Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2940428_0001.png
Svag konkurrence på det danske
lademarked for elbiler risikerer at
bremse den grønne omstilling af
transportsektoren
Deputation 19. november 2024 kl. 13.45
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0002.png
Introduktion til Circle K
Danmark
Fremtidens tankstation
Vision om at blive verdens førende destination for Convenience og mobility
2.728 medarbejdere i Danmark
436 lokationer i Danmark
Mere end 16.700 butikker og stationer og ca. 149.000 ansatte i 31 forskellige
lande rundt om i verden.
Mål og ambitioner:
500 lynladepladser på 100 stationer i Danmark i 2024
2000 lynladepladser i Danmark i 2030 – med planlagte investeringer for mere end
2 mia. kr.
I 2045 skal brændstoffer på Circle K stationer være 100% klimaneutrale
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0003.png
Circle K investerer tungt i
den grønne omstilling – og
forsøger at gøre opmærksom
på udfordringerne
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0004.png
Markedet for elbiler og
ladepunkter er i kraftig vækst
– men svært for forbrugerne
Salget af elbiler og opsætningen af ladepunkter er i kraftig vækst. Det
er positivt, men det stiller samtidigt nye og store krav til infrastrukturen
– og leverandørerne.
De mange nye forhold på markedet gør det til et komplekst marked,
og det er svært for forbrugerne at orientere sig og forstå de
muligheder, som de har på lademarkedet.
Derfor skal det politisk sikres, at forbrugerne føler sig trygge og
oplyste i deres valg af lademulighed.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0005.png
Svag konkurrence
karakteriserer markedet for
opladning af elbiler i dag
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, analyse (dec. 2023)
Konkurrencerådet konkluderer i deres store analyse af Konkurrencen
på markedet for opladning af elbiler,
at konkurrencesituationen
ikke er velfungerende på det danske lademarked.
Markedet beskrives som
uigennemskueligt, dyrt
og
besværligt
for
forbrugerne.
Klimarådets Statusrapport 2024 (feb. 2024)
Klimarådet fremhæver, at en manglende konkurrence på
lademarkedet kan påvirke overgangen fra fossildrevet biler til elbiler
negativt og
dermed bremse den grønne udvikling.
Klimarådet opfordrer i rapporten bl.a. til, at
”regeringen
bør sikre et
transparent og konkurrencepræget marked for opladning af
elbiler.”
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0006.png
Nye rapporter konkluderer, at elbilister
overvejer at skifte
fra
elbiler
tilbage til
fossildrevet biler samt fortsatte
bekymringer om gennemsigtigheden
på markedet
McKinsey & Company ”How European consumers perceive
electric vehicles” (august 2024)
Rapporten konkluderer, at
29. pct. af de bilejere,
der i dag kører i •
elbil, hellere vil – som situationen er i dag – skifte tilbage til en bil
med traditionel forbrændingsmotor.
I Europa er andelen 19 pct.
af
de nuværende elbilsejere.
EY ”How to retake the momentum in the
EV transition (sep. 2024)
I rapporten konkluderes det bl.a., at
ca. en tredjedel af de adspurgte
danskere bekymrer sig for dyre priser på opladning af deres elbil.
”Elbilmarkedet
kan stadig være lidt en jungle for forbrugerne,
fordi det ikke er lige så gennemsigtigt som benzin- og
dieselmarkedet.
Man er vant til at vide, hvad der kommer ud af
tankstanderen, og prisen er tilgængelig.”
– Christoffer Husted Rasmussen, partner i EY-Parthenon og
medforfatter til rapporten (MobilityWatch d. 18. september 2024)
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0007.png
Risiko for at 1-2 udbydere vil
låse markedet i fremtiden
Forbrugerne vil tabe ved manglende konkurrence på markedet –
både i morgen og i 2030
I dag er lademarkedet kendetegnet ved svag konkurrence og
monopollignende forhold (jf. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen).
7
Lademarkedet i Danmark
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0008.png
Circle K anbefaler
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0009.png
Circle K anbefaler
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0010.png
Circle K anbefaler
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0011.png
Opsummering
Det er afgørende, at der sikres en
større
gennemsigtighed
og en
velfungerende
konkurrence
på lademarkedet, hvis vi skal
fremskynde udrulningen af elbiler.
Hvis forbrugerne føler sig utrygge i
beslutningsprocessen, risikerer vi, at den svage
konkurrence på markedet vil bremse den grønne
omstilling.
Endvidere bør markedet for opladning af
ellastbiler indrettes efter erfaringer gjort på
elbilsmarkedet – så der sikres en sund
konkurrence fra start.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Materiale fra Circle K's foretræde 19/11-24 om grøn omstilling af transportsektoren med fokus på elbiler og lademarkedet
2940428_0012.png
Tak for jeres tid
Der er nu mulighed for at stille spørgsmål
12