Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2945322_0001.png
Åbent dialogmøde om nye
måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i
Danmark
Transportudvalget
26. november kl. 13-14:30 i lokale 1-133
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0002.png
Velkomst
Rasmus Prehn (S), formand for
Transportudvalget
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0003.png
Aske Nydam Guldberg
IDA’s næstformand
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0004.png
Søren Have
CONCITO
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0005.png
Hvorfor behøver vi ændret
tilgang til mobilitet og
infrastrukturplanlægning?
Dialogmøde med Folketingets Transportudvalg
26. november 2024, Søren Have, CONCITO
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0006.png
Mere mobilitet er ikke altid umagen værd
Mobilitet omtales som et nærmest
ubetinget gode,
som vi skal have
mere af, men mobilitet er
ikke gratis.
hverken for den enkelte eller
samfundet.
Udover klimaet presses også
natur, arealer, bymiljø, sundhed,
ressourcer
og
planeten
af den fortsatte vækst i den motoriserede
mobilitet
Prioriteterne i samfundet er i
forandring,
uden at dette er afspejlet i
en samlet refleksion om, i
hvilken retning
mobiliteten skal udvikles.
Hidtil har fokus været på at
øge mobiliteten
og spare transporttid
gennem ‘predict & provide’ tilvejebringelse af mere infrastruktur.
Dermed træffes beslutninger, herunder om infrastrukturprojekter og
aktuelt del-strategier for cykling og kollektiv trafik
uden en
overordnet sigtelinje
6
Hvorved klima- og
naturhensyn for ofte bliver
en eftertanke
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0007.png
Samtidig er der rift om ressourcerne
Nuværende tilgang kan
derved:
Forsinke den grønne
omstilling eller gør den
dyrere
Øge risikoen for
fejlinvesteringer i
’business as
usual’-
projekter
Allokere såvel CO
2
-
budget som knappe
ressourcer på
klimamæssigt
uhensigtsmæssige
projekter.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0008.png
Ikke kun i forhold til råstoffer og arbejdskraft…
”… det skønnes, at en
komplet stormflodssikring
af København vil koste
omkring 12-13 mia.
kroner.”
”… der står cirka en meter
vand på kørebanen i
Nordhavnstunnellen ved
Lyngbyvej indgående”
8
https://sundogbaelt.dk/nyheder-presse/nyheder/2024/teknisk-delrapport-viser-at-det-er-muligt-at-beskytte-
kobenhavn-mod-fremtidens-voldsommere-stormfloder/
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0009.png
… også arealmæssigt
9
https://www.biodiversitetsraadet.dk/viden/notat-store-sammenhaengende-naturomraader-2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0010.png
Derfor brug for at sætte retning og mål, med respekt for
(nye) begrænsninger. Men hvordan det?
Alt kan ikke sættes på formel, så hvordan afvejes legitime
behov for transparens med det tilsvarende legitime behov
for politisk handlerum?
Denne type spørgsmål håndteres typisk i en overordnet
strategi
så hvordan får vi en sådan i Danmark?
Det har CONCITO (meget inspireret af Wales) et bud på:
10
https://concito.dk/concito-bloggen/hvordan-faar-vi-mobilitet-skaber-mere-vaerdi-koster
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0011.png
Hvad er det Wales’ regering har vedtaget?
1
2021: Nye transportmål, på baggrund
af national ‘Well-being
Act’
2
2021-2022:
‘Roads Review Panel’
nedsættes og gennemgår projekter
NB: Det blev ikke besluttet at
stoppe vejbygning fuldstændigt,
men barren for nye projekter blev
hævet kraftigt.
11
https://www.gov.wales/roads-review
3
2023-2024:
Wales’ transport-
ministerium indarbejder anbefalinger
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0012.png
Tak for opmærksomheden!
[email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0013.png
5 trin til en mobilitetsstrategi
1
Tid til et
paradigme-
skifte i dansk
transport-
politik
2
Definer
hensyn, sæt
mål og styr
efter dem
3
Skab en
bredt
involverende
proces
4
Genbesøg og
opdater
eksisterende
planer
5
Følg op på
mål og
evaluer
planer, Fx
bistået af et
ekspertpanel
Rammesat af tværgående planlægning af de offentlige infrastrukturinvesteringer
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0014.png
Eksempler på hvad strategirammen kunne indeholde
Klima: Avoid-shift-
improve
Overordnet prioritering
(fx mobilitets-
pyramider)
Klima
Miljø
Areal
Grænserne
Mobilitetssystemet
Støj
Biodiversitet
Ressourcer
Mål for mobilitet
Samspil mellem
kommunerne,
regioner og stat
Nærhed og virtuel mobilitet som alternativer til at øge den fysiske mobilitet
Bilens og bilismens
rolle i hverdag og
samfundsudvikling
Aktiv mobilitet
Den kollektive trafiks
rolle og fremtid i
forskellige geografier
Strategier,
principper og
virkemidler
Rumlig udvikling og
planlægning
Infrastrukturens rolle
og forvaltning
Afgifter og
betalingssystemer
Godstransport og
servicekørsel
Forankring og
styring
Opfølgning på
strategier og mål
Kombinationer af transportformer, nye løsninger og innovation
Sociale
minima for
mobilitet?
