Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2951133_0001.png
Aktstykke nr.
129
Folketinget 2024-25
129
Transportministeriet.
København, den 4. december 2024.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Trafikstyrelsen på baggrund af
risikovurderingen og anbefalingsbrevet fra Statens It-råd kan fortsætte med implementeringen af det
nyanskaffede standardsystem (EMPIC-systemet) til erstatning af et forældet it-system på luftfartsom-
rådet i Trafikstyrelsen.
Programmet vedr. implementeringen af EMPIC-systemet forventes at medføre omkostninger for 83,3
mio. kr. ekskl. renter. i 2023-2032. Udgiften brugerfinansieres via de gebyr- og afgiftsordninger, der
på finansloven for 2024 fremgår på § 28.51.01. Trafikstyrelsen.
Transportministeriet anmoder endvidere om Finansudvalgets tilslutning til, at der overføres låneram-
me på 22,0 mio. kr. fra § 28.63.01. Banedanmark til § 28.51.01. Trafikstyrelsen for at sikre at
lånerammen for Trafikstyrelsen kan rumme de igangværende investeringer i 2024, herunder EMPIC-
systemet.
b.
Sagsfremstilling
Med akt. 236 af 27. juni 2024 tiltrådte Finansudvalget, at Trafikstyrelsen kunne fortsætte implemen-
teringen af EMPIC-systemet uanset, at risikovurdering og anbefalingsbrev fra Statens It-råd ikke
forelå på daværende tidspunkt. Det fremgik af aktstykket, at projektet forelægges for Finansudvalget
på ny, når materialet er udarbejdet. Risikovurderingen og anbefalingsbrevet fra Statens It-råd forelig-
ger nu og er vedlagt nærværende aktstykke.
i)
Programmets formål
Trafikstyrelsen er tilsyns- og godkendelsesmyndighed med den civile luftfart i Danmark. Tilsynet er
finansieret af safety-afgiften, der er fastsat i luftfartslovens § 148. Godkendelser og certifikater er
finansieret ved gebyrbetaling.
Trafikstyrelsens hidtidige it-system til understøttelse af tilsyns- og godkendelsesforretningen (T-sy-
stemet) er et system fra 1990’erne. Det vurderes, at Trafikstyrelsen ikke kan fortsætte med at bruge
T-systemet af følgende grunde: For det første er der en betydelig support-risiko, da det i dag alene
supporteres af to eksterne konsulenter, som er de eneste i Danmark, der vedligeholder denne it-plat-
form. Trafikstyrelsen har bl.a. som følge heraf modtaget findings (afvigelser) fra den europæiske
DG000995
2024 - 2083
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951133_0002.png
2
luftfartsmyndighed, EASA. Derudover kan T-systemet ikke bringes til at understøtte samtlige af de
tilsyns- og godkendelsesopgaver, som Trafikstyrelsen har på området.
Trafikstyrelsen har som erstatning for T-systemet indkøbt et internationalt kendt standardsystem
specialiseret til nationale luftfarts-tilsynsmyndigheder (EMPIC-systemet), som også anvendes i sam-
menlignelige lande, herunder de nordiske lande. Implementeringen af det nye it-system skal bidrage
til at sikre opfyldelse af forpligtelser på luftfartsområdet over for den internationale luftfartsorganisa-
tion, ICAO, og over for det europæiske luftfartssikkerhedsagentur, EASA. EMPIC-systemet forven-
tes at understøtte hele Trafikstyrelsens luftfartsafdelings it-behov bredere end det hidtidige it-system,
og det vil således forventeligt også kunne erstatte flere mindre, specialudviklede it-systemer, som
bruges af luftfartsafdelingen i Trafikstyrelsen.
