Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2929582_0001.png
Møde med Transportudvalget 5. november 2024
Metro M5 Linjeføring ved Margretheholms Havn
Sejlklubben Lynetten
Version 2
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0002.png
En bevaringsværdig havn
Margretheholms Havn er et stykke bevaringsværdigt Danmarks- og
Københavnerhistorie. Sejlklubben Lynetten blev stiftet den 3. april 1975.
På et ubrugeligt lavvandsområde sled medlemmerne af Sejlklubben sig
gennem et kæmpe pionerprojekt. Sliddet mundede ud i åbningen af
Margretheholms Havn den 6. april 1978.
Området er lejet af By&Havn.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0003.png
Fakta om havnen
• Margretheholms Havn er en stor havn med et aktivt foreningsliv.
• Sejlklubben har 1250 medlemmer og 730 bådpladser.
• Aktiv juniorafdeling, Sejlerskole med praktisk og teoretisk
uddannelse, kapsejladsaktiteter, mange sociale aktiviteter
herunder en aktiv senior afdeling.
• Maritim butik, bådværft, restaurant, bådkraner og
bådhåndteringsudstyr, slæbested, brændstof salg og vaskeri.
• Hjemsted for Søredningstjenesten i Københavnsområdet - de to
andre stationer i Øresund ligger i Helsingør og Køge.
• Et rekreativt åndehul for beboerne på Margretheholm,
Refshaleøen og Christianshavn.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0004.png
Økonomi
• Medlemmerne her gennem årene investeret mere
end 50 millioner Kr. i bygning og vedligehold af
havnen. Herudover er der lagt tusindevis af frivillige
arbejdstimer i Havnen.
• For leje af land- og vandarealet har S/K Lynetten
over årene betalt mere end 40 millioner kroner:
først til Københavns Havn og senere til By & Havn -
uden at selskaberne har taget del i investeringerne.
• 4.500 overnattende gæstebåde om året giver ca.
10.000 gæster til lokalområdet - Refshaleøen,
Christianshavn samt City.
• Klub og Havn har i øvrigt en sund økonomi.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0005.png
Metro M5
Vi er tilhængere af en god
infrastruktur i København.
Bestemt også Metro!
Version 2
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0006.png
Metro M5
Margretheholms Havn
Version 2
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0007.png
Metro M5 - tunnelløsning
Alternativ 1: En boret tunnel under havnen. Det vil stort set ikke
give nogen påvirkninger hos os – eller vores naboer.
Version 2
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0008.png
Metro M5 - højbaneløsning
Alternativ 2: En viadukt – eller en dæmning – midt
hen over havnen! Ved denne løsning vil man opfylde
et område svarende til
ca. 40.000 m2!
Enten midlertidigt eller permanent.
Det vil betyde
tab af mere end halvdelen af bådpladserne i
havnen!
Version 2
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0009.png
Metro M5 - højbaneløsning
Version 2
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0010.png
Metro M5 -
højbaneløsning
Ved en højbaneløsning vil der blive etableret et stort
arbejdsområde, som vil påvirke vores landområde i
mange år!
Version 2
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0011.png
Erstatningsområde
Som erstatning for de tabte havnepladser, vil man uddybe et område øst for
Havnen, så der kan anlægges flydebroer/havnepladser i det område.
Brugbart område er
ca. 20.000 m2.
Dæmning/bro til jordtransport til Lynetteholm
gør det vanskeligt at rykke Havnen yderligere
mod øst
Version 2
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0012.png
Metro M5
Økonomi
Prisforskel for strækning fra Prags Boulevard til Refshaleøen:
I følge Metroselskabet er en løsning under jorden 1 til 1,5 MIA
DKK dyrere end overjordisk løsning.
Mange penge, men en Metro har en levetid på mere end 50 år!
Den samlede pris for Metro M5 er omkring 30 MIA DKK?
Samtidig hører vi, at finansieringen ikke er på plads?
Så vi frygter, at Folketinget vælger den billigste løsning til
stor skade ikke bare for os, men for alle nuværende og
kommende beboere i nærheden af M5 Metro linjen!
Version 2
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Materiale til brug for foretræde 5/11-24 vedrørende linjeføringen for Metro M5, fra Sejlklubben Lynetten
2929582_0013.png
Tak for opmærksomheden!
Version 2
13