Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2952243_0001.png
Vejdirektoratet
8660 Skanderborg
14. oktober 2024
Høringssvar til MKV-undersøgelse for øget kapacitet på Rute 34 og 26 mellem Haderup og
Skive N
Nedenstående høringssvar er udarbejdet af Skive Kommune i forbindelse med høring af MKV-
undersøgelse af en udvidelse/omlægning af rute 34 og 26 mellem Haderup og Skive N. Nedenstående
høringssvar belyser de problemstillinger Skive Kommune ser i forbindelse med projektering og udførsel
af en udvidelse af rute 34 og 26. Høringssvaret er for overblikket skyld opdelt i delelementer af projektet.
Spærring af Folmentoftvej
En spærring af Folmentoftvej vil medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser og fremstår
uacceptabelt, både for Skive Kommune, men ligeledes for både det etablerede, og det kommende
erhvervsområde omkring Folmentoftvej, som er beliggende vest for den nye omfartsvej. Der er tale om et
industriområde, som bliver afskåret direkte adgang til rute 26. Ud over dette, ligger Region Midtjyllands
AMK helikopterstation ligeledes, så den også vil blive afskåret direkte adgang til rute 26.
En spærring af Folmentoftvej vil medføre en omkørsel på op til 4 km hver vej med udkørsel ad Kisumvej
til rute 34. Der er allerede på nuværende tidspunkt meget tung trafik fra den del af Folmentoftvej, som
afskæres direkte adgang til rute 26. Herunder afskæres et område, hvor der allerede på nuværende
tidspunkt kører tunge jordtransporter til en privat erhvervsfacilitet, og hvor der er meget kørsel med
entreprenørmateriel til og fra Park og Vej, som hører under Skive Kommune.
Park og Vej i Skive Kommune har ca. 100 køretøjer og 60 ansatte, som dækker over både biler, lastbiler,
og små og store traktorer mv. Derudover ligger Skive Kommunes saltlager hos Park og Vej, hvortil der
også er mange salttransporter i vinterhalvåret.
Skive Kommune forventer, at en spærring af Folmentoftvej vil betyde en omkørsel på minimum 10
minutter pr. dag pr. køretøj for Park og Vej. Dette beløber sig til mellem ca. 10 og 16,7 timers ekstra
daglig transporttid i forbindelse med en omkørsel. Dette er forudsat 1 daglig tur til- og fra Park og vej.
Der er flere af køretøjerne der har tilbagevendende ture til- og fra Park og vej dagligt, så det må derfor
forudsættes, at dette tal vil blive højere.
Der planlægges i forbindelse med spærringen af Folmentoftvej med, at fremtidig udkørsel skal ske af
Kisumvej, og at rute 34 i den forbindelse fortsat skal have en hastighedsnedsættelse til 60 km/t, på
stækningen ved Kisumvej.
Der er allerede nu problemer med udkørsel ad Kisumvej til rute 34. Dette i særlig grad omkring
myldretid. Dette må forventes at blive væsentlig forværret, hvis al trafik fra det afspærrede
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse af 9/12-24 om besparelser i projektforslaget for udbygning af A34 uacceptable, fra Skive Kommune
2952243_0002.png
industriområde vest for den nye omfartsvej, skal ledes ad kisumvej til rute 34. Det vil være meget
uhensigtsmæssigt, at tung industritrafik ledes ud af Kisumvej, i stedet for den ad den nuværende adgang
til rute 26.
Ud over ovenstående umiddelbare konsekvenser, vil en spærring af Folmentoftvej betyde, at en fremtidig
udnyttelse af arealerne omkring Folmentoftvej, vest for den nye omfartsvej, vil minimeres væsentligt, da
der ikke vil være ordentlige til- og frakørselsforhold til det statslige vejnet.
Skive Kommune har vest for den nye omfartsvej foretaget arealreservation af 22 ha., som er planlagt til
fremtidigt industriområde. Industriområdet vil blive meget påvirket af, at der vil ske en afskæring af
Folmentoftvej, og den omkørsel dette vil medføre. Dette vil i sidste ende kunne få den betydning, at Skive
Kommune må opgive at etablere et nyt industriområde på de pågældende arealer.
Det er Skive Kommunes vurdering, at det vil være et stort tab for den kommende erhvervsudvikling i
kommunen, da arealet er planlagt til at støde op til det eksisterende industriområde, og dermed
forventes at bidrage med positive synergieffekter, for erhvervslivet i området omkring Folmentoftvej, i
forbindelse med erhvervsudviklingen af området. Området blev derudover også udpeget af Skive
Kommune, på grund af den gode vejadgang til rute 26.
Området omkring Flyndersø
I området ved Flyndersø havde Vejdirektoratet tidligere planlagt med en udretning af svinget på rute 34.
