Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2935570_0001.png
Den danske gennemførelsesplan for TSI PRM
Kommissionens forordning nr. 1300/2014 af 18. november 2014 som ændret ved Kom-
missionens gennemførelsesforordning nr. 772/2019 af 16. maj 2019, Kommissionens
gennemførelsesforordning nr. 721/2022 af 10. maj 2022, Kommissionens gennemførel-
sesforordning nr. 63/2023 af 5. januar 2023 og Kommissionens gennemførelsesforord-
ning nr. 1694/2023 af 10. august 2023 om den tekniske specifikation for interoperabilitet
gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer i EU’s
jernbanesystem.
Rødby station - Visualisering: Banedanmark
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
Den danske gennemførelsesplan for TSI PRM
September 2024
Layout: Trafikstyrelsen
Visualisering på forsiden: Banedanmark
Trafikstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Tlf. 7221 8800
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
Indhold
Indledning
Resume
Kontekst
Lovgivningsmæssig baggrund
Organisering af arbejdet med udarbejdelse af den nationale
gennemførelsesplan (metoden)
Opdatering af gennemførelsesplanen
Nuværende situation
Oversigt over stationer
Oversigt over rullende materiel
Oversigt over driftsregler
Den danske strategi for implementering af TSI PRM
Planlagte tiltag (tekniske og driftsmæssige midler)
Omfanget af opgradering eller fornyelse af stationer og rullende materiel
Brug af driftsforanstaltninger (assistance)
Finansiering
Kontraktmæssige aftaler
Opsummering og opfølgning
Opsummering
Opfølgning
5
6
8
8
8
9
10
10
13
15
16
18
18
20
22
22
23
23
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
Indledning
Udgangspunktet for arbejdet med tilgængelighed til togstationer og af- og
påstigningsmuligheder i tog er at tilbyde gode og balancerede transportmu-
ligheder for alle passagerer, herunder også for personer med handicap og for
bevægelseshæmmede personer. Målet er, at flest muligt skal kunne benytte
de almindelige tilbud, som den kollektive trafik har at byde på.
God tilgængelighed til den danske jernbane handler om mange forskellige
ting. For personer med syns- eller hørehandicap er fx ledelinjer, taktil infor-
mation (punktskrift og følbare tegn på skilte og knapper) samt god og tydelig
trafikinformation over højtalere vigtige elementer. For gangbesværede hand-
ler det om at skabe adgangsveje til og på stationerne, som er uden trapper
og andre bratte niveauovergange eller at finde alternativer til disse (som fx
elevatorer). På det meget lange sigt, handler det om at skabe en hindringsfri
strækning fra fortovskant til indstigning i tog, herunder niveaufri adgang
mellem perron og tog. I mellemtiden - indtil dette mål er opnået - tilbydes
der assistance på de fleste danske stationer.
Ifølge TSI PRM, skal medlemsstaterne vedtage nationale gennemførelsespla-
ner med henblik på gradvis at fjerne alle identificerede hindringer for tilgæn-
gelighed. I Danmark har arbejdet med at vedtage gennemførelsesplanen i
2017 været organiseret i to selvstændige arbejdsgrupper og en styregruppe.
Både virksomheder og organisationer har deltaget i arbejdet.
Gennemførelsesplanen omfatter de statslige jernbanestationer, hvor de fleste
og største stationer i Danmark ligger. Der findes 303 stationer på statens
net, hvoraf 216 er fjern- og regionaltogstationer og dermed omfattet af TSI
PRM. Planen er ved opdatering i 2024 ligeledes kommet til at omfatte alle
166 lokalbanestationer og -standsningssteder.
Planen omfatter dermed ikke S-bane-, letbane- og metrostationer, privatejet
jernbaneinfrastruktur, der udelukkende bruges til ejerens egen godstransport
eller personbefordring i ikkekommercielt øjemed, veteranbaneinfrastruktur
eller køretøjer på de ovennævnte net, da disse falder udenfor TSI PRM’s an-
vendelsesområde i Danmark.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0005.png
Resume
Status for tilgængelighed til stationer på det statslige jernbanenet og for af-
og påstigningsmuligheder af togmateriel blev undersøgt i 2015-2016 i en ind-
ledende kortlægning. Kortlægningen dannede basis for gennemførselsplanen
for TSI PRM fra 2017 og prioriteringen af tilgængelighedstiltag.
Europa Kommissionen har med forordning nr. 1300/2014 af 18. november
2014
1
fastsat, at Danmark, skal udarbejde en national gennemførselsplan in-
deholdende en prioriteringsregel med henblik på at fjerne alle identificerede
hindringer for tilgængelighed ved opgraderinger og fornyelser af stationer.
Udformningen af gennemførelsesplanen i 2017, herunder en dansk priorite-
ringsregel, blev drøftet i en arbejdsgruppe bestående af Trafikstyrelsen (Sik-
kerhedsmyndighed i Danmark), jernbanevirksomheder og infrastrukturforval-
tere, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner (ansvar for lokalba-
nerne) og Transportministeriet. Arbejdet har desuden været understøttet af
en styregruppe.
Den danske prioriteringsregel, som fastlægges i gennemførelsesplanen, vide-
refører uændret EU-forordningens kriterier for, hvornår fornyelse eller opgra-
dering af eksisterende stationer skal udløse tilgængelighedsfremmende tiltag.
