Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Transportministeren
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Ref: 2024-3146 og 2024-4601
Afsender:
Vejstøjsgruppen i Vejle
[email protected]
Vejle 24 november 2024
Åbent brev til Transportministeren
Kære Thomas Danielsen
De og Vejdirektoratet kommenterede i brev fra 13. november og tidligere 27. august
vores argumentation for indsats mod vejstøj fra E45 i Vejle. Ved vores foretræde for
Transportudvalget 22. Oktober mødte vi forståelse for vores argumenter
bla.
henvendte Thomas Jensen sig til os ved afslutningen af mødet og udtalte, at nu ville
han gå til ministeren og gøre, hvad han kunne for at få fremskyndet investeringen i
støjdæmpning i Vejle til 2024-29. Derfor er vi skuffede over Deres/Vejdirektoratets
svar. Vi modtager blot henholdende svar uden konkret stillingtagen eller
fyldestgørende kommentarer til vore argumenter.
Samme oplevelse havde vi, efter at vi sammen med Vejle Kommune i sommer
indgav en indsigelse mod Vejdirektoratets Støjhandlingsplan 2024-29 fordi E45 i
Vejle ikke var inkluderet. I den endelige version af Støjhandlingsplanen var der ikke
ændret et komma.
Derfor prøver vi nu igen at få svar på få, men meget klare spørgsmål i håb om at få
præciseret Deres og Vejdirektoratets holdning til og prioritering af afhjælpning af
støjplagen i Vejle.
Mens vi arbejdede med at forfatte brevet til Dem kom i den forløbne uge
Rigsrevisionens
“Beretning om indsatsen mod vejstøj” Denne konkluderer
følgende:
“Transportministeriets
og Miljøministeriets indsats over for trafikstøj er ikke
tilfredsstillende. Det skyldes, at flere krav i bekendtgørelsen om støj ikke er
overholdt. Det indebærer en risiko for, at der ikke er et tilstrækkeligt grundlag for at
reducere trafikstøjen, og at borgerne ikke får indsigt i myndighedernes planlagte
initiativer.”
”Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Transport ministeriet og
Miljøministeriet ikke har sikret, at myndighederne overholder en række krav fra
bekendtgørelsen om støj. Konsekvensen af dette er, at myndighedernes grundlag
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Kopi til orientering af brev af 24/11-24 til transportministeren vedrørende vejstøj fra E45 ved Vejle, fra Vejstøjgruppen i Vejle
for at forebygge og begrænse støjens skadelige virkninger og borgernes indsigt i
myndighedernes indsats over for trafikstøj indskrænkes”
Rigsrevisionens konklusion er fuldstændig sammenfaldende med vor oplevelse af
den forsøgte dialog med beslutningstagerne.
Og nu til spørgsmålene:
Pkt 1.
Vores mål er at få investeringen i støjvægge på en 3 km strækning på
landsiden langs E45 nord og syd for Vejlefjordbroen gennemført indenfor de
nærmeste år og finansieret af midler fra Infrastrukturplan 2035, da linjeføringen på
landsiden iflg Vejlefjordprojektet ikke ændres. Støjdæmpning af broen må
naturligvis vente til projektet er færdiggjort.
Som De også refererer til i Deres brev, har Vejdirektoratet (herefter VD) i
udbygningsprojektet for Vejlefjordforbindelsen erkendt, at der er et støjproblem på
en 4,7 km strækning - inklusive broen, der er 1,7 km lang. Der er nord og syd for
broen i flg VD 1300 husstande med skønsmæssigt 3-3.500 borgere, der er ramt af
sundhedsskadelig støj fra E45 som følge af, at linjeføringen af E45 i sin tid blev lagt
igennem allerede etablerede boligområder.
Antallet af støjplagede husstande kan i flg VD reduceres med 510 husstande ved
opsætning af 9 m høje støjvægge på begge sider af E45. VD præciserer endvidere,
at ud af de 510 boliger er der 20 boliger, der i dag har en støjbelastning på over
68dB. De resterende boliger udsættes for støj mellem 58 og 68 dB, Grænsen for
sundhedsskadelig støj på 58dB.
De skriver, at VD arbejder på at kategorisere 140 områder, hvor der vurderes at
være potentiale for støjafskærmning. Strækningen langs E45 i Vejle er imidlertid
ikke nævnt i VD's Støjhandlingsplan 2024-29, men kun i projektet for udbygning af
Vejlefjordbroen.
