Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2952208_0001.png
Strategisk oplæg til plan for vedligehold
og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Infrastrukturplan 2035
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0002.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
4.1
4.2
Resume ............................................................................................... 3
Indledning .......................................................................................... 5
Planlægningshorisont ......................................................................................... 6
Banens tilstand ....................................................................................................... 6
Definition af vedligehold og fornyelse ......................................................... 8
Principper......................................................................................... 10
Optimalt fornyelsestidspunkt ......................................................................... 10
Efterslæb................................................................................................................. 12
Forøgede enhedspriser..................................................................................... 13
Prioritering ............................................................................................................. 14
Plan for vedligehold og fornyelse................................................ 18
Vedligehold ........................................................................................................... 21
Fornyelse ................................................................................................................ 23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 3/31
1 Resume
Den 28. juni 2021 blev der indgået en bred politisk aftale om en
”Infrastrukturplan 2035”. Aftalen indebærer gennemførelse af nye
investeringer og initiativer på transportområdet i perioden 2022-2035.
Med aftalen blev der afsat en merbevilling på 14,9 mia. kr. til styrkelse af
fornyelse- og vedligeholdelsesindsatsen i 2022-2035. Konkret blev der afsat
en merbevilling på 8,7 mia. kr. i 2022-2030 og 6,2 mia. kr. i 2031-2035.
Med udgangspunkt i den afsatte merbevilling har Banedanmark udarbejdet
nærværende strategiske oplæg til, hvordan vedligeholdelses- og
fornyelsesindsatsen bedst planlægges frem mod 2030.
Banedanmark har som grundlag for oplægget opgjort behovet for
vedligehold og fornyelse ud fra en målsætning om en optimalt vedligeholdt
bane uden efterslæb. Omkostningerne forbundet hermed er opgjort til
gennemsnitligt 7,5 mia. kr. årligt inklusiv indhentning af et efterslæb på 11,6
mia. kr. opbygget forud for perioden 2021-2030. Det er dog Banedanmarks
vurdering, at det ikke er muligt at gennemføre et sådant aktivitetsniveau,
givet at der i perioden også udrulles nye signalsystemer, elektrificeres samt
gennemføres en række nyanlægs- og opgraderingsprojekter.
Passagererne vil frem mod 2033 opleve en forbedret punktlighed i takt med
udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af fjernbanen og
ibrugtagningen af DSB’s nye lokomotiver og tog. Med merbevillingen i
Infrastrukturplan 2035 er den gennemsnitlige årlige bevilling på 4,4 mia. kr. i
2021-2030. Det er Banedanmarks vurdering, at punktlighedspåvirkningen fra
øvrige områder kan holdes på det nuværende niveau på landsplan frem til
og med 2030.
Fornyelsesniveauet ligger i gennemsnit 2,8 mia. kr. årligt under det opgjorte
behov. Konsekvensen er, at der opbygges et efterslæb på 21-28 mia. kr. ved
udgangen af 2030. Når infrastrukturen er i efterslæb, bliver der brug for mere
vedligehold. Således indebærer efterslæbet et ekstraordinært
vedligeholdelsesbehov på samlet 1,0 mia. kr. i perioden 2021-2030.
Efterslæbet ved udgangen af 2030 vil have en størrelse, som ikke forventes at
kunne afvikles frem til og med 2035. I takt med at efterslæbet bliver ældre
øges risici for negativ påvirkning af punktligheden. Derfor vil omkostningen
til ekstraordinært vedligehold vokse.
Det bemærkes, at der med planen ikke er prioriteret midler til en omfattende
klimasikring af jernbanen med henblik på at kunne imødegå
fremtidens
klimascenarier.
Dette udgør en betragtelig risiko, givet tendenserne til mere
ekstremt vejr og den fremtidige nedbørsudvikling i form af voldsom nedbør
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0004.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 4/31
samt generelt stigende vandmængder. Banedanmark overvåger løbende
påvirkningen af banen og lukker for trafik, hvis der opstår faretruende
situationer fx som følge af ekstremregn.
Endvidere sker der løbende en stigning i kravene til cyber security både på
grund af nye lovkrav og det samlede trusselsbillede. Behovet for finansiering
til cyber security bredt set er baseret på situationen i 2021/2022 og er
fastlagt ud fra den på det tidspunkt fastlagte risikoappetit.
Nye krav foranlediget af
CER-direktivet
1
, NIS2-direktivet
2
og DORA
forordningen
3
mhp. øge jernbaneinfrastrukturens modstandsdygtighed
overfor digitale og fysiske risici er dermed ikke afspejlet i prioriteringen.
1
EU direktiv 2022/2557
2
EU direktiv 2022/2555
3
EU forordning
2022/2554
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0005.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 5/31
2 Indledning
Banedanmark har til opgave at drive statens jernbaneinfrastruktur på en
effektiv, økonomisk og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde og dermed sikre
grundlaget for en effektiv togdrift.
Et helt centralt element i en effektiv togdrift er at vedligeholde og forny
banen, så det er muligt på en sikker måde og for de lavest mulige
omkostninger at køre med de hastigheder og antal tog, det er besluttet, at
de forskellige strækninger skal understøtte. Dermed stiller Banedanmark en
infrastruktur til rådighed for operatørerne, så de kan fragte passagerer og
gods rettidigt og sikkert frem til deres destination.
Med ”Infrastrukturplan 2035” blev der afsat en merbevilling på 14,9 mia. kr.
til styrkelse af fornyelse- og vedligeholdelsesindsatsen i 2022-2035. Konkret
blev der afsat en merbevilling på 8,7mia. kr. i 2022-2030 og 6,2 mia. kr. i
2031-2035.
Med udgangspunkt i den afsatte merbevilling har Banedanmark udarbejdet
nærværende strategiske oplæg til, hvordan vedligeholdelses- og
fornyelsesindsatsen bedst planlægges frem mod 2030.
Som grundlag for oplægget har Banedanmark opgjort behovet for
vedligehold og fornyelse i 2021-2030 ud fra en målsætning om en optimalt
vedligeholdt bane uden efterslæb (jernbanens bruttobehov). Bruttobehovet
overstiger Banedanmarks bevilling, hvorfor prioritering har været nødvendig.
Det bemærkes, at behovsopgørelsen ikke tager højde for den politiske
beslutning om at omlægge S-banen til privat drift samt at en del af
Ringsted-Femernbanen overdrages til Sund & Bælt.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 6/31
2.1
Planlægningshorisont
Jernbanen er kendetegnet ved en meget lang planlægningshorisont. Det
skyldes:
at jernbanen som udgangspunkt er i drift 24/7 365 dage om året, så
afbrydelser af driften skal planlægges i god tid.
at de store fornyelsesprojekter typisk tager 4-6 år fra planlægningen
påbegyndes til projektet er gennemført.
at der gennemføres mange andre projekter på jernbanen, som de
almindelige fornyelses- og vedligeholdelsesaktiviteter skal
koordineres med.
