Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2945327_0001.png
Forslag til behandling i DSU’s Hovedbestyrelse
Forslagsstillere:
Forslagets temaer:
Forslagets titel:
Dato for mødet, hvor forslaget skal behandles:
David Schrøder (DSU Amager) og
William Nielsen (DSU Frederikssund-
Egedal)
Billigere offentlig transport til unge,
gennemsigtighed på prisstigninger
Fuld fart på billig offentlig transport til
unge
15.-17. november 2024
Hvem forpligtes af forslagets handlingspunkter? William Nielsen og David Schrøder
Motivation for at stille forslaget:
I takt med regulære stigninger af prisen for offentlig transport generelt set, ser vi at Danmarks
unge i storbyerne såvel som i landdistrikterne står i kamp for deres bevægelighed, når
priserne på offentlig transport stiger og stiger år efter år.
I 2024 steg gennemsnitsprisen for offentlig transport med 10,3%, det mener vi i DSU går i
den helt forkerte retning. I DSU mener vi at transport skal være en velfærdsgode med god
service til overkommelige priser og at transport skal spille en understøttende rolle i kampen
for bedre uddannelser, bedre adgang til arbejdsmarkedet og bedre adgang til unges sociale liv.
Med dette forslag søger vi muligheder for en reduktion i billetpriser og en udvidelse af
gennemsigtigheden i prisstigninger på billetter i den offentlige transportsektor. I DSU mener
vi at den offentlige transport skal være et bedre og billigere alternativ end privatbilismen i så
vidt muligt omfang.
Konkrete handlingspunkter:
Forslaget forpligter de ovennævnte personer til at:
Opsøge muligheden i et eventuelt møde med Transportministeren, som den relevante
minister for området.
Bringe forslagets handlingspunkter til Folketingets Transportudvalg
Bringe udspillet til Regions -og Kommune råd.
Præsentere udspillet til medlemmer af den socialdemokratiske folketingsgruppe og
medlemmer fra de socialdemokratiske grupper i Regionsrådene.
Skrive et debatindlæg med mulighed for samarbejde med DGS, EEO eller/og
Modstrøm.
Fuld fart på billig offentlig transport til unge
Som led i dette udspil præsenterer DSU et ønske om ændring i administrative forhold om
ændringer i billetpriser, en statssubsidieret transport målrettet unge i den kollektive trafik, der
skal sørge for billigere og grønnere transport for unge, og bringe gennemsigtighed til de
regelmæssige prisstigninger i forhold til køb af billetter.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 64: Henvendelse af 25/11-24 vedrørende billigere offentlig transport målrettet unge, fra DSU-Amager og DSU- Frederikssund-Egedal
Billigere offentlig transport til unge
En offentlig transport der forbinder Danmarks unge billigt
Trafikstyrelsen er det organ som under Transportministeriet fastlægger hvad prisen for rejser
skal være i den offentlige transportsektor. Den 21. Januar 2024 regulerede Trafikstyrelsen
prisen med et gennemsnit på 10,3% landsdækkende, den 15. I januar 2023 blev priserne
opjusteret landsdækkende med 4,9%. Det viser at prisstigninger er noget regelmæssigt, der
sker med stigende effekt. I DSU mener vi, at en økonomisk overskuelig og tilgængelig
kollektiv trafik er altafgørende for et mere sammenhængende Danmark. Unge skal have lyst
og mulighed for at kunne rejse til en overkommelig pris, når de skal til deres
uddannelsessted, arbejdsplads eller vennegruppe. Den offentlige transport spiller derfor en
essentiel rolle som velfærdsgode, som desværre nærmer sig priser, der ikke er overens med
serviceniveauet eller det unge ønsker at betale. Vi mener ikke at den offentlige transport skal
være en finansiel byrde blandt unge, der søger en ungdomsuddannelse, herunder
erhvervsuddannelser.
For DSU er det en bekymrende tendens, når den offentlige transport stiger i pris for
forbrugernes side. Som det fremgår af en undersøgelse udført af Danske Bank, så ville
billetprisen for en togtur mellem København og Odense koste 244 kr i 2010, pr den 1. Nov
2024 er prisen for samme billet nu 374. Som konsekvens er det nu 42.21% dyrere at rejse
mellem to af Danmarks største byer. Et andet eksempel på prisstigninger i hverdagens
offentlige transport, kan findes i zonebillettens pris. I 2028 kostede det 15 kr. at rejse mellem
2 zoner, per 1. Nov 2024 findes lignende zone billet til 20,50 kr. Alle disse prisstigninger kan
være en medvirkende faktorer til det stigende forbrug af indenrigsflyvning, som finder sted i
Danmark., at mange i stedet vælger transportmidler som f.eks bil eller fly, simpelthen fordi
det rent økonomisk ikke længere kan svare sig. Men prisstigningerne rammer i høj grad os
unge allermest, da det er vores aldersgruppe, der tjener allermindst i vores samfund, men
samtidig skal betale næsten det samme for offentlig transport som det, vores forældre gør.