VD's beregninger viser endvidere, at omkostningseffektiviteten ved opsætning af
støjvægge på en 4,7 km strækning langs E45 er på 54 boliger pr km støjvæg. dvs 54
boliger kan tages ud af listen over støjbelastede boliger pr km støjvæg, hvortil
kommer, at de resterende 800 støjramte boliger får reduceret deres støjniveau. Til
sammenligning ligger omkostningseffektiviteten på de netop opførte støjvægge
langs den vestfynske motorvej mellem Vissenbjerg og Nr Aaby på 20 boliger pr km
støjvæg. Så VD's prioritering undrer os.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Kopi til orientering af brev af 24/11-24 til transportministeren vedrørende vejstøj fra E45 ved Vejle, fra Vejstøjgruppen i Vejle
Når VD ikke inkluderer Vejle i planerne for de næste 5 år, antager vi, at årsagen er,
at VD vil have investeringen inkluderet i anlægsprojektet for broudvidelsen.
Problemet hermed er blot, at hvis man vælger en parallelbro, kan vi først forvente
at få støjvægge opsat i 2035.
Vores spørgsmål er: Hvorfor er Vejle slet ikke medtaget i Støjhandlingsplanen
for 2024-29, når:
1. Der i Støjhandlingsplanen er planlagt 25 støjreduktionsprojekter indtil 2027 og
yderligere 4, der skal undersøges?
2. Problemet allerede er beskrevet i Vejlefjordprojektet?
2. Vejle har en af de største koncentrationer af støjramte boliger pr km motorvej
(276 boliger/km motorvej) - 1300 boliger totalt over en strækning på 4,7 km.
Og hvorfor skal 1300 husstande vente 11 år på at få reduceret vejstøjen, når der
allerede er bevilget penge til denne type projekter i Infrastrukturplan 2035?
Hvorfor er VD så tilbageholdende med at anvende midler fra Infrastrukturplan
2035 til opsætning af støjvægge ?
Pkt 2:
Vejdirektoratet beregner samfundsøkonomien ved vejstøjsprojekter uden at
inkludere sundhedsomkostningerne selv om det er veldokumenteret, at vejstøj
udgør en betydelig risiko for de berørte borgeres helbred. I vores argu-
mentationsslides nævner vi adskillige videnskabelige undersøgelser, der be-
kræfter dette faktum. Alligevel vægter VD hensynet til kassetænkning højere end
hensynet til borgernes sundhed.
Vores spørgsmål: Hvorfor adresserer Vejdirektoratet slet ikke sundheds-
temaet i kommentarerne til vores henvendelse?
Hvorfor vil VD udsætte opsætningen af støjvægge i mere end 10 år, når det er
veldokumenteret at vejstøj er særdeles sundhedsskadelig? Hvis støj-
skærmene først opsættes om +10 år vil det have en væsentlig negativ effekt på
de udsatte borgeres helbred og dermed påføre samfundet øgede
sundhedsomkostninger.
Hvad er vigtigst for ministeren: VD's kassetænkning eller hensynet til
borgernes helbred?
Pkt 3.
De nævner i deres brev, at Vejle jo er nævnt med 4 potentielle projekter i
Støjhandlingsplanen. Imidlertid vedrører 3 af disse ikke E45, men veje i udkanten af
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Kopi til orientering af brev af 24/11-24 til transportministeren vedrørende vejstøj fra E45 ved Vejle, fra Vejstøjgruppen i Vejle
kommunen samt en indfaldsvej. Kun Nørrediget ligger op ad E45 - ca 500 m. Vores
fokus er på E45. De resterende 4,2 km er der ikke defineret projekter for. Se
dokumentation fra VD herunder.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Kopi til orientering af brev af 24/11-24 til transportministeren vedrørende vejstøj fra E45 ved Vejle, fra Vejstøjgruppen i Vejle
2943143_0005.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Kopi til orientering af brev af 24/11-24 til transportministeren vedrørende vejstøj fra E45 ved Vejle, fra Vejstøjgruppen i Vejle
2943143_0006.png
Pkt 4.
Hvis det er forligskredsen omkring Infrastrukturplan 2035, der skal beslutte
prioriteringen af midlerne vil vi gerne have mulighed for at fremføre vores argumenter
for denne kreds, da det er vores opfattelse, at hvis det står til VD, sker der intet de
næste 10 år. Vi havde inden vi fik Deres brev opfattelsen af, at alle infrastruktur-
projekter blev besluttet af Transportudvalget og ministeren i forening.
Vores spørgsmål er: Hvordan kan vi komme i dialog med forligskredsen bag
Infrastrukturplan 2035?
Vi ser frem til Deres svar på vores henvendelse.
Venlig hilsen
Vejstøjsgruppen i Vejle
Erik Vinkel
Christa Laursen Susanne Mariussen