Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2940768_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport oktober 2024
Side
1
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................15
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................18
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................20
Side
2
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er fortsat udrustet i alt 280 tog, hvoraf 277 er godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige base-
lineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne vedrører
kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Med udstedelsen af Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet
er der opstået et issue for projektet, da denne medfører ekstra arbejde for alle igangværende an-
søgninger og ændringsopgaver samt introducerer usikkerhed omkring ansøgninger til permanente
køretøjsomsætningstilladelser. Bekendtgørelsen har som minimum resulteret i fire ugers forsinkelse
på alle ændringsopgaver, herunder opgraderinger af baselines. Mitigerende aktiviteter er igangsat,
og Banedanmark har implementeret effekterne af bekendtgørelsen i planerne. Det er Banedan-
marks vurdering, at dette ikke vil være forsinkende for nedlukningen af projektet.
Project Closure betegner Onboardprojektets færdiggørelse og udføres i overensstemmelse med de
rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom.
Projektet arbejder løbende med aktiviteter i forbin-
delse med Project Closure og identificerer hvilke aktiviteter, som skal gennemføres inden projektet
lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og et spor omhand-
lende lukning af udeståender, samt overdragelse til drift til andre dele af Banedanmark og jernbane-
virksomhederne.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget seks strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 750 km
jernbane. Senest blev ibrugtagningen af Aarhus (ekskl.)
Aalborg Lufthavn (RO1N) afsluttet i okto-
ber 2024. Dette er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026.
Samtidig blev der indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Under den seneste ibrugtagning er der løbende opstået problemer og fejl, som har påvirket driften
og punktligheden negativt. Banedanmark evaluerer derfor sammen med leverandøren, hvorledes
disse problemstillinger undgås ved fremtidige udrulninger. Eventuelle konsekvenser heraf er ikke
indarbejdet i vurdering af projektets fremdrift.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Alstom har præsenteret de første konsekvenser af forsinkelsen af RO1 step 2 (udestående leveran-
cer fra ibrugtagningen af strækningen (København)-(Ringsted)). Deres analyse viser, at det ikke vil
være muligt at fremrykke ibrugtagning af strækningen København (ekskl.)
Peberholm (RO4) til
2026. Det skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og
som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Side
3
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
Banedanmark afventer fortsat den fulde analyse af, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1, step 2 i
øvrigt har på planen.
Derudover kan Banedanmark fortsat konstatere, at fremdriften med det indledende arbejde med
strækningen over Fyn, inklusive Alstoms leverance til projektet Ny bane Vestfyn, er udfordret af res-
sourcemangel hos leverandøren. Alstom har tilført ekstra ressourcer, og det er planen at opruste
yderligere hen over 4. kvartal 2024. Banedanmark monitorerer situationen nøje, særligt med henblik
på at Alstom når leverancen til Ny bane Vestfyn projektet.
Banedanmark har indarbejdet en buffer på 2 år i den nye plan, og den gør, at det fortsat er Ba-
nedanmarks vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for Anlægs-
planens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt grøn. For-
sinkelsen af RO1 Step 2 bekræfter Banedanmark i, at bufferen er nødvendig.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Alstom
har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i marts 2025. En del af RO1 step 2 kommer
med funktionalitet, som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme ressourcer
hos Alstom skal arbejde med flere af leverancerne. Det står klart, at forsinkelsen af RO1 Step 2 har
konsekvenser for de næstkommende leverancer selvom Banedanmark fortsat afventer Alstoms en-
delige analyse heraf.
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan for IT-leverancer er forbundet med signifi-
kante risici, og at Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau, er korrekt, og at
risikoen endda må betegnes som værende stigende. Den overordnede status på projektet er på
den baggrund fortsat rød.