Det vurderes, at udrulningen af EMPIC-systemet i luftfartsafdelingen vil strække sig over en i alt
4-årig periode. Der er tale om 8 større tekniske moduler i EMPIC-systemet, som skal udrulles i
samlet 10 forskellige fagdomæner i styrelsen. Der forventes ca. 150 daglige brugere af systemet efter
fuld implementering.
i)
Udgifter ved projektet
Omkostningerne i det samlede program dækker både egentlige it-anskaffelser (indkøb af system
og løbende licens, bistand til datamigrering og udvikling af integrationer) og omkostninger til den
interne klargøring af systemet forud for ibrugtagning, inddragelse af superbrugere, uddannelse af
medarbejdere, hjælp til ibrugtagning etc. Da der er tale om anskaffelse af et standardsystem, som
primært skal klargøres til styrelsens eget brug, er der ikke tale om et egentligt it-systemudviklings-
projekt.
Programøkonomien forventes at have samlede omkostninger for 83,3 mio. kr., ekskl. renter på
4,2 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Ved akt. 236 af 27. juni 2024 var forventningen omkostninger for i alt
76,4 mio. kr. Stigningen skyldes primært, at dele af programplanen er blevet justeret, hvilket har
forlænget programorganisationen i 2027. Stigningen henføres herudover til, at analysefasen forud
for den egentlige programsætning er indeholdt i den nuværende opgørelse, hvilket ikke tidligere var
tilfældet.
Det bemærkes, at en mindre andel af omkostningerne erstatter udgifter, der også ville have været
afholdt, såfremt styrelsen var fortsat med det hidtidige it-system.
Tabel 1
Omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr., 2024-pl
Aktiverbare projektudgifter, af-
skrivninger
Ikke-aktiverbare projektudgifter
Risikopulje
Total, ekskl. renter
Renter
Total, inkl. renter
Total 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
30,5
52,8
12,0
83,3
4,2
87,5
-
- 3,2 7,1 7,6
0,8 10,0 16,9 13,7 11,3
-
- 4,6 4,0 3,4
0,8 10,0 20,1 20,9 18,9
- 0,4 1,0 1,0 0,8
0,8 10,5 21,1 21,9 19,7
5,7
-
-
5,7
0,5
6,2
3,5
2,5
0,7
0,2
3,5
0,3
3,8
2,5
0,1
2,6
0,7
0,0
0,7
0,2
0,0
0,2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951133_0003.png
3
Kilde: Trafikstyrelsen
Finansieringen af systemet er baseret på safety-afgiften, som er en afgift, der opkræves fra flysel-
skaberne, som opererer i danske, grønlandske og færøske lufthavne, på baggrund af antallet af
afrejsende passagerer samt brugerbetaling i form af gebyrer. Fordyrelsen påvirker ikke fastsættelsen
af gebyr- og afgiftsordningerne, og der vil ikke skulle findes ny finansiering til afholdelse af
merudgifterne.
i)
Programmets gevinster
Det forventes, at programmet samlet set vil medføre en merudgift på 1,6 mio. kr. årligt, når det
er fuldt indfaset. Merudgiften vedrører dels licens til EMPIC-systemet (2,9 mio. kr.), dels drift af
IT-miljø hos Statens IT (0,6 mio. kr.) og dels køb af ydelser hos andre leverandører (0,5 mio. kr.),
som delvist modsvares af en besparelse på det eksisterende system på 2,4 mio. kr. årligt. De løbende
driftsomkostninger på 4,0 mio. kr. årligt finansieres af safety-afgiften og kræver ikke yderligere
finansiering. Der forventes dog også et væsentligt kvalitetsløft i den faglige opgaveløsning, som
imidlertid vanskeligt kan kvantificeres.
i)
Risikoprofil
Der er i programmet afsat en risikopulje på 12,0 mio. kr. (2024-pl), som forventes at kunne dække
alle risici ud fra de estimerede risici. Der er anvendt en risikobuffer på ca. 15% på baggrund af en
overordnet umiddelbar vurdering af programmets karakter. De primære risici vedrører behovet for
interne ressourcer, usikkerhed i estimeringen og datamigrering.
i)
Behandling i Statens It-råd
Programmet er efter dialog med Statens It-råd vurderet at have normal risiko, hvorfor der ikke er
anbefalet eksternt review. It-rådets anbefalingsbrev er vedlagt,
jf. bilag 1.