Hvad er mobilitet og hvorfor
skal samfundet fremme og
begrænse den?
Mobilitetens rolle
i økonomisk
udvikling?
Geografisk
differentiering i behov
og muligheder?
Behovene
Proces for strategi-
opdatering
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0015.png
Michael Knørr Skov
COWI
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0016.png
MOBILITET
2050
16
Folketinget
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0017.png
De seneste 25 år
Folketinget
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0018.png
Tænketanken
Tænketanken
Sekretariat
Kritikerpanel
Henrik Sylvan
Lars Larson
Lauge Floris Larsen
Holger Bisgaard
Rasmus Lind Simonsen
Malene Freudendal-Pedersen
Karsten Lauritzen
Daria Krivonos
Signe Klintgaard Korać Thomas Grave-Larsen
Pernille Lytzen
Ole Kveiborg
Paul Hertz
Michael Svane
Otto Anker Nielsen
Folketinget
Mette Dalsgaard
Søren Husted
Kristian Hegner Reinau
Jakob Christensen
Michael Knørr Skov
Peter Hostrup Rasmussen
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0019.png
Tænketankens
9 anbefalinger
Folketinget
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0020.png
Igangsæt et nationalt
mobilitetsprogram
Stop
transportspild
Gode vilkår for
erhvervstrafikken
Samtænk by
og trafik
Øg kvaliteten af de
fælles løsninger
Sæt livskvaliteten
i centrum
Gør samfundet
teknologiparat
Invester i nationale og
internationale korridorer
Opret et
mobilitetsråd
Folketinget
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0021.png
Folketinget
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0022.png
Spørgsmål og refleksioner
Ved Transportudvalgets medlemmer
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0023.png
Inga Margrete Ydersbond
Seniorforsker,
Transportøkonomisk Institut, Norge
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0024.png
Top politicians’ use of decision-making
premises in major public projects
Inga M. Ydersbond, w. Askill H. Halse, Andreas K. Tveit and Tom Christensen.
Presentation for Folketingets Transportudvalg, 26 November 2024, Teams
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0025.png
Page 25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0026.png
Background
The Norwegian State Quality Assurance
Scheme (> 1 bn. NOK)
Previous research is based on document
studies, expert interviews and
quantitative analyses
So far no studies where the decision
makers are a prime information source
Photo: Kystverket, Snøhetta, Plomp
Page 26
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0027.png
Why do we have the quality assurance (QA) scheme?
Attain better overall results of investments, avoid wrong investments
QA2 from 2000, QSR/QA1 from 2005
Ensure political control
Ensure that the projects:
a) provide the expected benefits (QA1)
b) contribute to the desired development in society (QA1)
c) efficient resource allocation (QA1)
d) attain what is envisioned in the project plan (QA2)
e) use time and resources efficiently (QA2)
Page 27
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0028.png
The front-end model
Source: Ministry of Finance, 2023, p. 5.
Page 28
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0029.png
Main research questions
How do Norwegian top executive politicians perceive and use the decision-making
premises they obtain from expert QA reports in the front-end phase of MPPs?
When are the main investment decisions in reality taken?
What are the strengths and weaknesses of the Norwegian quality assurance scheme
as seen by top politicians?
Which aspects of the front-end phase of MPPs may be described by economic or by
political-administrative rationality theory, respectively, and overall, how well do these
perspectives explain the main process features?
Page 29
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0030.png
What does the decision making process look like?
The top politicians use the decision making premises in different parts of the process
The Cabinet: CS, QA1, and when making long-term plans
The Parliament: QA2, and when making long-term plans
Large time-pressure. Most read the summaries, but some most or all
Some find them exciting, many perceive them
as ‘dry’ and ‘hard to
comprehend’
The bureaucracy holds a central role
When there are controversies and critical QA-reports: more job for the state
secretaries and ministers
Page 30
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0031.png
In which ways are the decision making promises used?
Often differences in positions between the
topical ministries
(‘pushers’) and the Ministry of
Finance (‘party killers’)
Risky to go against recommendations in some
sectors
Generally larger belief in the cost calculations
than those about net societal benefits
Strategic and opportunistic use
The political calculation decisive
Page 31
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0032.png
When are the investment decisions taken?