Som rapporteret tidligere har en tredjepart identificeret en række forbedringstiltag, som Alstom er
ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten og er et vigtigt redskab for Ba-
nedanmark til at kunne følge, om de nødvendige forbedringer sker, og om de har den ønskede ef-
fekt. Det er således også et led i, at Banedanmark løbende kan vurdere, om Alstoms plan bliver
fulgt.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af den sidste strækning i
september 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afslut-
tende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure. Project Closure forventes i 1. halvår 2025. Det primære udestående er afslutningen
af de sidste kommercielle forhandlinger med leverandøren.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er udmøntet og forudsætningen
for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af totaløkonomien er
nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne forventes fær-
dig i løbet af 2024, mens den eksterne kvalitetssikring forventes afsluttet vinteren 2024/25. Ba-
nedanmark bliver mødt med meget store krav fra leverandørerne. Således indgår rebudgetterin-
gen i de kommercielt fortrolige forhandlinger med leverandørerne.
Side
4
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet
til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Signalprogrammets Risk Board har ikke været samlet siden sidst, og der er kun mindre opdateringer
til de enkelte risici, som alle vurderes at have det samme risikoniveau, som sidst. Særligt risiciene
forbundet med Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark samt til at
levere den fulde TMS-leverance følges i øjeblikket tæt.
Der rapporteres fortsat i alt seks programrisici.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen
for Østdanmark
Ressourcer
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Projekter på- og
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Side
8
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-leverance som for-
udsat i planen
IT og data
Side
9
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 277 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskørertøjer
321
280
3
0
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
41
Tog mangler at blive udrustet
277
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige
baselineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne ved-
rører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Med udstedelsen af Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenet-
tet er der opstået et issue for projektet, da denne medfører ekstra arbejde for alle igangværende
ansøgninger og ændringsopgaver samt introducerer usikkerhed omkring ansøgninger til perma-
nente køretøjsomsætningstilladelser. Bekendtgørelsen har som minimum resulteret i fire ugers
forsinkelse på alle ændringsopgaver, herunder opgraderinger af baselines. Mitigerende aktivite-
ter er igangsat, og Banedanmark har implementeret effekterne af bekendtgørelsen i planerne.
Det er Banedanmarks vurdering, at dette ikke vil være forsinkende for nedlukningen af projektet.
Project Closure betegner Onboardprojektets færdiggørelse og udføres i overensstemmelse med
de rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom.
Projektet arbejder løbende med aktiviteter i
forbindelse med Project Closure og identificerer, hvilke aktiviteter som skal gennemføres inden
projektet lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og et
spor omhandlende lukning af udeståender, samt overdragelse til drift til andre dele af Banedan-
mark og jernbanevirksomhederne.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen, og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Side
10
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit. Den kritiske vej er tilpasset, at ombordudrustningsprojektet skal lukke i som-
meren 2025. Al udrustningsaktivitet skal således være afsluttet der. Den sidste milepæl er denne
gang markeret gul, da alt tyder på, at de sidste Lokaltogs Lint41 togsæt vil være udrustet efter
den planlagte projektafslutning.
Januar 2021
Ultimo 2021
Primo 2023
Ultimo 2023
Sommer 2025
(Projekt-
nedlukning)
Behov:
Milepæl i
Trafikplan:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
(OKT20)
46 IC3
(JUN21)
Behov:
Minimum til ibrugtagning
af København-Ringsted:
72 IC3
Gennemført
MAR23
12 ABs og 24 IR4
Milepæl i Trafikplan:
Behov: 92 IC3 (dvs.
inklusive 13 Indusi) til
21 ABs
brug på Aarhus-Fredericia
• √
44 IR4 til K24
4. kvt. 2025
Behov:
6 Lokaltog IC2 til
Behov: 25 Lokaltog Lint41
Nykøbing F. (DEC23)
til Kystbanen (ibrugtages
senest 2033, men skal
færdiggøres, så
ombordudrustnings-
projektet kan lukkes
medio 2025)
Klar
DSB IC3 Indusi
JUN25
Buffer
6 mdr.
Behov
JUN25
20-40 %
1-2 mdr.
(JUN25)
Som rapporteret sidst ville godkendelsen af First of Class blive opnået i oktober, hvilket
er sket. Serieudrustningen er derfor også blevet påbegyndt, og de 13 tog forventes nu
færdigudrustet til juni. Efter DSB’s ønske er Banedanmark i dialog med leverandøren
om
at udskyde udrustningen af de sidste fire (ud af de 13) tog til et senere tidspunkt i 2025.
Risikoniveauet er fortsat middel. Det vurderes, at der er 20-40% sandsynlighed for en for-
sinkelse på 1-2 måneder målt mod at have 13 tog klar til juni 2025.
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
Under
genplanlægning
Buffer
Behov
Medio 2025
Serieudrustningen fortsætter, og genplanlægningen er tæt på afsluttet, men status er
fastholdt grå, og risikovurderingen er suspenderet indtil en ny plan kan rapporteres. Alt
tyder på, at de sidste tog vil være udrustet efter den planlagte projektafslutning, og Ba-
nedanmark arbejder på at finde løsninger, som kan nedbringe omkostningerne herved.
Togene skal være klar til at kunne sættes i drift på Kystbanen mellem Snekkersten og
Helsingør, som med den reviderede plan for udrulningen af ERTMS i Østdanmark nu vil
ske senest i 2033.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 23 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
-
Side
11
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget seks strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 750
km jernbane. Senest blev ibrugtagning af Aarhus (ekskl.)
Aalborg Lufthavn (RO1nord) afsluttet i
oktober 2024. Dette er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo
2026. Samtidig blev der indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Under den seneste ibrugtagning er der løbende opstået problemer og fejl, som har påvirket drif-
ten og punktligheden negativt. Banedanmark evaluerer derfor sammen med leverandøren, hvor-
ledes disse problemstillinger undgås ved fremtidige udrulninger. Eventuelle konsekvenser heraf
er ikke indarbejdet i vurdering af projektets fremdrift.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev den sidste stræk-
ning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er
derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. I oktober 2024 blev den første del af
denne strækning fra Aarhus til Aalborg Lufthavn ibrugtaget. Implementering af nyt signalsystem
er et led i at sikre, at fremtidens elektriske tog kan indsættes fra ultimo 2026. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være
gennemført i 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vur-
derer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning
kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0 (på
alle strækninger i drift)
og
(Aar-
hus)-Aalborg Lufthavn (RO1 N)
Gennemført OKT24
Buffer
-
Behov
K25
-
Den sidste del af strækningen blev som planlagt ibrugtaget den 7. oktober i tæt samarbejde med
naboprojekterne. I uge 42 blev der implementeret en TMS fejlrettelsen, der løste en række fejl.
Der opstod dog i den forbindelse en ny fejl med driftsproblemer til følge. Fejlen er nu håndteret.
Henset til de opståede driftsudfordringer drøftes stabiliteten og kvaliteten af leverandørens
leverancer ikke mindst forud for den næste udrulning. Der er fokus på at drøfte erfaringer internt
og med leverandøren for at sikre færre udfordringer ifm. den næste softwareopgradering, som
forventeligt kommer i løbet af andet halvår 2025.
Som det fremgår af tabellen nedenfor, er alle nøgleaktiviteter og -leverancer nu gennemført.
Side
12
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
Leverance
APR
APR
MAJ
Godkendt migrationsplan
Godkendt ibrugtagningsplan
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer Sikkerhedsrap-
port (SASC)
fase 1
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 1: DK3.0/3.1
for RO1 N og til den ændring, som ibrugtages som en del
af Concept for Change, CfCv3)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
Sikkerhedsrapport (SASC)
fase 2
JUL
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 2: ibrugtag-
ning af RO1 N)
Ibrugtagning DK3.0/3.1 (Stadie 0a)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 1 (Aarhus H)-Hadsten)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 2 (Hadsten)-Hobro)
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 3: ibrugtag-
ning af DK3.0/3.1 til de tidligere ibrugtagne strækninger i
Jylland)
Ibrugtagning DK3.0/3.1 (Stadie 0b)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 3 Langå vest)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 4 Hobro-Aalborg Luft-
havn
TMS fejlrettelse
Ejer
Leverandør
Leverandør
Uge
Gennemført u. 16
Gennemført u. 16
Leverandør
BDK
Gennemført u.
