Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af
Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning
(Fravigelse af tilladelseskravet i lov om råstoffer)
§1
I lov nr. 1536 af 12. december 2023 om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af
Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 6, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Anlægsprojekterne nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2 og 3, kræver ikke tilladelse efter § 7 i lov om råstoffer.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
1.Indledning
I forbindelse med større vejprojekter er der ofte brug for tilførsel af store mængder af råstoffer.
Inden for råstofområdet kan der etableres et såkaldt sidetag, hvilket er en projektspecifik
råstofindvinding til eget brug
,
som udføres udenfor projektets linjeføring eller i større dybde, end der er
betinget af linjeføringen. Lokal adgang til råstoffer ved etablering af sidetag er tidligere benyttet i
Vejdirektoratets projekter og kan bidrage til økonomiske besparelser samt reducere CO2-udledningen.
Sidetag betragtes som erhvervsmæssig indvinding af råstoffer, og kræver derfor en tilladelse fra
regionsrådet efter § 7 i lov om råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 26. januar 2017 (herefter
råstofloven).
Transportministeriet ønsker med lovforslaget at lette adgangen for Vejdirektoratet til at foretage
råstofindvinding (sidetag) i forbindelse med anlægget af Kalundborgmotorvejens 3. etape og
udbygningen af rute 15 mellem Ringkøbing og Herning.
På den baggrund foreslås det, at tilladelseskravet i råstoflovens § 7 ikke finder anvendelse i forbindelse
med anlægget af de to føromtalte projekter.
Det vil betyde, at Vejdirektoratet ikke vil skulle indhente regionsrådets tilladelse til at foretage
råstofindvinding til brug for anlægsprojekterne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Det fremgår af råstoflovens § 3, at der ved lovens anvendelse på den ene side skal lægges vægt på
råstofressourcernes omfang, kvalitet og sikring af hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne, samt
tages erhvervsmæssige hensyn. På den anden side skal der lægges vægt på beskyttelse af natur og miljø,
geologiske interesser, landskabelige værdier m.v.
Det følger af råstoflovens § 7, stk. 1, 1. pkt., at erhvervsmæssig indvinding af råstoffer og etablering af
anlæg på indvindingsstedet til brug for indvindingen kun må ske efter tilladelse fra regionsrådet.
Af råstoflovens § 8 følger det, at en ansøgning om tilladelse efter § 7 også gælder som ansøgning om
tilladelse efter anden lovgivning til råstofindvinding i jorden.
Af § 10, stk. 1, fremgår det, at en tilladelse efter § 7, stk. 1, skal indeholde vilkår om 1) virksomhedens
drift og om efterbehandling af arealet med henblik på at begrænse miljømæssige gener og forebygge
forurening af grundvandet og jorden, 2) at der stilles sikkerhed for, at indvindingsområdet bliver
efterbehandlet, og 3) at indvindingen og efterbehandlingen sker efter en plan, der er godkendt af
regionsrådet, og som indeholder hovedelementerne for indvindingen og efterbehandlingen.
Det følger af råstoflovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at regionsrådets afgørelser efter loven eller regler fastsat i
medfør af loven kan, for så vidt angår forekomster på landjorden, påklages til Miljø- og
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i den læge afdeling, jf. § 3, stk. 1, nr. 10, i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet efter §§ 15 og 16.
Det følger af § 16, stk. 8, 1. pkt., at rettidig klage har opsættende virkning for den påklagede afgørelse,
medmindre klagemyndigheden bestemmer andet.
Vedrørende råstofindvinding i forbindelse med vejanlæg er der udstedt en cirkulæreskrivelse, jf.
cirkulæreskrivelse nr. 45 af 22. marts 1991 om råstofindvinding i forbindelse med vejanlæg. Her står der
bl.a., at:
”Hovedreglen
er altså, at indvinding af råstoffer udenfor linieføringen kræver forudgående tilladelse fra
vedkommende amtsråd, selvom materialerne anvendes som led i vejprojektet. Råjord og egentlige
råstoffer udgravet i forbindelse med terrænreguleringer, der er en integreret del af et vejanlæg, kræver
dog ikke tilladelse efter råstofloven, forudsat at en efterbehandling af udgravningsstedet er en del af
projektets udførelse.
