Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2940767_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport September 2024
Side
1
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................13
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................16
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................18
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................21
Side
2
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er fortsat udrustet i alt 280 tog, hvoraf 276 er godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41. Serieud-
rustningen af sidstnævnte er nu påbegyndt.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige base-
lineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne vedrører
kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Med udstedelsen af Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet
er der opstået et issue for projektet, da denne medfører ekstra arbejde for alle igangværende an-
søgninger og ændringsopgaver samt introducerer usikkerhed omkring ansøgninger til permanente
køretøjsomsætningstilladelser. Bekendtgørelsen har som minimum resulteret i fire ugers forsinkelse
på alle ændringsopgaver, herunder opgraderinger af baselines. Mitigerende aktiviteter er allerede
igangsat, og Banedanmark har implementeret effekterne af bekendtgørelsen i planerne. Det er Ba-
nedanmarks vurdering, at dette ikke vil være forsinkende for nedlukningen af projektet.
Project Closure betegner Ombordudrustningsprojektets færdiggørelse og udføres i overensstem-
melse med de rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom.
Projektet arbejder løbende med akti-
viteter i forbindelse med Project Closure og identificerer, hvilke aktiviteter, som skal gennemføres
inden projektet lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og
et spor omhandlende lukning af udeståender, samt overdragelse til drift til andre dele af Banedan-
mark og jernbanevirksomhederne.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste fulde ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
i juni 2023. Ibrugtagningen af den næste store milepæl, hovedstrækningen fra Aarhus til Aalborg
Lufthavn (RO1nord), er i gang. Ibrugtagningen forløber fra august til oktober 2024. Strækningen er
et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive
indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå. Fremdriften følger fortsat projek-
tets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Den nye plan for udrulningen i Østdanmark forudsætter, som tidligere rapporteret, implementerin-
gen af en række forbedringstiltag hos Alstom, og Banedanmark har endnu ikke set effekten af disse.
Banedanmark afventer fortsat Alstoms analyse af, hvilke konsekvenser forsinkelsen af den næste le-
verance, RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af strækningen (København)-(Ring-
sted), vil have på planen. Derudover kan Banedanmark for nuværende konstatere, at fremdriften
med det indledende arbejde med strækningen over Fyn, inklusive Alstoms leverance til projektet Ny
bane Vestfyn, er udfordret af, at Alstom ikke har haft tilstrækkeligt med ressourcer. Ressourceallo-
kering er et af de områder, som Alstom skal forbedre for at lykkes med den reviderede plan, og
Side
3
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
derfor er det også taget i betragtning i risikovurderingen af planen. Alstom har nu tilført ekstra res-
sourcer, men Banedanmark monitorerer situationen. Det bekræfter Banedanmark i, at udrulnings-
planen fortsat er behæftet med risici, og at det er essentielt, at Alstom får implementeret de førom-
talte forbedringstiltag.
Banedanmark har indarbejdet en buffer på 2 år i den nye plan, og den gør, at det er Banedanmarks
vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for Anlægsplanens for-
udsatte tidsramme i 2033. Derfor er status fastholdt grøn, men forsinkelsen af RO1 Step 2 under-
streger, at bufferen er nødvendig.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Alstom
har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i 1. halvår 2025. En del af RO1 step 2 kom-
mer med funktionalitet, som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme ressour-
cer hos Alstom skal arbejde med flere af leverancerne. Der er nu indikationer på, at de efterføl-
gende leverancer ikke har den forventede fremdrift, og det står også klart, at forsinkelsen af RO1
Step 2 har konsekvenser for de næstkommende leverancer, selvom Banedanmark fortsat afventer
Alstoms endelige analyse heraf. Banedanmark har særlig opmærksomhed på udviklingen af tunnel-
funktionaliteten, som er en del af den næste leverance, og som er en forudsætning for udrulningen
af Øresundsbanen.
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan er forbundet med signifikante risici, og at
Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau, er korrekt, og at risikoen endda må
betegnes som værende stigende. Som rapporteret tidligere har en tredjepart identificeret en række
forbedringstiltag, som Alstom er ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten
og er et vigtigt redskab for Banedanmark til at kunne følge, om de nødvendige forbedringer sker,
og om de har den ønskede effekt. Den overordnede status på projektet er på den baggrund fortsat
rød.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende leve-
rancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure. Project Closure forventes nu først i 1. halvår 2025 (mod 2. halvår 2024 i sidste rapport).
Dette skyldes, at afslutningen af de sidste kommercielle forhandlinger med leverandøren er forsin-
ket.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er udmøntet og forudsætningen
for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af totaløkonomien er
nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne forventes fær-
dig i løbet af 2024. Banedanmark bliver mødt med meget store krav fra leverandørerne. Således
indgår rebudgetteringen i de kommercielt fortrolige forhandlinger med leverandørerne.
Side
4
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Det seneste møde i Risk Board blev afholdt den 18. september 2024. Her var der enighed om, at risiciene
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor ETCS/CBTC er taget i brug
er stigende, men dog
fortsat middel. Det skyldes, at der endnu ikke er indgået aftale med Alstom om et såkaldt ”Concept for
Change” tilsvarende det, der er aftalt med leverandøren
i Vestdanmark om håndtering af ændringer til
ERTMS-strækninger. Risk Board vurderede desuden, at risikoen
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-
leverance som forudsat i planen,
og risikoen
Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen
for Østdanmark
er stigende jf. statusbeskrivelsen af fremdriften med it-leverancer til fjernbanen samt
Fjernbane Øst. Risikoniveauet af begge risici er fastholdt middel hhv. højt. Derudover er også risikoen
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulator-kapacitet
stigende og fortsat vurderet som middel.
Årsagen er, at særligt netværksleverancerne presser planen.
Derudover blev erfaringerne fra udrulningen af softwareopgraderingen DK3.0 og stabilitets- og
kvalitetsudfordringer i Signalprogrammets leverancer også diskuteret, hvilket er under analyse og kan
resultere i nye programrisici.
Der rapporteres fortsat i alt seks programrisici.
Side
8
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen
for Østdanmark (tidl. Mangelfuld styringsmodel til at dække
flere parallelle stækninger hos Alstom for at opfylde leve-
rancerne til Banedanmark og indføre løbende forbedringer)
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-leverance som for-
udsat i planen
Ressourcer
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
IT og data
Side
9
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 276 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskørertøjer
321
280
4
0
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
41
Tog mangler at blive udrustet
276
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41. Serie-
udrustningen af sidstnævnte er nu påbegyndt.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige
baselineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne ved-
rører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Med udstedelsen af Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet
er der opstået et issue for projektet, da denne medfører ekstra arbejde for alle igangværende an-
søgninger og ændringsopgaver samt introducerer usikkerhed omkring ansøgninger til perma-
nente køretøjsomsætningstilladelser. Bekendtgørelsen har som minimum resulteret i fire ugers
forsinkelse på alle ændringsopgaver, herunder opgraderinger af baselines. Mitigerende aktiviteter
er allerede igangsat, og Banedanmark har implementeret effekterne af bekendtgørelsen i planerne.
Det er Banedanmarks vurdering, at dette ikke vil være forsinkende for nedlukningen af projektet.
Project Closure betegner Onboardprojektets færdiggørelse og udføres i overensstemmelse med
de rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom.
Projektet arbejder løbende med aktiviteter i
forbindelse med Project Closure og identificerer, hvilke aktiviteter, som skal gennemføres inden
projektet lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og et
spor omhandlende lukning af udeståender, samt overdragelse til drift til andre dele af Banedan-
mark og jernbanevirksomhederne.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen, og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Side
10
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit. Den kritiske vej er tilpasset til, at ombordudrustningsprojektet skal lukke i
sommeren 2025. Al udrustningsaktivitet skal således være afsluttet der.
Januar 2021
Ultimo 2021
Primo 2023
Ultimo 2023
Sommer 2025
Behov:
Milepæl i
Trafikplan:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
(OKT20)
46 IC3
(JUN21)
Behov:
Minimum til ibrugtagning
af København-Ringsted:
72 IC3
Gennemført
MAR23
12 ABs og 24 IR4
Milepæl i Trafikplan:
Behov: 92 IC3 (dvs.
inklusive 13 Indusi) til
21 ABs
brug på Aarhus-Fredericia
• √
44 IR4 til K24
4. kvt. 2025
Behov:
6 Lokaltog IC2 til
Behov: 25 Lokaltog Lint41
Nykøbing F. (DEC23)
til Kystbanen (ibrugtages
senest 2033, men skal
færdiggøres, så
ombordudrustnings-
projektet kan lukkes
medio 2025)
Klar
DSB IC3 Indusi
MAR25
Buffer
6 mdr.
