Budskaber og forslag fra DTLs Netværk om elkøretøjer
27. november 2024
Notat med budskaber og forslag fra DTL’s Netværk om elkøretøjer (varebiler og lastbiler) om grøn
omstilling af transporterhvervet fra dialogmødet 5. november 2024 med Folketingets Transportudvalg.
1. Vægt- og dimensionsbestemmelser samt offentlig efterspørgsel efter
grøn transport
Forslag:
To tons øget tilladt totalvægt på vogntog med 7 aksler – og ekstra 2 tons ved nulemission
Det er nu teknisk muligt at levere med nulemissionslastbiler på byggepladserne, idet det første batteri-
elektriske vogntog med 7 aksler og en totalvægt på 56 tons er sat i drift. Der kan på plussiden
konstateres et bedre arbejdsmiljø på grund af mindre støj for chaufføren og for omgivelserne.
Vogntoget er dog dyrere i drift samlet set, og rækkevidden på ca. 300 km kræver en opladning i løbet af
dagen for at nå de 400-500 km, som typisk skal køres på en arbejdsdag.
På grund af batterierne er lasteevnen ca. 3 tons lavere svarende til 8 pct. i forhold til en tilsvarende
dieseldrevet lastbil.
Den batteri-elektriske sættevognstrækker, der har 3 aksler, må ganske vist veje 2 tons mere end en
dieseldrevet udgave, men vogntoget (trækker og sættevogn) har samme maksimale totalvægt på 56
tons uanset drivmiddel.
Det foreslås, at den tilladte højeste totalvægt for dieseldrevne vogntog med 7 aksler forhøjes fra 56
tons til 58 tons, og at nulemissionsvogntog må veje 2 tons mere, dvs. 60 tons. Dermed opnås generelt
en højere produktivitet og klimagevinst for både den eksisterende og kommende flåde af vogntog,
samtidig med at lasteevnen på dieseldrevne og nulemisisonsvogntog ligestilles.
Forslag:
Øget vilje hos offentlige transportkøbere til at prioritere og honorere nulemissionstransport
Transporterhvervet konstaterer generelt en ringe – og ringere end i det private – vilje blandt offentlige
transportkøbere til at udforme grønne kravspecifikationer kontra økonomi. I det private synes fx krav fra
virksomheders kunder, ejere eller myndigheder fx via ESG-krav at have fremmet en vis
betalingsvillighed.
Se også præsentationen som blev vist på mødet.
2. Omstilling af varebilssektoren herunder forholdene for el-varebiler op til
4.250 kg
Forslag:
Støtteordninger til elektriske varebiler og el-ladeinfrastruktur
Forslag:
Offentlig efterspørgsel og betalingsvillighed for transport med elektriske varebiler
Der er flere barrierer for omstilling af varebiler fra diesel til el.
DTL-sag: 24-344