Prioriteringsreglen lyder:
Ved fornyelse eller opgradering af eksisterende stationer, der i gennemsnit
over en 12-måneders periode har et passagertal på 1000 daglige passage-
rer eller derunder, af- og påstigning sammenlagt, kræves der ikke eleva-
torer eller ramper, hvor disse ellers ville være nødvendige for at etablere
en trinfri rute, hvis en anden station, der ligger højst 50 km væk på sam-
me strækning, har en fuldt overensstemmende hindringsfri rute.
Prioriteringsreglens kriterier er formuleret ud fra en målsætning om at skabe
mest mulig nytte med de midler, der er til rådighed for tilgængelighedstiltag.
Arbejdsgruppen har med samme udgangspunkt tillige formuleret en række
initiativer, der særligt bør prioriteres i tilfælde af, at der tildeles særlige sup-
plerende midler til tilgængelighedsfremmende tiltag (en liste over prioritere-
de tiltag). Dette fremgår af en prioriteret liste over tilgængelighedstiltag.
Planlagte tilgængelighedsfremmende tiltag i Danmark i de kommende år om-
fatter projekter for perronhævning og sporovergange samt etablering af eleva-
torer og ledelinjer. Det skal bemærkes, at den endelige beslutning om
1
Forordningen er ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordninger (EU) 2019/772 af 16. maj 2019, (EU) 2022/721 af
10. maj 2022, (EU) 2023/62 af 5. januar 2023 og 2023/1694 af 10. august 2023
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
statslige projekters gennemførelse afhænger af den bevilligende myndighed i
Danmark dvs. Folketinget.
På det meget lange sigt er målet at skabe en hindringsfri strækning fra for-
tovskant til indstigning i tog, herunder niveaufri adgang mellem perron og
tog. Niveaufri adgang vil gøre det nemmere for bevægelseshæmmede perso-
ner at komme ombord i toget på egen hånd. Det er dog en bekostelig affære
at sikre niveaufri adgang til perron og ind og ud af tog, bl.a. fordi det vil kræ-
ve massive investeringer i perronhævninger landet over og/eller indkøb af nye
tog med indstigningsforhold, som matcher perronhøjden. Det bemærkes, at
der tilbydes assistance på de fleste stationer, hvor der i dag ikke er mulighed
for niveaufri adgang til perroner og ind i toget.
Planen er opdateret i 2024, hvor status for tilgængelighed til lokalbanestatio-
ner og -standsningssteder er medtaget.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0007.png
Kontekst
I december 2014 trådte en opdateret TSI om tilgængelighed for handicappede
og bevægelseshæmmede personer i EU's jernbanesystem (TSI PRM) i kraft
2
.
TSI’en
udmønter
FN’s
Handicapkonvention på jernbanen og indeholder derfor
blandt andet en forpligtigelse for medlemsstaterne til at vedtage nationale
implementeringsplaner med henblik på gradvist at fjerne alle identificerede
hindringer for tilgængelighed for personer med et handicap.
I forhold til infrastruktur stiller
TSI’en
krav til bl.a. stationsbygninger og - for-
pladser, perroner, trapper, toiletter, belysning, informationsanlæg, adgangs-
veje til/fra toget og mellem de forskellige faciliteter, herunder gangbroer og
tunneller. Derudover er der krav til indretning af togmateriel. Denne del er
ikke omfattet af gennemførselsplanen.
De tekniske specifikationer i TSI PRM finder anvendelse på al ny infrastruktur
og togmateriel og på eksisterende infrastruktur og togmateriel, når de fornys
eller opgraderes.
Lovgivningsmæssig baggrund
Gennemførelsesplanen er udarbejdet med henblik på at implementere Kom-
missionens forordning nr. 1300/2014 af 18. november 2014 om den tekniske
specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicap-
pede og bevægelseshæmmede personer i EU's jernbanesystem (TSI PRM) i
Danmark.
Forordningen er ændret flere gange siden - senest ved Kommissionens gen-
nemførelsesforordning (EU) 2023/2023 af 10. august 2023.
Organisering af arbejdet med udarbejdelse af den nationale gen-
nemførelsesplan (metoden)
Udarbejdelse af den nationale gennemførelsesplan blev foretaget i to tempi:
Først ved en indledende kortlægning af tilgængelighed på de danske stationer
og dernæst udarbejdelse af en plan for forbedring af tilgængelighed. Til ar-
bejdet blev der etableret to arbejdsgrupper samt en styregruppe, der hver
især involverede forskellige aktører.
Arbejdsgruppe 1
Den tidligere danske transportminister anførte i marts 2015, at der var brug
for et bedre overblik over tilgængeligheden på de danske stationer.
Udfordringerne med tilgængelighed på de statslige stationer skulle derfor
kortlægges. Der skulle både ses på adgangsforholdene til og fra perronerne
2
TSI’en
er ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordninger (EU) 2019/772 af 16. maj 2019, (EU) 2022/721 af 10.
maj 2022, (EU) 2023/62 af 5. januar 2023 og 2023/1694 af 10. august 2023
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
og ind og ud af togene. Denne kortlægning var et politisk ønske og ikke di-
rekte knyttet til TSI PRM gennemførselsplan. Kortlægningen var dog et natur-
ligt første skridt i arbejdet med at udvikle en samlet gennemførelsesplan for
Danmark. Kortlægningen afsluttedes i maj 2016 med en statusrapport om til-
standen for tilgængeligheden på stationerne.
Arbejdet blev udført af en særskilt arbejdsgruppe bestående af Trafikstyrel-
sen (sekretariat for arbejdsgruppen), Transportministeriet samt Banedan-
mark og DSB, der i fællesskabet forvalter de statslige stationer i Danmark.
