Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2951135_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon +45 7221 8800
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato: 20-10-2024
Sagsnr.: 2024-210114
Dokumentnr.: 3016520
Sagsbehandler: HASOM
Inddragelse af It-rådets anbefalinger til programmet Im-
plementering af EMPIC-systemet
Trafikstyrelsen har modtaget It-rådets anbefalingsbrev af 3. oktober 2024 vedrørende EMPIC-
programmet. Vi anerkender de fremsatte anbefalinger og vil hermed redegøre for, hvordan
disse anbefalinger vil blive inddraget i det videre arbejde med programmet. Det er Trafikstyrel-
sens intention at sikre en effektiv implementering af It-rådets forslag, så de nævnte risici mini-
meres, og at programmets succes betinges af en struktureret tilgang til både udfasning af T-
systemet og implementeringen af EMPIC-systemet.
Dette notat har til formål at beskrive de konkrete tiltag, som Trafikstyrelsen vil iværksætte for
at adressere It-rådets anbefalinger samt sikre den nødvendige opfølgning.
Anbefaling 1 - at EMPIC-programmet definerer en eksplicit styrende gevinst om af-
vikling af T-systemet gennem implementering af EMPIC-systemet:
It-rådet har anbefalet, at Trafikstyrelsen definerer en eksplicit styrende gevinst om afviklingen
af T-systemet gennem implementeringen af EMPIC-systemet. Trafikstyrelsen anerkender be-
hovet for at synliggøre denne kritiske leverance som en central gevinst for programmet.
På baggrund af It-rådets anbefaling har Trafikstyrelsen besluttet at oprette en ny styrende ge-
vinst:
Gevinst ID
Gevinstnavn
Gevinsttype
Hvad er gevinsten?
G4
Udfasning af T-systemet
Økonomisk
Sparede ressourcer til drift og vedligehold af T-systemet.
Side 1 af 4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951135_0002.png
Styrelsen får fjernet sårbarheden i forhold til, at der i dag anvendes et it-
system baseret på en platform (Usoft), som er forældet.
Styrelsen får fjernet sårbarheden i forhold til, at der i dag kun er 2 perso-
ner i Danmark, der kan foretage programmering i T-systemet og dermed
vedligeholde dette.
T-Systemet kan lukkes helt, når alle fagdomæner og tilhørende data er migreret til
EMPIC-systemet, og der således ikke vil være brug for at anvende T-systemet.
Det vurderes, at det vil være muligt at gennemføre en fuld migrering af data fra T-
systemet til EMPIC-systemet, idet det dog kan vise sig hensigtsmæssigt at gøre dele
af de nuværende data i T-systemet til historiske data med opbevaring i særskilt da-
tabank, hvorfra de kan tilgås.
Opgaven med at migrere data vil tillige skabe større klarhed om datakvalitet i T-sy-
stemet, og det forventes, at det vil blive nødvendigt at foretage datavask f.eks. for
at sikre, at de eksisterende data er korrekte, konsistente og kan tilpasses til EMPIC-
systemets datamodel.
Hvem har vurderet gevinst-
potentialet og med hvilken
metode?
Hvem ejer gevinsten?
Hvor realiseres gevinsten?
Hvad er tidshorisonten for
gevinstrealisering?
Kåre Clemmesen (programejer)
Trafikstyrelsen
Inden udgangen af 2027. Gevinsten realiseres først fult ud, når alle fagdomæner og
data er fuldt implementeret i EMPIC-systemet
Kompetencer:
På hvert fagdomæneområde skal der være et antal medarbejdere med stor indsigt i
brugen af data i T-systemet, herunder dataformater, og viden om, hvorfor der er
valgt specifikke principper for notation etc., som kan variere på forskellig vis gen-
nem tiden. Dette er dels med henblik på at smidiggøre datamigreringen for det på-
gældende fagdomæne og dels med henblik på at kunne afgøre, hvilke data der med
fordel kan gøres historiske og således ikke overføres til EMPIC.
Adfærd:
Ledelsen skal sikre, at centrale medarbejdere med stor erfaring med ældre data i T-
systemet inddrages i arbejdet, så centrale oplysninger ikke mistes grundet ændrin-
ger i dataformater og således, at der gennemføres tilstrækkelig fyldestgørende test
af vellykket datamigrering.
Hvilke forandringer er nød-
vendige for at opnå gevin-
sten?
Denne gevinst vil blive monitoreret løbende som en central del af programmets fremdriftsmå-
ling, og Trafikstyrelsen vil prioritere denne leverance for at minimere de risici, som It-rådet har
påpeget.