Indvinding af råstoffer udenfor linieføringen - eller hvis man udvinder i større dybde end betinget af
linieføringen - vil kræve amtskommunens tilladelse i råstofloven.”
I vejledning nr. 10149 af 3. september 2012 om administration af råstofloven, står der bl.a. følgende
under punkt 7.3 vedrørende adskillelsen mellem råstofindvinding og gravearbejder til brug for et bygge-
og anlægsarbejde:
”Gennemførelse
af større bygge- og anlægsarbejder, så som større byggerier, vejanlæg, havneanlæg vil
ofte medføre, at der fremkommer store mængder »overskudsjord«. Denne overskudsjord vil foruden
overfladejorden (muld) kunne være blandede morænematerialer (råjord) eller geologisk mere rene
forekomster som sand, grus og sten.
Såfremt overskudsmaterialerne anvendes andetsteds inden for det pågældende bygge- og
anlægsarbejde, vil der normalt ikke være tale om råstofindvinding, der kræver tilladelse efter lovens § 7,
stk. 1. Råjord, der fremkommer ved udgravninger i forbindelse med et bygge- og anlægsarbejde, er
således ikke omfattet af råstofloven, såfremt det er nødvendigt, at råjorden fjernes som led i projektets
gennemførelse.
Det kræver normalt heller ikke tilladelse, hvis råjorden anvendes i projektet eller blot udlægges som
opfyldning i forbindelse med projektet. Regulære jordflytninger, der eksempelvis sker i et vejarbejdes
længdeprofil, samt terrænreguleringer i almindelighed vil således normalt ikke kræve tilladelse efter
lovens § 7, stk. 1.
De samme betragtninger gælder også for de egentlige råstoffer, hvis de fremkommer i forbindelse med
et bygge- og anlægsarbejde, f.eks. som led i gennemførelsen af et vejprojekt.
[…]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
Derimod vil der være tale om en råstofindvinding, såfremt der i forbindelse med et givet bygge- og
anlægsarbejde o.lign. udgraves råstoffer ud over, hvad der er nødvendigt som forudsætning for
projektets gennemførelse. Dette gælder således, hvis der graves dybere end nødvendigt på en
byggeplads, ved etablering af en mindre sø eller i forbindelse med et vejanlæg, eller såfremt der
foretages opgravning uden for selve vejtraceet, f.eks. som sidetag. Det gælder såvel, hvis råstofferne
anvendes i projektet, som hvis de bortkøres til andre formål.”
2.2. Transportministeriets overvejelser
Ved lov nr. 1536 af 12. december 2023 om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af
Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning blev
transportministeren bl.a. bemyndiget til at anlægge Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygge
rute 15 mellem Ringkøbing og Herning. Det er Vejdirektoratet, der som anlægsmyndighed står for
gennemførelsen af projekterne.
Transportministeriet overvejer løbende, hvordan anlægsprojekter på ministeriets område optimeres
bedst muligt i forhold til projektets økonomi, påvirkning af miljø og klima m.v.
De seneste år er der set store prisstigninger på råstoffer fra grusgrave. Det vurderes derfor, at der for
Vejdirektoratet vil være en værdi i at udføre projektspecifik råstofindvinding (sidetag), hvor det
vurderes relevant til brug for et konkret projekt.
Derudover vil nærtliggende råstofindvinding (sidetag) også medføre positive effekter i form af mindre
belastning af omgivelserne og det lokale vejnet ved reducering af transport med lastbiler, færre
færdselsuheld og lavere klimabelastning i form af mindre udledning af CO2.
For Kalundborgmotorvejens tredje etape, estimeres udledningen fra transport af råstoffer (bundsikring
og stabilgrus) til anlægsprojektet at være cirka 30.000-ton CO₂. Dette svarer til omkring 18 pct. af
projektets samlede udledning af CO2.
Transport af øvrige råstoffer (primært indbygningsegnet råjord) indgår ikke i ovenstående opgørelse.
