Fra:
Sendt:
6. december 2024 09:57
Emne:
tak for din bistand
Refleksion efter foretræde i Transportudvalget 3.12.2024
Lige fra portvagten udlevering af besøgsmærke sikkerhedskontrol og frem til mødelokalet, mødte vi lutter
meget hjælpsomme, imødekomne og glade personer. I øvrigt også en god orientering forud for mødet og
gode tips fra Per Movritsen. Kæmpe ros til jer alle. I gør jeres arbejde virkelig godt. Dejligt når man tager
den lange tur fra Skagen for i virkeligheden kun at have 5-7 minutter til at fremføre noget der mere kræver
timer.
Vi blev budt velkommen af formanden og havde også her indtryk af, at være meget velkomne.
Antallet er repræsentanter fra de politiske partier var ikke overvældende, men i modsætning til et tidligere
besøg var alle på nær en enkelt politiker
meget tilstedeværende
og reflekterende. Især vil vi fremhæve Peter
Juel-Jensen som vi oplevede meget konstruktiv og reflekterende i sin tilgang. Det skaber en vis ro. Det skal
også bemærkes at vi generelt oplevede en god stemning.
Desværre var lyden i salen meget dårlig, når man er lidt svagthørende, så nogle af bemærkningerne gik tabt.
Ikke mindst en refleksion fra Kenneth Fredslund, hvor jeg af Sidsel bagefter fik et kort referat af, hvad der
blev sagt. Det handlede om den frustration jeg gav udtryk for jeg havde ved efterhånden og efter mange år
at arbejde med denne sag, og ikke mindst de sidste par år, fundet frem til, at beslutningerne allerede er
taget, før der har været høring mm (en lang historie) og at lobbyismen afgør spillet osv.. og at denne
frustration betød, jeg for første gang i mit liv, ikke havde stemt ved et folketingsvalg. Det var ikke en kritik af
politikerne, men mere et udtryk for min bekymring af den retning beslutninger er ved at tage, og så ikke
mindst som mit skræmmebillede sker pt i USA.
Vi ville selvfølgelig gerne have kommenterer meget mere, men følgende vil vi dog samle op på:
Rasmus Prehn: Tak for dit ordførerskab og tak for din fleksibilitet god ledelse af mødet. Du sagde og har
også ved flere lejligheder sagt, at der i sommerperioden kun kan køres mellem 30 og 40 km/t på
strækningen vi taler om. Hvis dette var tilfældet, havde vi ikke været til foretræde, og ikke kæmpet for
problemet i 20 år. Det er ganske enkelt ikke korrekt. Der er aldrig nogensinde kø hverken til eller fra Skagen
ud for det sommerhusområde, vi taler om og der køres meget stærk. Køen starter jo nærmere du kommer
Skagen, og det vil den blive ved med, af den simple grund, at vejen slutter ved Skagen.
Modsat retning er
der aldrig kø ud af Skagen.
Peter Juels- Jensen: Hvis vi har hørt rigtigt, oplyste du venligt om at støjdæmpende asfalt kun virker ved
hastigheder op til 50 km/t. Forudsat vi har hørt rigtigt oplyser min medkollega ved mødet Sidsel Hansen, der
er vejingeniør, at det er omvendt. Gennem de tyve år vi har kæmpet for det nu stigende problem, har vi sat
os meget grundigt ind i alt omkring støj og hvad man kan gøre og læst tusindvis af sider om erfaringer. Vi
har et stort netværk hvor vi bruger hinanden og udveksler erfaringer og viden. Blandt andet viser
undersøgelser fra 2020 af VD at støjdæmpende asfalt mod forventning ikke nedsætter farten med 3 dB, der
er en halvering, men med 1,5 dB og det slides hurtigt. I stedet arbejder man nu ( også i DK) med drænasfalt
ud fra erfaringer fra Tyskland og Holland, hvor man i mange år har arbejdet langt mere aktiv med