Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2940049_0001.png
DANSKE ERHVERVSHAVNES
ROLLE I DEN GRØNNE
ERHVERVSUDVIKLING
Anbefalinger fra Partnerskab om udvikling af
danske erhvervshavne
September 2024
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940049_0002.png
Et nyt udfordringsbillede for danske erhvervshavne
Danske erhvervshavne har gennem mange år været et centralt omdrejningspunkt for Danmarks
udvikling, men samfundsudviklingen skaber nye muligheder og udfordringer for danske
erhvervshavne:
En ny geopolitisk situation som følge af bl.a. Ruslands invasion af Ukraine og
tiltagende rivalisering mellem Kina og USA skaber handelshindringer og et øget
fokus på forsyningssikkerhed.
Den grønne omstilling skaber potentiale for, at en række havne kan spille en større
rolle i forhold til fx vedvarende energi.
Den grønne omstilling ændrer på vores transportformer og stiller nye krav til
havnene.
Et øget fokus på by- og rekreativ udvikling i de områder, hvor havnene ligger skaber
et øget pres på nogle havnearealer.
På den baggrund nedsatte regeringen den 27. april 2023 et
Partnerskab om udvikling af danske
erhvervshavne
, som skal komme med anbefalinger til en strategi for danske havne, der giver
grundlag for at tilvejebringe kommercielle investeringer.
Partnerskabets opgave
At kortlægge omstillingsbehovet på havnene med henblik på at skabe økonomisk
bæredygtige erhvervshavne, herunder til i relevant omfang fortsat at understøtte fx grøn
omstilling, grøn industri og andre havneerhverv (færgetrafik, logistik mv.)
At komme med anbefalinger til, hvordan danske erhvervshavne kan udvikles gennem
kommercielle investeringer, så havnene kan imødekomme hele eller dele af
omstillingsbehovet.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940049_0003.png
Kortlægning af udviklingen frem mod 2030 og
2050 i en række havneerhverv
Specialiserede erhvervshavne
Der er ca. 100 erhvervshavne i Danmark og ca. 30 havne med større skala. Aktiviteterne i
de forskellige erhvervskategorier er generelt godt fordelt, således har de 24 havne
historisk specialiseret sig og udviklet forskellige styrkepositioner. For at kortlægge
omstillingsbehovet på havnene frem til 2030 og 2050, er forventningen til erhvervenes
aktivitetsniveau estimeret i skemaet på næste side. Generelt forventes vækst i både
eksisterende og nye erhverv eller som minimum at eksisterende aktivitetsniveau
fastholdes, og det stiller krav til fortsat prioritering af erhvervshavnearealer.
Kortlægning af omstillingsbehov
For at kortlægge omstillingsbehovet på erhvervshavnene har partnerskabet analyseret
den forventede udvikling inden for en række centrale erhverv. I analyserne er det
estimeret, hvad forventningerne til erhvervenes aktivitetsniveau på havnene er frem
mod 2030 og 2050, og hvilke krav det stiller til havnenes arealer og infrastruktur.
Erhvervshavnenes placering i den globale udvikling
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940049_0004.png
Kategori
Havvind
Installation og
produktion
Havvind
service
Container
Største havne
Esbjerg, Rønne, Grenaa, Hanstholm, Køge, Nakskov, Odense, Thyborøn,
Aabenraa og Aalborg.
Forventet udvikling i erhvervet
Forventet stigning i volumen og øget behov for
havnearealer.
Esbjerg, Grenaa, Hanstholm, Hvide Sande, Klintholm, Rødby og
Thorsminde.
Fredericia, Kalundborg, København, Aalborg og Aarhus.
Forventet stigning i volumen og øget behov for
havnearealer.
Moderat stigning i volumen forventes, og flere
havne har en kapacitetsudnyttelse i et omfang,
hvor selv en mindre vækst kan medføre et øget
arealbehov.
Samme aktivitetsniveau som i dag.
Høj koncentration
Delvis
koncentration
Nuværende lav
aktivitet
Rammebetingelser
Energiforsyni
ng, bunkering
og flydende
bulk
Energiforsyning
: Fredericia, Kalundborg, København, Stigsnæs,
Aabenraa og Aalborg
Bunkering:
Frederikshavn og Skagen
Flydende bulk:
Fredericia, Kalundborg, København, Stigsnæs,
Aabenraa, Aalborg og Aarhus.
Fiskeri
Grenaa, Hanstholm, Hirtshals, Hvide Sande, Skagen og Thyborøn.
Samme aktivitetsniveau som i dag.
Krydstogt
København, Rønne, Skagen, Aalborg, Kalundborg og Aarhus.
Samme aktivitetsniveau som i dag.
Offshore
olie og gas
Esbjerg.
Olie og gas har i dag et lavt aktivitetsniveau,
hvilket forventes at falde yderligere. Der
forventes dog et øget aktivitetsniveau inden for
CCS.
Forventet stigning i volumen og øget behov for
havnearealer.
Produktion og
industri samt
skibsværfter
Produktion og industri:
Esbjerg, Frederikshavn, Grenaa, Hirtshals,
Hvide Sande, Nakskov, Odense, Skagen, Thyborøn, Vejle og Aalborg.
Skibsværfter:
Assens, Esbjerg, Frederikshavn, Faaborg, Hirtshals,
Hvide Sande, Odense , Skagen, Strandby, Thyborøn, Svendborg og Søby
Råstoffer og
andet fast
bulk
Avedøre, Esbjerg, Fredericia, Grenaa, Horsens, Kalundborg, Kolding,
København, Køge, Odense, Rønne, Thyborøn, Vejle, Vordingborg,
Aabenraa, Aalborg og Aarhus.
