Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2932008_0001.png
Omstilling af
varebilssektoren
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra udvalgets dialogmøde 5/11-24 med DTL's netværk for elkøretøjer om grøn omstilling af transporterhvervet
2932008_0002.png
Køretøjer og teknologi
Barriere 1
Barriere 2
Barriere 3
Mulighed 1
Mulighed 2
Udvalget af
køretøjer er
fortsat meget
begrænset, der
er reelt 1-3 biler
på markedet som
til dels dækker
markedets behov
Offentlig
opladning er ikke
en løsning, da
det vil ødelægge
TCO’en.
Prisen
pr. kWh er for høj
og lokationerne
er designet til
private
forbrugere
De finansielle
rammer er
fortsat ikke
attraktive da
bilerne fortsat er
dyrere at
anskaffe og mere
komplekse at
drifte
Enkelte
producenter har
markant
forbedret
rækkevidden for
deres biler, men
udfordring ligger
i kombinationen
med nyttelast/-
volumen som er
begrænset af
lovgivningen
Egen lokal
opladnings-
infrastruktur er
en nødvendighed,
men den er
investeringstung
og med abnorme
leveringstider
samt en vis
leverings-
usikkerhed
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra udvalgets dialogmøde 5/11-24 med DTL's netværk for elkøretøjer om grøn omstilling af transporterhvervet
2932008_0003.png
Rammevilkår
Barriere 1
Barriere 2
Barriere 3
Mulighed 1
Forsynings-
selskabernes
leveringstider på
mellem 12 og 24
måneder, samt at
investeringen i
ampere skal falde
inden
leveringstiden
initieres. Dertil
det faktum at det
ikke er muligt at
indikere
fremtidige behov.
Kørekortreglerne
kombineret med
Godskørselsloven
og de kommende
afgifter
favoriserer ikke
et skifte til
miljøvenlige
køretøjer
specielt ift. de så
kaldte 4250 kg el
biler.*
Kunderne har
generelt ingen
interesse eller
betalings-
villighed.**
Der er
tilbageholdenhed
da det ganske
enkelt er dyrt at
omstille og
kunderne ikke er
villige til at betale
mere, derfor er
støtteordninger
nødvendige, da
meromkost-
ningerne kun kan
tages et sted fra
- aktørernes
bundlinje.
*Læs eventuelt mere:
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/gls-lovgivning-bremser-gron-omstilling-af-varebiler
** Læs eventuelt mere:
https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/01-analyser/digital-handel/analyser/ars--og-halvarsrapporter/2024/e-handelsanalysen-1.-halvar-2024-dansk-erhverv.pdf
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra udvalgets dialogmøde 5/11-24 med DTL's netværk for elkøretøjer om grøn omstilling af transporterhvervet
2932008_0004.png
Så vil I reelt se en omstilling, så…
Giv os faste forudsigelige rammer og en klar retning som klart
viser at og hvor transportområdet skal bevæge sig hen
Gør valget af
vedvarende energi
til en hygiejnefaktor.
Giv en fast og forudsigelig
retning.
Hav in mente, at
omstilling tager tid, og der
skal forventes minimum
2 års responstid
på tiltag.
Gør det attraktivt at
skifte til køretøjer på
vedvarende drivmidler.
Giv den nødvendige støtte
til at omstille flåden.
Giv de nødvendige afgifts
-lettelser på køretøjer
eller energien.
Fjerne de juridiske
Barrierer for at
omstille flåden.