Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2932009_0001.png
Offentlig efterspørgsel på el-lastbiler
Vægt/dimensioner
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra udvalgets dialogmøde 5/11-24 med DTL's netværk for elkøretøjer om grøn omstilling af transporterhvervet
2932009_0002.png
Hvorfor el-lastbil hos DSV Transport
Det er nu teknisk muligt at levere med nulemission på byggepladserne
Driftsøkonomi og daglig brug
Arbejdsmiljø og støj for chaufføren og omgivelserne
Manglende offentlig vilje til at udforme grønne kravspecifikationer kontra økonomi
6. november 2024
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra udvalgets dialogmøde 5/11-24 med DTL's netværk for elkøretøjer om grøn omstilling af transporterhvervet
2932009_0003.png
Vægt og dimensioner
udfordring el-lastbiler
Sololastbiler får op til 2 tons ekstra totalvægt ved klimavenlig drift
Treakslet lastbil dieseldrevet :
Treakslet lastbil alternativ brændstof (gas etc.)
Treakslet lastbil nulemission (fx el)
maks. 26 tons totalvægt
maks. 27 tons totalvægt
maks. 28 tons totalvægt
6. november 2024
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra udvalgets dialogmøde 5/11-24 med DTL's netværk for elkøretøjer om grøn omstilling af transporterhvervet
2932009_0004.png
Vægt og dimensioner
udfordring el-lastbiler
Reglerne tager de 2 tons igen ved vogntogskombinationer
Treakslet lastbil dieseldrevet :
Treakslet lastbil nulemission (fx el):
med fireakslet trailer maks. vogntogsvægt 56 tons
med fireakslet trailer maks. vogntogsvægt 56 tons (de 2 tons forsvandt igen)
6. november 2024
4