Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2944850_0001.png
Rejserapport fra Transportudvalgets udvalgstur til
Tyskland
Tidspunkt:
Sted:
Deltagere:
Den 23.-24. september 2024
Nordtyskland
Femern, Kiel, Lübeck og Berlin
Rasmus Prehn, formand (S)
Jens Meilvang, næstformand (LA)
Thomas Jensen (S)
Peter Juel-Jensen (V)
Mads Olsen (SF)
Lea Lykke Andersen, udvalgssekretær
Per Movritsen, udvalgsassistent
Anders Helmuth Knudsen, udvalgskonsulent
Maria Risvig Nielsen, udvalgskonsulent
Tobias Meiklokjes Stærbo, ambassaden i Berlin
Ledsaget af:
27. november 2024
J.nr.: Skriv ref. og tryk F11
Formål
Det overordnede formål med turen var at besigtige og drøfte det igangvæ-
rende projekt med anlæggelse af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark
og Tyskland. Forbindelsen er Danmarks største infrastrukturprojekt, og byg-
gepladsen er Europas største og beskæftiger over 3.500 personer. Derfor fin-
der Transportudvalget det særligt vigtigt at følge anlægsarbejdet fast og lø-
bende frem mod afslutningen i 2029.
Da Femern Bælt-forbindelsen anlægges i et samarbejde mellem Danmark og
Tyskland, var formålet med turen ligeledes at understøtte og bibeholde det
gode samarbejde imellem landene, så der sikres fokus på at nå i mål med
forbindelsen inden for tidsplanen.
Programmet for turen er omdelt som TRU alm. del
bilag 345 (folketingsåret
2023 -24).
Væsentligste punkter fra besøget
Da omdrejningspunktet for turen var Femern Bælt-forbindelsen, var turen til-
rettelagt på en måde, der skulle sikre, at alle dele af forbindelsens anlæg-
gelse blev belyst, herunder dialog og besøg hos så mange aktører som mu-
ligt.
Side 1 | 3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 61: Rejserapport for udvalgets tur til Nordtyskland den 23. - 24. september 2024 samt brev til statsministeren og transportministeren
2944850_0002.png
Besøget startede derfor på Femern Bælt-byggepladsen i Rødby. Her fik ud-
valget et indblik i, hvor langt projektet er nået på dansk side. På byggeplad-
sen blev det også drøftet, hvilke udfordringer for projektets fremdrift, selska-
bet møder og skal navigere i på dansk side, så som natura 2000-beskyttede
områder og vind- og vejrforhold på visse tidspunkter af året. Besøget på byg-
gepladsen dækkede den danske del af projektet, hvor resten af besøgene på
turen havde fokus på den tyske del, og de muligheder og udfordringer der fin-
des i Tyskland.
Udvalget deltog i en række møder i Tyskland med forskellige interessenter og
aktører i Femern-projektet. Der er en delt bekymring for, om den skinnebårne
del af projektet kan nå at stå færdigt i 2029 som aftalt. Derfor var det vigtigt
for udvalget at drøfte mulige løsninger og samarbejde på tværs, for at sikre
de bedste forudsætninger for fremdrift af projektet samlet set.
Deutsche Bahn, som er ansvarlig for både jernbanenettet og togdriften i
Tyskland, er en vigtig aktør i anlæggelsen og elektrificering af jernbanenettet
til Femernbælt-forbindelsen. Deutsche Bahn og udvalget drøftede borgerind-
dragelse og borgermodstand, samt hvordan disse har påvirket projektet. I
Tyskland har der særligt været to store udfordringer, som har påvirket det op-
rindelige projekt: ny forbindelse over Femern Sund og udvidelse af jernbanen
omkring Lübeck, særligt i forstaden Bad Schwartau.
Transportudvalget havde derfor også et møde med Bad Schwartaus borgme-
ster og embedsværk, som fortalte om deres perspektiver på udvidelsen af
jernbanen og deres oplevelser i projektet. Møderne med både Deutsche
Bahn og Bad Schwartau belyste samme problemstillinger, men fra hver sit
perspektiv, og understregede, hvordan borgerinddragelse er en vigtig del af
store anlægsprojekter.
Udover de direkte involverede aktører i projektet, havde udvalget også møder
med det politiske niveau, både på delstats- og forbundsstatsniveau.
Udvalget mødtes med Transportministeren i Slesvig-Holsten til en åben dia-
log om anlæggelsen af Femernbælt-forbindelsen, hvor de to lande kan lære
af hinanden og hvordan det tætte samarbejde kan blive endnu stærkere.
Udvalget havde ligeledes en åben dialog med det tyske transportudvalg i
Bundestag. Udover Femern Bælt-forbindelsen og hvordan landene kan sam-
arbejde om projektets fremdrift, drøftede de to udvalg blandt andet cyklisme,
internationale togforbindelser og arbejdet med at styrke mobilitet i yderområ-
der.
Side 2 | 3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 61: Rejserapport for udvalgets tur til Nordtyskland den 23. - 24. september 2024 samt brev til statsministeren og transportministeren
2944850_0003.png
Opfølgning
Turen var meget udbytterig for udvalget, der især havde fokus på det tætte
samarbejde med Tyskland, og på hvordan dette kan styrkes med henblik på
at sikre den afgørende fremdrift i Femern Bælt-projektet samlet set.
Turen har dog også synliggjort over for udvalget, at der er forhold på tysk
side, som med stor sandsynlighed kan føre til forsinkelser af den skinnebårne
del af projektet og dermed udskyde ibrugtagningen af strækningen som en
vigtig grøn godstransportkorridor til og fra Nordeuropa. Risikoen for forsinkel-
ser bekymrer udvalget. Derfor vil udvalget også fortsat følge projektet tæt de
kommende år og løbende vurdere behovet for, gennem dialog og samar-
bejde med tysk side, at vise det store danske engagement i projektet og bi-
drage til at fastholde fokus på projektets fremdrift.
Side 3 | 3