Notat
05.11.2024
Sagsnummer: 2024-24235
LNTT
Planlægning
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
+45 8234 0000
banedanmark.dk
CVR: 1863 2276
Banedanmarks bemærkninger til Rambølls granskning af
Baneinfrastrukturen 2021-2030
På vegne af Transportministeriet har konsulenthuset Rambøll Management
Consulting gennemført granskning af grundlaget for Banedanmarks opgørelse af
behovet for vedligehold og fornyelse 2021-2030. Granskningen er gennemført i 2020
og 2024.
Granskning af bruttobehovsopgørelsen i 2020
I 2020 gennemførte Rambøll granskning af den daværende behovsopgørelse på 59,7
mia. kr. (PL-24)
1
i 2021-2030. Rambøll vurderede overordnet, at Banedanmarks
oplæg til vedligeholdelses- og fornyelsesstrategi er retvisende i forhold til banens
daværende tilstand, Banedanmarks kapacitet og udvikling af efterslæb. Rambøll
identificerede ikke nogen vægtige forbehold for, at Banedanmarks rapport ikke
kunne lægges til grund for en beslutning om økonomisk ramme til vedligehold og
fornyelse af jernbanen.
Granskning af ændringerne til bruttobehovsopgørelsen i 2024
Efterfølgende har Banedanmark, som grundlag for prioritering af vedligeholdelses-
og fornyelsesindsatsen, givet merbevillingen i Infrastrukturplan 2035, opdateret
behovsopgørelsen pba. af ny viden. Dette har medført en opjustering på 15 mia. kr.
2
.
Rambøll har vurderet, at langt de fleste ændringer siden den første granskning kan
dokumenteres eller sandsynliggøres. Rambøll har som led i granskningen
identificeret en enkelt fejl og vurderer, at enkelte ændringer kræver yderligere
dokumentation.
Banedanmark har rettet den identificerede fejl i datagrundlaget. Fejlen har ikke haft
betydning for Banedanmarks prioritering af den fremtidige fornyelses- og
vedligeholdelsesindsats
3
. Da fagændringerne, som Rambøll vurderer kræver
yderligere dokumentation, alene udgør 1,4 pct. af det samlede bruttobehov, vurderer
Banedanmark, at der ikke i granskningen er identificeret nogen vægtige forbehold
for, at behovsopgørelsen ikke kan lægges til grund for prioritering af
vedligeholdelses- og fornyelsesindsatsen.
Rambøll påpeger herudover, at grundlaget for fastlæggelse af en korrektion for
forhøjede enhedspriser og en besparelse forbundet med insourcing er behæftet med
1
2
Indeksering fra prisniveau 2023 til 2024 medfører en opjustering på 6,3 mia. kr.
Ekskl. Indeksering fra prisniveau 2023-2024.
3
Rapporten ”Baneinfrastrukturen 2021-2030 med sigtelinjer frem til 2035” er ikke
opdateret efter korrektionen.
Version 1.0