Trafikstyrelsens plan for
implementering af anbefalingerne er ligeledes vedlagt,
jf. bilag 2.
It-rådet har fremsat følgende, fire anbefalinger:
1. It-rådet anbefaler, at EMPIC-programmet definerer en eksplicit styrende gevinst om afvikling af
T-systemet gennem implementering af EMPIC-systemet.
Trafikstyrelsen har fulgt anbefalingen, og oprettet udfasning af T-systemet inden udgangen af 2027
som en ny, fjerde, styrende gevinst.
2. It-rådet anbefaler, at styregruppen for EMPIC-programmet præciserer sin prioritering mellem tid,
økonomi og kvalitet.
Trafikstyrelsen har fulgt anbefalingen, og på den baggrund opstillet følgende prioriteringsrækkeføl-
ge:
a) Tid: Rettidig udfasning af T-systemet får højeste prioritet grundet de betydelige risici forbundet
med opretholdelsen af T-systemet.
b) Kvalitet: Kvaliteten af overgangen prioriteres, da det er afgørende, at EMPIC-systemet skaber
sikkerhed for kvalitet i afgørelser og tilsynsplanlægning, herunder af hensyn til kravene fra inter-
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951133_0004.png
4
national regulerende organer som ICAO og EASA, men også af hensyn til styrelsens samlede
effektivitet og omdømme som pålidelig tilsynsmyndighed.
c) Økonomi: Under hensyn til de tungtvejende hensyn til tid og kvalitet vægter økonomi lavest
af de tre prioriteringer. Styrelsen er fortsat opmærksom på vigtigheden af ansvarlig, økonomisk
forvaltning.
3. It-rådet anbefaler, at Trafikstyrelsen hurtigst muligt afklarer allokeringen af ressourcer til EMPIC-
programmet i 2025 og frem.
Trafikstyrelsen har fulgt denne anbefaling, og havde allerede før anbefalingen besluttet at tilknytte
yderligere ressourcer til at varetage implementeringen af EMPIC-systemet. Dette skal sikre, at der er
tilstrækkelige ressourcer til at understøtte programmets fortsatte fremdrift og minimere risikoen for
forsinkelser.
4. It-rådet anbefaler, at Trafikstyrelsen tydeliggør omfanget og afgræsningen af de underliggende
projekters beslutningsmandat.
For at sikre en klar beslutningsramme og undgå flaskehalse
i programstyringen har Trafikstyrelsen besluttet følgende:
For de igangværende projekter vil der blive tildelt et beslutningsmandat til projektlederne, der giver
dem frihed til at træffe beslutninger inden for en tolerance på +/- 5% i forhold til baseline for
både tid og økonomi. Dette mandat vil give projektlederne fleksibilitet til at reagere hurtigt på
mindre afvigelser, samtidig med at der fastholdes kontrol over programmets overordnede fremdrift
og budget. Ved større afvigelser vil beslutninger blive eskaleret til programstyregruppen.
For kommende projekter vil beslutningsrammen blive fastlagt baseret på de specifikke behov og
kompleksiteter for de enkelte projekter grundet projekternes meget forskelligartede karakter. Denne
fleksible tilgang vil sikre, at de nødvendige beslutninger kan træffes på det rette niveau afhængigt
af projektets karakter og risici, hvilket yderligere vil understøtte en effektiv implementering af
EMPIC-programmet. Denne klare opdeling af beslutningsmandater vil give Trafikstyrelsen mulighed
for at bevare momentum i programmet, samtidig med at der opretholdes gennemsigtighed og kontrol
over både tid og økonomi.
i)
Specifikation af udgifter og indtægter i indeværende finansår
Programmet medfører ikke behov for at optage udgifter på forslag til lov om tillægsbevilling for
2024, idet udgifterne i 2024 afholdes af den eksisterende bevilling opført på § 28.51.01. Trafikstyrel-
sen.