For rute 15 er den estimerede udledning fra transport af råstoffer cirka 2500-ton CO₂,
svarende til
omkring 16 pct. af anlægsprojektets samlede udledning af CO2.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at tilladelseskravet i råstoflovens § 7 ikke finder anvendelse i forbindelse med anlægget af
Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygningen af rute 15 mellem Ringkøbing og Herning.
Dermed vil der ikke skulle ansøges om en tilladelse til at foretage råstofindvinding (sidetag) til brug for
anlæg af de to projekter.
Vurdering af indvirkninger på miljøet som følge af råstofindvinding (sidetag) til brug for
anlægsprojekterne vil blive foretaget på baggrund af proceduren i kapitel 2 a i lov om offentlige veje
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 435 af 24. april 2024 (herefter vejloven). Det betyder, at Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
skal ansøge Trafikstyrelsen om godkendelse af projektændring (råstofindvinding) til anlægsloven.
Trafikstyrelsen vil i sin behandling af ansøgningen skulle tage stilling til, om ændringen af
anlægsprojektet i form af råstofindvinding vil medføre væsentlige negative indvirkninger på miljøet og
træffe afgørelse derom. Denne procedure finder tilsvarende anvendelse i tilfælde, hvor tilladelse til
råstofindvinding gives ved regionsrådet, hvorved lovforslaget ikke indeholder ændringer i forhold til
vurdering af indvirkninger på miljøet.
Under sædvanlige omstændigheder, vil ansøgning om regionsrådets tilladelse til råstofindvinding jf.
råstoflovens § 7 også gælde som ansøgning om tilladelse efter anden lovgivning jf. råstoflovens § 8. Det
betyder, at en ansøgning efter råstofloven også gælder som ansøgning efter andre love, når der efter
disse love kræves tilladelse til selve den påtænkte indvinding, f.eks. som ansøgning efter skovlovens § 6,
stk. 1, naturbeskyttelseslovens §§ 3, 15, 16 og 18 m.fl., museumslovens § 29 a m.v.
Den foreslåede ordning vil betyde, at Vejdirektoratet fortsat vil skulle indhente øvrige nødvendige
tilladelser til brug for råstofindvindingen. Behovet for myndighedstilladelser afhænger af det specifikke
råstofindvindingsområde, men det kan f.eks. dreje som om dispensationer fra lov om naturbeskyttelse
jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 28. juni 2024 (herefter naturbeskyttelsesloven) vedrørende
beskyttelseslinjer, § 3-natur m.v., hvor kommunalbestyrelsen er myndighed.
Udpegning af projektspecifikke råstofindvindingsområder (sidetag) kan ske uafhængigt af Region
Sjællands Råstofplan 2020 og Region Midtjyllands Råstofplan 2016. Det betyder, at Vejdirektoratet
både kan foretage råstofindvinding til brug for anlægsprojekterne i områder, der allerede er udlagt som
grave- eller interesseområde i råstofplanen, samt i områder, der ikke er omfattet af råstofplanerne, hvis
det vurderes, at der vil være anvendelige råstoffer i området, og der ikke er miljømæssige forhold til
hinder derfor.
3.
Konsekvenser for opfyldelse af FN’s verdensmål
Lovforslaget skal være med til at sikre mulighed for at foretage projektspecifik råstofindvinding
(sidetag) i forbindelse med anlægget af Kalundborgmotorvejen tredje etape og udbygningen af rute 15
mellem Ringkøbing og Herning. I det omfang at der kan benyttes nærtliggende råstoffer til
anlægsprojektet, vil transport med lastbiler blive reduceret, hvilket vil medføre en positiv effekt i form
af mindre udledning af CO2.
Dette vil også understøtte verdensmål nummer tolv Ansvarligt forbrug og produktion gennem delmål
12.2 (bæredygtig forvaltning og effektiv udnyttelse af naturressourcer).