En lang planlægningshorisont er nødvendig for, at Banedanmark kan
realisere gode enhedspriser, tiltrække entreprenører og dermed opbygge
den fornødne kapacitet i markedet. En lang planlægningshorisont er
desuden en fordel for passagerer, operatører og entreprenører, så de ved,
hvad de kan forvente.
Banedanmark arbejder derfor med en planlægningshorisont på 10 år samt
sigtelinjer for yderligere 5 år, hvilket afspejler tidshorisonten i
Infrastrukturplan 2035 og i Banedanmarks Anlægsplan. Den lange
planlægningshorisont giver fleksibilitet og mulighed for eventuelt at flytte
rundt på projekter, hvis det skulle blive nødvendigt eller vise sig mere
hensigtsmæssigt. Da der gennemføres en række øvrige projekter på banen,
som fx hastighedsopgraderinger, Signalprogrammet og elektrificering,
ligesom projekterne er samstemt med DSB’s indkøb af nyt materiel. Derfor er
der en række begrænsninger på Banedanmarks planlægningsfleksibilitet.
Således vil det særligt i perioden frem mod 2030 være vanskeligt at ændre
på sammensætningen og takten i projekterne.
Desuden er det fordelagtigt at kende aktivitetsniveauet og den økonomiske
disponering ifm. Banedanmarks outsourcing af vedligeholdelsesindsatsen,
som pågår frem mod 2027.
2.2 Banens tilstand
Jernbanen 2021-2030 er særligt karakteriseret ved følgende fem forhold,
som afviger fra tidligere: Ny infrastruktur, Øget trafikvækst, Outsourcing af
vedligehold, Insourcing af projekterings- og projektkompetencer og
Udvikling i efterslæbet.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0007.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 7/31
Ny infrastruktur
Der er de sidste fem år blevet bygget mere ny jernbaneinfrastruktur, og der
bliver bygget endnu mere i de kommende ti år til stor gavn for passagerer
og samfund. Samtidig bliver mere infrastruktur mere og mere digital, hvilket
øger omkostningerne hertil sammenlignet med tidligere perioder. Ikke
mindst cyber security er en væsentligt større post end tidligere.
Der er hidtil ikke blevet tilført midler til vedligehold af ny infrastruktur ifm., at
der træffes beslutning om anlæg af ny infrastruktur. Dertil kommer, at
Banedanmark løbende tilpasser jernbanen til samfundsudviklingen, herunder
udvikling i lovkrav, operatørbehov og borgerbehov, fx i form af mere digital
trafikinformation, krav til arbejdsmiljø mv.
Øget trafikvækst
Passagertrafikken er vokset betydeligt over de seneste 20 år, især som følge
af infrastrukturforbedringer som fx Storebæltsforbindelsen og forbindelsen
over Øresund. Ifølge Trafikplanen
4
forventes trafikken at vokse med
yderligere 29 pct. i perioden 2017-2032, svarende til en gennemsnitlig årlig
vækst på knap 1,7 pct. Den nuværende kapacitet for banegodstrafik
forventes at være uændret frem til åbningen af Femern-Bælt-forbindelsen.
Mere trafik medfører større slid på banen, hvilket igen betyder mere
vedligehold, svarende til en ekstra vedligeholdsudgift på gennemsnitligt 41
mio. kr. årligt.
Outsourcing af vedligehold
Frem mod 2027 pågår en outsourcing af Banedanmarks
vedligeholdelsesindsats. Dette er et væsentlig led i at kunne effektivisere
vedligehold.
Insourcing af projekteringskompetencer
Banedanmark er i gang med en insourcing af projekterings- og
projektkompetencer. De indledende erfaringer viser, at der er et stort
potentiale for en langt mere effektiv projektering og langt bedre forberedt
udførelse. Der er estimeret en besparelse stigende fra 100 mio. kr. i 2024 til
150 mio. kr. i 2030.
4
Trafikstyrelsens Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0008.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 8/31
Udvikling i efterslæbet
Siden 2007 har der været investeret historisk store summer i fornyelse og
vedligehold af banen, hvilket har resulteret i et løft af banens tilstand og en
markant reduktion af efterslæbet opbygget før 2007
Grundlæggende er jernbanen dog af ældre dato, og der vil derfor i en
periode fremover hele tiden være nye dele af jernbanen, der kræver
fornyelse.
I perioden 2015-2020 er der flere anlægselementer, som har udlevet deres
levetid end i årene inden. Da det ikke har været muligt at udskifte alle de
anlægselementer, der har overskredet deres levetid, er der ved indgangen til
2021 opbygget et nyt efterslæb på 11,6 mia. kr. inkl. korrektion for forhøjede
enhedspriser, jf. afsnit 3.3.
Dertil kommer, at der er kommet mere ny infrastruktur, og at flere
anlægselementer vil være teknisk/økonomisk optimale at forny i perioden
2021-2030 sammenlignet med den forudgående periode.
Det opbyggede efterslæb ved indgangen til 2021 præger også
vedligeholdelsesniveauet, da udskydelse af fornyelsesaktiviteter medfører
øgede omkostninger til vedligehold.
2.3 Definition af vedligehold og fornyelse
Banedanmark vedligeholder og fornyer jernbanen med henblik på at
opretholde en stabil og sikker togdrift. Jernbanen består af mange forskellige
anlægselementer, fx skinner, sveller, køreledningsmaster og broer, men også
servere, software, kabler, skærme mv., der har en væsentlig kortere levetid
end mere klassiske baneelementer. Fælles for alle anlægselementerne er, at
de har et anskaffelsestidspunkt, forældelsestidspunkt og et ophørstidspunkt,
jf. Figur 1.
Figur 1 Anlægselementers levetid
Vedligehold er fx når Banedanmark smører sporskifter, sliber skinner,
beskærer træer, renser grøfter, rydder sne, justerer af sporene og
gennemfører mindre udskiftning af anlægselementer mv. for at forlænge
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0009.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 9/31
anlægselementernes levetid samt forebygge og rette fejl. Vedligehold
påvirker som udgangspunkt punktligheden på kort sigt.
På et tidspunkt vil anlægselementerne være så nedslidte, at effekten af
vedligeholdelsesindsatsen falder, hvorfor det økonomisk giver mening at
foretage en større udskiftning af anlægselementerne. Det er det, der kaldes
fornyelse.
Fornyelse er særligt kendt for de store sporprojekter, hvor et spor kan være
lukket i flere uger, men omfatter også udskiftning af et brodække,
udskiftning af et køreledningsanlæg mv. Fornyelse påvirker som
udgangspunkt punktligheden på langt sigt.
Rettidigt vedligehold og fornyelse er en forudsætning for en optimal
vedligeholdt jernbane og en optimal vedligeholdt jernbane er en
forudsætning for at realisere den fulde værdi af investeringer i nye baner, nyt
signalsystem, elektrificering og hastighedsopgraderinger.
Med fornyelse fjernes eventuelle gamle ”knaster” på jernbanen, hvilket
høster tidsgevinster og reducerer forsinkelser. Det er en billig måde at
”hæve” hastigheden ift. det, som passagerne oplever i dag.