København, Aalborg, Stigsnæs, Vordingborg og Hirtshals.
Forventet stigning i volumen og øget behov for
havneareal
PtX
Produktion af grønne brændstoffer forventes
at stige, men også anlæg forventes i et mindre
antal havne.
Forventet stigning i volumen og øget behov for
havneareal.
CCUS
Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Hanstholm, Hirtshals, Kalundborg,
København, Rødby og Aalborg.
Forsvar
Flådestationer:
Frederikshavn og Korsør.
Militær anvendelse af civil infrastruktur:
Esbjerg, Fredericia,
Kalundborg, København Køge, Aalborg og Aarhus.
Samme aktivitetsniveau som i dag.
Færger
Esbjerg, Fanø, Frederikshavn, Gedser, Helsingør, Hirtshals, Rødby,
Rønne, Sjællands Odde og Aarhus.
Samme aktivitetsniveau som i dag.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940049_0005.png
Centrale udfordringer for udviklingen af
erhvervshavnene frem mod 2050
Fremtidssikring af erhvervshavnene
Der er i dag gode muligheder for, at havne og virksomheder på havne kan finansiere investeringer kommercielt,
særligt investeringer i suprastruktur som fx bygninger og terminaler. Derimod kan store
infrastrukturinvesteringer som sejlrender og kajanlæg være vanskelige at finansiere kommercielt, da
tidshorisonten på tilbagebetaling er lang, og investeringssignalerne mangler. Disse investeringer er dog
nødvendige, hvis danske havne skal kunne konkurrere efter 2030 og frem mod 2050 givet den tekniske udvikling
for havvindmøller og nye grønne teknologier som PtX og CCUS. Derfor er der brug for klare politiske
prioriteringer, langsigtet planlægning og styrkede økonomiske og regulatoriske rammer her og nu.
Den grønne omstilling medfører også et stigende behov for elektrificering af erhvervshavnene. Det kræver en
omfattende udbygning af elinfrastrukturen til og på havnene til gavn for blandt andet skibs- og
vejgodstransporten. Det er derfor afgørende, at den stigende efterspørgsel efter el imødekommes i et tempo,
der matcher erhvervshavnenes behov og efterspørgsel.
Hastighed i havneinfrastrukturprojekter
Beslutnings-, godkendelses- og klageprocesser forud for igangsættelse af et havneprojekt er ofte tunge og
tidskrævende. Hastighed i realisering af havneinfrastrukturprojekter er en international
konkurrenceparameter, og erhvervshavnene risikerer at gå glip af investeringer og udviklingsmuligheder, hvis
ikke hastigheden og transparensen øges.
For at maksimere nytten af eksisterende havnearealer og sikre hurtigere etablering af nye havnearealer er det
afgørende med hurtigere og smidigere sagsbehandling i forbindelse med miljøgodkendelser vedrørende fx
klapning, skibsstøj mv. Det bør ske ved at opstille konkrete servicemål for myndighedernes sagsbehandling,
eksempelvis et mål for den maksimale sagsbehandlingstid.
Boliger og erhverv
De eksisterende havneerhverv løser en række kritiske produktions-, mobilitets- og logistikopgaver for det
danske samfund, som er i vækst, samtidig med at havnene skal håndtere nye opgaver. Mange havne er også
attraktive som boligområder, og flere kommuner ønsker at omlægge erhvervshavnearealer til by- og
boligområder eller bygge tæt på havnearealer. Det kan føre til mangel på egnede havnearealer til
erhvervsaktiviteter og medføre trængsel og omkostningstung trafik på vejene, hvis arealer på erhvervshavne
nedlægges.
Dilemmaet bliver derfor, hvordan vi i Danmark balancerer hensynet til kommunernes frie rammer for attraktiv
byudvikling og hensynet til erhvervslivets adgang til havneinfrastruktur
både infrastruktur til at understøtte
mobilitet og logistik samt nye potentialer, som den grønne omstilling lægger op til.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Afrapporteringen "Danske erhvervshavnes rolle i den grønne erhvervsudvikling", september 2024 samt præsentation og materiale fra udvalgets møde med Havnepartnerskabet 19/11-24
2940049_0006.png
Havnepartnerskabet anbefaler …
At erhvervshavnene indgår i en samlet dansk industripolitik, som skaber forudsigelighed i udbygningen af
grønne teknologier og giver mulighed for at udnytte erhvervshavnenes strategiske betydning i den
nordeuropæiske udbygning af havvind.
At der skabes større investeringssikkerhed på havnene, blandt andet gennem hurtigere sagsbehandling af
godkendelser.
At tempoet for elektrificering af havnene øges gennem styrket samarbejde mellem havnene og
netselskaberne.
At de regulatoriske rammer for nye grønne teknologier fastlægges, og at regelgrundlaget for
erhvervshavnenes aktiviteter opdateres, så de kan udnytte mulighederne i de nye grønne teknologier.
At det vurderes, hvordan erhvervshavnenes vilkår for at finansiere investeringer kan styrkes, herunder
både inden for nationale rammer og i EU.
At der tages initiativ til dialog med relevante aktører i uddannelsessystemet om, hvordan der kan sikres
den nødvendige arbejdskraft og de rette kompetencer på havnene.