Aktstykke nr.
117
Folketinget 2024-25
117
Transportministeriet.
København, den 4. december 2024.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at tilføre 28,7 mio. kr. til §
28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet, således at Banedanmark kan finansiere de forven-
tede merudgifter på hovedkontoen, der primært kan henføres til høje energipriser samt hyppigere
hændelser af dæmningsskred.
Udgiften i 2024 finansieres ved overførsel af de på finansloven opførte bevillinger på §
28.52.01. Indkøb af jernbanetrafik, DSB med 5,9 mio. kr., § 28.52.03. Indkøb af jernbanetrafik,
Midt- og Vestjylland samt Svendborgbanen med 10,0 mio. kr. og fra § 28.53.02. Puljer til den
kollektive trafik med 12,8 mio. kr.
b.
Som følge af fortsat høje elpriser i 2024 forventer Banedanmark markante merudgifter til infra-
strukturenergi på § 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet (Anlægsbev.). I 2023 medførte
forhøjede priser på infrastrukturenergi merudgifter på 46,0 mio. kr. på hovedkontoen, der blev
finansieret ved overførsel af bevilling inden for Transportministeriets eget område, jf. akt. 31 af 23.
november 2023.
Infrastrukturenergi består primært af udgifter til sporskiftevarme samt energiforbrug i forbindelse
med tekniske installationer (herunder relæhytter, teknikhytter, radiohytter, drift af omformerstationer
mv.), forbrug af signaler samt belysning på perroner og sidespor mv. Da elprisen er bestemt af
markedsudviklingen, og forbruget er sæson- og vejrafhængigt, er der begrænsede styringsmuligheder
i forhold til det samlede omkostningsniveau til infrastrukturenergi.
I 2024 har der været en usædvanlig høj forekomst af dæmningsskred, hvor ekstremt vejr forårsa-
ger dæmningsskred langs jernbanen. Disse skader resulterer i store udgifter og kræver omfattende
genopbygning af de berørte områder. Der er på samme måde som ved infrastrukturenergi tale om
vejrafhængige hændelser, som er vanskelige at styre i forhold til omkostningsniveau.
Merudgifterne skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 28,7 mio. kr. i 2024, inkl. indirekte
produktionsomkostninger ved den nuværende økonomimodel.
Transportministeriet lægger på baggrund af ovenstående op til at finansiere merudgifterne på §
28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet
(Anlægsbev.)
ved at tilføre bevilling på 28,7 mio. kr.,
herunder 5,9 mio. kr. fra § 28.52.01. Indkøb af jernbanetrafik, DSB
(Reservationsbev.),
10,0 mio. kr.
DG000992
2024-5242