Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2936686_0001.png
Lemvig Kommune: Borgerinddragelsesprocesser i VE-projekter
Lemvig Kommune har planlagt for vedvarende energianlæg (VE-anlæg) i gennem mere end 40 år. Der er i dag
etableret 91 vindmøller over 2MW og 259 ha solceller med yderligere 260 ha på vej. Lemvig Kommune lever på den
måde op til målsætninger for VE-produktion i 2030 allerede nu. De seneste VE-planer er realiseret med ingen eller få
indsigelser.
Lemvig Kommune har de seneste år brugt ansøgningsrunder til at indkalde til nye VE-projekter.
2019: Ansøgningsrunde med målsætninger om 300-500 ha solceller. Der er efterfølgende planlagt eller etableret ca.
450 ha solceller uden stor folkelig modstand
2023: Ansøgningsrunde uden fastlagte mængder. Ikke endeligt behandlet. Det vurderes, at der planlægges for
mellem 24 ha til 400 ha solceller samt 5-10 møller. Der opleves betydelig folkelig modstand mod særligt solceller.
Lemvig kommune har følgende principper i planlægningen af nye VE-anlæg:
Vi indkalder til nye projekter via ansøgningsrunder.
Nye VE-projekter skal følge vores VE-zonekort vist i Figur 1.
Der må ikke være for stor folkelig modstand mod et projekt
Procedurer:
Forud for en ansøgning sikrer udvikler/lodsejer, at der ikke er
for meget lokal modstand fx ved lokale borgermøder, gode
aftale med naboer, foreninger mv. Dette foregår ikke sammen
med Kommunen.
Ansøger orienteres om tidlig inddragelse af relevante
interessenter fx lokalområdet, grønne foreninger allerede i
fasen for udvikling af projektet
Store og/eller komplekse VE-projekter får tildelt en
virksomhedskontakt, der koordinerer mellem udvikler,
rådgivere og embedsmænd. Mere simple VE-projekter styres af
en planlægger.
Udvikler/lodsejer udarbejder alle plan- og miljødokumenter i
sparring med Kommunen.
I den seneste ansøgningsrunde har vi haft brug for at støtte
lokalområderne i deres dialog med udvikler. Den model er ikke
færdigudviklet.
Rød zone:
”Forbud” mod planlægning af VE.
Gul zone: Her kan
VE planlægges for hvis der ikke er for stor folkelig modstand
eller andre hensyn der taler imod (Neutral zone) VE-
planlægningen er afgrænset til at kunne ske i de gule områder
af VE-kortet. Nye projekter skal i udgangspunktet afvente ny
ansøgningsrunde.
Side 1 af 2
Lemvig Kommune
Figur 1 VE-Zonekort - Lemvig Kommune
MIHA 9-11-24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Præsentationer og materiale fra Transportudvalgets arbejdsgruppes møde 12/11-24 med Lemvig, Middelfart og Odense Kommuner om borgerinddragelse ved VE-projekter
2936686_0002.png
Konkrete erfaringer fra seneste ansøgningsrunde om nye VE-anlæg:
Forholdet mellem udvikler og lokalområde:
Samtaler mellem udvikler og lokalområde er vanskelig, da der er ulige videns og magtforhold. Mange drøftelser
bliver gjort vanskelige af at udviklers økonomiske interesse i et projekt er så stor. Der er også stor forskel på
udvikleres tilgang til samtalen, både i forhold til den nødvendighed og hvordan man drøfter komplekse vidtrækkende
ændringer i lokalområdet med lægfolk måske uden mandat.
Vi oplever at der efterspørges hjælp til denne samtale, både for at klæde lokalområdet bedre på vidensmæssigt og
for at kunne stille krav til udviklere om at buge tilstrækkelig med tid på samtalen med lokalområdet. Det opleves, at
der hvor udvikler bruger tilstrækkelig energi på at have gode samtaler med lokalområdet er også der hvor forløbet
bliver mest roligt og behageligt at være for alle parter. Dette gælder uanset om stemningen lokalt er for eller i mod
mere VE. Lemvig Kommune har bidraget med økonomi til to rådgivere, der har støttet lokalområderne i deres
samtaler.
Organisering af lokale stemmer:
Der opstår konkrete nabostridigheder mellem lokale borgere, der er enten er for eller i mod ansøgninger eller som
får konkret fortjeneste på baggrund af et realiseret VE-projekt. Samtidigt er lokalområdet sjældent gearet til at
drøfte sådanne store ændringer. Det opleves, at nogle lokalområder kan repræsenteres af borger- eller
sogneforeninger og andre skal skabe nye organiseringer for at få mandat til at tage samtaler med udviklere og
kommune på dette område. Vi oplever at der efterspørges hjælp til også denne del af forløbet.
Frygt for at miste borgere/frivillige grundet nye VE-projekter:
Opsummeres de indkomne og udtrykte holdninger til de VE-ansøgninger Lemvig Kommune har modtaget i
2023, giver det et klart indtryk af at man i lokalområderne frygter at VE-projekter skubber for mange
eksisterende borgere og muligt nye tilflyttere væk. Mange lokalområder er i forvejen pressede da der
opleves generel nedgang i folketal og at dette vil accelerere.
VE-erfaringer fra andre gennemførte VE-projekter:
Lemvig Kommune har de seneste 5 år gennemført planlægning for både vindmøller og solcelleanlæg, hvor der har
været få eller slet ingen lokal modstand. Det er i alle tilfælde projekter, der rummer store dele lokalt ejerskab eller
potentialer for positiv lokal udvikling. Alle projekter har kørt uden kommunalt drevne borgerprocesser.
Klog Energi
www.klogenergi.dk:
Lemvig, Struer og Holstebro Kommuner har udviklet et fællesskab omkring etablering af mere VE for at understøtte
den grønne omstilling. Vi har i fællesskab udviklet visioner for hvad kan bidrage til at lokalområderne og
kommunerne nærmere arbejder for VE og grøn omstilling. Vi kalder det ”Lokale
gevinster
efter nordvestjysk
model”:
Udviklingsbidrag årligt til den enkelte VE kommune 2/4 øre pr kwh og fx 50.000 pr MW installeret kapacitet
årligt i 20 år
Grøn pulje til lokalsamfund
Nabokompensation
Planloven ændres for friere rammer til
etablering af virksomheder i tilknytning til PtX anlæg
etablering af boliger i det åbne land og på attraktive beliggenheder i tilknytning til eksisterende bysamfund
Lemvig Kommune
MIHA 9-11-24
Side 2 af 2