Grænsefladen for, hvornår en aktivitet kategoriseres som værende fornyelse
eller vedligehold, kan for visse anlægselementer være mindre tydelig, særligt
indenfor de mere it-baserede fag. Sondringen mellem fornyelse og
vedligehold kan være forskellig fra fag til fag og afhænger af såvel arbejdets
karakter som omfang.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 10/31
3 Principper
Planen bygger på en række principper og forudsætninger. Det gælder både i
forhold til, hvornår det er optimalt at forny infrastrukturen, hvordan
efterslæb opgøres, håndtering af erfarede prisudsving i entreprenørtilbud og
tilgang til prioritering.
3.1 Optimalt fornyelsestidspunkt
Et anlægselement er forældet, når det har en alder og tilstand, hvor det bør
udskiftes. På dette tidspunkt vil det ikke længere være muligt at forudsige,
hvordan tilstanden udvikler sig. Der vil dermed være en stigende risiko for, at
anlægselementet pludseligt ophører med at fungere, og anlægget kan alene
holdes i drift med en ekstraordinær vedligeholdelsesindsats.
Tilstandsmæssigt vil det derfor være optimalt at forny anlægget på
forældelsestidspunktet.
Forældelsestidspunktet opgøres ud fra en erfaringsbaseret teknisk levetid,
dvs. den periode, hvor anlægselementet kan forventes at fungere med
almindeligt vedligehold. Metoden for opgørelse af den tekniske levetid for et
givent anlæg er forskellig fra anlægselement til anlægselement, og levetiden
kan afhænge af fx tilstand, belastning af anlægget eller eventuelt kontrakt.
For spor og kørestrøm bestemmes levetiden ud fra alder, type og den
trafikale belastning. For broer afgøres levetiden ved at sammenholde den
forventede levetid med den observerede tilstand, som angives med
tilstandskarakterer for den enkelte bro og broens delelementer.
For andre anlæg kan levetiden enten fastsættes ud fra anlægselementets
alder og hvor fornyelsesindsatsen planlægges pba. af eftersyn med
tilstanden, eller levetiden kan være baseret på kontrakter med leverandør.
Dette gør sig fx gældende for en del af porteføljen Signal, IT & Transmission,
hvor forventede teknologispring og kontraktuelle bindinger vil definere
levetiden for IT-systemet.
Som nævnt overfor vil det tilstandsmæssigt være optimalt at forny
anlægselementer på forældelsestidspunktet. Banedanmark planlægger
imidlertid fornyelsesindsatsen, når det er optimalt på tværs af tilstand,
økonomi, udførelse og trafik. Dette kaldes også det teknisk/økonomisk
optimale fornyelsestidspunkt, jf. Figur 2.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0011.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 11/31
Figur 2 Teknisk/økonomisk optimalt fornyelsestidspunkt
Banedanmarks tilgang indebærer, at det enkelte anlægselement ikke
udskiftes på forældelsestidspunktet. I stedet sker udskiftningen, når flere
anlægselementer på den samme strækning er forældede, og det dermed
økonomisk bedst kan svare sig at forny – dog inden risiciene bliver for store.
Tilgangen medfører typisk færre trafikale forstyrrelser, da fornyelsen kan ske
i én effektiv, større spærring fremfor mange mindre og ineffektive
spærringer forbundet med teknisk optimal fornyelse af hvert enkelt
anlægselement.
Ved teknisk/økonomisk optimal fornyelse vil hovedparten af
anlægselementerne typisk have passeret forældelsestidspunktet, når
fornyelsen gennemføres. Det kan dog godt være optimalt samtidigt at
udskifte nogle anlægselementer, der er tæt på tidspunktet for at være
forældet af hensyn til trafikken og for at undgå omkostninger ved at skulle
ud på strækningen to gange.
Hvis et anlægselement ikke udskiftes på det optimale fornyelsestidspunkt, vil
anlægselementet være i efterslæb.
Indenfor fagene Spor, Broer og Kørestrøm, som er nogle af de tungeste fag,
anvendes Banedanmarks LCC-modeller
5
til at estimere behovet for fornyelse
af hovedspor, broer og køreledningsanlæg. Fornyelse efter LCC-principperne
indebærer, at fornyelsesaktiviteter planlægges og udføres på det mest
optimale tidspunkt for udskiftning med henblik på langsigtet
omkostningsminimering.
LCC-modellerne er porteføljeværktøjer og det endelige fysikomfang for
fornyelsesprojekter fastlægges i en detaljeret, tværfaglig proces i
Banedanmark, som opstartes 4-6 år før udførelsesåret.
5
Life Cycle Cost eller levetidsomkostninger.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 12/31
3.2 Efterslæb
Banedanmark betragter et anlægselement som værende i efterslæb, når
fornyelse udskydes til efter det optimale fornyelsestidspunkt. Der vil altså
være anlægselementer, som er tilstandsmæssigt i efterslæb, men som ikke er
optimale at forny ud fra en teknisk/økonomisk betragtning. Disse
anlægselementer indgår ikke i Banedanmarks opgørelse af efterslæbet.
Efterslæb vil typisk gøre jernbanen til en mindre attraktiv transportform, da
togdriftens robusthed og punktlighed falder. Når et anlægselement er i
efterslæb, falder funktionaliteten, hvilket medfører stigende risiko for
hastighedsnedsættelser, flere sporspærringer, lavere afkast af
anlægsprojekter samt kortere og længerevarende driftsafbrydelser, som
følge af sporets tilstand. Det kan omsættes til forlænget rejsetid og dermed
samfundsøkonomiske omkostninger.
Efterslæb er dog ikke ensbetydende med, at anlægselementet bryder
sammen i morgen. Ligesom en mælk typisk godt kan drikkes efter ’bedst
før’-datoen, så kan anlægselementer typisk også holde længere end den
tekniske levetid – i nogle tilfælde ganske lang tid, men det er usikkert, hvor
lang tid og risikoen, for at anlægget pludselig bryder sammen – at mælken
er sur – bliver større for hver dag. Derfor er det vigtigt at forny banen og
udskifte anlægselementerne, inden de bryder sammen med store trafikale
konsekvenser til følge.
Det er muligt at reducere risici for hastighedsnedsættelse og kortere eller
længerevarende driftsafbrydelser i nogen grad gennem en ekstraordinær
vedligeholdelsesindsats. Dette er dog behæftet med meromkostninger og er
kun muligt i en periode. I takt med at efterslæbet bliver ældre, stiger
meromkostningerne til ekstraordinært vedligehold også, og det samme gør
risikoen for negativ påvirkning af trafikken. Som udgangspunkt prioriteres
derfor afvikling af efterslæbet, som er opbygget ved indgangen til 2021.
Endvidere gælder det - særligt for broer og konstruktioner, at omkostning til
fornyelse stiger markant, hvis anlægselementet ikke fornys rettidigt.
