Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2946297_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. november 2024
2023-3343
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Ekstern høring over forslag til
lov om ændring
af færdselsloven (Revision af forsøgsordning
for selvkørende enheder)
Til
Transportudvalgets
orientering sendes vedlagt udkast til oven-
nævnte lovforslag. Lovudkastet er samtidig sendt i høring. Hø-
ringsfristen udløber 5. januar 2025.
Folketinget vedtog i december 2020 med lovforslag L 37 at indføre
en forsøgsordning, hvor det blev muligt at køre med selvkørende
enheder på færdselslovens område på steder med begrænset færd-
sel. Der blev også fastsat begrænsninger for størrelse og vægt af de
selvkørende enheder, der kan anvendes til forsøg efter ordningen.
Der blev foretaget en evaluering af forsøgsordningen i foråret i
2023, der viste, at forsøgsordningen næsten ikke er blevet brugt i
praksis, og pegede på nogle mulige justeringer af ordningen, der er
indeholdt i dette lovforslag.
I februar i år orienterede jeg transportordførerne fra alle partier
om evalueringen og de foreslåede ændringer af forsøgsordningen.
På baggrund af orienteringen og anbefalingerne i evalueringen
har Transportministeriet med
tæt inddragelse af relevante aktører
på området udarbejdet vedlagte lovudkast.
Baggrunden for lovforslaget er et ønske om at gøre forsøgsordnin-
gen for selvkørende enheder mere anvendelig for f.eks. kommuner,
der mangler medarbejdere og at
understøtte udviklingen med selv-
kørende enheder og en branche i Danmark under udvikling.
Lov-
forslaget vil medføre direkte konsekvenser for erhvervslivet og er
derfor omfattet af reglerne om fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Lovforslagets indhold
Med dette lovforslag foreslås forsøgsordningen ændres på tre ho-
vedpunkter:
For at kunne anvende selvkørende enheder i større omfang
foreslås det, at det fremover ikke kun vil være muligt at få
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Orientering om ekstern høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven (Revision af forsøgsordning for selvkørende enheder), fra transportministeren
2946297_0002.png
Side 2/2
tilladelse til at køre med selvkørende enheder på stræknin-
ger eller i områder, som i begrænset omfang anvendes til
almindelig færdsel, men at det fremover skal være muligt at
køre med selvkørende enheder i områder med almindelig
færdsel.
Herudover foreslås det, at der fremover ikke skal være en
på forhånd angivet begrænsning i vægt og dimensioner af
de selvkørende enheder, der kan gives tilladelse til at køre
med i forsøgsordningen.
For i højere grad at understøtte udviklingen og afprøvnin-
gen af nye og bedre selvkørende enheder foreslås det endvi-
dere, at den kommunale vejmyndighed på forhånd kan ud-
pege områder som testzoner, hvor der i større omfang kan
gennemføres test af selvkørende enheder, der har brug for
at blive afprøvet og eventuelt videreudviklet.
Herudover foreslås det, at kredsen af aktører, der kan anvende for-
søgsordningen udvides, så f.eks. almene boligorganisationer og of-
fentlige selskaber også kan bruge ordningen.
Der vil fortsat være tale om en forsøgsordning, hvor der kræves en
tilladelse fra Færdselsstyrelsen, før man kan køre med selvkørende
enheder på færdselslovens område. Der vil også forsat være et af-
gørende hensyn til færdselssikkerheden ved udstedelse af tilladel-
ser, men i stedet for de på forhånd fastsatte begrænsninger i bru-
gen af forsøgsordningen, vil der blive foretaget en konkret færd-
selssikkerhedsmæssig risikovurdering af området eller stræknin-
gen, der ønskes anvendt, sammenholdt med den en selvkørende
enheds egenskaber, funktion, størrelse m.v., og eventuelt planlagte
sikkerhedsforanstaltninger som skiltning eller afspærring.
Hvis udvalget måtte ønske et møde, hvor elementerne i lovforslaget
gennemgås, arrangerer jeg selvfølgelig det.
Lovforslaget forventes
fremsat for Folketinget til februar II. Lovændringen foreslås at
skulle træde i kraft den 1. juli 2025.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen