Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2929273_0001.png
Afmærkning af akutte, trafikfarlige
hændelser på motorveje og
motortrafikveje
Udskriftsdato:
1.11.2024 10:09:27
Dato:
17.2.2022
Responsible group:
Akut beredskab
Publiceret:
1.11.2020
Status:
Gældende
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0003.png
Indholdsfortegnelse
1 Indledning
1.1 Gyldighedsområde
1.2 Håndbogens status
2 Love og regler
2.1 Færdselsloven
2.2 Vejloven
2.3 Arbejdsmiljøloven
2.4 Bekendtgørelser
2.4.1 Bekendtgørelse om Vejafmærkning
2.4.2 Bekendtgørelse om Anvendelse af vejafmærkning
2.4.3 Bekendtgørelse om Udrykningskørsel
2.4.4 Bekendtgørelse om Afmærkning ved reparation eller fjernelse af
havarerede køretøjer på motorvej mv.
3 Akutte, trafikfarlige hændelser
4 Roller og ansvar
4.1 Vejmyndighed
4.2 Bestiller
4.3 Rekvirent
4.4 Arbejdsgiveren (Beredskabsentreprenøren)
4.5 Den ansatte (den udførende)
4.6 Arbejdstilsynet
5 Materiel
5.1 Afmærkningsvogne (mobil afspærring)
5.1.1 Afspærringsvogne
5.2 TMA Truck Mounted Attenuators (energiabsorberende enhed)
5.2.1 Hjuldrejning ved henstilling af TMA
5.2.2 Sikkerhedsafstand
5.3 Vinger
9
9
9
10
10
10
10
10
10
10
10
10
11
12
12
12
12
12
12
12
13
13
13
13
14
14
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0004.png
5.4 Tavleflade
5.4.1 Opbygning på afspærringsvogne og TMA-systemer
5.5 Færdselstavler og tekst
5.5.1 Variable tavler
5.5.2 Variabel tekst
5.6 Fælleskrav til Z 93 Gult blinksignal og Z 95 Blåt blinksignal
5.7 Z 95 Blåt blinksignal på teleskopstang
5.8 Lyspile og kryds
5.9 N 44,2 Markeringskegler
6 Afspærringsprincipper og anstilling
6.1 Introduktion
6.2 Arbejdsfrit område
6.3 Flugtvej
6.4 Valg af afspærringsmetode
6.5 Delvis afspærring med to afspærringsvogne i overgangsperiode
6.5.1 Afspærringsprincipper
Motorvej og motortrafikvej med to vognbaner i samme retning
Motorveje med mere end to vognbaner i samme retning
6.5.2 Anstilling
6.6 Delvis afspærring med TMA-system og afspærringsvogn
6.6.1 Afspærringsprincipper
6.6.2 Sikkerhedsparametre
Sikkerhedsafstand
Udstigning fra TMA
6.6.3 Anstilling
6.7 Totalspærringer
6.7.1 Afspærringsprincipper
6.7.2 Sikkerhedsparametre
6.7.3 Anstilling
15
15
18
18
19
20
20
20
20
22
22
22
22
22
23
23
23
23
23
24
24
24
24
25
25
25
25
25
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0005.png
HÅNDBOG
AFMÆRKNING AF AKUTTE,
TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ
MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
ANLÆG OG PLANLÆGNING
NOVEMBER 2020
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
FORORD
Denne håndbog omhandler Afmærkning for akutte, trafikfarlige hændelser.
Håndbog om Afmærkning af akutte, trafikfarlige hændelser er udarbejdet af en arbejdsgruppe
nedsat i september 2019. Første udgave udkom som høringsudgave i oktober 2020, og endelig
udgave i november 2020.
Håndbogen blev udført af en arbejdsgruppe, der havde følgende sammensætning:
Christoffer Greenfort, Dansk Erhverv
Henrik Rytter Christensen, Falck
Henrik Olsen, SOS Dansk Autohjælp
Ib Nielsen, 3F – indtil marts 2020
Benny Nymark Andersen, 3F – fra marts 2020
Jesper Schellerup, Rigspolitiet
Lasse Frøstrup, Arbejdstilsynet
Bo Stilling Christiansen, Vejdirektoratet
Iben Louring Mortensen, Vejdirektoratet
Mette Fynbo, Vejdirektoratet – indtil marts 2020
Winnie Hansen, Vejdirektoratet – fra marts 2020
Josephine Schøller Rasmussen, Vejdirektoratet (formand)
Kit Lærke Knudsen, Vejdirektoratet (projektleder).