Behov
JUN25
20-40 %
1-2 mdr.
(JUN25)
Godkendelsen af First of Class forventes nu til oktober 2024, og serieudrustningen for-
ventes derfor først at begynde i oktober 2024. Serien forventes fortsat færdigudrustet til
marts 2025.
Risikoniveauet er fortsat middel, da der er usikkerhed ifm. Bekendtgørelse 863 om køre-
tøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet. Det vurderes, at der er 20-40% sand-
synlighed for en forsinkelse på 1-2 måneder målt mod at have 13 tog klar til juni 2025.
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
Under
genplanlægning
Buffer
Behov
Medio 2025
Serieudrustningen er påbegyndt i september 2024. Genplanlægningen er tæt på afslut-
tet, og risikovurderingen er suspenderet indtil en ny plan kan rapporteres. Alt tyder på, at
de sidste tog vil være udrustet efter den planlagte projektafslutning, og Banedanmark ar-
bejder på at finde løsninger, som kan nedbringe omkostningerne herved.
Togene skal være klar til at kunne sættes i drift på Kystbanen mellem Snekkersten og
Helsingør, som med den reviderede plan for udrulningen af ERTMS i Østdanmark nu vil
ske senest i 2033.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 23 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
-
Side
11
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600
km jernbane. Den seneste fulde ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(RO6) i juni 2023. Ibrugtagningen af den næste store milepæl, hovedstrækningen fra Aarhus til
Aalborg Lufthavn (RO1nord), er i gang. Ibrugtagningen forløber fra august til oktober 2024.
Strækningen er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026.
Samtidig vil der blive indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå. Fremdrif-
ten følger fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev den sidste stræk-
ning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er
derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelsen af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for
den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder
det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet,
som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0 (på
alle strækninger i drift)
og
(Aar-
hus)-Aalborg Lufthavn (RO1 N)
JUL-AUG24
(afsluttes OKT24)
Buffer
-
Behov
K25
-
Der er nu ibrugtaget tre ud af seks stadier. Den sidste del af strækningen til Aalborg Lufthavn
ibrugtages som planlagt i to stadier frem mod primo oktober 2024. Pga. de driftsmæssige fejl,
som opstod ifm. implementeringen af softwaredelen, er det nødvendigt med en fejlrettelsesop-
datering af visse dele af systemet. Det betyder, som rapporteret sidst, at ibrugtagningen af stadie
0b er blevet rykket til uge 39. Dette forskubber Stadie 3 (Langå Vest) jf. tabellen nedenfor.
Det er Banedanmarks forventning, at fejlrettelsen (stadie 0b) vil håndtere en del af de opståede
fejl. De væsentligste af de øvrige fejl vil forventeligt blive rettet med en TMS fejlrettelse medio
oktober, dvs. efter ibrugtagning af den sidste del af strækningen.
Side
12
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
Henset til de opståede driftsudfordringer drøftes stabiliteten og kvaliteten af Signalprogrammets
leverancer ikke mindst forud for den næste udrulning. Emnet er bl.a. blevet drøftet på det seneste
Risk Board, og kan resultere i nye programrisici.
Fremdriften er i øvrigt tilfredsstillende, og de sidste ibrugtagningstilladelser er nu modtaget. Det
er fortsat forventningen, at det resterende installationsarbejde vil være afsluttet i forbindelse med
den fælles ibrugtagning af Aalborg St.
Der følges fortsat tæt op på fremdriften med leverandøren på både projekt- og direktørniveau.
Det seneste møde i ibrugtagningsforummet blev holdt d. 20. september, og her blev der givet
udtryk for, at forummet var positive ift. den videre udrulning. Der er blevet implementeret mitige-
rende handlinger ifm. ibrugtagningen med henblik på at reducere antallet af driftsforstyrrende
fejl.
Nøgleleverancerne kan følges i tabellen.
Leverance
Ejer
Leverandør
Leverandør
Uge
Gennemført u. 16
Gennemført u. 16
APR
APR
MAJ
JUN
JUL
Godkendt migrationsplan
Godkendt ibrugtagningsplan
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer Sikkerhedsrapport
(SASC)
fase 1
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 1: DK3.0/3.1 for RO1
N og til den ændring, som ibrugtages som en del af Concept for
Change, CfCv3)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
Sikkerhedsrapport (SASC)
fase 2
Leverandør
BDK
Gennemført u.
22
Gennemført u. 25
Trafikstyrel-
sen
Gennemført u. 28
JUL
Leverandør
Trafikstyrel-
sen
BDK
Gennemført u. 29
JUL
JUL
AU
G
AU
G
SEP
SEP
SEP
OKT
OKT
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 2: ibrugtagning af
RO1 N)
Ibrugtagning DK3.0/3.1 (Stadie 0a)
Gennemført u. 30
Gennemført u. 30
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 1 (Aarhus H)-Hadsten)
BDK
Gennemført u. 31
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 2 (Hadsten)-Hobro)
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 3: ibrugtagning af
DK3.0/3.1 til de tidligere ibrugtagne strækninger i Jylland)
Ibrugtagning DK3.0/3.1 (Stadie 0b)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 3 Langå vest)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 4 Hobro-Aalborg Lufthavn
TMS fejlrettelse
BDK
Trafikstyrel-
sen
BDK
BDK
BDK
BDK
Gennemført u. 33
Gennemført u. 36
39
39
41
42
Side
13
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
40-60 %
1-2 mdr.
(APR25)
Ibrugtagning forventes fortsat at ske som forudsat i april 2025. Som rapporteret sidst for-
ventes testforløbet nu afsluttet til oktober 2024, hvilket skyldes langsommere fremdrift og
registrerede ændringer ude i sporet. Projektet er i dialog med leverandøren om at mitigere
forsinkelsen. Det forventes ikke, at det får konsekvenser for de efterfølgende milepæle,
men det er en stram plan henimod ibrugtagning. Det er forventningen, at ibrugtagnings-
forummet bliver etableret i løbet af oktober, hvorefter rapporteringen vil følge den sæd-
vanlige metode for strækninger i ibrugtagningsfasen.
Ibrugtages
Buffer
-
Behov
Primo 2026
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Fremdriften er fortsat tilfredsstillende. Det er planen, at ibrugtagning vil starte med Aarhus
H primo 2026, hvorefter resten af strækningen vil følge. Efter ibrugtagning vil der være
nogle udestående arbejder på Aarhus H, som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Det endelige design af Aarhus H er godkendt, og installationsarbejdet her forventes
igangsat i starten af 2025. Testforløbet forventes færdigt i 4. kvartal 2024, hvilket er senere
end forudsat, hvilket skyldes ressourcemangel hos leverandøren grundet arbejdet med
ibrugtagningen på RO1 N. Forsinkelsen forventes ikke at have konsekvenser for den sam-
lede plan.
Risikoniveauet er vurderet til middel med 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på 3-4
måneder målt mod ibrugtagning primo 2026. Signalprogrammet har løbende fokus på mi-
tigerende handlinger i forbindelse med naboprojekter, herunder Elektrificeringsprogram-
met, og ombygningen af Aarhus H, da det betyder, at der er en iboende risiko for, at Sig-
nalleverandørens design kan blive påvirket, hvilket vil kunne føre til forsinkelser og fordy-
relser, og der dertil kan være koordineringsproblemer.
Ibrugtages
20-40 %
3-4 mdr.
(primo
2026)
Buffer
6 mdr.
Behov
1. halvår
2027
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
1. kvt. 2027
Fremdriften følger planen, og installationsarbejdet er i gang, og det forventes fortsat af-
sluttet primo 2025. Der er stor opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på
strækningen samtidig med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet her-
med.
Tidsplanen i Trafikplanen, som normerer koordineringen mellem udrulning af Signalpro-
grammet og hensynet til trafikafviklingen, er i proces med at blive justeret, så Signalpro-
grammets produktionsplan for strækningen Padborg
Fredericia ultimo april 2027 lægges
til grund for en ibrugtagning pr. 1. maj 2027.
Risikoniveauet vurderes fra et rent projektperspektiv for at være middel, mens det samlet
set er højt med en sandsynlighed på 20-40% for en forsinkelse på over 6 måneder målt
mod ibrugtagning i 1. kvartal 2027, som er den plan, der er aftalt med leverandøren. Det
skyldes usikkerheden
om DSB’s materielleverance og den tilhørende usikkerhed omkring
ibrugtagningstidspunktet, som beskrevet ovenfor.
20-40 %
> 6 mdr.
(1. kvt.
2027)
Side
14
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Den nye plan for udrulningen i Østdanmark forudsætter, som tidligere rapporteret, implemente-
ringen af en række forbedringstiltag hos Alstom, og Banedanmark har endnu ikke set effekten af
disse. Banedanmark afventer fortsat Alstoms analyse af, hvilke konsekvenser forsinkelsen af den
næste leverance, RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted), vil have på planen. Derudover kan Banedanmark for nuværende konstatere, at
fremdriften med det indledende arbejde med strækningen over Fyn, inklusive Alstoms leverance
til projektet Ny bane Vestfyn, er udfordret af, at Alstom ikke har haft tilstrækkeligt med ressour-
cer. Ressourceallokering er et af de områder, som Alstom skal forbedre for at lykkes med den re-
viderede plan, og derfor er det også taget i betragtning i risikovurderingen af planen. Alstom har
nu tilført ekstra ressourcer, men Banedanmark monitorerer situationen. Det bekræfter Banedan-
mark i, at udrulningsplanen fortsat er behæftet med risici, og at det er essentielt, at Alstom får
implementeret de føromtalte forbedringstiltag.
Banedanmark har indarbejdet en buffer på 2 år i den nye plan, og den gør, at det er Banedan-
marks vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for Anlægspla-
nens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er status fastholdt grøn, men forsinkelsen af RO1 Step
2 understreger, at bufferen er nødvendig.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, hvilket skete ad to omgange i hhv. 2019 og 2021 (udgået fra overblikket). Derefter er
strækningerne Mogenstrup-Nykøbing F. efterfulgt af (København)-(Ringsted) blevet prioriteret.
Den kritiske vej nedenfor er tilpasset, idet Signalprogrammets fokus nu er på at understøtte, at
Femernforbindelsen kan åbne planmæssigt (2029). Således er strækningen (Ringsted) - Mogen-
strup samt den nye Storstrømsbro forudsat ibrugtaget med nyt signalsystem i 2026, og dobbelt-
sporet fra Nykøbing F. til Holeby i 2027. Herefter skal nyt signalsystem være ibrugtaget, så kapa-
citetsudvidelsen omkring Ringsted kan sikres ved udgangen af 2030.
Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet
har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
December 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
April 2023
2. halvår 2026
1. halvår 2027
2. halvår 2027
2. halvår 2030
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af ny
Ibrugtagning af
Roskilde-Ringsted-
(Ringsted) -
Storstrømsbro
Nykøbing F vest-
(Korsør) ibrugtaget
Mogenstrup
Holeby
(Forudsætning for
(Forudsætning for
(Forudsætning for
Kapacitetsudvidelse
åbning af
åbning af
n Ringsted, KURI)
Femernforbindelsen)
Femernforbindelsen)
Ud over de konkrete ibrugtagninger af det nye signalsystem på de enkelte strækninger, er der
også en kritisk vej vedrørende de trafikstyringsleverancer, som skal implementeres for, at
Side
15
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
udrulningen kan fortsætte som forudsat i udrulningsplanen. Leverancerne indgår i TMS leveran-
cespor 1. De resterende tre leverancespor følges i kapitlet om IT-leverancer til fjernbanen. I nær-
værende kapitel følges tre milepæle, som skitseret i overblikket nedenfor.
1. halvår 2025
Ibrugtagning af resterende
basisfunktionalitet til trafikstyring
(kaldet RO1 Step 2)
2026
Ibrugtagning af tunnelfunktionalitet
til at kunne ibrugtage
Øresundsforbindelsen (RO4)
2028
Ibrugtagning af funktionalitet til
ibrugtagning af store stationer
(København, Ringsted, Roskilde)
Afsnittet, som giver et overblik over status for aktive strækninger vil blive udbygget for at kunne
følge disse leverancer. Status på den første milepæl er gået fra grå til gul da der er kommet en ny
plan fra Alstom, som dog stadig er behæftet med en vis risiko (se afsnittet om RO1 step 2 for
yderligere detaljer). Status på den efterfølgende milepæl er gul, idet Banedanmark ikke er forvis-
set om, at fremdriften er tilstrækkeligt god til at sikre, at der i sommeren 2025 kan gennemføres
test af leverancen. Fremdriften med den sidste leverance har ingen sammenhæng til de to fore-
gående, og det er Banedanmarks vurdering, at status her er grøn.
