Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2952210_0001.png
Notat
05.11.2024
Sagsnummer: 2024-24235
LNTT
Planlægning
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
+45 8234 0000
banedanmark.dk
CVR: 1863 2276
Banedanmarks bemærkninger til Rambølls granskning af
Baneinfrastrukturen 2021-2030
På vegne af Transportministeriet har konsulenthuset Rambøll Management
Consulting gennemført granskning af grundlaget for Banedanmarks opgørelse af
behovet for vedligehold og fornyelse 2021-2030. Granskningen er gennemført i 2020
og 2024.
Granskning af bruttobehovsopgørelsen i 2020
I 2020 gennemførte Rambøll granskning af den daværende behovsopgørelse på 59,7
mia. kr. (PL-24)
1
i 2021-2030. Rambøll vurderede overordnet, at Banedanmarks
oplæg til vedligeholdelses- og fornyelsesstrategi er retvisende i forhold til banens
daværende tilstand, Banedanmarks kapacitet og udvikling af efterslæb. Rambøll
identificerede ikke nogen vægtige forbehold for, at Banedanmarks rapport ikke
kunne lægges til grund for en beslutning om økonomisk ramme til vedligehold og
fornyelse af jernbanen.
Granskning af ændringerne til bruttobehovsopgørelsen i 2024
Efterfølgende har Banedanmark, som grundlag for prioritering af vedligeholdelses-
og fornyelsesindsatsen, givet merbevillingen i Infrastrukturplan 2035, opdateret
behovsopgørelsen pba. af ny viden. Dette har medført en opjustering på 15 mia. kr.
2
.
Rambøll har vurderet, at langt de fleste ændringer siden den første granskning kan
dokumenteres eller sandsynliggøres. Rambøll har som led i granskningen
identificeret en enkelt fejl og vurderer, at enkelte ændringer kræver yderligere
dokumentation.
Banedanmark har rettet den identificerede fejl i datagrundlaget. Fejlen har ikke haft
betydning for Banedanmarks prioritering af den fremtidige fornyelses- og
vedligeholdelsesindsats
3
. Da fagændringerne, som Rambøll vurderer kræver
yderligere dokumentation, alene udgør 1,4 pct. af det samlede bruttobehov, vurderer
Banedanmark, at der ikke i granskningen er identificeret nogen vægtige forbehold
for, at behovsopgørelsen ikke kan lægges til grund for prioritering af
vedligeholdelses- og fornyelsesindsatsen.
Rambøll påpeger herudover, at grundlaget for fastlæggelse af en korrektion for
forhøjede enhedspriser og en besparelse forbundet med insourcing er behæftet med
1
2
Indeksering fra prisniveau 2023 til 2024 medfører en opjustering på 6,3 mia. kr.
Ekskl. Indeksering fra prisniveau 2023-2024.
3
Rapporten ”Baneinfrastrukturen 2021-2030 med sigtelinjer frem til 2035” er ikke
opdateret efter korrektionen.
Version 1.0
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952210_0002.png
væsentlig usikkerhed. Korrektion for forhøjede enhedspriser udgør en opjustering på
7,8 mia. kr. og er dermed en markant post i den opdaterede behovsopgørelse.
Banedanmark skal herved bemærke, at Banedanmark har oplevet flere
fornyelsesprojekter, hvor entreprisetilbuddene er væsentligt højere end de
erfaringsbaserede budgetter. Banedanmark vurderer, at der ikke er tale om
midlertidige, ekstraordinære udsving, men en ny markedssituation, som endnu ikke
er afspejlet i Banedanmarks erfaringspriser. Det er derfor nødvendigt at korrigere for
markedssituationen om end det er forbundet med betydelig usikkerhed at forudsige,
hvordan markedet vil udvikle sig.
Banedanmark har igangsat en analyse, hvor prisudviklingen kortlægges pba. af data
fra tilbudslister fra flere projekter på tværs af fag. Analysen er fortsat i den
indledende fase. Analysens resultater vil danne grundlag for løbende opfølgning på
prisudviklingen med henblik på justering af korrektionsfaktoren og eventuelle afledte
effekter på efterslæbet og på prioriteringen af vedligeholdelses- samt
fornyelsesindsatsen.
Hvis kommende entreprisetilbud viser sig at være lavere end antaget, vil
Banedanmark kunne gennemføre flere fornyelsesaktiviteter og dermed nedbringe
efterslæbet, som forventes opbygget frem mod udgangen af 2030. Hvis tilbuddene
derimod viser sig at være højere end antaget, vil Banedanmark være nødt til at
udskyde yderligere fornyelsesaktiviteter til efter 2030 og dermed øge efterslæbet.
For så vidt angår den påpegede usikkerhed, vedrørende størrelsen på en besparelse
som følge af insourcing, er Banedanmark tilsvarende enig i, at størrelsesordenen er
behæftet med usikkerhed. Da det er Banedanmarks vurdering, at der vil være en
besparelse, og der ikke er grundlag for en mere præcis vurdering, bør den angivne
vurdering af besparelsen fastholdes. Besparelsen er beregnet på baggrund af, at
Banedanmark kan gennemføre den planlagte insourcing uden andre begrænsninger
på antallet af medarbejdere, der kan ansættes, end budgetbegrænsning.
Side 2/2