Different answers from our informants:
Often taken early, a QSR recommendation is important
Promises: when something has been promised by key persons in the Cabinet
The government conference
When there is budget support from the Parliament in case of a minority government
When a project is in a key part of long-term plans, like the first part of NTP
When a project had received support in QA1 and QA2
Page 32
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0033.png
Some indications of effects of the QA scheme
Projects with large estimated cost
increases
A net negative project in terms of societal
benefits is rarely stopped, but rather
scaled down and changed
That projects are not stopped does not
mean that they are carried out
Illustration: Bane NOR
Page 33
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0034.png
What do the politicians think are strengths of the QA scheme?
More transparent processes, better
elaborations, higher final project quality
Keeping costs down, reduces the number of
large cost increases
Gives the Cabinet better control and
overview, reduces
the ‘leave
the fox to
watch the geese’-situations
Enhances and ensures legitimacy
Generally high level of trust in all parties
involved
Page 34
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0035.png
What do the top politicians think are the weaknesses? I
Decision making process vulnerable to
lobbying
Decisions may be taken too early
Politicians outside the government are
involved too late, according to some
Some claim that the consultants are not
really independent
Page 35
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0036.png
Perceived weaknesses II
Lacks in the cost-benefit analyses:
Climate effects
The value of nature
Area use
Soil protection
Noise
Cultural values
Economic effects (positive and negative)
Distributional effects
The effect compared to political targets
Better explanations, summaries
What are the political implications?
Too high focus on the value of time
Page 36
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0037.png
Conclusions
The QA scheme functions in some ways as intended, supports economically rational
aspects
(the ‘economic man’)
Limited rationality and many other considerations make the political calculations
decisive (the political-administrative man)
Opportunistic and strategic use of the decision making premises
The Norwegian QA scheme holds large trust among top politicians, creates legitimacy
and makes the projects decided on generally better
Drawbacks: some impacts, not least environmental are not sufficiently emphasized, it
is time and resource intensive
Page 37
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0038.png
Thanks for your attention!
You can contact Inga Margrete Ydersbond,
[email protected]
Page 38
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0039.png
Linnea Eriksson
Forsker, Svenska Nationella Väg- och
Transportforskningsinstitutet, Sverige
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0040.png
THE DECISIVE ROLE OF TRAFFIC
FORECASTS IN SWEDISH NATIONAL
TRANSPORT INFRASTRUCTURE
PLANNING
Linnea Eriksson
Foto Raphael Biscaldi, Unsplash
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0041.png
NATIONAL TRANSPORT INFRASTRUCTURE
PLANNING PRACTICE IN SWEDEN
One traffic forecast,
showing travel demand, should be prepared for each round of planning
(every forth year)
• Models: SamPers and SamGods
• Data
• Current and previous transport demand among individuals and freight
• Current and future infrastructure, traffic and costs (are put into the model)
• How population, economic development, fuel costs etc are expected to develop
• Decided national policies and policy instruments
and policy to be decided soon
• Uncertainties are analysed through sensitivity analysis to asses the robustness of the forecast
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0042.png
THE DECISIVE ROLE OF THE
TRAFFIC FORECAST
• An established institutionalized part of transport
planning
• Obligatory socioeconomic analysis = Cost
Benefit Analysis, based on the traffic forecast
model
• The traffic forecast is based on historical data
and the historical development of the transport
system
• Analysis that are based on transport policy
goals are based on explorations of future
transport possibilities
and they do not fit into
the model
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0043.png
CONSEQUENCES
The traffic forecast as an
obligatory passage
point
for all analysis – a filter:
An alternative analysis that do not fit into the
traffic forecast model
Not possible to do CBA
Considered not valid and relevant knowledge
and thus not possible to include in planning
and decision-making
Discourages analysis and discussion of other
possible planning orientations and important
choices and conditions for goal fulfillment do
not become the subject of broader discussion
and transparency.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0044.png
THANK YOU!
[email protected]
[email protected]
To read:
Full article: A climate report gone missing – power
mechanisms in Swedish national transport planning
På väg mot hållbar omställning:
FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)
Slutrapport utgiven av Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/
publikationer-pdf/7000/978-91-620-7022-9.pdf
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0045.png
Spørgsmål og refleksioner
Transportudvalgets medlemmer
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0046.png
Lee Waters
Tidl. Transportminister og viceminister for
klimaforandringer, Wales
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0047.png
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0048.png
Debat
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 63: Præsentationer fra udvalgets åbne dialogmøde 26/11-24 med IDA, CONCITO, TøF og Cowi om nye måder at arbejde med mobilitetsstrategier i Danmark
2945322_0049.png
Afrunding
Rasmus Prehn (S), formand for
Transportudvalget
Åbent dialogmøde om nye måder at arbejde med
mobilitetsbeslutninger i Danmark
Transportudvalget
Folketinget
| 28. november 2024