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
1. halvår
2025
Buffer
Behov
Fremdriften er god og følger den nye plan. Alstom er fortsat i gang med at analysere
konsekvenserne af forsinkelsen på de næstkommende udrulninger. Det er forventningen,
at ibrugtagningsforummet snart genetableres, hvorefter rapporteringen vil følge meto-
den for leverancer i ibrugtagningsfasen. Derudover pågår planlægningen af kommende
Factory Acceptance Test, som er planlagt gennemført senere på efteråret.
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
Under
genplanlæ
gning
-
Buffer
-
Behov
Tidligst K28
Fremdriften følger planen, og der arbejdes på at migrere de sidste overkørsler. Banedan-
mark og Alstom arbejder fortsat på at færdiggøre aftalen om, hvordan strækningen skal
ibrugtages uden at den ibrugtages til kørsel af tog. Som anført i Trafikplanen vil stræk-
ningen tidligst overgå til nyt signalsystem ved køreplanskiftet 2028 for at imødekomme
DSB’s materielsituation.
Da det endnu ikke er helt klarlagt og aftalt, hvilke aktiviteter, særligt test, der skal ske in-
den december, udgår risikovurderingen indtil en plan er på plads, ligesom status er grå.
Ibrugtages
(København)-(Peberholm)
(RO4)
APR27
Buffer
-
Behov
1. halvår
2027
10-20-%
1-2 mdr.
(APR
2027)
Installationsarbejdet skulle efter planen have været igangsat i august 2024, men forven-
tes nu først at ske til november 2024, da installationsplanen ikke blev godkendt i tide.
Banedanmark og Alstom er fortsat i gang med at analysere konsekvenserne, hvorfor risi-
koniveauet ikke afspejler dette.
Side
16
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Der pågår fortsat afklaring af, om planen kan optimeres, således at ERTMS ibrugtages
tidligere ifm. Ny Kastrup Lufthavn-projektet (NKLS) i sommeren 2026. Den store fordel
herved er, at Signalprogrammet kan gøre brug af allerede allokerede sporspærringer.
Der er tæt dialog mellem Banedanmark, Sund&Bælt og Alstom om dette. Det er fortsat
uklart, hvad forsinkelsen af RO1 step 2 betyder for optimeringsmulighederne i planen, og
Alstom evaluerer i øjeblikket konsekvenserne af forsinkelsen. Ibrugtagning i både 2026
og 2027 forudsættes af, at spærringsplanen koordineres med NKLS, hvilket er i proces.
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
OKT26
Buffer
-
Behov
ULT26
10-20%
<1 måned
(OKT
2026)
Fremdriften følger planen mhp. ibrugtagning i oktober 2026, og migrationsaktiviteterne
er opstartet.
Risikoniveauet vurderes fortsat som ubetydeligt, men sandsynligheden for en forsinkelse
vurderes at være faldet fra 20-40% til 10-20% for op til 1 måneds forsinkelse målt mod
ibrugtagning i oktober 2026. Det skyldes, at arbejdet forbundet med de mange overkørs-
ler er kommet i gang.
Side
17
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Al-
stom har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i 1. halvår 2025. En del af RO1 step
2 kommer med funktionalitet, som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme
ressourcer hos Alstom skal arbejde med flere af leverancerne. Der er nu indikationer på, at de ef-
terfølgende leverancer ikke har den forventede fremdrift, og det står også klart, at forsinkelsen af
RO1 Step 2 har konsekvenser for de næstkommende leverancer, selvom Banedanmark endnu af-
venter Alstoms endelige analyse heraf. Banedanmark har særligt opmærksomhed på udviklingen
af tunnelfunktionaliteten, som er en del af den næste leverance, og en forudsætning for udrul-
ningen af Øresundsbanen.
