Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2935595_0001.png
OKTOBER 2024
LOVBESTEMMELSE FOR PÅKØRSLER AF HJORTEVILDT
-
et overset samfundsproblem
FAKTA
I 2023 blev 7.309 hjortevildt registreret som påkørt, hvilket
førte til, at Schweisshundeførerne blev sendt ud for at
eftersøge dyrene. Antallet af påkørsler har været støt
stigende siden 1974, og samtidig er der et stort mørketal,
som tyder på, at endnu flere dyr ikke bliver indrapporteret.
Udviklingen har været voldsom: I 1990 blev der kun
registreret 82 påkørsler, mens tallet steg til omkring 3.500 i
2005 og nåede 7.309 i 2023. Denne stigning afspejler en
alvorlig problematik omkring trafiksikkerhed og dyrevelfærd.
Hvert år bliver tusindvis af hjortevildt påkørt, og med stor
sandsynlighed lider de en smertefuld død efter mange timer
på flugt.
UDFORDRING
Manglende viden hos bilister:
Mange bilister ved ikke,
hvordan de skal agere, hvis de påkører et dyr. Usikkerhed
om korrekt rapportering og efterfølgende handlinger
medfører, at mange påkørsler ikke indrapporteres korrekt.
Dette resulterer ofte i, at de skadede dyr ikke bliver fundet
hurtigt nok til at blive aflivet på en human måde.
Upræcise oplysninger:
Når bilister ikke kan give præcise
oplysninger om, hvor påkørslen har fundet sted, bliver det
svært for Schweisshundeføreren at lokalisere dyret. Da et
såret dyr kan bevæge sig over store afstande, er præcise
koordinater afgørende for en hurtig og effektiv eftersøgning.
Uden nøjagtige data bliver muligheden for at opspore dyret
betydeligt forringet.
Manglende kendskab:
Schweissregisteret er et unikt dansk
system, der består af omkring 180 hundeførere. De er
registreret under Naturstyrelsen, og står til rådighed døgnet
rundt året og rundt for både jægere og trafikanter. Det
landsdækkende netværk af Schweisshundefører med
specialtrænede hunde er særligt udviklet til at opspore
trafikskadede dyr. På trods af systemets effektivitet er
kendskabet til det dog begrænset, hvilket betyder, at mange
bilister enten ikke ved, hvordan de skal bruge det korrekt,
eller er uvidende om dets eksistens.
Resurseknaphed:
Schweissregisteret står over for store
udfordringer med manglende menneskelige og økonomiske
ressourcer, hvilket gør det vanskeligt at håndtere det
stigende antal påkørsler og optimere brugen af systemet.
Der mangler ressourcer til den daglige håndtering i
Schweissregisteret, optimering af IT området,
formidlingsopgaver samt økonomi til at dække de
omkostninger som Schweisshundeførerne har.
Udækkede omkostninger:
Omkostningerne for en
gennemsnitlig eftersøgning i 2024 beløber sig til 675 kr. og
inkluderer udgifter til transport (op til 40 km), hundepleje,
udstyr og sikkerhed. Hertil er omkostninger til anskaffelse af
hund, træningstid og meget mere.
I 2024 refunderes 3,79 kr. pr. kørt km, hvilket efterlader en
betydelig omkostning for en Schweisshundefører på hver
eftersøgning. Denne forskel afspejler den økonomiske
belastning, som hundeførerne selv står med, og
understreger behovet for større økonomisk støtte for at sikre
en stabil og langsigtet drift af Schweissregisteret.
LØSNINGSFORSLAG
Øget kendskab via oplysningskampagner:
Der bør afsættes
midler og ressourcer til at udbrede kendskabet til
Schweissregisteret i offentligheden, herunder hvad de laver, og
hvad den enkelte bilist kan eller skal gøre, hvis uheldet er ude.
Kørekortundervisning:
Det bør være obligatorisk at blive
undervist i, hvad man skal gøre, hvis man har påkørt et stykke
hjortevildt.
Sikkerhed:
Schweisshundeføreren bør have tilladelse til at
benytte skilt og grønt blink i forbindelse med trafikpåkørsler.
Biler der handles, nye som brugte:
Det bør være lovkrav, at alle
biler, der handles fra forhandlere, nye som brugte, skal have en
info-folder i handskerummet.
Økonomisk vederlag:
Schweisshundeførerne bør få dækket
deres omkostninger, hverken mere eller mindre. Dette kan
gøres med et skattefrit vederlag på kr. 500,- samt KM
godtgørelse for hver eftersøgning, de udfører.
Vi lægger op til, at det er et skattefrit vederlag, beløbet skal
indeksreguleres, og må ikke modregnes i hverken pension,
efterløn eller andre overførselsindkomst.
Tidssvarende sekretariat:
For at opretholde et tidssvarende
sekretariat foreslår vi, at der ansættes endnu en medarbejder til
sekretariatet.
OMKOSTNINGER OG FINANSIERING
I dag dækkes omkostningerne ved trafikeftersøgninger af
jagttegnsmidlerne, som årligt udgør omkring én million kroner.
Dette beløb er dog langt fra tilstrækkeligt, og for at
imødekomme de nye løsningsforslag foreslår vi, at bilisterne
fremover bidrager til omkostningerne.
De årlige omkostninger fra 2025 forventes således:
Godtgørelse til SHF (inkl. Mørketal)
kr. 6.250.000,-
KM godtgørelse
kr. 2.000.000,-
Ny medarbejder i sekretariatet
kr. 1.000.000,-
Formidling
kr. 500.000,-
IT
kr. 500.000,-
Samlet årlig omkostning 2025
kr. 10.250.000,-
Finansiering:
For at finansiere disse omkostninger foreslår vi,
at der pålægges et mindre beløb på den grønne ejerafgift –
svarende til 3,50 kr. pr. indregistreret køretøj. Med omkring tre
millioner registrerede køretøjer i Danmark vil det generere cirka
10,5 millioner kr., som kan anvendes til at opretholde et
velfungerende Schweissregistrer. Dermed vil de nu allokerede
jagttegnsmidler kunne bruges til deres oprindelige formål inden
for jagtens interesse.
For at sikre denne løsning på længere sigt foreslår vi desuden,
at beløbet indekseres årligt.