Udretning af det pågældende sving, er blevet trukket tilbage af hensyn til projektets samlede økonomi. I
stedet for har Vejdirektoratet projekteret med nedsat hastighed på 60 km/t i det pågældende sving. Skive
Kommune vurderer, at denne besparelse vil være meget uhensigtsmæssig, da det både har
trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser, og vil give en trafikal flaskehals, hvis svinget ikke udrettes i
forbindelse med udvidelsen af rute 34.
Når man kører fra syd mod nord, starter svinget på en bakke, hvorefter der køres ned i en slugt, hvor der
er meget dårlige oversigtsforhold. Der er sket mange trafikuheld i det pågældende sving, hvor der også
er stejle skrænter hhv. mod kørebanen og væk fra kørebanen. Det er Skive Kommunes vurdering, at
dette bør forbedres ved en udretning af svinget, i forbindelse med projektet.
Ud over ovenstående, har Vejdirektoratet i projektet fjernet en cykelstibro ved Flyndersø. Dette vurderes
af Skive Kommune problematisk af flere årsager.
Der er på nuværende tidspunkt gang i en udviklingsproces af naturpark Flyndersø – Sønder Lem Vig, som
ligger på begge sider af den eksisterende rute 34. Med den manglende cykelstibro ved rute 34, som også
vil kunne benyttes som faunapassage til større dyr, vil der være en væsentlig større risiko for påkørsel af
større og mindre dyr. Dette findes både problematisk og uhensigtsmæssigt af Skive Kommune, både af
hensyn til dyreliv, trafiksikkerhed, og gæster i naturområdet, som ikke vil kunne krydse den nye rute 34,
uden at skulle krydse selve vejbanen. Dette kan potentielt skabe trafikfarlige situationer, og vil ligeledes
være til skade for mobiliteten af dyrelivet i området.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse af 9/12-24 om besparelser i projektforslaget for udbygning af A34 uacceptable, fra Skive Kommune
2952243_0003.png
Øvrige trafikmæssige forhold
Af hensyn til en aflastning af trafikken ind gennem Skive by, og en samlet forbedring af
fremkommeligheden hurtigst muligt, ser Skive Kommune gerne at anlæg startes med vejstræk rundt om
Skive, og der herfra arbejdes videre mod syd indtil tilslutning ved Haderup.
I det nuværende projekt er det Skive Kommunes vurdering, at området fra den sydlige ende af projektet
op til, hvor rute 34 møder rute 26, forventes uhensigtsmæssigt planlagt, mht. de mange forskellige
hastighedszoner på strækningen. De forskellige hastighedszoner er for overblikkets skyld opsat i
punktform nedenfor, med kørsel fra projektets sydlige del mod nord, på rute 34 og indtil den støder til
rute 26.
90 km/t
70 km/t ved Tingvej/Trevældvej
90 km/t
70 km/t ved Hjelmvej
90 km/t
70 km/t ved Bærs
80 km/t
60 km/t i sving ved Flyndersø
70 km/t nord for sving ved Flyndersø (4 måneder om året)
80 km/t op l sammenfletning med rute 26
Skive Kommune vurderer, at dette vil betyde et meget uens trafikflow, og dermed risiko for flere
flaskehalse på strækningen. I det originale oplæg fra Vejdirektoratet var der planlagt med et vejforløb
med et jævnt trafikflow på mellem 90/100 km/t. Det var den oprindelige forventning at hastigheden
generelt ville blive 100 km/t på strækningen. Dette er stadig Skive Kommunes forventning på 2/1 stræk.
Med den nuværende projektering, vil der komme mange områder med nedsat hastighed på hhv. 70 og
60 km/t, hvilket vurderes uhensigtsmæssigt, af hensyn til et jævnt trafikflow på strækningen, og kan føre
til kødannelser. Det uensartede trafikflow vurderes at kunne udgøre et trafiksikkerhedsproblem.
I det nuværende oplæg fra Vejdirektoratet forventes det også, at fly-under på rute 26 ved Nørre
Boulevard udtages, og erstattes med svingbane med hajtænder og hastighedszone på 70 km/t. Det er
Skive Kommunes vurdering, at dette vil give trafikale udfordringer for trafikanter fra Nørre Boulevard,
som vil have problemer med at komme ud på den nye rute 26. Dette vil kunne skabe større køer på
Nørre Boulevard – især i myldretidstrafikken. Fly-under forslås derfor fastholdt af Skive Kommune, af
hensyn til fremkommeligheden i området.
Af tekstbeskrivelsen under punkt ”Udbygning af vejen – Nye parallelveje/omkørselsvej – Rute 26 –
Omkørselsvej”, fremgår at fire eksisterende veje planlægges afskåret. Her er Rudemøllevej anført i
parentes, men når der kigges på kortmaterialet lidt længere nede på siden udviser dette IKKE en
afskæring af Rudemøllevej. Denne uoverensstemmelse er meget uhensigtsmæssigt da det kan forlede
berørte borgere til ikke at indsende høringssvar.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse af 9/12-24 om besparelser i projektforslaget for udbygning af A34 uacceptable, fra Skive Kommune
2952243_0004.png
Såfremt Rudemøllevej faktisk planlægges afskåret skal Skive Kommune hermed gøre opmærksom på at
dette vil have negativ betydning for afvikling af den lokale trafik.