Udskydelse af fornyelsesbehov kan være økonomisk fordelagtig på kort sigt,
men vil ud fra en levetidsbetragtning medføre meromkostninger foruden
øget risiko for negativ trafikalpåvirkning, hvilket er illustreret i Figur 3.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0013.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 13/31
Figur 3 Økonomisk levetidsbetragtning ved optimal og udskudt fornyelse
En længerevarende underfinansiering af fornyelsesaktiviteterne vil udgøre en
væsentlig risiko for længerevarende hastighedsnedsættelser og
driftsafbrydelser samt i værste tilfælde lukninger af strækninger, da
efterslæbet risikerer at nå en størrelse og alder, hvor det ikke er
kapacitetsmæssigt muligt at afvikle efterslæbet inden ophørstidspunktet
indtræffer.
Det bemærkes, at Banedanmark ikke går på kompromis med det
sikkerhedsniveau, der er foreskrevet i normer og lovgivning. Hvis tilstanden
af banen udgør en sikkerhedsrisiko, sænkes hastigheden derfor, indtil
risikoen er udbedret. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt akut at
afbryde trafikken for at løse problemet. Banedanmark vil altid sikre, at der i
god tid, inden en mere permanent afbrydelse af trafikken kan komme på
tale, sker en politisk forelæggelse af situationen.
3.3 Forøgede enhedspriser
Banedanmarks prissætning af fornyelsesaktiviteter bygger på erfaringspriser i
henhold til principperne i Ny Anlægsbudgettering (NAB). Denne rapport er
baseret på enhedspriser, som er realiseret før 2020.
De seneste år har Banedanmark imidlertid oplevet væsentlige prisstigninger i
entreprisetilbud, i form af fordyrelser på op til 100 pct. ift. de forventede,
erfaringsbaserede budgetter. Der er flere årsager til de stigende priser, hvor
særligt dels stigende efterspørgsel på jernbaneydelser i ikke mindst Tyskland,
som har betydet færre tilbudsgivere på Banedanmarks projekter vurderes at
give prisstigninger, dels at situationen efter Covid19 og krigen i Ukraine har
medført prisstigninger og forsyningsudfordringer, som ikke fanges ved
prisopregning via de generelle indeks.
Banedanmark har derfor igangsat et strategisk initiativ mhp. at udvide
markedet. Det er dog Banedanmarks vurdering, at der ikke er tale om
midlertidige, ekstraordinære udsving, men en ny markedssituation, som
endnu ikke er afspejlet i Banedanmarks erfaringspriser.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0014.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 14/31
Derudover har Danmarks Statistik konstateret, at vægtgrundlaget i de
anvendte bygge-/anlægsindeks afviger væsentligt fra jernbanearbejder.
Givet seneste års prisudvikling indenfor jernbaneydelser, medfører
afvigelserne en udhuling af købekraften af Banedanmarks bevilling.
Det har derfor været nødvendigt at indarbejde en korrektion på 28 pct. for
øgede enhedspriser fra 2024 og frem med udtagelse af aktiviteter indenfor
faget Signal, IT og Transmission, samt projekter, hvor der er indgået kontrakt,
hvor der alene er medregnet en korrektion på 5 pct.
I planen er der dermed indregnet korrektioner for samlet 2,9 mia. kr., hvilket
både påvirker aktivitetsniveauet og størrelsen af efterslæbet. Som eksempel
ville efterslæbet ved indgangen til 2021 udgøre 9,1 mia. kr. uden korrektion
for øgede enhedspriser, men omkostningerne til afvikling af efterslæbet vil
være 11,6 mia. kr. givet korrektionen for øgede enhedspriser.
Banedanmark følger løbende op på de realiserede omkostninger og den
faktiske effekt på erfaringspriserne. Hvis prisstigningerne viser sig at være
mindre end den indarbejdede korrektion, vil det blive omsat i flere
aktiviteter, mens større prisstigninger modsat vil betyde færre aktiviteter.
3.4 Prioritering
Banedanmark planlægger løbende vedligeholdelses- og fornyelsesindsatsen
med udgangspunkt i Banedanmarks prioriteringsmodel, som omfatter en
række prioriteringsprincipper og planlægningshensyn.
Figur 4 Banedanmarks prioriteringsmodel
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0015.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 15/31
Prioriteringshierarki
Som det fremgår af prioriteringshierarkiet, skelnes mellem:
Nødvendige aktiviteter
Disse aktiviteter skal som udgangspunkt gennemføres og kan ikke
nedprioriteres eller nedskaleres fx af lovgivnings- eller
sikkerhedsmæssige årsager, fordi en vedligeholdelsesaktivitet er
nødvendig for at sikre en stabil togdrift eller på grund af tidligere
beslutninger, som det vil være økonomisk dyrt eller
planlægningsmæssigt svært at ændre. Det gælder fx beslutning om
indførelse af batteritog eller beslutning om tilstandskritisk fornyelse
på strækninger forbundet med høj trafikal risiko og i værste fald
lukning af baner.
Vigtige aktiviteter
Vigtige aktiviteter omfatter aktiviteter, der er med til at udbedre
kritiske forhold på banen. Det vil primært være i forhold til den
trafikale påvirkning af banen, hvor der kan være risiko for
hastighedsnedsættelser eller i værste fald lukning af baner. Det kan
også være andre typer af vigtige forhold, fx særlig stødende graffiti.
Øvrige aktiviteter
Øvrige aktiviteter omfatter aktiviteter, der på længere sigt er teknisk
og/eller økonomisk optimale, men hvor gevinsterne først realiseres
efter bevillings-/prioriteringsperioden. Det kan fx være simplificering
af sporlayout på en station ifm. fornyelse. Øvrige aktiviteter dækker
også over projekter i investeringsplanen, som er på et tidligt stade i
beslutningsprocessen samt aktiviteter der ikke passer under
”Aktiviteter der skal gennemføres” eller ”Vigtige aktiviteter”. Det kan
fx være aktiviteter, som har til formål at forbedre
passageroplevelsen, biodiversiteten eller lignende.
Prioriteringshierarkiet indebærer, at behov med trafikalpåvirkning som
udgangspunkt prioriteres frem for fx mere passagervendte tiltag som
graffitibekæmpelse, rengøring mv.
Ift. til ”Vigtige aktiviteter” og ”Øvrige aktiviteter” ser Banedanmark også på
effekten fx i forhold til trafikal påvirkning. Vurdering af effekten i forhold til
den trafikale påvirkning sker med udgangspunkt i kategoriseringen rød, grøn
og blå baseret på trafikintensiteten på de enkelte baner. De mest trafikerede
baner er kategoriseret som rød, mindre trafikerede baner som grøn og
mindste trafikerede baner som blå.
Generelt er der behov for hyppigere fornyelse af røde baner end blå baner,
da der kører meget mere og tungere trafik. Tilstanden af flere blå baner er
dog så ringe, at der er behov for at opprioritere fornyelse i 2021-2030 på
bekostning af røde baner, hvis hastigheden skal opretholdes. Til gengæld vil
effekten af fornyelsen af blå og grønne baner vare længere end på røde
baner, da trafikbelastningen og dermed sliddet er lavt.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0016.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 16/31
Ift. til ”Vigtige aktiviteter” og ”Øvrige aktiviteter” ser Banedanmark også på
muligheden for at nedskalere aktiviteter, hvis det vurderes nødvendigt af
hensyn til økonomiske eller planlægningsmæssige forhold. En nedskalering
medfører typisk en forringelse af serviceniveauet eller som minimum risiko
herfor, fx i form af hastighedsnedsættelser eller øget utryghed blandt
passagerer, som følge af dårlig belysning på stationer.