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre, at Vejdirektoratet ikke skal indhente regionsrådets tilladelse til
råstofindvinding (sidetag) i forbindelse med anlægget af Kalundborgmotorvejens 3. etape og
udbygningen af rute 15 mellem Ringkøbing og Herning.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har i sig selv ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Men i
det omfang at Vejdirektoratet benytter sig af råstofindvinding (sidetag), vil det medføre, at
Vejdirektoratets behov for at købe råstofferne andre steder vil falde, med de konsekvenser det eventuelt
kan medføre ved en lavere efterspørgsel. Det vurderes ikke muligt at sætte tal herpå.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget skal lette mulighederne for Vejdirektoratet til at foretage råstofindvinding (sidetag) i
forbindelse med anlægget af Kalundborgmotorvejens 3. etape og udbygningen af rute 15 mellem
Ringkøbing og Herning. Det vil betyde, at Vejdirektoratet lokalt vil kunne skaffe nogle af de råstoffer,
som er nødvendige til etablering af anlægsprojekterne. Det vil dermed også kunne betyde, at råstoffer
ikke vil skulle transporteres lige så langt med lastbil med den afledte positive effekt, at der udledes
mindre CO2.
De konkrete vurderinger er ikke foretaget, og det er derfor ikke muligt at kvalificere tallet.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget skal lette mulighederne for Vejdirektoratet til at foretage råstofindvinding (sidetag) i
forbindelse med anlægget af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygningen af rute 15 mellem
Ringkøbing og Herning.
Vurdering af indvirkninger på miljøet som følge af råstofindvinding (sidetag) til brug for
anlægsprojekterne vil blive foretaget på baggrund af proceduren vejlovens kap. 2 a. Det betyder, at
Vejdirektoratet skal ansøge Trafikstyrelsen om godkendelse af projektændring (råstofindvinding) til
anlægsloven. Trafikstyrelsen vil i sin behandling af ansøgningen skulle tage stilling til, om ændringen af
anlægsprojektet i form af råstofindvinding vil medføre væsentlige negative indvirkninger på miljøet og
træffe afgørelse derom. Denne procedure finder tilsvarende anvendelse i tilfælde, hvor tilladelse til
råstofindvinding søges ved de regionale myndigheder, hvorved lovforslaget ikke indeholder ændringer i
forhold til vurdering af indvirkninger på miljøet.
Vejdirektoratet vil på den baggrund ikke kunne foretage råstofindvinding (sidetag), før en ændring af
anlægsprojektet er godkendt administrativt af Trafikstyrelsen.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige perspektiver.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
2955077_0007.png
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
xx - xx
(xx dage) været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, Herning Kommune, Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune, KL, Region
Midtjylland, Region Sjælland og Ringkøbing-Skjern Kommune.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Region Midtjylland og Region
Sjælland vil skulle behandle
færre ansøgninger fra
Vejdirektoratet
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Implementeringskonsekvense
r for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har i sig selv ikke
økonomiske eller
administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Men i det
omfang at Vejdirektoratet
benytter sig af sidetag, vil det
medføre, at Vejdirektoratets
behov for at købe råstofferne
andre steder vil falde, med de
konsekvenser det eventuelt
kan medføre ved en lavere
efterspørgsel. Det vurderes
ikke muligt at sætte tal herpå.
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Lovforslaget skal lette
mulighederne for
Vejdirektoratet til at foretage
projektspecifik
råstofindvinding i forbindelse
med anlægget af
Kalundborgmotorvejens 3.
etape og udbygningen af rute
15 mellem Ringkøbing og
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
2955077_0008.png
Herning. Det vil betyde, at
Vejdirektoratet lokalt vil
kunne skaffe nogle af de
råstoffer, som er nødvendige
til anlæggene. Det vil dermed
også kunne betyde, at de
råstoffer ikke vil skulle
transporteres lige så lang med
lastbil med de afledte færre
udledninger af CO2, som det
vil medføre.
De konkrete vurderinger er
ikke foretaget, og det er
derfor ikke muligt at
kvalificere tallet.
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Inden råstofindvindingen
påbegyndes, skal der
foretages en vurdering af,
om anlægsaktiviteten vil
medføre væsentlige
skadelige indvirkninger på
miljøet jf. proceduren i
vejlovens kap. 2 a.
Råstofindvindingen vil blive
behandlet som
projektændring til
anlægsloven. Trafikstyrelsen
er myndighed.
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
(der i relevant omfang også
gælder implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-
regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
Det følger af råstoflovens § 7, stk. 1, 1. pkt., at erhvervsmæssig indvinding af råstoffer og etablering af
anlæg på indvindingsstedet til brug for indvindingen må kun ske efter tilladelse fra regionsrådet.