22
Gennemført u. 25
JUN
JUL
Trafikstyrelsen
Gennemført u. 28
JUL
Leverandør
Gennemført u. 29
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
BDK
Gennemført u. 30
Gennemført u. 30
Gennemført u. 31
Gennemført u. 33
JUL
AUG
AUG
SEP
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
Gennemført u. 36
Gennemført u. 39
Gennemført u. 39
SEP
SEP
OKT
OKT
BDK
BDK
Gennemført u. 41
Gennemført u. 42
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
40-60 %
1-2 mdr.
(APR25)
Ibrugtagning forventes fortsat at ske i april 2025 som forudsat. Der er stadig en langsom-
mere fremdrift end planlagt, og projektet er i dialog med leverandøren om at mitigere for-
sinkelsen. Det forventes dog ikke at få konsekvenser for den samlede plan, men det er en
stram plan henimod ibrugtagning. Det vil være en forudsætning for ibrugtagningen, at le-
verandøren kan dokumentere og demonstrere, at systemet er stabiliseret efter ibrugtag-
ningen af den seneste softwareopgradering (DK 3.0/3.1).
Ibrugtagningsforummet er blevet etableret, og der afholdes første møde d. 25. oktober.
Rapporteringen vil derfor overgå til den sædvanlige metode for strækninger i ibrugtag-
ningsfasen fra og med næste rapport.
Side
13
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Buffer
-
Behov
Primo 2026
40-60 %
5-6 mdr.
(primo
2026)
Fremdriften følger fortsat planen, men der er kommet sene ændringer til sporlayoutet fra
Aarhus H-projektet, hvilket bevirker, at risikoniveauet denne gang er steget fra middel til
højt. De sene ændringer i sporlayoutet betyder i praksis, at Signalprogrammets leverandør
skal se om de inden for planen kan nå at inkorporere ændringerne, selvom deres design er
låst. Det betyder samtidig, at arbejdet med datapakken og tests kan blive forsinket eller sat
på pause indtil en løsning er fundet. Dette ville skubbe til resten af planen og kan risikere
at resultere i, at Aarhus H og selve strækningen ikke kan blive ibrugtaget primo 2026 som
planlagt. Leverandørens analyse pågår, og det er Banedanmarks forventning, at den forsin-
kelse, som ændringerne i udgangspunktet kan betyde, kan mitigeres, så ibrugtagning kan
fastholdes, som planlagt. På nuværende tidspunkt, hvor leverandørens afklaring ikke er til-
endebragt, er det Banedanmarks vurdering, at en eventuel forsinkelse vil være på 5-6 må-
neder uden mitigerende handlinger.
Efter den nuværende plan skal installationsarbejdet på Aarhus H igangsættes i starten af
2025. Testforløbet er i gang, men forventes nu afsluttet i løbet af 1. kvartal 2025, hvilket er
senere end oprindeligt planlagt. Dette skyldes ressourcemangel hos leverandøren, grundet
arbejdet med ibrugtagningen af RO1N. Forsinkelsen forventes ikke at få konsekvenser for
den samlede plan.
Risikoniveauet vurderes at være højt denne gang. Der er 40-60% sandsynlighed for en for-
sinkelse på 5-6 måneder målt mod ibrugtagning primo 2026.
Ibrugtages
Buffer
6 mdr.
Behov
1. halvår
2027
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
1. kvt. 2027
Fremdriften følger planen, og installationsarbejdet er i gang, og det forventes fortsat af-
sluttet primo 2025. Der er stor opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på
strækningen samtidig med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet her-
med.
Tidsplanen i Trafikplanen, som normerer koordineringen mellem udrulning af Signalpro-
grammet og hensynet til trafikafviklingen, er koordineret med Signalprogrammets produk-
tionsplan for strækningen Padborg
Fredericia således, at ibrugtagning kan forudsættes
at ske til ultimo april 2027.
I risikovurderingen lægges til grund, at materielsituationen kan understøtte, at stræknin-
gen ibrugtages jf. den plan, som er aftalt med leverandøren. På den baggrund vurderes ri-
sikoniveauet fortsat at være middel. Der er 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på 3-4
måneder målt mod ibrugtagning i 1. kvartal 2027. Middel-vurderingen er primært drevet
af usikkerheden forbundet med et naboprojekt, hvor der er tvivl om gennemførselstids-
punktet.