Planlægningshensyn
Planlægningshensyn rammesætter, hvordan prioriteringen og
planlægningen af de konkrete aktiviteter kan foregå, samt hvornår
aktiviteterne kan gennemføres.
Planlægningshensynene indeholder således forhold som er med til at
fastlægge den konkrete planlægning af de aktiviteter, som Banedanmark
skal gennemføre i en kommende planperiode. Det kan både være forhold,
som kommer udefra eller internt i Banedanmark. Udefra kommende forhold
kan fx være hensyn til ledige ressourcer i entreprenørmarkedet eller
tilgængeligheden til de materialer, som Banedanmark skal bruge til at
gennemføre sine aktiviteter. Banedanmark sigter således mod at sikre et
jævnt aktivitetsniveau, med henblik på at opretholde en nogenlunde stabil
konstant produktion.
Banedanmark planlægger udførelsen af vedligehold og fornyelse, som
kræver spærringer af sporet, ud fra en række grundprincipper, så trafikken
forstyrres mindst muligt. Det betyder, at Banedanmark hellere arbejder om
natten end om dagen og hellere i ferier og weekender end på hverdage. Ved
akutte fejl er det dog ikke altid muligt at overholde disse principper.
Derudover er der nogle gange så mange arbejder, at det er nødvendigt at gå
på kompromis med principperne. Det meget høje aktivitetsniveau i det
europæiske jernbanemarked – særligt det tyske – betyder, at Banedanmark
har måtte acceptere, at en række arbejder, der gennemføres med de store
sporombygningsmaskiner, gennemføres i foråret og efteråret mod tidligere
over sommerperioden.
Allerede i de tidlige faser af planlægningen går Banedanmark i dialog med
operatører og infrastrukturforvaltere i nabolande omkring spærringsmønstre.
Når Banedanmark har udarbejdet en detaljeret plan, sendes planen i høring
hos operatører mv. Derefter udmeldes de endelige spærringsmønstre i
Banedanmarks Netredegørelse.
Banedanmark planlægger aktiviteter, så de foregår ressourceeffektivt og
begrænser trafikspærringer i videst muligt omfang, fx vurderes muligheden
for at gennemføre flere aktiviteter på samme strækning samtidigt for at
undgå spærringer over flere følgende år. Den overordnede koordinering af
hvordan og hvornår Banedanmarks anlægs- og fornyelsesaktiviteter konkret
kan og skal gennemføres, foregår via Banedanmarks Anlægsplan.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0017.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 17/31
I planlægningen tager Banedanmark også hensyn til særlige ønsker og krav,
som politikere, operatører mv. kan have til baneinfrastrukturen og som
Banedanmark har ansvaret for at sikre. Det kan fx være muligheden for at
køre batteritog på banen eller at kunne betjene nye togsæt, som blandt
andet stiller krav til udformningen af perroner.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 18/31
4 Plan for vedligehold og fornyelse
Banedanmark har opgjort behovet for vedligehold og fornyelse af
Banedanmarks infrastruktur i perioden 2021-2030 til gennemsnitligt 7,5 mia.
kr. årligt ud fra en målsætning om en optimalt vedligeholdt bane uden
efterslæb. Med en bevilling på gennemsnitligt 4,4 mia. kr. årligt i 2021-2030
er det
ikke muligt at levere en optimalt vedligeholdt jernbane uden
efterslæb. Det skal understreges, at givet de mange øvrige investeringer i
jernbanen frem mod 2030, vil det ikke være muligt for Banedanmark at
realisere et årligt aktivitetsniveau på 7,5 mia. kr.
Banedanmark har derfor udarbejdet oplæg til en plan for vedligeholdelses-
og fornyelsesindsatsen, som er mest fordelagtig til og med 2030 givet
bevillingen.
Sammenlignet med perioden 2015-2020 er vedligeholdelsesindsatsen blevet
opprioriteret, fordi:
Øget præventivt vedligehold giver den bedste punktlighed på kort
sigt og forlænger anlægselementernes levetid og forudsigeligheden
af tilstandsudviklingen.
Der de seneste år er blevet bygget mere ny jernbaneinfrastruktur, og
der bliver bygget endnu mere i de kommende ti år. Dermed er der
mere infrastruktur, som skal vedligeholdes.
Der forventes at komme mere trafik på banen de kommende ti år.,
hvilket medfører mere slid.
Mange af baneinfrastrukturens anlægselementer er i efterslæb og
kræver en ekstraordinær vedligeholdelsesindsats frem mod
udskiftning.
Det betyder til gengæld, at der er færre midler til fornyelse indenfor
Banedanmarks bevilling, hvilket giver et større efterslæb.
Med planen opbygges et efterslæb på 28 mia. kr. Dette tal vil dog blive
reduceret, hvis det viser sig, at der ikke er fuldt ud behov for at korrigere
enhedspriserne i forventet omfang. Hvis enhedspriserne slet ikke skal
korrigeres, reduceres efterslæbet til omkring 21 mia. kr., da de frigjorte
midler vil kunne styrke fornyelsesindsatsen og nedbringe behovet for
ekstraordinært vedligehold. Det opbyggede efterslæb på infrastrukturen
medfører et afledt behov til ekstraordinært vedligehold på 1,0 mia. kr. i
perioden 2021-2030.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0019.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 19/31
Tabel 1 Fordeling mellem vedligehold og fornyelse 2021-2030, mio.kr. Brutto i
PL24, Plan i løbende PL
Bruttobehov
Vedligehold
-
-
Ordinært vedligehold
Ekstraordinært vedligehold
Plan
24.426
24.426
-
50.560
43.227
8.197
-864
74.986
-
74.986
22.358
21.368
990
21.310
19.299
2.875
-864
43.668
28.250
71.918
Fornyelse
-
-
-
Fornyelse
Korrektion for enhedspriser
Besparelse sfa. Insourcing
I alt
Udskudt til efter 2030 (=Efterslæb)
I alt inkl. efterslæb
Det bemærkes, at planen inkl. efterslæb samlet set fremstår billigere end
bruttobehovet. Det skyldes, at:
Der som udgangspunkt ikke kan opbygges efterslæb på ordinært
vedligehold, hvilket medfører at ikke-prioriterede behov på 3,1 mia.
kr. bortfalder. Dette behov omsætter sig i stedet for i en øget trafikal
risiko.
Der i bruttobehovet er indregnet 1 mia. kr. til fornyelse af gamle
signaler i 2021-2024. Med planen gennemfører Banedanmark i
stedet en ekstraordinær vedligeholdelsesindsats. Da de gamle
signaler udfases med udrulningen af nyt signalsystem, vil de gamle
signaler ikke være i efterslæb.