DSB anslår at kategorien Ung “16-25 år” er 25% billigere end en voksenbillet, hvor en
Voksenbillet fra København til Odense koster 349 kr., mens den som Ung-billet koster 261 kr.
Det synes vi er alt for dyrt og det er på ingen måde rimeligt! Hvis vi derimod kigger på
kategorien Børn “12-15 år” fra København til Odense koster det 174 kr., mens det for voksne
koster 349 kr. Det vil sige, at Børnebilleten er ca. 50% billigere end Voksenbilleten. Det
synes vi er et meget godt prisniveau, som burde tilgodese alle unge under 25 år i stedet for, at
det kun tilgodeser børn i alderen 12-15 år, hvilket det kun gør lige nu.
Billigere hverdags transport for Unge
Vi mener ikke at det kan være retfærdigt at unge på videregående uddannelser og unge i
aldersgruppen 16-19 år skal betale ca. 650 kr. månedligt for deres Ungdomskort, mens elever
på ungdomsuddannelser betaler ca. 420 kr. Vi tror på, at det udelukkende skaber flere
udfordringer for dem, der ikke går på eller som har færdiggjort en ungdomsuddannelse, fordi
det rent økonomisk ikke kan svare sig, hvis man skal betale så meget for ens Ungdomskort.
Derfor mener vi også, at Ungdomskort helt generelt er blevet alt for dyrt for unge, lige meget
om man er ung på en ungdomsuddannelse eller er ung i aldersgruppen 16-19 år. Vi ønsker
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 64: Henvendelse af 25/11-24 vedrørende billigere offentlig transport målrettet unge, fra DSU-Amager og DSU- Frederikssund-Egedal
2945327_0003.png
derfor, at reducere prisen på Ungdomskort, samtidig med, at vi vil indføre den samme pris for
alle unge, der benytter et Ungdomskort.
For at indføre disse ændringer foreslår DSU følgende:
Nedlægge kategorien Børn “12-15 år.”
Nedlægge kategorien Ung “16-25 år.”
Oprette kategorien Ung “12-25 år.”, men bibeholde prisniveauet for Børn “12-15 år.”,
der er ca. 50% billigere end Voksenbilletterne.
Ændre i prisen på 30-dages Ungdomskort til 300 kr. per måned. (10 kr. pr. dag) for
unge på ungdomsuddannelser (inkl. Erhvervsuddannelser), videregående uddannelser
og for alle unge i alderen 16-19 år.
Gennemsigtighed på prisstigninger
Vi ønsker samtidig at forpligte trafikselskaberne gennem Trafikstyrelsen i den kollektive
transportsektor på, at de skal give deres forbrugere indsigt i, hvornår der kan forekomme
prisstigninger i sammenhæng med billetter, det mener vi er essentielt i forhold til at skabe
mere gennemsigtighed og retfærdighed i henhold til køb en billet i den offentlige transport.
Med dette forslag mener vi at trafikselskaber skal være forpligtet til at offentliggøre generelle
oversigter over hvornår en togbillet går fra at stige i pris, jo tættere man kommer på dagen for
ens afgang, så man som forbruger undgår, at ens billet koster 120 kr. den ene dag og 160 kr.
dagen efter. og dermed skal man betale 25% mere for samme billet, fordi man ingen steder
kunne se, at ens billet blev 25% dyre blot fordi man ventede en dag med at købe sin billet.
Med dette forslag kan vi altså sikre, at forbrugere kan opnå den gennemsigtighed, som vi
mener, man har krav på som forbruger i den offentlige transport. Derfor foreslår DSU
følgende:
Et lovmæssigt krav til trafikselskaberne om offentlige oversigter på hvornår
forbrugers rejser bliver dyrere procentmæssigt f.eks. 10% dyrere 14 dage før, 25%
dyrere 7 dage før og 40% dyrere på rejsedagen.
Kilder:
https://www.dsb.dk/kundeservice/sporgsmal-og-svar/hvornar-skal-born-betale-og-hvornar-er-
de-gratis/
https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/prisen-paa-offentlig-transport-stiger-frygter-saerligt-
en-gruppe-koebenhavnere-bliver-ramt
https://www.dr.dk/nyheder/politik/en-togbillet-over-storebaelt-er-steget-mere-end-meget-ande
t
https://ungdomskort.dk/priser-og-satser/ungdomskort-priser