Arbejdsgruppe 2
Det er vigtigt, at den nationale gennemførelsesplan er bredt funderet blandt
de mange aktører på området. For at sikre en god koordination og en bredt
funderet gennemførelsesplan, blev der etableret en arbejdsgruppe til udar-
bejdelsen af planen. Arbejdsgruppen bestod af følgende medlemmer:
Trafikstyrelsen (sekretariat for arbejdsgruppen)
GoCollective Rail (Arriva)
Banedanmark
Danske Handicaporganisationer
DSB
Lokalbanerne
Danske Regioner (ansvar for lokalbanerne)
Transportministeriet.
Arbejdsgruppen mødtes 6 gange fra september 2015 til oktober 2016. Grup-
pen drøftede forskellige emner, såsom den nationale prioriteringsregel og li-
sten over prioriterede tilgængelighedstiltag.
Styregruppen
For at sikre tilstrækkelig vidensdeling og koordination mellem de to ar-
bejdsgrupper blev der nedsat en styregruppe bestående af Transportmini-
steriet (formand), Trafikstyrelsen, DSB og Banedanmark. Styregruppens
opgaver var den overordnede koordinering af arbejdet og godkendelse af
den endelige plan.
Opdatering af gennemførelsesplanen
Gennemførelsesplanen er opdateret i 2024 af en arbejdsgruppe bestående
af Trafikstyrelsen (sekretariat), Banedanmark, DSB, Danske Regioner og
Transportministeriet. Arbejdsgruppen har indhentet bidrag fra GoCollective
Rail og andre relevante infrastrukturforvaltere (via Danske Regioner).
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0009.png
Nuværende situation
De første jernbaner i Danmark er anlagt i 1800-tallet og dermed i en tid, hvor
tilgængelighedstiltag ikke indgik som et krav til planlægningen i jernbanesek-
toren. I dag indtænkes tilgængelighed i nye projekter fra begyndelsen, så der
fra starten kan skabes mere og bedre tilgængelighed for pengene.
For at skabe bedre tilgængelighed på stationerne for personer med et handi-
cap, er det nødvendigt at indrette stationer, perroner og informationssyste-
mer med tilgængelighedshensyn in mente.
For så vidt angår den eksisterende jernbane, så inddrages tilgængelighed i
planlægning af stationsanlæg ved større renoveringsarbejder indenfor de
økonomiske rammer, der er til rådighed. Hvis der er tale om et større arbejde,
skal TSI PRM følges.
Oversigt over stationer
Banelængden på den statslige net i Danmark er 2.610 km. Der findes 303
stationer på statens jernbanenet. Ud af disse er 216 fjern- og regionaltogsta-
tioner, omfattet af TSI PRM. Ansvaret for den enkelte station deles mellem
Banedanmark, en statsejet infrastrukturforvalter, og DSB, en selvstændig of-
fentlig virksomhed under statens ejerskab. Der er udarbejdet en håndbog til
drift- og administrativt personale, der arbejder med stationer. Den giver
overblik over hvem, der ejer og har ansvar for vedligeholdelse af de enkelte
elementer på stationerne.
Lokalbanerne er også omfattet af TSI PRM. Der er imidlertid for de fleste af
lokaltogsstationerne og -standsningsstedernes vedkommende tale om mindre
stationer/steder med under 1.000 daglige passagerer. Der findes i alt 166 lo-
kaltogsstationer/-standsningssteder fordelt på:
Nordjyske Jernbaner: 20
Midtjyske Jernbaner: 20
Vestbanen
3
: 16
Lokaltog Sjælland: 46
Lokaltog Hovedstaden: 64
Niveaufri adgang
Det bagvedliggende data for den indledende kortlægning viser, at der ud af de
216 fjern- og regionaltogstationer er niveaufri adgang til samtlige af statio-
3
Vestbanen A/S ejes af Sydtrafik og Varde Kommune. Midtjyske Jernbaner har infrastrukturforvalterskabet, mens kørslen
varetages af GoCollective Rail.
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0010.png
nens perroner på i alt 183 stationer
4
. Alt i alt er der 33 stationer, hvor der ik-
ke er niveaufri adgangsvej til en, flere eller alle perroner. På langt størstepar-
ten af stationerne på hovednettet er der dog niveaufri adgang til alle statio-
nens perroner.
Det fremgår af kortlægningen, at ud af de 33 stationer er der ni stationer, hvor
der skal etablering af elevatorer til for at opnå niveaufri adgang. De ni statio-
ner er kendetegnet ved, at der kun er adgang til perron(erne) via trapper. I
de tilfælde er elevatorer det eneste tiltag, som i praksis kan udligne niveau-
forskellen. Ud af de ni ovenstående stationer er det pt. politisk besluttet at
undersøge etablering af elevatorer på alle ni stationer i regi af Pulje til øget til-
gængelighed og Pulje til forbedring af sikkerhed og tilgængelighed i udvalgte
perronovergange, som er etableret i forbindelse med den politiske aftale om In-
frastrukturplan 2035.
For de resterende 24 stationer er det generelle billede, at der er tale om
mindre stationer med lave perroner med overgang i sporet med trin. Her skal
det bemærkes, at indsatsen for at skabe fuld tilgængelighed til perronen ikke
på samme tid vil sikre adgang til toget, da der stadig er en væsentlig af-
standsbarriere ved af- og påstigning af toget, også selv om der køres med
lavgulvstog.
