Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2931704_0001.png
22. oktober 2024
Transportminister Thomas Danielsen
cc. Folketingets Transportudvalg
Kære Thomas Danielsen,
Med den forventede åbning af Femernbælt-forbindelsen i 2029 investeres der meget store beløb i bedre
togforbindelser mellem København og Hamborg. De to landes statslige togoperatører planlægger timedrift
med hurtige gennemgående tog mellem de to byer, med deraf følgende fordele for den knappe halvdel af
den danske befolkning, der bor øst for Storebælt.
For den gode halvdel af befolkningen, der bor vest for Storebælt, er det imidlertid fortsat usikkert, i hvilket
omfang der vil være direkte togforbindelser i Jyllands-korridoren fra Aarhus til Hamborg, når Femern-
forbindelsen er åbnet.
Vi har med glæde noteret os, at du ved møde i den dansk-tyske transportkommission den 7. juni 2024
udtrykte uforbeholden støtte til delstaten Slesvig-Holsten og Region Syddanmarks fælleserklæring af 1.
november 2023, der kræver en hurtig og højfrekvent togforbindelse i Jyllandskorridoren mellem Aarhus og
Hamborg.
På baggrund af bl.a. denne opbakning vil vi, Aarhus Kommune, KKR Syddanmark, KKR Midtjylland og Region
Syddanmark, gerne høre nærmere om, hvad du mere konkret vil gøre for at de hurtige og højfrekvente tog i
Jyllandskorridoren sikres efter åbning af Femernforbindelsen?
Efter vores opfattelse er det således ikke godt nok, hvis der planlægges en enkelt eller to daglige
forbindelser med en rejsetid på over 4 timer. For at en fjerntogsforbindelse mellem Aarhus og Hamborg er
tilstrækkelig attraktiv skal der tilbydes hurtige og hyppige fjerntog i en eller to-timers drift, få stop og
markant reduceret køretid. De to nationale togselskaber DB og DSB bør derfor allerede nu reservere et
tilstrækkeligt antal internationale fjerntog til en sådan drift, samtidig med at der snarest indgås en aftale
mellem de to togselskaber, der sikrer denne forbindelse efter åbning af Femern-forbindelsen.
Der er et væsentligt regionalpolitisk hensyn i at styrke Jyllands-Korridoren med hurtigere og hyppige tog til
Hamborg.
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 34: Kopi til orientering af brev af 22/10-24 til transportministeren vedrørende togforbindelse i Jyllandskorridoren mellem Aarhus og Hamborg, fra Aarhus Kommune, KKR Syddanmark, KKR Midtjylland og Region Syddanmark
2931704_0002.png
Borgere i Danmark vest for Storebælt og det vestlige Slesvig-Holsten kan føle sig tilsidesat, hvis der ikke
tages supplerende beslutninger om forbindelser mellem Jylland og Hamborg, når der investeres så meget i
Femernbælt. Det drejer sig om mere end 4 mio. mennesker, som kobles af, hvis der ikke investeres i
Jyllands-Korridoren.
Samtidig er der et betydeligt hensyn til den grønne omstilling. Som alle andre dele af samfundet står
transportsektoren over for en udfordring. Elektriske tog har en meget lav CO2-udledning, særligt hvis der
transporteres forholdsvis store mængder af passagerer. Med hurtige og hyppige tog opfatter mange
transport med tog som attraktivt, og derfor har dette potentialet til at flytte trafik fra privatbiler og fly.
Vi er opmærksomme på, at den igangværende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Fredericia, og
den samtidige udrulning af nyt signalsystem aktuelt giver visse begrænsninger. Men disse skulle være
afviklet inden for en, i jernbanesammenhæng, relativt kort tidshorisont. Derfor er det nu relevant at sikre
de konkrete planer for fremtidig betjening af hovedstrækningen Aarhus-Hamborg.
Med venlig hilsen
Johannes Lundsfryd Jensen
Formand for KKR Syddanmark og
Borgmester, Middelfart Kommune
Torben Hansen
Formand for KKR i Midtjylland og
Borgmester, Randers Kommune
Jacob Bundsgaard
Borgmester, Aarhus Kommune
Bo Libergren
Regionsrådsformand, Region
Syddanmark
2