Påvirkning på punktligheden
I 2023 havde Banedanmark ansvaret for ca. 44 pct. af forstyrrelserne i
togtrafikken.
Det er Banedanmarks vurdering, at det med planen vil være
muligt at holde påvirkningen fra ”Infrastruktur” og ”Øvrige” på det
nuværende niveau frem til og med 2030. Dette er muligt, da det gamle
efterslæb afvikles, og der gennemføres en ekstraordinær
vedligeholdelsesindsats.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0020.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 20/31
Figur 5 Ansvarsfordeling bag
påvirkning af togpunktligheden
på fjernbanen, 2023
Figur 6 Intern Banedanmark
ansvarsfordeling bag påvirkning
af togpunktligheden, 2023
Risikoen på de fleste af de mest trafikerede baner vil være reduceret
sammenlignet med i dag, men på nogle baner vil der være øget risiko for:
Flere hastighedsnedsættelser og kortere eller længerevarende,
akutte driftsafbrydelser
Midlertidig lukning af flere trafikalt efterspurgte sidespor
Delvis eller hel lukning af perroner og broer.
Generelt forventes passagererne dog at opleve en forbedret punktlighed i
takt med udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af fjernbanen
og ibrugtagningen af DSB’s nye lokomotiver og tog.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at Banedanmarks påvirkning af punktligheden i
2023 primært skyldes fejl i de gamle signaler, da
anlægselementerne er
forældede, og der derfor opstår mange akutte fejl, som gør, at togene ikke
kan køre som planlagt. I takt med udrulningen af Signalprogrammet vil
fejlene altså blive markant færre.
Det bemærkes, at der med planen ikke er prioriteret midler til at klimasikre
jernbanen samt den stigende vådhed, hvilket udgør en risiko for
punktligheden, da ekstremt vejr forekommer oftere og de generelle
regnmængder forøges.
Efterslæbet ved udgangen af 2030 vil have en størrelse, som ikke forventes at
kunne afvikles frem til og med 2035. I takt med at efterslæbet bliver ældre
øges risici for negativ påvirkning af punktligheden. Derfor vil
omkostningerne til ekstraordinært vedligehold vokse. Samtidig vil den
manglende fornyelse betyde, at anlægselementernes ydeevne forringes med
kortere eller længere hastighedsnedsættelser og driftsafbrydelser til følge.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0021.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 21/31
4.1 Vedligehold
Med mere ny infrastruktur, der skal vedligeholdes, mere trafik, som slider på
banen og en punktlighed, der er udfordret, er der brug for en styrket
vedligeholdelsesindsats.
Der er prioriteret gennemsnitligt 2,1 mia. kr. årligt til ordinært vedligehold.
Det er ikke tilstrækkeligt til at sikre en optimalt vedligeholdt jernbane, da det
kræver et årligt niveau på 2,4 mia. kr., men det er en styrkelse i forhold til
vedligeholdelsesniveauet i 2020, som er 1,5 mia. kr.
Tabel 2 Vedligehold fordelt på fag ekskl. ekstraordinært vedligehold, mia. kr.
gns. Pr. år, Brutto i PL24, Plan i løbende PL
Aktivitetsgruppe
Spor
Signal, IT, Transmission
Broer & Konstruktioner
Strøm
Forst
Infrastrukturenergi*
Vejrlig**
Øvrige
Vedligehold i alt
Bruttobehov
8.892
5.513
1.758
2.508
2.401
553
302
2.499
24.426
Plan
8.127
4.842
1.274
2.217
1.885
420
266
2.338
21.368
*Der er taget højde for markant højere energipriser i 2022-2023. Fra 2024 er det lagt til
grund at priserne falder til niveauet i 2018-2020.
**Der er ikke taget højde for eventuelle generelle klimatilpasningstiltag.
Med planen gennemføres vedligeholdelsesaktiviteter, som er nødvendige for
at holde infrastrukturens bidrag til punktligheden på det nuværende niveau.
Det gælder fx målinger,
slibning og fræsning af skinnerne, justering af
sporene og mindre udskiftning af anlægselementer. Dertil kommer et øget
fokus på præventivt vedligehold, som vil have betydning for robustheden og
evnen til at absorbere fejl.
Der opleves markant udvikling i påvirkning fra vejret. Såvel Banedanmarks
bruttobehov som udmøntning af bevilling tager udgangspunkt i, at
Banedanmark overvåger og afbryder trafikken ved større hændelser. Der er
således ikke midler til at klimasikre jernbanen. Der kan i perioden vise sig
behov for at prioritere yderligere midler til indsats ift. overvågning af vejrlig.
Disse midler findes ved bortprioritering af andre aktiviteter.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0022.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 22/31
Der er med planen heller ikke prioriteret midler til at gennemføre proaktive
vedligeholdelsesindsatser inden for støjbekæmpelse, herunder
forebyggende, akustisk skinnefræsning med henblik på øget støjdæmpning
ved kilden. Banedanmark bliver mødt med en række krav om støjreduktion,
som således ikke kan efterkommes med budgettet.
Der er robusthedsskabende aktiviteter, der ikke gennemføres og som
omfatter en mindre risiko for trafikal påvirkning. Det gælder fx optimerende
tilpasninger af det nye signalsystem.
Aktiviteter,
som ikke påvirker trafikken, gennemføres i samme omfang som i
2020. Det gælder fx de mere passagervendte tiltag som:
Renhold, hvor det ikke er muligt at imødekomme omfanget som
DSB og passagerorganisationer har efterspurgt
Graffitibekæmpelse, hvor der alene fjernes udpræget stødende
graffiti jf. Figur 7, og ikke graffiti, som blot kan virke stødende på
nogen, jf. Figur 8, og som passagerorganisationer ønsker.
Figur 7 Stødende graffiti, der ikke
accepteres
Figur 8 Graffiti, der kan virke stødende,
men som accepteres
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0023.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 23/31
4.2 Fornyelse
Jernbanen er grundliggende af ældre dato og mange anlægselementer har
passeret eller vil i perioden 2021-2030 passere det optimale
fornyelsestidspunkt.
Der er prioriteret gennemsnitligt 2,1 mia. kr. årligt til fornyelse inkl.
korrektion for forhøjede enhedspriser. Det er ikke tilstrækkeligt til at sikre en
optimalt vedligeholdt jernbane, da det kræver et årligt fornyelsesniveau på
5,1 mia. kr. Opbygningen af et efterslæb på 21-28 mia. kr. betyder at det er
nødvendigt at gennemføre en ekstraordinær vedligeholdelsesindsat på 1,0
mia. kr.
Tabel 3 Fornyelse fordelt på fag inkl. ekstraordinært vedligehold, mia. kr. gns.