Den specifikke indsats på den enkelte station er ikke undersøgt, da det
kræver både opmåling og projektering, for at afklare om en overgang kan
lade sig gøre.
For de 166 lokaltogsstationers/-standsningssteders vedkommende er der kun
fire stationer/holdesteder, der ikke er niveaufri adgang til.
Ledelinjer
I takt med at stationerne og perronbelægningen gennemgår en større reno-
vering/opgradering, bliver der etableret ledelinjer på perroner og adgangsve-
je til perroner.
Det fremgår af de bagvedliggende data for kortlægningen, at 63 stationer har
fået etableret ledelinjer på samtlige perroner. Derudover har 97 stationer le-
delinjer på samtlige adgangsveje til perron.
44 ud af de 216 stationer på statens net har ledelinjer på samtlige af statio-
nens perroner og adgangsveje til perron.
4
Det skal dog bemærkes, at niveaufri adgang ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at adgangen opfylder
kravene i TSI PRM. I den indledende kortlægning er stationer regnet med at have niveaufri adgang selv om
adgangsvejen kan være en omvej i forhold til den almindelige adgangsvej.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0011.png
For lokaltogsstationers/-standsningssteders vedkommende er det de færreste
af disse, hvor der er etableret ledelinjer.
Taktil og auditiv information samt kontrastmarkering
Kortlægningen viser, at 62 fjern- og regionaltogstationer har taktil information
i elevatorer på/ved betjeningsknapper, men i forskelligt design og niveau alt
efter etableringstidspunktet for elevatoren. Ligeledes spænder informationen
bredt fra pilemarkeringer på knapper i elevator, til betjeningspaneler med for-
højede bogstaver.
DSB, Banedanmark og Dansk Blindesamfund har i takt med den teknologiske
udvikling fokuseret på mulighederne for at erstatte den taktile information
med auditiv information via mobiltelefon, PC eller højtalere og kontrastmar-
keringer.
Eksempelvis kan passagerer med et synshandicap på alle DSB fjern- og re-
gionaltogstationer få oplyst de næste afgående/ankommende tog samt
sporangivelse fra stationen, på den station hvor passageren står. Derudover
er DSB.dk tilpasset således, at den kan benyttes af personer med et syns-
handicap via vedkommendes eget navigationssystem.
Ligeledes har der i forbindelse med rejsekortets indførelse været fokus på, at
tjek ind/tjek ud standerne til brug for rejser med rejsekortet blev forsynet
med en talefrase, der ved en berøring oplyser, om det er en tjek ind eller tjek
ud stander, man står ved. Der findes rejsekortstandere på alle stationer på
statens jernbanenet på lige fod med øvrige stationer og transportmidler, der
indgår i den kollektive transport.
På mange lokaltogsstationer/standsningssteder er der taktil og auditiv infor-
mation og kontrastmarkering.
Ift. kontrastmarkeringer
gule dots på perronerne
er disse anvendt til at
markere sikkerhedszonerne
5
på perronerne på den enkelte station.
Til markeringer af trapper
nederste og øverste trin
er der ligeledes benyt-
tet kontrastmarkeringer i form af nedborede kontrast dots i trappetrinet. På
en række stationer er der også påmalet gule markeringer på trappeløb for at
sikre den bedst mulige visuelle kontrast.
Perronhøjde for fjern- og regionaltogsstationer
Ved at have en perronhøjde, der matcher det givne togmateriel, forbedres
tilgængeligheden og spontanrejser uden forudgående varsling. Selvstændig
adgang fra perron til tog gøres dermed muligt for fx kørestolsbrugere.
Standardhøjden på alle nye fjern- og regionaltogsperroner i Danmark er 55
5
Sikkerhedszoner er perronområdet nærmest perronkanten, hvor det kan være farligt at opholde sig. Kon-
trastmarkeringerne kan hjælpe svagtseende med at bemærke, hvortil man kan gå. De gule dots er dog ikke
taktile i TSI PRM forstand og kan derfor ikke anvendes til at finde vej med en stok.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
cm. Ud af de 216 fjern- og regionaltogstationer har 100 stationer i dag en
standardperronhøjde på 55 cm på alle perroner.
På 93 stationer har alle perroner en højde på 26 cm, hvilket skyldes at 26 cm
tidligere var standardhøjde for regionaltogsperroner. Herudover findes der 49
stationer med varierende perronhøjder (35 cm, 50 cm, 72 cm og 76 cm). Ved
fornyelse og nyanlæg af fjern- og regionaltogsperroner etableres disse med
en standardhøjde på 55 cm.
Der er ikke sikkerhed for, at hævning af perroner skaber niveaufri adgang til
toget, da det i sagens natur også afhænger af togets adgangsforhold. Derfor
skal en strategi for perronhævning nødvendigvis også ses i sammenhæng
med en materielstrategi for at sikre, at der eksempelvis ikke bruges penge på
at hæve perroner på stationer, hvor det tog, der betjener stationen, ikke har
lavgulv eller ramper, der passer dertil.
En ny perron og en perron, der fornyes, etableres som 55 cm perron, som
følge af TSI PRM og Banedanmarks krav til perronhøjder, uafhængig af hvilket
materiel der pt. kører på strækningen, idet en perrons levetid er væsentlig
længere, end den periode en bestemt type materiel kører på strækningen.
