Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2940050_0001.png
Præsentation af
Havnepartnerskabets arbejde og
anbefalinger
Transportudvalget (TRU)
November 2024
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0002.png
Et nyt udfordringsbillede for danske
erhvervshavne
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0003.png
Danske havne har udviklet styrkepositioner
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0004.png
Hovedanbefaling 1
At de danske erhvervshavnes potentiale i konkurrencen om den nordeuropæiske udbygning
af havvind og andre grønne energiformer udfoldes til gavn for vækst og jobs i Danmark,
hvorfor de bør indgå i en samlet dansk industripolitik der fremtidssikrer den nødvendige
grundlæggende.
Underanbefalinger
Havnepartnerskabet anbefaler:
1.
at erhvervshavnene indgår i en samlet dansk industripolitik, hvor regeringen understøtter, evt. gennem
alternative finansieringsmodeller som OPP og Blended Finance, at havnene også efter 2030 har muligheder for at
tilvejebringe den infrastruktur og kapacitet på havne og i baglandet, der skal til for at realisere de udmeldte
politiske ambitioner knyttet til udbygningen af havvind, fx dybere sejlrender. Udbygningen af infrastrukturen er
afgørende for at sikre, at den vækst og beskæftigelse, som følger med, sker i Danmark.
2.
at der sikres forudsigelighed i planlægningen af udbygningen af de grønne teknologier med henblik på at
tilvejebringe kommercielle investeringer, og at regeringen præsenterer en plan for udviklingen efter 2030 inden
for fx havvind, CCS og PtX.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0005.png
Hovedanbefaling 2
At der skabes større investeringssikkerhed på havnene mhp. at styrke vækstrammer og
infrastruktur omkring eksisterende og nye erhverv, blandt andet gennem prioritering af
arealer og hurtigere sagsbehandling af godkendelser
Underanbefalinger
Havnepartnerskabet anbefaler:
3.
at regeringen i forbindelse med det pågående arbejde med at definere nationale interesser i erhvervshavne og en kommende havnestrategi sikrer, at de nødvendige
havnearealer til aktiviteter, hvor kajplads er en nødvendighed, og som er afgørende for særligt forsyningssikkerhed, den grønne omstilling, import og eksport mv. beskyttes.
Beskyttelsen bør udformes i dialog med relevante parter, herunder kommunerne, og det skal i den forbindelse afdækkes, om der kan etableres passende erstatningsarealer, hvis
aktive havnearealer skal anvendes til andre formål end havnerelateret aktivitet.
4.
at regeringen definerer nationale interesser i erhvervshavne som havne med faciliteter, der er kritiske for Danmarks udvikling og sikkerhed, eller havne som har en geografisk
placering, der er essentiel for forsyningssikkerhed og for færgeruter, der binder landet sammen.
5.
at regeringen i forbindelse med udarbejdelsen af en havnestrategi går i dialog med relevante repræsentanter og gennemgår den eksisterende og planlagte tilstødende
infrastruktur i forhold til, om den matcher havnenes behov. Det gælder både i forhold til den grønne omstilling, eksisterende havneerhverv og Danmarks eksportaktiviteter. Hvis
planerne ikke imødekommer havnenes behov, skal der foreslås løsninger.
6.
at regeringen i dialog med kommunerne og erhvervet understøtter, at de indbyrdes lejeforhold mellem havnebrugere og havnene skaber investeringssikkerhed, gode rammer for
kommercielle investeringer og fleksibilitet, der sikrer, at havnene kan imødekomme ændringer i efterspørgsel og øget behov for havneareal. Havnene anbefales at forlænge
uopsigelighedsperioder i god tid for at give virksomhederne størst mulig sikkerhed i deres lejeforhold.
7.
at regeringen sikrer, at processen fra kommunal planlægning af havneudvidelser og havneprojekter over myndigheds- og evt. klagesagsbehandling til endelig godkendelse sker
på en smidig, hurtig og transparent måde gennem regelforenkling, konkrete servicemål for sagsbehandlingstiden og ved at sikre, at tilstrækkelige ressourcer i de relevante
myndigheder prioriteres.
8.
at sagsbehandlingstiderne på miljøområdet nedbringes, hvor der tages samlet ansvar for processen og foretages en afvejning af blandt andet miljøhensyn og havnenes behov
for hurtig afklaring i forhold til tidskrævende investeringsbeslutninger. I arbejdet kan hentes inspiration fra arbejdet med regelforenkling på VE-området og fra andre lande.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0006.png
Hovedanbefaling 3
At tempoet for elektrificering af havnene øges gennem styrket planlægning og samarbejde
mellem havne og netselskaber
Underanbefalinger
Havnepartnerskabet anbefaler:
9.
at havnene tidligt og løbende går i dialog med Energinet og de lokale netvirksomheder om deres behov for
nettilslutning og tidsperspektivet heri med henblik på at fremme hurtig udbygning til havne, herunder også med
hensyn til kommende EU-krav om installation af landstrømsanlæg inden 2030. Det anbefales også, at regeringen
vurderer, hvordan man kan forøge den langsigtede investeringssikkerhed, ikke mindst da afgiftsfritagelsen for
landstrøm til skibe udløber i 2027.
