning i en aller
anden form.
Med venlig hilsen
Sammenslutningen for fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord
Lars Lund
Journalist
Sidsel Cecilie Hansen
Vejingeniør