Fremdriften omkring etablering af 55 cm perroner er sket med baggrund i af-
satte infrastrukturmidler i forbindelse med store infrastrukturprojekter eller
materielanskaffelser, som fx Storbælts- og Femernforbindelsen og indkøbet af
IC4-togene og de kommende IC5-tog, samt etablering af nye standsningsste-
der og ombygning/modernisering af stationernes perronanlæg. I Infrastruk-
turplan 2035 er der desuden afsat en pulje på 650 mio. kr., der i perioden
2022-2035 skal bruges til at forbedre tilgængeligheden på stationer rundt om
i landet. Etablering af 55 cm perroner er blandt andet et af de tiltag, der fi-
nansieres via denne pulje.
Perronhøjde for lokaltogsstationer og -standsningssteder
Ud af de 166 lokaltogsstationer/-standsningssteder er perronhøjden på 55 cm
for 83 af stationernes/standsningsstedernes vedkommende (to af dem er dog
på 56 cm, men tælles alligevel med her).
Når perroner, der ikke har standardhøjden på 55 cm, skal moderniseres, vil
lokalbanerne, hvis det er muligt rent økonomisk, hæve perronhøjden til stan-
dardhøjde og derved skabe niveaufri indstigning i togenes lavgulvsektioner.
Oversigt over rullende materiel
Af de otte typer togmateriel, der kører på de statslige fjern- og regionalbaner
i Danmark, har fem typer togsæt niveaufri adgang ved 55 cm perroner. I alt
findes der 420 togsæt, der opererer på fjern- og regionalbaner. Heraf har 272
togsæt niveaufri adgang ved 55 cm perroner.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0013.png
For de fleste stationer på strækningen København-Aarhus, hvor der kører In-
tercitytog, er der etableret 55 cm perroner. I prioriteringen er bl.a. taget hen-
syn til stationernes passagertal.
Nedenstående tabel viser, hvor mange af de togtyper, der opererer på det
statslige net i Danmark (fjern- og regionalbaner), der har hhv. lavgulve eller
ramper eller begge dele. Hvis perronen fx er lavere, end hvad længden af den
integrerede rampe vil kunne overvinde, opnås der ikke niveaufri adgang. For
at der kan opnås niveaufri adgang med integreret rampe, skal perron samt
afstand mellem perron og rampe passe til en rimelig rampehældning. Den
flytbare rampe betjenes af fx togpersonalet, og kan justeres i forhold til per-
ronhøjde m.m., da rampen ikke er integreret med toget.
Tog type
IC4
IR4
IC3
Dobbeldækker styrevogn
Desiro
Tyske IC1 vogne (leaset)
Øresundstog
Lint 41
Antal togsæt
X
X
Flytbar
rampe
Integreret
rampe
Lavgulv
Operatør
DSB
DSB
DSB
DSB
Go Collective
DSB
DSB / Trans-
dev
GoCollective
Antal
togsæt
77
44
96
25
16
8
111
43
Total:
420
X
X
X
X
X
X
X
X
247 25 276
Det skal bemærkes, at på trods af den løbende prioritering af indkøb af lav-
gulvstog med udskydelige trin og etablering af 55 cm perroner, så er der ikke
nødvendigvis tilvejebragt spontan tilgængelighed fra perron til tog for køre-
stolsbrugere. Årsagen hertil er, at perronforhøjelser på perroner, som er
etableret i en kurve, vedbliver med at have en udfordring i forhold til en væ-
sentlig afstand mellem perronforkant og togets trinforkant. Dette kan for en
kørestolsbruger udgøre en sikkerhedsrisiko ved af- og påstigning af toget ved
egen hjælp.
Nedenstående tabel viser tilsvarende for de togtyper, der opererer på lokal-
banenettet i Danmark.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0014.png
Tog type
Desiro
Lint 41
Y-tog (Lemvigbanen)
Desiro (Holsterbro-Skjern)
Lint 41
Desiro (lejet fra Nordjyske)
IC2
Lint 41
Regio Sprinter
Antal togsæt
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
92
Flytbar
rampe
Integreret
rampe
Lavgulv
Operatør
Nordjyske
Nordjyske
Midtjyske
Midtjyske
GoCollective
Lokaltog
Lokaltog
Lokaltog
Lokaltog
Antal
togsæt
17
8
4
4
2
3
13
41
4
Total:
96
X
X
X
X
86
Oversigt over driftsregler
Der findes en assistanceordning på DSB og GoCollective stationer. Assistan-
cen omfatter ledsagelse til og fra stationen og ind og ud af toget (se nærmere
under brug af driftsforanstaltninger på s. 20).
De regionale trafikselskaber aftalte pr. 1. januar 2016 i en toårig forsøgsperiode
at samarbejde om landsdækkende handicapkørsel, der også omfatter de lokale
baner. Efter denne periode blev ordningen gjort permanent.
Samarbejdet om landsdækkende handicapbefordring er en udløber af, at trafik-
selskaberne med den reviderede lov om trafikselskaber har fået hjemmel til at
kunne samarbejde om individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede,
som krydser grænserne mellem mere end to trafikselskabers områder. Det følger
af samarbejdsaftalen, at kunderne kan tage kendte rejseregler og priser med
overalt i landet samt, at kunderne bestiller den landsdækkende rejse hos eget
trafikselskab. Kunderne oplever større driftssikkerhed i og med, at deres tilslut-
ningsrejse overvåges af trafikselskab.
Der findes ligeledes procedurer for assistance i forbindelse med vedligehold,
ombygning og erstatning af faciliteter, der også anvendes af personer med
handicap.
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
Den danske strategi for implementering af TSI PRM
Den danske strategi for implementering af TSI PRM indeholder en priorite-
ringsregel for fornyelse og opgradering af eksisterende stationer.
Udformningen af den danske prioriteringsregel har været drøftet og under-
søgt. Det er besluttet, at den nationale gennemførselsplan viderefører den
hidtidige regel fra EU-forordningen vedrørende prioritering af opgraderinger
og fornyelser af stationer. Reglen skal med de øvrige redskaber i gennemfør-
selsplanen sikre, at der skabes mest mulig nytte med de midler, der er til rå-
dighed for tilgængelighedstiltag. Den videreførte prioriteringsregel lyder:
Ved fornyelse eller opgradering af eksisterende stationer, der i
gennemsnit over en 12-måneders periode har et passagertal på
1000 daglige passagerer eller derunder, af- og påstigning sammen-
lagt, kræves der ikke elevatorer eller ramper, hvor disse ellers ville
være nødvendige for at etablere en trinfri rute, hvis en anden stati-
on, der ligger højst 50 km væk på samme strækning, har en fuldt
overensstemmende hindringsfri rute.
Endvidere vil der under disse forhold (dvs. ved små stationer) tages højde for
fremtidig installering af elevator og/eller ramper for at gøre stationen tilgæn-
gelig for personer med handicap. Der skal tilbydes tilgængelig transport for
personer med handicap mellem den ikke tilgængelige station og den nærme-
ste tilgængelige station på samme strækning.
Det fremadrettede arbejde med at prioritere de forskellige særskilte tilgæn-
gelighedstiltag vil herudover være understøttet af en liste over prioriterede
tilgængelighedstiltag.
Midler til handicaptiltag tildeles ofte direkte i politiske aftaler, men i de tilfæl-
de, hvor der er et politisk ønske om at tildele særlige midler til tilgængelig-
hedsfremmende tiltag, og hvor det er besluttet, at infrastrukturforvaltere,
jernbanevirksomheder og handicaporganisationer kan komme med deres bud
på en prioritering af midlerne, vil denne prioritering fremadrettet være un-
derstøttet af en liste over prioriterede tilgængelighedstiltag, som kan bruges
til at drøfte hvilke type af ombygningsprojekter, som særligt bør tilgodeses.
Det er hensigten, at listen over prioriterede tilgængelighedstiltag både kan
inspirere til tilgængelighedstiltag på større og mindre stationer. Vægtning af
tiltag på de mindre stationer (under 1.000 daglige passagerer) kan være be-
grundet i, at der ligger vigtige bygninger og faciliteter i nærheden af statio-
nen såsom fx hospitaler, uddannelsesinstitutioner, bygninger med kulturelle
tilbud, fritidsmuligheder, indkøbscentre, store naturområder, administrative
bygninger samt i øvrigt steder af særlig interesse for personer med handicap.
Listen over de prioriterede tiltag er udarbejdet i fællesskab med inddragelse
af handicaporganisationer, infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder.
De nævnte tiltag er ikke i prioriteret rækkefølge, da valget af passende tiltag
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0016.png
afhænger af de tildelte midler.
Prioriterede tiltag:
Etablering og/eller forbedring af:
o
o
o
o
o
o
Ledelinjer
Elevatorer
Informationssystemer
Hindringsfri adgang til perroner og andre transportformer
Belysning på adgangsveje og perroner
Trinovergange ved etablering af ramper på/til perroner.
Ramper i tog, herunder halvautomatiske ramper
Ramper i tog gør det muligt for personer med handicap at komme om-
bord i toget spontant
dvs. uden forudgående varsling. Det samme
gælder for en perronhøjde, der matcher det givne togmateriel. Dette
kan give kørestols- og rollatorbrugere mv. mulighed for adgang fra
perron til tog ved egen hjælp. Et langsigtet mål er at ensarte perron-
højder. Som nævnt ovenfor er standardhøjden på alle nye fjern- og
regionaltogsperroner i Danmark 55 cm. En del af de eksisterende per-
roner har dog en anden højde i dag, bl.a. fordi standardhøjden tidlige-
re var lavere. Det vil derfor være en bekostelig affære at sikre niveau-
fri adgang fra perron og ind og ud af tog, bl.a. fordi det vil kræve mas-
sive investeringer i perronhævninger landet over og indkøb af nye tog,
med indstigningsforhold som matcher perronhøjden til niveaufri ad-
gang. Indtil dette langsigtede mål er opfyldt, vil tilgængelighed også
indgå i overvejelserne i forbindelse med indkøb af nyt materiel.
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0017.png
Planlagte tiltag (tekniske og driftsmæssige midler)
Nedenfor beskrives de planlagte og besluttede tilgængelighedstiltag på det
statsejede net. Det skal bemærkes, at den endelige beslutning om projekter-
nes gennemførelse afhænger af den bevilligende myndighed i Danmark dvs.
det danske parlament, Folketinget. I tilfælde af uforudsete ændringer af bl.a.
politisk, budgetmæssig eller tidsmæssig karakter, kan det have betydning for
projekternes omfang, og der kan være risiko for, at nogle projekter ikke gen-
nemføres som forudsat.
Omfanget af opgradering eller fornyelse af stationer og rullende
materiel
Stationer
Det er med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 blevet besluttet at
oprette en pulje på 650 mio. kr. i perioden 2022-2035 til at øge tilgængelig-
heden på stationer i hele landet.