Pr. år, Brutto i PL24, Plan i løbende PL
Aktivitetsgruppe
Spor
Signal, IT, Transmission
Broer & Konstruktioner
Forst
Kørestrøm
Stærkstrøm
Øvrige
Sum
Korrektion for øgede enhedspriser
Besparelse sfa. Insourcing
Fornyelse i alt
Ekstra vedligehold
Bruttobehov
Plan
24.022
7.317
4.902
1.248
2.932
1.344
1.461
43.227
8.197
-
864
50.560
-
-
11.016
3.809
1.538
578
1.434
663
260
19.299
2.875
864
21.310
990
Generelt er perioden præget af et højt aktivitetsniveau på jernbanen. Derfor
er planen koordineret med Banedanmarks Anlægsplan under hensyn til
togafviklingen og Banedanmarks påvirkning på punktligheden. Den lange
planlægningshorisont muliggør indsatser for at opbygge yderligere
kapacitet, særligt i forhold til at tiltrække flere entreprenører til det danske
marked mhp. at understøtte bedre konkurrence og dermed opnå bedre
tilbudspriser.
I forbindelse med Infrastrukturplan 2035 er der reserveret midler til
batteritog. Tilstanden af sporene og broerne på strækningerne Skjern-
Holstebro og Struer-Thisted er imidlertid ikke god nok til at realisere
gevinsterne ved batteritog, hvorfor Banedanmark har prioriteret at
gennemføre den fornødne fornyelse i stedet for at prioritere
fornyelsesaktiviteter ud fra baneinfrastrukturens påvirkning af punktligheden
på landsplan.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0024.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 24/31
Banedanmark vil gennemføre fornyelsesaktiviteter, som er lovpligtige eller
nødvendige af hensyn til sikkerheden, fx arbejdsmiljøtiltag. Derudover vil
Banedanmark gennemføre fornyelse af anlæg, hvor manglende fornyelse vil
være behæftet med høj trafikal risiko. Der gælder fx afvikling af det gamle
efterslæb, da dette efterslæb påvirker punktligheden mest, og samtidig er
det dyreste at vedligeholde.
Der vil være baner, hvor der slet ikke fornys og baner, hvor det kun er de
mest tilstandskritiske anlægselementer, der fornys. I begge tilfælde
opbygges et efterslæb
Det er Banedanmarks vurdering, at det med planen vil være muligt at holde
infrastrukturens påvirkning af punktligheden på landsplan på et niveau
svarende til i dag frem til og med 2030. På de mindre trafikerede baner vil
der sammenlignet med i dag være risiko for flere hastighedsnedsættelser,
midlertidig lukning af flere trafikalt efterspurgte sidespor, delvis eller hel
lukning af perroner og broer samt kortere eller længerevarende, akutte
driftsafbrydelser på de mindre og mindst trafikerede baner. Til gengæld vil
risikoen for hastighedsnedsættelser og kortere eller længerevarende, akutte
driftsafbrydelser på de mest trafikerede baner være reduceret.
Efterslæbet ved udgangen af 2030 vil have en størrelse, som ikke forventes at
kunne afvikles frem til og med 2035, hvorfor den trafikale risiko forventes at
være stigende efter 2030.
Særligt Spor
Sporområdet omfatter skinner, sveller og ballast. Derudover omfatter spor en
række andre elementer såsom sporskifter, sporstoppere og dræn. Der
skelnes overordnet mellem hovedspor og sidespor, der fungerer som
arbejdsbaser og opstillingspladser for operatører og entreprenører.
Der indprioriteres fornyelsesaktiviteter for 11,0 mia. kr. ekskl. korrektion for
forhøjede enhedspriser, hvoraf hovedspor udgør 10,2 mia. kr. jf. Figur 9. Der
udskydes fornyelsesaktiviteter for 13,0 mia. kr. ekskl. korrektion for forhøjede
enhedspriser, hvoraf hovedspor udgør 9,7 mia. kr.
Figur 9 Hovedsporsfornyelse og efterslæb fordelt på banetype, mia. kr. ekskl.,
korrektion for forhøjede enhedspriser, PL24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0025.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 25/31
Hovedparten af budgettet prioriteres til fornyelse af hovespor på de mest
trafikerede baner. Tilstanden af sporene på de mindst trafikerede baner
Struer-Thisted og Skjern-Holstebro samt Struer station er imidlertid så kritisk,
at det er nødvendigt at prioritere fornyelse. Fornyelse af Skjern-Holstebro og
Struer-Thisted er desuden nødvendig for at kunne køre batteritog på
strækningen.
Som det fremgår af nedenstående danmarkskort, prioriteres fuld fornyelse
primært på de mest trafikerede baner, mens der på de mindre og mindst
trafikerede bane som udgangspunkt alene gennemføres delvis fornyelse eller
slet ingen fornyelse. For Skjern-Holstebro er der prioriteret midler
nødvendige for, at der kan køre batteritog på banen.
Figur 10 Kort over hovedspor, hvor der planlægges fornyelse 2021-2030
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0026.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 26/31
Særligt Signal, IT & Transmission
Faget omfatter mere end 100 forskellige systemer og infrastrukturelementer,
der alle er kritiske for banedriften. Det gælder bl.a. det nye signalsystem,
dataradio og transmissionsnetværket.
Generelt har faget direkte indflydelse på trafikafviklingen og er nødvendig
for at drive jernbanen. Dertil kommer, at en andel af omkostningerne er
forankret i kontrakter.
Anlægselementerne er kendetegnet ved at en væsentlig kortere levetid end
mere klassiske baneelementer. Det betyder, at der oftere skal gennemføres
fornyelse for at holde anlægselementerne funktionsdygtige.
Der indprioriteres fornyelsesaktiviteter for 3,8 mia. kr. ekskl. korrektion for
øgede enhedspriser, mens der udskydes for 3,5 mia. kr. ekskl. korrektion for
øgede enhedspriser. Risici kan kun i begrænset omfang mitigeres ved
ekstraordinær vedligeholdelsesindsats. Alligevel forventes punktligheden
forbedret frem mod 2030 i takt med udrulningen af nyt signalsystem.
Derudover indebærer prioriteringen, at implementeringen af FRMCS
6
planlægges til efter 2030, og at fiberkabler udskiftes i en midlertidig løsning
med kortere levetid.
Det bemærkes, at det niveau for investering i cyber security, som der
budgetteres med, forventeligt ikke er tilstrækkeligt til at imødekomme alle
de krav, som der stilles i den nuværende trusselsituation. Banedanmark er
ved at udarbejde et oplæg, som viser omkostningen ved forskellige
risikoappetit-niveauer.
Særligt Broer & Konstruktioner
Faget omfatter vedligehold og fornyelse af 1.718 broer og en række mindre
anlægselementer som støjskærme, drejeskiver, vognvægte og
støttekonstruktioner. Mange broer udskiftes eller ombygges som led i
elektrificeringen af banen. Det giver i sig selv et markant løft af tilstanden af
Banedanmarks broer. Faget omfatter også 549 passagerperroner fordelt på
299 stationer med i alt 140,3 km perronkanter.
Med planen gennemføres fornyelse for 1,5 mia. kr. med henblik på at kunne
opretholde driften på alle baner. Der opbygges imidlertid et efterslæb på 3,4
mia. kr.
6
Future Railway Mobile Communication System
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0027.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 27/31
Figur 11 Forældet perron, men ikke
tilstandskritisk
Figur 12 Tilstandskritisk perron
Med planen genoprettes tilstandskritiske perroner på stationer, hvor
afspærring af perronen betyder, at passagererne skal krydse sporet. Dermed
opretholdes det nuværende jernbanesikkerhedsniveau.