20-40 %
>3-4
mdr.
(1. kvt.
2027)
Side
14
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Alstom har præsenteret de første konsekvenser af forsinkelsen af RO1 step 2 (udestående leve-
rancer fra ibrugtagningen af strækningen (København)-(Ringsted)). Deres analyse viser, at det
ikke vil være muligt at fremrykke ibrugtagning af strækningen København (ekskl.)
Peberholm
(RO4) til 2026. Det skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunkti-
onalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar
tids nok. Banedanmark afventer fortsat den fulde analyse af, hvilke konsekvenser forsinkelsen af
RO1, step 2 i øvrigt har på planen.
Derudover kan Banedanmark fortsat konstatere, at fremdriften med det indledende arbejde med
strækningen over Fyn, inklusive Alstoms leverance til projektet Ny bane Vestfyn, er udfordret af
ressourcemangel hos leverandøren. Alstom har tilført ekstra ressourcer, og det er planen at opru-
ste yderligere hen over 4. kvartal 2024. Banedanmark monitorerer situationen nøje, særligt med
henblik på at Alstom når leverancen til Ny bane Vestfyn projektet.
Banedanmark har indarbejdet en buffer på 2 år i den nye plan, og den gør, at det fortsat er Ba-
nedanmarks vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for An-
lægsplanens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt
grøn. Forsinkelsen af RO1 Step 2 bekræfter Banedanmark i, at bufferen er nødvendig.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, hvilket skete ad to omgange i hhv. 2019 og 2021 (udgået fra overblikket). Derefter er
strækningerne Mogenstrup-Nykøbing F. efterfulgt af (København)-(Ringsted) blevet prioriteret.
Den kritiske vej nedenfor er tilpasset, idet Signalprogrammets fokus nu er på at understøtte, at
Femernforbindelsen kan åbne planmæssigt (2029). Således er strækningen (Ringsted) - Mogen-
strup samt den nye Storstrømsbro forudsat ibrugtaget med nyt signalsystem i 2026, og dobbelt-
sporet fra Nykøbing F. til Holeby i 2027. Herefter skal nyt signalsystem være ibrugtaget, så kapa-
citetsudvidelsen omkring Ringsted kan sikres ved udgangen af 2030.
Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet
har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
December 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
April 2023
2. halvår 2026
1. halvår 2027
2. halvår 2027
2. halvår 2030
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af ny
Ibrugtagning af
Roskilde-Ringsted-
(Ringsted) -
Storstrømsbro
Nykøbing F vest-
(Korsør) ibrugtaget
Mogenstrup
Holeby
(Forudsætning for
(Forudsætning for
(Forudsætning for
Kapacitetsudvidelse
åbning af
åbning af
n Ringsted, KURI)
Femernforbindelsen)
Femernforbindelsen)
Side
15
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ud over de konkrete ibrugtagninger af det nye signalsystem på de enkelte strækninger, er der
også en kritisk vej vedrørende de trafikstyringsleverancer, som skal implementeres for, at udrul-
ningen kan fortsætte som forudsat i udrulningsplanen. Leverancerne indgår i TMS leverancespor
1. De resterende tre leverancespor følges i kapitlet om IT-leverancer til fjernbanen. I nærværende
kapitel følges tre milepæle, som skitseret i overblikket nedenfor.
Statusoverblik: TMS leverancespor 1
1. halvår 2025
Ibrugtagning af resterende
basisfunktionalitet til trafikstyring
(kaldet RO1 Step 2)
2026
Ibrugtagning af tunnelfunktionalitet
til at kunne ibrugtage
Øresundsforbindelsen (RO4)
2028
Ibrugtagning af funktionalitet til
ibrugtagning af store stationer
(København, Ringsted, Roskilde)
Afsnittet, som giver et overblik over status for aktive strækninger vil blive udbygget for at kunne
følge disse leverancer. Status på den første milepæl er gul da den nye plan fra Alstom stadig er
behæftet med en vis risiko (se afsnittet om RO1 step 2 for yderligere detaljer). Status på den ef-
terfølgende milepæl er gul, idet Banedanmark ikke er forvisset om, at fremdriften er tilstrækkeligt
god til at sikre, at der i sommeren 2025 kan gennemføres test af leverancen forud for ibrugtag-
ning af RO4 (tunnelfunktionalitet til Øresundsforbindelsen). Den sidste leverance er sat i grå indtil
Banedanmark får et præcist overblik over, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på
IT-leveranceplanen.
