Opråb fra grundejerforeninger i Dragør
Langvarig sagsbehandling:
Dragør d. 18/11-2024
Vi er en stor gruppe af grundejerforeninger i Dragør, som er direkte berørt af den manglende kystsikring, og
som med stigende bekymring iagttager den urimeligt langstrakte proces omkring at opnå enighed om en
løsning samt implementering af den nødvendige kystsikring ud for Dragør.
Dragør har gennem flere år arbejdet på at udarbejde en løsning for en kystsikring til at imødegå de stadigt
hyppigere storme og højvande som vi har oplevet i de seneste år. Vi er kommet så langt i processen, at der
nu foreligger et gennemarbejdet løsningsforslag for hele kystsikringen ud for Dragør, gående fra Lufthavnen
ved Dragør Nord og ud til Sydvestpynten/Aflandshage.
Dette har i sig selv været en lang proces, og den er ikke mindst blevet forlænget af, at Sund & Bælt fik til
opdrag af staten at sikre ”kritisk infrastruktur” i form af Lufthavnen, Metroen og Øresundsforbindelsen,
hvilket medførte behov for yderligere undersøgelser af sikrings-niveau ved DMI, udarbejdelse af
løsningsforslag med tilhørende borgermøder m.v. som derved bidrog til den i forvejen lange
sagsbehandling.
Oveni dette kom så den seneste beslutning om at nedsætte den statslige arbejdsgruppe, som indbefatter
København, Tårnby, Dragør og Hvidovre. Vi sætter pris på at Dragør blev inkluderet i denne arbejdsgruppe
som fuldbyrdet medlem, da vi dermed kan arbejde på en samlet løsning for hele kyststrækningen for de 4
kommuner, men dette bevirker desværre også yderligere forsinkelse i at få sat arbejdet i gang for de mest
kritiske strækninger.
Finansiering
Vi forstår på de leverede delrapporter fra den statslige arbejdsgruppe at der arbejdes med et meget højt
sikringsniveau ud fra en nultolerance for oversvømmelse af kritisk infrastruktur. Dette medfører et
tilsvarende højt anlægsbeløb, og hvad angår finansiering af dette, ser vi 3 udfordringer:
1) Vi mener overordnet som grundejerforeninger, at kystsikring ikke udelukkende er et kommunalt
anliggende, men at det bør være et statsligt anliggende, idet Danmark er præget af mange
kilometer kyststrækning i en relativ lav topografi, og en oversvømmelse ved en stormflod angår
derfor os alle.
2) For Dragør specifikt vil vi ved en nul-tolerance løsning som foreslået i delrapport 2 skulle finansiere
et voldsomt beløb på DKK 2.5 mia. hvilket selv med tilskud fra samtlige Dragørs beboere er
urealistisk højt idet kyststrækningen udgør 13 km og vi er kun 14.500 borgere til at dække udgiften
3) Hvis man så ovenikøbet arbejder ud fra det nuværende ”nytteprincip” bliver dette kun yderligere
urealistisk.
Vi lægger af disse grunde op til, at der vil være fokus på at opnå en finansieringsløsning som indbefatter et
statsligt tilskud samt evt. tilskud fra relevante infrastruktur-selskaber, og som tilgodeser behovet for at
beskytte kritisk infrastruktur, i kombination med et lavere sikringsnivau for by-strækninger i form af adaptive
løsninger som kan tilpasses over tid, til at kunne imødegå en gradvist stigende vandstand som det foreligger
i Dragørs forslag, udviklet i samarbejde med Cowi, Arkitema og den kommunale projektgruppe.