En del af arbejdet blev udført af en ad hoc gruppe bestående af:
Kristian Skoven Pedersen, Vejdirektoratet
Poul Greibe, Vejdirektoratet
Konsulent på opgaven:
Trafitec
DanCrash
Vejregelrådet blev 9. oktober 2020 informeret om udsendelse af håndbog af Afmærkning af akutte,
trafikfarlige hændelser på motorveje og motortrafikveje.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
1.1
1.2
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.4.1
2.4.2
2.4.3
2.4.4
3
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
5
5.1
5.1.1
5.2
5.2.1
5.2.2
5.3
5.4
5.4.1
5.5
5.5.1
5.5.2
5.6
5.7
5.8
5.9
6
6.1
6.2
INDLEDNING
Gyldighedsområde
Håndbogens status
LOVE OG REGLER
Færdselsloven
Vejloven
Arbejdsmiljøloven
Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om Vejafmærkning
Bekendtgørelse om Anvendelse af vejafmærkning
Bekendtgørelse om Udrykningskørsel
Bekendtgørelse om Afmærkning ved reparation eller fjernelse af havarerede køretøjer
på motorvej mv.
AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER
ROLLER OG ANSVAR
Vejmyndighed
Bestiller
Rekvirent
Arbejdsgiveren (Beredskabsentreprenøren)
Den ansatte (den udførende)
Arbejdstilsynet
MATERIEL
Afmærkningsvogne (mobil afspærring)
Afspærringsvogne
TMA – Truck Mounted Attenuators (energiabsorberende enhed)
Hjuldrejning ved henstilling af TMA
Sikkerhedsafstand
Vinger
Tavleflade
Opbygning på afspærringsvogne og TMA-systemer
Færdselstavler og tekst
Variable tavler
Variabel tekst
Fælleskrav til Z 93 Gult blinksignal og Z 95 Blåt blinksignal
Z 95 Blåt blinksignal på teleskopstang
Lyspile og kryds
N 44,2 Markeringskegler
AFSPÆRRINGSPRINCIPPER OG ANSTILLING
Introduktion
Arbejdsfrit område
5
5
5
6
6
6
6
6
6
6
6
6
7
8
8
8
8
8
8
8
9
9
9
9
10
10
11
11
11
14
14
15
16
16
16
16
18
18
18
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
6.3
6.4
6.5
6.5.1
6.5.2
6.6
6.6.1
6.6.2
6.6.3
6.7
6.7.1
6.7.2
6.7.3
Flugtvej
Valg af afspærringsmetode
Delvis afspærring med to afspærringsvogne i overgangsperiode
Afspærringsprincipper
Anstilling
Delvis afspærring med TMA-system og afspærringsvogn
Afspærringsprincipper
Sikkerhedsparametre
Anstilling
Totalspærringer
Afspærringsprincipper
Sikkerhedsparametre
Anstilling
18
18
19
19
19
20
20
20
21
21
21
21
21
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
1 INDLEDNING
1.1
Gyldighedsområde
Håndbogen finder anvendelse i situationer, hvor en uforudset hændelse finder sted på motorveje
og motortrafikveje med minimum to kørespor i samme retning. Det kan være forskellige former for
tabt gods, fjernelse af døde dyr, lapning af slaghuler, efterspænding af færdselstavler mv.
Fælles for de uforudsete hændelser er, at de udgør en fare for trafiksikkerheden og derfor skal
løses straks. Det betegnes som akutte, trafikfarlige hændelser dvs. ikke-planlagte arbejder, som
typisk har en varighed på under 30 minutter, men som i nogle tilfælde kan tage længere tid.
Håndbogen finder ikke anvendelse ved redningsarbejdet i forbindelse med trafikuheld, ved
reparation og fjernelse af havarerede køretøjer i nødspor, og ved arbejde omfattet af håndbog for
afmærkning af vejarbejde.
Håndbogen er en vejledning i foranstaltningerne til afmærkning, afspærring mv. ved akutte,
trafikfarlige hændelser og den skal ses sammen med tegningshæftet med afspærringsprincipper.
1.2
Håndbogens status
Håndbogen indeholder vejledninger og henviser til nogle relevante bindende bestemmelser, som er
vist med grå markering og kildeangivelse.