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
Marts 2025
Buffer
Behov
Fremdriften er god og følger den nye plan, og der arbejdes hen imod ibrugtagning, som
nu er fastlagt til marts 2025. Testforløbet er nu i gang, og der arbejdes på at gøre klar til
den afgørende Factory Acceptance Test (FAT).
Ibrugtagningsforummet er blevet genetableret og mødtes første gang d. 20. september,
hvor der blev givet opbakning til ibrugtagning i uge 9. Nedenfor fremgår den sædvan-
lige tabel over nøgleleverancer og -aktiviteter frem mod ibrugtagning.
-
Leverance
APR
NOV
NOV
DEC
FEB
FEB
MAR
Afslutning på første runde fejlrettelser
BDK’s sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport
(GASC)
Den afsluttende Factory Acceptance Test (FAT)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport (SASC)
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandøren
BDK
Leverandøren
Leverandøren
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
Gennemført
u. 9
46
48
50
6
9
9
Side
16
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
Genplanlæ
gges
Buffer
-
Behov
Tidligst K28
Banedanmark og Alstom arbejder fortsat på at færdiggøre aftalen om, hvordan stræknin-
gen skal ibrugtages uden, at den ibrugtages til kørsel af tog på ERTMS. Der har dog vist
sig at være udfordringer med bommene på en række overkørsler, som ikke lever op til
normen. Alstom er i gang med at udrede og udbedre problemet, men udfordringerne
betyder, at der skal introduceres flere aktiviteter, hvilket kan presse planen.
Ibrugtages
(København)-(Peberholm)
(RO4)
APR27
Buffer
-
Behov
1. halvår
2027
10-20-%
1-2 mdr.
(APR
2027)
Som rapporteret sidst vil installationsarbejdet først blive igangsat i november 2024, da
installationsplanen ikke blev godkendt i tide. Banedanmark og Alstom er fortsat i gang
med at analysere konsekvenserne, hvorfor risikoniveauet ikke afspejler dette.
Banedanmark har sammen med Alstom og Sund & Bælt arbejdet på et scenarie, hvor
ibrugtagning af strækningen rykkes til 2026. Forsinkelsen af RO1 step 2 betyder imidler-
tid, at den systemopdatering, hvor tunnelfunktionaliteten kommer, og som er en forud-
sætning for ibrugtagning af Øresundsforbindelsen, ikke er klar tids nok, hvorfor optime-
ringsarbejdet er stoppet. Der er fortsat tæt dialog med Sund & Bælt, da ibrugtagning i
april 2027 fortsat er afhængig af, at Signalprogrammet kan lave installationsarbejdet på
Kastrup Station i de spærringer, som Sund & Bælt har til Ny Kastrup Lufthavn Station-
projektet.
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
OKT26
Buffer
-
Behov
ULT26
10-20%
<1 måned
(OKT 26)
Fremdriften følger planen mhp. ibrugtagning i oktober 2026. Banedanmark og Alstom er
i gang med at færdiggøre installationsplanen for den sidste del af installationsarbejdet,
og produktionen af de første overkørselshytter er gået i gang.
Side
17
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Al-
stom har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i marts 2025. Det står klart, at for-
sinkelsen af RO1 Step 2 har konsekvenser for de næstkommende leverancer, da der allerede ses
forsinkelser på de efterfølgende leverancer, selvom Banedanmark fortsat afventer Alstoms ende-
lige analyse heraf.
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan for IT-leverancer er forbundet med signi-
fikante risici, og at Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau er korrekt, og at
risikoen endda må betegnes som værende stigende. Den overordnede status på projektet er på
den baggrund fortsat rød.