10.
at netvirksomhederne (inklusive Energinet) udarbejder en drejebog for samarbejdet mellem havne og
netvirksomhederne om processen for udvidelser af netkapaciteten til og på havnen. Drejebogen skal beskrive
processen for det optimale samarbejde, hvilke data der er nødvendige og hvornår, for at netvirksomhederne kan
sikre, at udvidelsen af netkapaciteten foregår parallelt med elektrificering af havnene og virksomhederne på
havnene.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0007.png
Hovedanbefaling 4
At de regulatoriske rammer for nye grønne teknologier fastlægges og/eller gøres
tidsvarende
Underanbefalinger
Havnepartnerskabet anbefaler:
11.
at havnenes adgang til produktion gøres teknologineutral, ved at regeringen muliggør havnenes salg af overskudsproduktion af
vedvarende energi, fx grøn strøm fra solceller på tagflader og lignende arealer, der ikke kan anvendes til havnerelaterede aktiviteter
på lige fod med vind- og bølgeenergianlæg.
12
. at regeringen skaber klare regulatoriske rammer for PtX-produktion, lagring, bunkering og anvendelse af grønne brændstoffer til
skibsfarten samt håndtering af CO2.
13.
at regeringen revurderer implementeringen af Seveso-direktivet (risikobekendtgørelsen) og nedbringer de byrder, der måtte
følge af en overimplementering af direktivet i Danmark. Arbejdet kan koordineres med det igangværende myndighedssamarbejde i
PtX-taskforcen.
14.
at danske erhvervshavne, der ønsker at kunne tilbyde grønne brændstoffer, påbegynder arbejdet med at sikre, at håndteringen af
alternative brændstoffer kan gøres sikkerhedsmæssigt forsvarligt, herunder sikrer de lokale risikovurderinger, beredskaber mv.
15.
at regelgrundlaget for de havnerelaterede aktiviteter evalueres og opdateres for at sikre, at havneloven er opdateret og
fremtidsklar, så den understøtter udviklingen af både eksisterende og nye grønne teknologier. Havneloven skal i sin kategorisering af
havnerelaterede aktiviteter både medtage traditionelle aktiviteter, som har behov for havnenær beliggenhed, og grønne teknologier
som PtX og CCS, når der er behov for ind- og udskibning.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0008.png
Hovedanbefaling 5
At vilkår for finansiering af havneinfrastuktur undersøges i forhold til tilgængelighed og ulighed
Underanbefalinger
Havnepartnerskabet anbefaler:
16.
at regeringen undersøger, hvilke konsekvenser havnenes forskellige vilkår for finansiering har for deres
investeringsbeslutninger. Desuden anbefales, at regeringen undersøger, om der er de rette rammevilkår for
finansiering af havneinvesteringer gennem KommuneKredit og på kommercielle vilkår.
17.
at erhvervshavnene i samarbejde med relevante myndigheder kortlægger mulighederne for at øge hjemtaget
af EU-midler til havneprojekter og undersøger brugen af statsstøtte i andre lande.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940050_0009.png
Hovedanbefaling 6
At der fokuseres på at sikre relevante kompetencer og tilgængelighed af arbejdskraft til
fremtidens behov
Underanbefalinger
Havnepartnerskabet anbefaler:
18
. at regeringen tager initiativ til at etablere en dialog mellem aktører i uddannelsessystemet, de relevante faglige udvalg
og efteruddannelsesudvalg, repræsentanter fra erhvervshavnene og havnebrugere, herunder virksomheder samt
vidensinstitutioner, som fx GTS-institutter. Formålet er at styrke den fælles dialog om, hvordan der skabes gode rammer for
kurser og uddannelser inden for havneerhvervene, herunder hvordan det sikres, at relevant viden inddrages i arbejdet med
at vurdere behovet for nye kompetencer.
19.
at regeringen tager initiativ til en dialog mellem myndigheder, der udsteder myndighedscertifikater og de relevante
faglige udvalg og efteruddannelsesudvalg, som har fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed. Partnerne skal undersøge, hvordan
tilgængeligheden af certificeringsordninger inden for grønne brændstoffer og offshore aktiviteter kan styrkes og sikre, at
relevant viden inddrages forud for fastsættelse af krav om myndighedscertifikater, der har betydning for indholdet i offentligt
udbudte uddannelser. Det anbefales også at igangsætte en dialog med private udbydere af certificeringskurser inden for
grønne brændstoffer og offshore aktiviteter om at etablere mulighed for at erhverve de nødvendige kompetencer i det
offentlige AMU-system.
20
. at relevante virksomheder, uddannelsesudbydere og uddannelsesaktører i fællesskab vurderer behovet for grøn
opkvalificering i havneerhvervene og investeringer heri. Der henvises i den forbindelse til midler til grøn opkvalificering afsat
i Grøn skattereform for industri mv.