Der er ikke nævnt eventuelle overgangsbestemmelser, som tilføjes på et senere tidspunkt sammen
med eventuelle ændrede eller nye bekendtgørelsestekster.
I vejledningen er der samtidigt taget hensyn til arbejdsmiljølovgivningens regler på et overordnet
niveau.
Afsnit 6.5 Delvis afspærring med to tavlevogne er kun gældende, indtil der er indfasede TMA-
systemer.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
2 LOVE OG REGLER
2.1
Færdselsloven
Transportministeriets LBK nr. 1324 af 21/11/2018 bekendtgørelse af færdselsloven indeholder
bestemmelser for færdselsregulering og afmærkning samt de i medfør af denne, udsendte
bekendtgørelser og cirkulærer.
2.2
Vejloven
Transportministeriets LOV nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje (vejloven) indeholder
følgende bestemmelse med særlig relevans:
§ 8 om vejmyndighedens ansvar for at holde vejene i den stand, som trafikkens art og størrelse
kræver.
2.3
Arbejdsmiljøloven
Beskæftigelsesministeriets lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020 om Lov om arbejdsmiljø
(arbejdsmiljøloven) fastsætter, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt.
2.4
Bekendtgørelser
2.4.1
Bekendtgørelse om Vejafmærkning
Bestemmelserne om hvordan færdselstavler ser ud kommer fra denne bekendtgørelse.
2.4.2
Bekendtgørelse om Anvendelse af vejafmærkning
Bestemmelserne om hvordan færdselstavler, både faste og variable, må anvendes, kommer fra
denne bekendtgørelse.
2.4.3
Bekendtgørelse om Udrykningskørsel
De grundliggende betingelser, om hvem der må foretage udrykningskørsel og godkendelse hertil,
samt krav til udrykningssignaler og færdselsregler i forbindelse med udrykning reguleres af denne
bekendtgørelse.
Bekendtgørelse om Afmærkning ved reparation eller fjernelse af havarerede køretøjer
på motorvej mv.
Bekendtgørelsen fastsætter bestemmelser for brug af afspærringsvogn ved reparation eller
fjernelse af havarerede køretøjer, hvor håndtering kræver inddragelse af en del af kørebanen.
2.4.4
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
3 AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER
Ved akutte, trafikfarlige hændelser forstås situationer, hvor trafiksikkerheden kan blive påvirket af
en akut opstået situation på vejen. Særligt på motorveje, hvor hastigheden er høj. Det kan fx være:
Tabt gods
Større påkørte dyr
Større huller i vejen
Større mængde vand på vejen
Oprydning efter uheld (alene det oprydningsarbejde, der foregår efter politi og beredskab har
forladt stedet)
Fjernelse af havarerede køretøjer i vognbaner
Fokus i denne håndbog er at balancere sikkerhed for trafikanten (trafiksikkerhed) og sikkerhed for
den udførende på vejen (arbejdssikkerhed) under hensyntagen til fremkommeligheden.
Afhængig af foranstaltningerne ved afspærring kan de medføre lav fremkommelighed, og uventet
lav fremkommelighed kan medføre en ringere trafiksikkerhed, fordi risikoen for bagendekollisioner
stiger, hvis der opstår uventet kø. Derfor bør de tre forhold balanceres i beslutningerne.
Løsningerne skal betragtes som vejledende. Det gælder også det tilhørende tegningsbilag. Den
udførende virksomhed skal således altid, i forhold til risikovurdering og beskyttelsesniveau, tage
hensyn til de konkrete forhold på arbejdsstedet herunder oversigtsforhold, vejrlig mv., inden
arbejdet udføres på vejen.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
4 ROLLER OG ANSVAR
4.1
Vejmyndighed
Jf. vejlovens § 8 er det ”vejmyndighedens ansvar at holde sine offentlige veje i den stand, som
trafikkens art og størrelse kræver”.
Vejmyndigheden kan således indgå aftale med en entreprenør, der hurtigt kan rykke ud og
afhjælpe akutte, trafikfarlige hændelser på vejene.
4.2
Bestiller
Bestiller
definerer de overordnede rammer for udførelsen af opgaven i regi af et udbudsmateriale,
herunder bl.a. responstider og minimumskrav til afmærkningsmateriel.