Frem mod 2030 forventes påvirkningen på punktligheden at kunne
fastholdes på samme niveau som i dag.
Der gennemføres en ekstraordinær vedligeholdelsesindsats i form af fx
sikkerhedsbehugning af løs beton samt et øget eftersyn af broerne og
perroner for at imødegå en stigende sikkerhedsmæssig risiko i takt med, at
tilstanden af udskudte broer forringes.
Risici kan imidlertid kun i begrænset omfang mitigeres ved den
ekstraordinære vedligeholdelsesindsats, hvorfor der vil være en forhøjet
risiko for hel eller delvis lukning af perroner og broer. Lukning vil i disse
tilfælde medføre reduceret kapacitet og dermed typisk færre tog. Prioritering
af fornyelsesindsatsen sker løbende på baggrund af eftersyn
Det bemærkes, at broefterslæbet medfører et væsentligt anlægsværditab, da
broens øvrige anlægselementer degraderer hurtigere ved manglende
fornyelse.
Efter 2030 vil efterslæbets omfang være en udfordring særligt i relation til
broer, da der i forvejen er et højt teknisk/økonomisk optimalt
fornyelsesbehov i 2031-2040, jf. Figur 13.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0028.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 28/31
Figur 13 Prognose for brofornyelsesbehov 2021-80, BAM, mia. kr. pr. 10-årige
periode, PL24
Særligt Forst
Faget omfatter vedligehold af arealer omkring jernbaneinfrastrukturen samt
vedligehold og fornyelse af bl.a. afvandingsanlæg, sporbærende dæmninger
og rørlagte grøfter. Dertil kommer aktiviteter indenfor miljø, arbejdsmiljø og
graffitibekæmpelse. En væsentlig del af fagets aktiviteter har altså betydning
for regulariteten eller jernbanesikkerheden eller er lovmæssige
forpligtigelser.
Med planen gennemføres fornyelse for 0,6 mia. kr. ekskl. korrektion for
forhøjede enhedspriser. Dette omfatter lovpligtige tiltag inden for miljø og
arbejdsmiljø samt fornyelse af afvanding og geoteknik i forbindelse med
sporfornyelse.
Der opbygges et efterslæb på 0,7 mia. kr. ekskl. korrektion for forhøjede
enhedspriser særligt indenfor afvanding og geoteknik, hvilket udgør en
risiko, som forsøges mitigeret gennem en ekstraordinær
vedligeholdelsesindsats.
Banedanmark har i en længere årrække arbejdet med klimatilpasning af
jernbanen for dels at øge jernbanesikkerheden og driftssikkerheden ved øget
klimapåvirkning af jernbanen, og dels som værdibeskyttelse af det tekniske
anlæg. Der er med planen imidlertid ikke midler til en omfattende
klimasikring af jernbanen med henblik på at kunne imødegå alle fremtidens
klimascenarier. Dette udgør en betragtelig risiko, givet tendenserne til mere
ekstremt vejr og den fremtidige nedbørsudvikling i form af voldsom nedbør
samt generelt stigende vandmængder. Banedanmark overvåger løbende
påvirkningen af banen og lukker for trafik, hvis der opstår faretruende
situationer fx som følge af ekstremregn. Banedanmark er ved at udarbejde
en analyse af en fremtid med mere voldsom nedbør og generelt stigende
vandmængder. Der er med nærværende plan ikke prioriteret midler til
gennemførelse af tiltag pba. analysen, da analysen endnu ikke er færdiggjort.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0029.png
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 29/31
Der er med planen heller ikke prioriteret midler til at gennemføre proaktive
fornyelsesindsatser inden for eksempelvis støjbekæmpelse. Banedanmark
bliver mødt med en række krav om støjreduktion, som således ikke kan
efterkommes med budgettet.
Særligt Kørestrøm
Faget omfatter køreledningsanlæg, der leder strømmen langs jernbanen og
udgøres bl.a. af køreledninger, neutralsektioner, sugetransformere,
køreledningsmaster og fundamenter.
Faget omfatter også forsyningsstationer, der leverer kørestrømmen, og som
udgøres af fordelingsstationer, omformerstationer og
autotransformerstationer. Dertil kommer to fjernstyringsanlæg som
overvåger og betjener kørestrømsanlægget gennem koblings- og
sektioneringsstationer.
Der indprioriteres fornyelsesaktiviteter for 1,4 mia. kr. ekskl. korrektion for
forhøjede enhedspriser, hvilket bl.a. omfatter fornyelse af
køreledningsanlæggene på Svanemøllen Station, Farumbanen og
Østerport-Holte, som alle var i efterslæb ved indgangen til 2021.
Der opbygges et efterslæb på 1,5 mia. kr. ekskl. korrektion for forhøjede
enhedspriser. Frem mod 2030 forventes påvirkningen på punktligheden at
kunne fastholdes på samme niveau som i dag gennem en ekstraordinær
vedligeholdelsesindsats.
Særligt Stærkstrøm
Faget omfatter vedligeholdelse og fornyelse af anlæg til strømforsyning til
banens sikrings- og fjernstyringsanlæg, teleanlæg og sporskiftevarmeanlæg.
Det gælder konkret perron- og pladsbelysning, hoved- og undertavler,
sporskiftevarme, køle- og ventilationsanlæg, pumpeanlæg, nødstrømsanlæg,
elevatorer og rulletrapper, brandalarm- og brandsikringsanlæg,
togforvarmeanlæg og fremmednetstik.
Faget har dermed direkte indflydelse på trafikafviklingen og er nødvendig for
at drive jernbanen.
Der indprioriteres fornyelsesaktiviteter for 0,7 mia. kr. ekskl. korrektion for
forhøjede enhedspriser, mens der udskydes for 0,7 mia. kr. ekskl. korrektion
for forhøjede enhedspriser. Foruden driftskritiske aktiviteter, har
Banedanmark prioriteret at gennemføre isolering af sporskiftevarme med
henblik på at reducere infrastrukturens energiforbrug. Det skal ses i lyset af,
at sporskiftevarme er den næststørste forbruger af energi på jernbanen kun
overgået af selve driften af tog. I dag er varmelegemerne uisolerede og en
stor del af den afgivne varme spildes. Ved at isolere varmelegemerne
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
Rapport - Strategisk oplæg til plan for vedligehold og fornyelse af jernbanen 2021-2030
Side 30/31
forventer Banedanmark derfor at opnå væsentlige besparelser i
energiforbruget.
Frem mod 2030 forventes påvirkningen på punktligheden at kunne
fastholdes på samme niveau som i dag gennem en ekstraordinær
vedligeholdelsesindsats.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om fornyelse og vedligehold af jernbanen, fra transportministeren
2952208_0031.png
Strategisk oplæg til plan for vedligehold og
fornyelse af jernbanen 2021-2030
Infrastrukturplan 2035
Version 1.0
November 2024
Sagsnr.: 2023-16998
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V