Forøgelse af lånerammer
Implementeringen af EMPIC-systemet medfører, at der i projektets implementeringsfase afholdes en
række aktiverbare projektudgifter, der skal afskrives over en årrække,
jf. tabel 1.
Fra omkostningen
afholdes til afskrivningen er afsluttet medfører disse omkostninger et træk på Trafikstyrelsens låne-
ramme.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951133_0005.png
5
¬Det forventede samlede træk på Trafikstyrelsens låneramme i 2024 udgør 116 pct. inkl. investerin-
gen i EMPIC-systemet. Der er derfor behov for at øge Trafikstyrelsens låneramme for 2024 fra 87,9
mio. kr. til 109,9 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. ændringer af låneramme
2024-pl
Låneramme på finansloven 2024,
mio. kr.
Forventet træk på lånerammen ul-
timo 2024, mio. kr.
Forventet udnyttelsesgrad ultimo
2024, pct.
Justering af låneramme, mio.
kr.
Forventet udnyttelsesgrad ultimo
2024 efter justering, pct.
1
Trafikstyrelsen
87,9
101,8
116 pct.
22,0
93 pct.
Banedanmark
470,0
375,4
80,0
-22,0
84
1
pct.
1Jf.
særskilt aktstykke anmodes der om at overføre 15,0 mio. kr. i låneramme fra § 28.63.01. Banedanmark til 28.22.01. Færdselsstyrelsen. Såfremt
begge aktstykker bliver tiltrådt er den forventede udnyttelsesgrad for Banedanmarks låneramme ultimo 2024 på 87 pct.
Forhøjelsen af Trafikstyrelsens låneramme håndteres ved en overførsel af låneramme fra § 28.63.01
Banedanmark. På finansloven for 2024 er der opført en låneramme på 470,0 mio. kr. på § 28.63.01
Banedanmark, der således reduceres med 22,0 mio. kr. Det forventes ikke at have betydning for
Banedanmarks investeringer.
Forhøjelsen af lånerammen på § 28.51.01 Trafikstyrelsen for 2025 og frem søges indarbejdet på
kommende bevillingslove ved regeringens forslag til finanslov for 2025. ¬
i)
Tidsplan for fremtidige orienteringer
I 1. halvår 2028 gives en orientering til Finansudvalget i forbindelse med den afsluttede implemente-
ring af EMPIC-systemet.
I 1. halvår 2029 gives en orientering til Finansudvalget om projektets drift og gevinstrealisering ca. ét
år efter nedlukning af selve implementeringsprogrammet.
c.
It-projekter, hvis samlede budgetterede udgifter initialt vurderes at udgøre mindre end 70 mio. kr.,
men som senere udvikler sig til at udgøre 70 mio. kr. eller mere, skal forelægges Finansudvalget, jf.
Budgetvejledningens pkt. 2.2.18.1.2. De samlede programudgifter ekskl. renter til EMPIC-systemet
forventes at udgøre 83,3 mio. kr. i 2023-2032.
Programmet har været forelagt Statens It-råd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til dette aktstykke.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at programmet vedr. implementeringen
af EMPIC-systemet fortsættes. De samlede programudgifter ekskl. renter forventes at udgøre 83,3
d.
e.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Kopi til orientering af aktstykke 129 fra Transportministeriet om EMPIC
2951133_0006.png
6
mio. kr. i 2023-2032. Udgiften brugerfinansieres via de gebyr- og afgiftsordninger, der på finanslo-
ven fremgår på § 28.51.01. Trafikstyrelsen.
Der anmodes yderligere om tilslutning til, at der overføres låneramme på 22,0 mio. kr. fra §
28.63.01. Banedanmark til § 28.51.01. Trafikstyrelsen for at sikre, at lånerammen for Trafikstyrelsen
kan rumme de igangværende investeringer i 2024.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. december 2024
Thomas Danielsen
/ Thomas Jørgensen
Til Finansudvalget.