Af råstoflovens § 8 fremgår det, at en ansøgning om tilladelse efter § 7 gælder også som ansøgning om
tilladelse efter anden lovgivning til råstofindvinding i jorden.
Det følger af § 10, stk. 1, at en tilladelse efter § 7, stk. 1, skal indeholde vilkår om 1) virksomhedens drift
og om efterbehandling af arealet med henblik på at begrænse miljømæssige gener og forebygge
forurening af grundvandet og jorden, 2) at der stilles sikkerhed for, at indvindingsområdet bliver
efterbehandlet, og 3) at indvindingen og efterbehandlingen sker efter en plan, der er godkendt af
regionsrådet, og som indeholder hovedelementerne for indvindingen og efterbehandlingen.
Det følger af råstoflovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at regionsrådets afgørelser efter loven eller regler fastsat i
medfør af loven kan, for så vidt angår forekomster på landjorden, påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i den læge afdeling, jf. § 3, stk. 1, nr. 10, i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet efter §§ 15 og 16.
Det følger af § 16, stk. 8, 1. pkt., at rettidig klage har opsættende virkning for den påklagede afgørelse,
medmindre klagemyndigheden bestemmer andet.
For statslige vejanlæg tilladt ved anlægslov vil eventuelle ændringer eller udvidelser af projektet i
anlægsfasen være omfattet af den administrative procedure, jf. vejlovens § 17 c
17 e, i hvilken
forbindelse der vil blive foretaget de fornødne miljømæssige vurderinger, hvis ændringen eller
udvidelsen kan forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. vejlovens § 17 a, stk. 1 og 2.
Trafikstyrelsen er miljømyndighed i forhold til vurdering og administrativ godkendelse af ændringer
eller udvidelser af anlægsprojektet i anlægsfasen, jf. vejlovens § 17 b. Det betyder, at ændringer eller
udvidelser, der kan være til skade for miljøet, skal anmeldes af Vejdirektoratet til Trafikstyrelsen, som
skal vurdere, om der skal gennemføres supplerende miljømæssige vurderinger, inden styrelsen tager
stilling til, om ændringen eller udvidelsen kan tillades, eventuelt på vilkår.
Det foreslås i
§ 6, stk. 1,
at indsætte som
2. pkt.,
at anlægsprojekterne nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2 og 3, ikke
kræver tilladelse efter § 7 i lov om råstoffer.
Lovforslaget vil medføre, at der ikke skal indhentes en tilladelse efter råstoflovens § 7 i forbindelse med
anlægget af Kalundborgmotorvejens 3. etape og udbygningen af rute 15 mellem Ringkøbing og Herning
i det omfang, at der etableres råstofindvinding (sidetag) i forbindelse med de to anlægsprojekter.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at der vil være tale om en ændring af de to projekter, som vil være
omfattet af reglerne for projektændringer i vejlovens kapitel 2 a. Vejdirektoratet vil på den baggrund
ikke kunne foretage råstofindvinding (sidetag), før en ændring af projektet er godkendt administrativt
af Trafikstyrelsen.
Til § 2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Udkast til lovforslag om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning, fra transportministeren
2955077_0011.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1536 af 12. december 2023 om udbygning
af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af
Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning
af rute 15, Ringkøbing-Herning
foretages følgende ændringer:
§ 6.
Anlægsprojekterne nævnt i § 1, stk. 1, kræver
1.
I
§ 6, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
ikke tilladelse efter § 35, stk. 1, i lov om
»Anlægsprojekterne nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2 og 3,
planlægning eller dispensation efter § 50 i lov om
kræver ikke tilladelse efter § 7 i lov om råstoffer.«
naturbeskyttelse.
Stk. 2.
Reglerne om kommune- og lokalplaner i lov
om planlægning og § 26 a i lov om naturbeskyttelse
finder ikke anvendelse på anlægsprojekterne nævnt
i § 1, stk. 1, i denne lov.
Stk. 3.
Hensynene bag bestemmelserne, der er
nævnt i stk. 1 og 2, varetages af transportministeren
ved gennemførelse af projekterne.