Puljens formål er at gøre togstationer langs statens jernbanenet mere til-
gængelige for alle mennesker uanset behov og sikre, at flere rejser kan fore-
tages spontant. Projekter i puljen kan omfatte tilpasning af perronhøjder,
etablering af elevatorer, gangbroer, hindringsfri adgang til perroner og tri-
novergange ved etablering af ramper til/på perroner samt øvrige mindre til-
gængelighedsprojekter fx ledelinjer.
Forligskredsen træffer beslutning om en flerårsplan for undersøgelse af til-
gængelighedsprojekter. Flerårsplanen genbesøges årligt med henblik på
eventuelt at justere i planen. Dette sker på baggrund af et oplæg fra Ba-
nedanmark, som præsenteres for forligskredsen.
Den aktuelle version af flerårsplanen dækker årene 2024-2027, hvor Ba-
nedanmark skal gennemføre følgende undersøgelser:
Ølby (perronhævning)
Køge (perronhævning)
Padborg (perronhævning)
6
Padborg (elevatorer)
Ejby (elevatorer)
Lunderskov (elevatorer)
Taulov (elevatorer)
6
Perronhævning på Padborg st. undersøges i regi af pulje til øget tilgængelighed, men med særskilt bevilling.
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
Gadstrup (hindringsfri sporovergang)
Svebølle (hindringsfri sporovergang)
Regstrup (hindringsfri sporovergang)
Ulfborg (hindringsfri sporovergang)
Engesvang (hindringsfri sporovergang)
Tureby (hindringsfri sporovergang)
Nordhavn (ledelinjer)
Glostrup (ledelinjer)
Lyngby (ledelinjer)
Københavns Lufthavn (ledelinjer)
Nørrebro (ledelinjer)
Tidligere har forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 besluttet at hæve
perronen på Brønderslev Station samt igangsat nærmere undersøgelser af
følgende projekter med henblik på evt. anlæg:
Hedehusene (elevatorer)
Rødekro (elevatorer)
Ikast (hindringsfri sporovergang)
Mørkøv (hindringsfri sporovergang)
Herfølge (hindringsfri sporovergang)
Jyderup (hindringsfri sporovergang)
Elevatorer i forbindelse med stationer og perroner er afgørende, hvor der er
områder med niveauforskelle, og hvor det ikke kan lade sig gøre at etablere
ramper og lignende. Elevatorer skaber tilgængelighed for alle brugere af
jernbanen, herunder personer med nedsat mobilitet og synshandicap, som
kan have det svært ved at orientere sig på trapperne. Inden for de kom-
mende år er der derfor planlagt at undersøge opførelse af elevatorer på en
række stationer på det statslige net.
Ledelinjer er vigtige, for at personer med synshandicap kan komme sikkert
frem på perronerne. Der er høj bevågenhed med at få tilføjet ledelinjer til de
stationer, som endnu ikke har ledelinjer. Ledelinjerne etableres med perron-
arbejderne på de perroner, hvor der ikke allerede forefindes ledelinjer.
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
Afslutningsvis kan det nævnes, at der foretages årligt vedligehold af perroner
(bl.a. udbedring af huller, forskydninger i belægninger og udskiftninger af de-
fekte forkantselementer). Når perronerne vedligeholdes, sker det med fokus
på de gældende krav til tilgængelighed og for at lette passagerernes færden.
Ved siden af perronvedligeholdelsen bliver der gennemført supplerende tiltag
såsom etablering og forbedring af ledelinjer, belysning og trafikinformation.
Derudover skabes der hindringsfrie ruter til perronen.
Rullende materiel
DSB er i færd med at indkøbe 100 nye IC5 el-togsæt hos togleverandøren Al-
stom, og disse togsæt vil have lavgulv og dermed niveaufri adgang ved 55
cm standardperroner. Dermed forbedres mulighederne for spontan rejse væ-
sentligt for kørestolsbrugere i takt med, at IC5 erstatter bl.a. IC3 og IR4 tog-
sættene, og der udføres perronfornyelser på stationer, der endnu ikke har
standardhøjden 55 cm.
Udover IC5 indkøber DSB også 16 nye togvognsæt hos togleverandøren
Talgo, og disse vogne skal trækkes af de elektriske EB lokomotiver og pri-
mært køre imellem Danmark og Tyskland. Talgo vognene passer med stan-
dardperronhøjden i Tyskland, og dermed skal en rampe (ombord på vognen)
eller lift (på stationen) primært anvendes på danske standardperroner, så
blandt andet kørestolsbrugere kan komme af og på toget.
DSB vil fra 2025 få leveret og begynde at idriftsætte det nye moderne tog-
materiel. I en overgangsfase vil nyt og nuværende ældre togmateriel samek-
sistere, hvilket vil betyde forskel i mulighederne for spontan rejse, indtil æl-
dre togmateriel er udfaset. Idriftsættelse af det nye eldrevne togmateriel
hænger sammen med fremdriften i elektrificeringen af det danske jernbane-
net og udrulning af Signalprogrammet.
Brug af driftsforanstaltninger (assistance)
På DSB og GoCollective stationer tilbydes assistance i hele togdøgnet, dvs.
når der kører tog. Assistancen inkluderer ledsagelse til og fra perron samt
hjælp til ind- og udstigning i tog både med og uden rampe eller lift.
