22. oktober 2024
Transportminister Thomas Danielsen
cc. Folketingets Transportudvalg
Kære Thomas Danielsen,
Med den forventede åbning af Femernbælt-forbindelsen i 2029 investeres der meget store beløb i bedre
togforbindelser mellem København og Hamborg. De to landes statslige togoperatører planlægger timedrift
med hurtige gennemgående tog mellem de to byer, med deraf følgende fordele for den knappe halvdel af
den danske befolkning, der bor øst for Storebælt.
For den gode halvdel af befolkningen, der bor vest for Storebælt, er det imidlertid fortsat usikkert, i hvilket
omfang der vil være direkte togforbindelser i Jyllands-korridoren fra Aarhus til Hamborg, når Femern-
forbindelsen er åbnet.
Vi har med glæde noteret os, at du ved møde i den dansk-tyske transportkommission den 7. juni 2024
udtrykte uforbeholden støtte til delstaten Slesvig-Holsten og Region Syddanmarks fælleserklæring af 1.
november 2023, der kræver en hurtig og højfrekvent togforbindelse i Jyllandskorridoren mellem Aarhus og
Hamborg.
På baggrund af bl.a. denne opbakning vil vi, Aarhus Kommune, KKR Syddanmark, KKR Midtjylland og Region
Syddanmark, gerne høre nærmere om, hvad du mere konkret vil gøre for at de hurtige og højfrekvente tog i
Jyllandskorridoren sikres efter åbning af Femernforbindelsen?
Efter vores opfattelse er det således ikke godt nok, hvis der planlægges en enkelt eller to daglige
forbindelser med en rejsetid på over 4 timer. For at en fjerntogsforbindelse mellem Aarhus og Hamborg er
tilstrækkelig attraktiv skal der tilbydes hurtige og hyppige fjerntog i en eller to-timers drift, få stop og
markant reduceret køretid. De to nationale togselskaber DB og DSB bør derfor allerede nu reservere et
tilstrækkeligt antal internationale fjerntog til en sådan drift, samtidig med at der snarest indgås en aftale
mellem de to togselskaber, der sikrer denne forbindelse efter åbning af Femern-forbindelsen.
Der er et væsentligt regionalpolitisk hensyn i at styrke Jyllands-Korridoren med hurtigere og hyppige tog til
Hamborg.
1