Anbefaling 2 - at styregruppen for EMPIC-programmet præciserer sin prioritering
mellem tid, økonomi og kvalitet:
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951135_0003.png
It-rådet har anbefalet, at Trafikstyrelsen præciserer sin prioritering mellem tid, økonomi og
kvalitet i forhold til gennemførelsen af EMPIC-programmet.
Den nye prioriteringsrækkefølge vil være som følger:
Tid: Rettidig udfasning af T-systemet får højeste prioritering. Dette skyldes de betydelige risici,
der er forbundet med at opretholde T-systemet i drift i længere tid. Udfasningen skal ske se-
nest med udgangen af 2027, hvor EMPIC-systemet skal have overtaget alle funktioner og alle
relevante data fra T-systemet.
Kvalitet: Kvaliteten af overgangen til EMPIC-systemet vil fortsat være en høj prioritet for at
sikre, at de øvrige gevinster kan realiseres. Det er afgørende, at systemet understøtter Tra-
fikstyrelsens evne til at levere pålidelige, præcise og målbare resultater, som beskrevet i ge-
vinst G2: Større sikkerhed for kvalitet i afgørelser og tilsynsplanlægning. Dette kræver, at alle
processer og funktioner implementeres korrekt og uden fejl, hvilket indebærer omfattende
testning og validering af systemet inden endelig overtagelse fra T-systemet.
En høj kvalitet i implementeringen sikrer, at sagsbehandlingens effektivitet og medarbejdernes
tilfredshed (jf. gevinster G1 og G3) også opretholdes, samtidig med at Trafikstyrelsen kan leve
op til kravene fra internationale regulerende organer som ICAO og EASA. Uden en grundig
kvalitetssikring risikerer vi ikke at kunne udnytte systemets fulde potentiale, hvilket vil kunne
påvirke både effektiviteten og styrelsens omdømme som en pålidelig tilsynsmyndighed.
Anbefaling 3 - at Trafikstyrelsen hurtigst muligt afklarer allokeringen af ressourcer
til EMPIC-programmet:
It-rådet har anbefalet, at Trafikstyrelsen hurtigst muligt afklarer allokeringen af de nødvendige
ressourcer til EMPIC-programmet i 2025 og frem. Trafikstyrelsen har fulgt denne anbefaling og
havde allerede før anbefalingen besluttet at ansætte yderligere medarbejdere, som vil kunne
varetage opgaverne i forbindelse med implementeringen af EMPIC-systemet. Disse nyansæt-
telser skal sikre, at der er tilstrækkelige ressourcer til at understøtte programmets fortsatte
fremdrift og minimere risikoen for forsinkelser.
Da der skal være plads til oplæring af de nye medarbejdere, er der på baggrund af en række
ansættelser foretaget enkelte justeringer i tidsplanen samt i ressourcesammensætningen. De
nye medarbejdere skal have tid til at tilegne sig viden og erfaring, før de påbegynder deres
fulde opgaver.
Trafikstyrelsen mener, at denne tilgang vil sikre en glidende integration af de nye medarbej-
dere og understøtte programmets fremdrift uden væsentlige afbrydelser, samtidig med at kva-
liteten i arbejdet bevares.
Anbefaling 4 - at Trafikstyrelsen tydeliggør omfanget og afgrænsningen af de under-
liggende projekters beslutningsmandat:
Side 3 af 4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951135_0004.png
It-rådet har anbefalet, at Trafikstyrelsen tydeliggør omfanget og afgrænsningen af de underlig-
gende projekters beslutningsmandat. For at sikre en klar beslutningsramme og undgå flaske-
halse i programstyringen har Trafikstyrelsen besluttet følgende:
For de igangværende projekter vil der blive tildelt et beslutningsmandat til projektlederne, der
giver dem frihed til at træffe beslutninger inden for en tolerance på +/- 5% i forhold til base-
line for både tid og økonomi. Dette mandat vil give projektlederne fleksibilitet til at reagere
hurtigt på mindre afvigelser, samtidig med at der fastholdes kontrol over programmets over-
ordnede fremdrift og budget. Ved større afvigelser vil beslutninger blive eskaleret til pro-
gramstyregruppen.
For kommende projekter vil beslutningsrammen blive fastlagt baseret på de specifikke behov
og kompleksiteter for de enkelte projekter grundet projekternes meget forskelligartede karak-
ter. Denne fleksible tilgang vil sikre, at de nødvendige beslutninger kan træffes på det rette ni-
veau afhængigt af projektets karakter og risici, hvilket yderligere vil understøtte en effektiv
implementering af EMPIC-programmet.
Denne klare opdeling af beslutningsmandater vil give Trafikstyrelsen mulighed for at bevare
momentum i programmet, samtidig med at der opretholdes gennemsigtighed og kontrol over
både tid og økonomi.
Side 4 af 4