Med kontrakten mellem Transportministeriet og DSB, om trafik udført som of-
fentlig service i perioden 2015-2024, blev varslingstiden nedsat fra 48 timer
til 24 timer. GoCollective nedsatte som konsekvens heraf også varslingstiden
til 24 timer. Den 1. september 2016 blev varslingstiden nedsat yderligere til
12 timer på DSB og GoCollective stationer. På strækningen mellem Østerport
og Malmø (Sverige), hvor Transdev er togoperatør, kan der i dag rejses spon-
tant uden forudgående varsling.
For udenlandske passagerer er det også muligt at rekvirere assistance til to-
get på Københavns Lufthavn Station, Kastrup.
DSB og GoCollective er forpligtet til at samarbejde med de regionale trafiksel-
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
skaber om udveksling af dør-til-dør kunder mellem tog og til/fra transport. En
dør-til-dør rejse omfatter transport fra bopæl til udvekslingsstation i det tra-
fikselskabs geografiske område, hvor den visiterede har bopæl, rejse med
DSB og herefter transport fra udvekslingsstation til besøgssted i det trafiksel-
skabs geografiske område, den visiterede skal besøge.
D
en visiterede skal be-
stille dør-til-dør rejsen senest 72 timer før afrejse via eget trafikselskab, der
står som rejsearrangør.
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
Finansiering
Kontraktmæssige aftaler
Finansiering af statens infrastrukturopgaver sker via de politiske aftaler og fi-
nansloven, og gennemføres af Banedanmark, en statsejet infrastrukturforval-
ter. Finansloven indeholder både det årlige budget samt afløbsoversigter for
anlægs- og fornyelsesprojekter, som løber over flere år og som nærmere be-
skrives i Banedanmarks årlige Anlægsplan. Med udgangspunkt i budgetram-
merne i Banedanmarks Plan for Vedligehold og Fornyelse af jernbanen 2021-
2030, har Banedanmark desuden en fornyelsesplan, der løbende bliver opda-
teret, og som indeholder fornyelsesaktiviteter, herunder også tilgængelig-
hedstiltag. Herudover udarbejder trafikselskaberne også flerårige trafikplaner,
som indeholder det strategiske grundlag med overordnede principper for ru-
tenet og flerårigt budgetoverslag.
Transportministeriet har to togkontrakter. En med DSB (som er en selvstæn-
dig offentlig virksomhed (SOV), som er 100 % ejet af den danske stat) og en
kontrakt med GoCollective Rail A/S (tidligere Arriva Tog A/S).
Transportministeriet har indgået kontrakten med DSB om trafik udført som
offentlig service for perioden 15. december 2023 - 10. december 2033.
Kontrakten omfatter fjern-, regional-, og S-togtrafik i Danmark. Midlerne til
kontraktbetaling fremgår af finansloven.
Transportministeriet har også indgået kontrakt med GoCollective Rail A/S,
som siden januar 2003 har kørt togtrafikken i Midt- og Vestjylland i Dan-
mark. Kontrakten er for perioden december 2020-2028 med en option på
yderligere to år. I forbindelse med denne kontrakt køres også trafikken på
Svendborgbanen. Midlerne til kontraktbetaling fremgår af finansloven.
Finansiering af infrastrukturopgaver på lokalbanerne sker via regionerne og
gennemføres af lokalbanernes infrastrukturselskaber, og de tilgængeligheds-
tiltag der er udført på lokalbanernes infrastruktur, har været finansieret af
regionerne. Tidligere har lokalbanerne ikke været medtaget i gennemførel-
sesplanen. Der er derfor ikke på nuværende tidspunkt en kontraktmæssig af-
tale med tilhørende finansiering af yderligere tilgængelighedstiltag på lokal-
banernes stationer, der rækker ud over TSI’ens krav.
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0022.png
September 2024
Opsummering og opfølgning
Opsummering
Arbejdet med vedtagelsen af den danske gennemførelsesplan for TSI PRM har væ-
ret todelt og udført i to forskellige arbejdsgrupper samt en styregruppe. Den indle-
dende kortlægning af tilgængelighed på de statslige stationer danner grundlaget for
den danske gennemførselsplan for TSI PRM.
Strategien, herunder den nationale prioriteringsregel, er et udtryk for overvejelser
om, hvor der kan skabes mest mulig nytte med de midler, der er til rådighed for
tilgængelighedstiltag. Den danske prioriteringsregel er suppleret med en liste over
prioriterede tiltag, som består af en række initiativer, der særligt bør prioriteres i
tilfælde af, at der tildeles særlige midler til tilgængelighedsfremmende tiltag.
Planlagte tilgængelighedsfremmende tiltag i Danmark i de kommende år omfatter
bl.a. projekter for perronhævning og sporovergange samt etablering af elevatorer og
ledelinjer. Det skal dog bemærkes, at den endelige beslutning om projekternes
gennemførelse afhænger af den bevilligende myndighed i Danmark dvs. det danske
parlament, Folketinget. Derudover tilbydes der assistance på de fleste statslige sta-
tioner, hvor der i dag ikke er mulighed for niveaufri adgang til perroner og ind i to-
get.
Opfølgning
Ajourføring af planen vil ske efter behov, og skal i henhold til forordningen ske mindst
hvert femte år. Planen skulle således have været opdateret i 2022, men pga. det igangvæ-
rende arbejde med revision af TSI’erne, blev afleveringsfristen for opdaterede gennemførel-
sesplaner udskudt.
Side 23 af 23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Fremsendelse af en opdatering af gennemførelsesplanen for TSI PRM (Tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handicappede og bevægelseshæmmede personer) fra 2017, fra transportministeren
2935570_0023.png