Det fremgår af det nuværende projekt, af Lundhedevej afspærres direkte adgang til Holstebrovej i
forbindelse med den nye omfartsvej. På Lundhedevej er der lokal kørende trafik. Det er Skive Kommunes
vurdering, at en afspærring af Lundhedevej derfor vil have en påvirkning på den lokale trafik i området.
Skive Kommune vil derfor anbefale, at den nye bro der etableres ved den nye omfartsvej og jernbanen,
forlænges, så den også kan sikre gennemkørsel på Lundhedevej, da disse ligger lige ved siden af
hinanden på strækningen.
Skive Kommune vurderer, at der måske vil kunne opstå trafikfarlige situationer ved jernbanen, såfremt
der er bløde trafikanter, som vil benytte jernbanebroen for at krydse over den nye omfartsvej, hvor
Lundhedevej bliver afspærret.
En afskæring af Tolstrupvej vil ligeledes have betydning for afvikling af lokal trafik om end i mindre
omfang idet Ballingvej forudsættes holdt åben.
Øvrige forhold
Det er væsentligt at der tages størst muligt hensyn til de borgere som berøres direkte eller indirekte.
Skive kommune vil den forbindelse i særlig grad fremhæve følgende.
Mange borgeres udkørsel mod A34 Herningvej fjernes og der skal etableres parallelveje. Ind- og udkørsel
forventes her etableret så disse ikke kommer til at udgøre en flaskehals. For nuværende kan det være
svært at komme ud på Herningvej fra de enkelte udkørsler eller dreje ind på de individuelle indkørsler
(krydsning af vejbane). Der er en bekymring for at dette bliver vanskeliggjort når flere skal køre ind- og ud
samme sted. Ligeledes formodes trafikmængden at stige, hvilket yderligere vil besværliggøre ind- og
udkørsel. Samme bekymringer gør sig gældende hvor de individuelle indkørsler opretholdes. Det sidste
gælder naturligvis særligt strækningen fra Flyndersø og nordpå.
Den endnu ikke fuldstændigt fastlagte præcise linjeføring udgør et stort usikkerhedsmoment for de
omkring boende. Det er af stor betydning for disse borgere at der snarest skabes klarhed over præcis
linjeføring og dermed ekspropriationsbehov. Denne afklaring må ikke trække ud over flere år, men
kræver en hastig afslutning.
Vejstrækket rundt om Skive vil naturligt medføre nogle gener for de nærtliggende bebyggelser. Særligt vil
der være en støjpåvirkning ved det nye vejstræk. Det er Skive Kommunes forventning, at der tages
hensyn til dette, og at støjgenerne søges mitigeret. Dette gør sig bl.a. gældende ud for Vinde området –
Dølbyvej og Katrinevej – men også andre steder. Reduktion af støjgener vil bl.a. kunne gennemføres med
beplantning/støjskærm/-vold eller lignende langs det nye vejstræk.
Skive Kommune vil gerne indgå i en konstruktiv dialog omkring mulige løsninger, og herunder bidrage i
det videre arbejde.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse af 9/12-24 om besparelser i projektforslaget for udbygning af A34 uacceptable, fra Skive Kommune
2952243_0005.png
Omprioritering af finansiering
I forbindelse med de seneste besparelsesforslag fra Vejdirektoratet, som er fremkommet, for at projektet
kan holdes indenfor den statslige økonomiske ramme, vil Skive Kommune gerne indgå i dialog om
prioritering af midler til projektet. Skive Kommune anser det vigtigt at opretholde så meget af det
oprindelige projekt som muligt, og at samfundsøkonomi, fremkommelighed og trafiksikkerhed gives høj
prioritet.
Der projekteres med etablering af dobbeltrettet cykelsti fra Estvad til Skive S. Skive Kommune foreslår at
denne del udgår af entreprisesummen i projektet, og at midlerne til etablering af cykelstien findes i den
statslige cykelstipulje.
Ønske om foretræde
Skive Kommune ønsker i koordination med Holstebro Kommune at få foretræde for Transportudvalget.
Formålet hermed er at yderligere uddybe de væsentlige bekymringer der ses omkring nuværende
projektforslag holdt op imod det som var forventningen med projektet. Det nuværende projektforslag
(inkl. besparelsesforslag) ses ikke at efterleve formål og forventning om øget fremkommelighed.
Forud for foretræde for Transportudvalget ønsker Skive Kommune at mødes med Vejdirektoratet for at
drøfte økonomi forbundet med de enkelte delelementer af projektet.
Med venlig hilsen
Christian Axelsen
Drift & Anlægschef
5