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan er forbundet med signifikante risici, og
at Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau, er korrekt og endda må beteg-
nes som værende stigende. Som rapporteret tidligere har en tredjepart identificeret en række
forbedringstiltag, som Alstom er ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten
og er et vigtigt redskab for Banedanmark til at kunne følge, om de nødvendige forbedringer sker,
og om de har den ønskede effekt. Den overordnede status på projektet er på den baggrund fort-
sat rød.
Kritisk vej og fremdrift
Med den reviderede plan leveres IT-funktionaliteterne til understøttelse af trafikplanlægning og -
styring i fire spor med hver deres kritiske vej. Aktiviteter og leverancer i de enkelte spor kan have
tidsmæssige sammenfald. Vi følger i rapporten fremdriften med sporene:
1.
2.
3.
4.
Leverancer der skal implementeres for, at udrulningen af det nye signalsystem kan fortsætte, som
forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark (følges i kapitlet om Østdanmark)
Leverancer, der skal implementeres for at øge automatiseringen i Banedanmarks trafikplanlægning og -
styring
Leverancer, som er en forudsætning for, at datastyrede beslutningsstøttesystemer kan ibrugtages
Leverancer knyttet til operationelt IT
Med den reviderede plan fra Alstom vil alle leverancer være implementeret ved udgangen af
2029. Leverancerne i spor 1 følges i kapitlet om udrulningen i Østdanmark. De øvrige tre spor
følges i dette kapitel.
Side
18
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Spor 2: Leverancer, der skal
implementeres for at øge au-
tomatiseringen i Banedan-
marks trafikplanlægning og -
styring
Ultimo 2027
Buffer
-
Behov
Ultimo 2027
Der er fire store leverancer i leverancespor 2:
Ibrugtagning af automatik til kapacitets-an-
vendelse (som en del af RO1 Step 2), Implementering af integreret trafikdisponering, Ibrug-
tagning af integreret sporspærringsplanlægning
og
Implementering af Vest i den integre-
rede løsning.
RO1 Step 2 indeholder ikke alene basisfunktionalitet, men også funktionali-
tet, som er med til at øge automatiseringen i Banedanmarks arbejdsgange, herunder
etableres også forudsætningen for, at systemet kan integreres med løsningen i Vestdan-
mark. Den første og sidste leverance ovenfor hænger således sammen, hvorimod de øv-
rige leverancer er selvstændige.
Banedanmark er særligt opmærksomme på om forsinkelsen af RO1 step 2 vil kunne på-
virke denne leverance hvorfor status er grå.
Ibrugtages
Spor 3: Leverancer som er en
forudsætning for, at datastyrede
beslutningsstøttesystemer kan
ibrugtages
Ultimo
2029
ISSUE
Buffer
-
Behov
Ultimo2029
Dette spor udmønter sig
modsat de to andre spor
i én samlet ibrugtagning. Den kriti-
ske vej følger således
udviklingen
af funktioner henimod ibrugtagning i 2029.
Designfasen vil efter planen blive igangsat i 3. kvartal 2025, men Banedanmark følger tæt
op, og vil ved udgangen af 2025 kunne vurdere, om Alstoms fremdrift understøtter pla-
nen, hvorfor status er grå.
ISSUE
Ibrugtages
Spor 4: Leverancer knyttet til ope-
rationelt IT
Forventelig 2026
Buffer
-
Behov
Forventelig
2026
Der er 4 store leverancer i leverancespor 4:
Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikplan-
lægningsdata (som en del af RO1 Step 2), Ibrugtagning af topologi-database, Ibrugtagning
af Data warehouse m. trafikstyringsdata (Østdanmark)
og
Ibrugtagning af Data warehouse
m. trafikstyringsdata (Vestdanmark).
Den første leverance leveres som en del af RO1 Step
2. Det er stadig usikkert, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på delleve-
rancerne i spor 4, hvorfor de fortsat er i grå. Leverancen er landsdækkende, og under-
støtter således data i både Øst- og Vestdanmark. Den anden leverance, topologidataba-
sen, er uafhængig af de andre leverancer.
Side
19
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
2940767_0020.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure. Project Closure forventes nu først i 1. halvår 2025 (mod 2. halvår 2024 i sidste
rapport). Dette skyldes, at afslutningen af de sidste kommercielle forhandlinger med leverandø-
ren er forsinket.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
Side
20
af
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Statusrapporter Signalprogrammet for september og oktober 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport september 2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
21
af
21