4.3
Rekvirent
Rekvirenten
har ansvar for at definere opgaven så klart som muligt på baggrund af de konkrete
indmeldinger, så den udførende har det bedst mulige udgangspunkt for at kunne løse opgaven
effektivt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
4.4
Arbejdsgiveren (Beredskabsentreprenøren)
Arbejdsgiveren
skal sikre, at arbejdet planlægges og tilrettelægges samt udføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt i forhold til reglerne i arbejdsmiljølovgivningen. Arbejdsgiveren
skal bl.a. sikre, at de ansatte i nødvendigt omfang er oplært og instrueret i de foranstaltninger, der
skal iværksættes, så de kan udføre arbejdet forsvarligt herunder i forhold til den omgivende trafik.
Arbejdsgiveren skal derudover føre tilsyn med, om instruktionen er forstået og følges.
4.5
Den ansatte (den udførende)
Den ansatte
skal på grundlag af de fastsatte retningslinjer og instruktion fra arbejdsgiveren
vurderer de aktuelle forhold og tage vare på egen og andres sikkerhed. Afviges der fra de
principielle vejledninger, skal dette ske på grundlag af arbejdsgiverens retningslinjer og instruktion,
så sikkerhedsniveauet fortsat opretholdes. Den ansatte skal udføre afmærkningen og arbejdet i
overensstemmelse med arbejdsgiveres retningslinjer og instruktion, og give arbejdsgiveren besked,
hvis konceptet ikke virker efter hensigten.
Den ansatte skal være iført klasse 3-reflekstøj.
4.6
Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet vejleder om arbejdsmiljøforhold og fører tilsyn med efterlevelsen af
arbejdsmiljølovgivningen.
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
5 MATERIEL
5.1
Afmærkningsvogne (mobil afspærring)
Afmærkningsvogne er fællesbetegnelse for tre typer af vogne:
TMA-system
anvendes ved vognbanespærring, og består af et køretøj (beskyttelsesmodul)
monteret med TMA (energiabsorberende enhed) og tavleflade.
Afspærringsvogne
anvendes til vognbanespærring på kørebane eller på nødspor.
Tavlevogne
anvendes som mobile tavlestandere udenfor kørebanen.
Ved afmærkning af akutte trafikfarlige hændelser må der ikke anvendes tavlevogne.
Afmærkningsvogne skal altid placeres, så trafikanterne kan se, erkende og reagere på dem.
Afspærringsvogne skal sikres mod væltning og flytning ved høje vindhastigheder fx ved at placere
tilstrækkelig ballast i vognen og montere stopklodser på hjulene.
5.1.1
Afspærringsvogne
I tilfælde hvor der arbejdes i ly af afspærringsvogn, skal der benyttes mindst to afspærringsvogne
ved håndtering af hændelsen.
Afspærringsvogne bør efter en overgangsperiode kun benyttes, som en del af en større afspærring
med flere TMA-systemer til at afspærre på mere end 6 sporede motorveje. I disse tilfælde, skal der
af hensyn til de udførende på arbejdsstedet, være mindst 400 m mellem afspærringsvogn og
arbejdssted.
5.2
TMA – Truck Mounted Attenuators (energiabsorberende enhed)
For at sikre ansatte, der udfører manuelt arbejde i vognbane, opstilles lastbiler eller kærrer i en
passende afstand, defineret som sikkerhedsafstanden, op til arbejdsstedet.
En lastbil eller kærre, der har denne beskyttende funktion, defineres som et beskyttelsesmodul.
En TMA er en energiabsorberende enhed, som monteres på et beskyttelsesmodul. Den er udviklet
til at beskytte personerne i det køretøj, der utilsigtet påkører den. En TMA absorberer en del af den
energi, der frigives ved en påkørsel, og den bremser den påkørende enhed fx en personbil, varebil
mv. ned til 0 km/h over en strækning på nogle meter. Herved er der væsentlig mindre g-påvirkning
af trafikanten, end hvis personbilen eller varebilen kørte direkte ind i beskyttelsesmodulet.
Et TMA-system består af et beskyttelsesmodul og en TMA med tavleflade, og den kan reducere
alvorligheden af personskader for trafikanter, som påkører beskyttelsesmodulet bagfra
risikoen for personskader for ansatte i nærheden af beskyttelsesmodulet, som påkøres
bagfra
Efter en overgangsperiode, som fastsættes efter nærmere bestemmelser, må der på motorveje og
motortrafikveje kun udføres manuelt arbejde i ly af et TMA-system.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0014.png
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
Et TMA-system skal have en køreklar vægt på mindst 10.200 kg, ved anvende på veje med
permanent hastighedsbegrænsning på 90 km/h eller højere.