Som rapporteret tidligere har en tredjepart identificeret en række forbedringstiltag, som Alstom
er ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten og er et vigtigt redskab for
Banedanmark til at kunne følge, om de nødvendige forbedringer sker, og om de har den øn-
skede effekt. Det er således også et led i, at Banedanmark løbende kan vurdere, om Alstoms plan
bliver fulgt.
Kritisk vej og fremdrift
Med den reviderede plan leveres IT-funktionaliteterne til understøttelse af trafikplanlægning og -
styring i fire spor med hver deres kritiske vej. Aktiviteter og leverancer i de enkelte spor kan have
tidsmæssige sammenfald. Vi følger i rapporten fremdriften med sporene:
1.
2.
3.
4.
Leverancer der skal implementeres for, at udrulningen af det nye signalsystem kan fortsætte, som
forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark (følges i kapitlet om Østdanmark)
Leverancer, der skal implementeres for at øge automatiseringen i Banedanmarks trafikplanlægning og -
styring
Leverancer, som er en forudsætning for, at datastyrede beslutningsstøttesystemer kan ibrugtages
Leverancer knyttet til operationelt IT
Med den reviderede plan fra Alstom vil alle leverancer være implementeret ved udgangen af
2029. Leverancerne i spor 1 følges i kapitlet om udrulningen i Østdanmark. De øvrige tre spor
følges i dette kapitel.
Side
18
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Spor 2: Leverancer, der skal
implementeres for at øge au-
tomatiseringen i Banedan-
marks trafikplanlægning og -
styring
Ultimo 2027
Buffer
-
Behov
Ultimo 2027
Der er fire store leverancer i leverancespor 2:
Ibrugtagning af automatik til kapacitets-an-
vendelse (som en del af RO1 Step 2), Implementering af integreret trafikdisponering, Ibrug-
tagning af integreret sporspærringsplanlægning
og
Implementering af Vest i den integre-
rede løsning.
Det er stadig usikkert, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på
delleverancerne i spor 2, hvorfor status fortsat er grå.
RO1 Step 2 indeholder ikke alene basisfunktionalitet, men også funktionalitet, som er
med til at øge automatiseringen i Banedanmarks arbejdsgange, herunder etableres også
forudsætningen for, at systemet kan integreres med løsningen i Vestdanmark. Den første
og sidste leverance ovenfor hænger således sammen, hvorimod de øvrige leverancer er
selvstændige.
Ibrugtages
Spor 3: Leverancer som er en
forudsætning for, at datastyrede
beslutningsstøttesystemer kan
ibrugtages
Ultimo
2029
Buffer
-
Behov
Ultimo
2029
Dette spor udmønter sig
modsat de to andre spor
i én samlet ibrugtagning. Den kriti-
ske vej følger således
udviklingen
af funktioner henimod ibrugtagning i 2029.
Designfasen vil efter planen blive igangsat i 3. kvartal 2025, men Banedanmark følger tæt
op, og vil ved udgangen af 2025 kunne vurdere, om Alstoms fremdrift understøtter pla-
nen, hvorfor milepælene fortsat er grå.
Ibrugtages
Spor 4: Leverancer knyttet til ope-
rationelt IT
Forventelig 2026
Buffer
-
Behov
Forventelig
2026
Der er 4 store leverancer i leverancespor 4:
Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikplan-
lægningsdata (som en del af RO1 Step 2), Ibrugtagning af topologi-database, Ibrugtagning
af Data warehouse m. trafikstyringsdata (Østdanmark)
og
Ibrugtagning af Data warehouse
m. trafikstyringsdata (Vestdanmark).
Den første leverance leveres som en del af RO1 Step
2. Det er stadig usikkert, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på delleve-
rancerne i spor 4, hvorfor status fortsat er grå. Leverancen er landsdækkende, og under-
støtter således data i både Øst- og Vestdanmark. Den anden leverance, topologidataba-
sen, er uafhængig af de andre leverancer.
Side
19
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940768_0020.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af den sidste strækning i
september 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de af-
sluttende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu den formelle afslutning af projektet, også kal-
det Project Closure. Project Closure forventes i 1. halvår 2025. Det primære udestående er afslut-
ningen af de sidste kommercielle forhandlinger med leverandøren.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
Side
20
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport oktober 2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
21
af
21