En TMA skal anvendes efter leverandørens anvisninger, og betjeningsvejledning til TMA’en skal
forefindes i køretøjet.
Et henstillet TMA-system skal være afbremset på for- og bagaksel.
En TMA skal være testet og godkendt efter Vejdirektoratets anvisning.
Benyttes der flere TMA-systemer til håndtering af én hændelse, skal de køre ud samlet og anstille –
se kapitel 6 om afspærringsprincipper og anstilling.
Der skal ligeledes være direkte kommunikation mellem chaufførerne i TMA-systemerne.
Figur 5.1 Eksempel på TMA-system med vinger.
5.2.1
Hjuldrejning ved henstilling af TMA
Når et TMA-system henstilles, kan man overveje om det giver ekstra sikkerhed at dreje hjulene til
den ene side. Fordelen ved hjuldrejning er, at den distance TMA-systemet skubbes ved påkørsel
bliver kortere (end når hjulene peger ligefrem). TMA-systemet vil ved påkørsel flytte sig i den
retning hjulene peger. Ulempen er, at hjuldrejning giver større sideværts bevægelser efter kollision
og TMA-systemet kan dermed ramme genstande, som ikke kan absorbere eller tilbageholde TMA-
systemet fx rækværk på broer. Store sideværts bevægelser kan samtidig udgøre en risiko for forbi
kørende trafikanter.
Der skal i visse tilfælde ikke anvendes hjuldrejning:
Ved broer, tunneller og støttevægge
Ved søer og regnvandsbassiner
Sikkerhedsafstanden tager højde for, at TMA-systemet er henstillet med hjulene pegende ligefrem,
se afsnit 5.2.2 Sikkerhedsafstand.
5.2.2
Sikkerhedsafstand
Sikkerhedsafstanden mellem TMA-systemet og arbejdsstedet er afhængig af en række faktorer:
samlede vægt af TMA-system
afbremsning af TMA-system
trafiksammensætningen ved spærringen
skiltet hastighed
varigheden af spærringen
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0015.png
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
I forbindelse med afspærring ved akutte trafikfarlige hændelser benyttes TMA-systemer med en
samlet vægt på mindst 10.200 kg, som ved henstilling skal afbremses på for- og bagaksel. Den
ekstra afbremsning på forakslen bevirker, at TMA-systemet er sværere at skubbe til side, og
samtidig bliver den afstand, TMA-systemet flytter sig betydelig kortere.
På motorveje kan sikkerhedsafstanden være kort vedspærring vognbaner uden køretøjer tungere
end 3500 kg - dvs. fra og med tredje vognbane. Er afspærringen derimod i vognbane med tunge
køretøjer, skal sikkerhedsafstanden forøges væsentligt.
Forudsat stopsigt til TMA-systemet viser simuleringer og beregninger, at der mindst vil være behov
for følgende sikkerhedsafstande ved brug af 10.200 kg TMA-system med afbremsning på for- og
bagaksel:
På motorvej i tredje vognbane og derover: 10 m
På motorvej i første og anden vognbane: 60 m
På motortrafikvej: 60 m
Se mere i afsnit 6.6.2 Sikkerhedsparametre.
Afmærkningsvogne skal placeres, så trafikanterne kan se, erkende og reagere på dem. Der skal
være stopsigt til afmærkningsvognen, hvis ikke trafikanterne kan nå at se og erkende dem, samt
skifte vognbane når vognene er opstillet efter de vejledende sikkerhedsafstande, skal afstanden
øges, og der skal suppleres med kegler.
5.3
Vinger
For at kunne spærre flere vognbaner eller nødspor, skal der være vinger indbygget i tavlefladen.
Vingerne skal være automatiske og kunne sænkes samtidigt eller til en side ad gangen.
Figur 5.2 Eksempel på afmærkningsvogn med automatiske vinger
.
5.4
Tavleflade
5.4.1
Opbygning på afspærringsvogne og TMA-systemer
TMA-system anvendt
i vognbane
skal være udformet som vist på figur 5.3.
Afspærringsvogn anvendt
i vognbane
skal være udformet, som vist på figur 5.4.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
Afspærringsvogn eller TMA-system anvendt i nødspor skal være udformet, som vist på figur 5.5.
Dimensionerne følger de viste på henholdsvis figur 5.3 og 5.4.
TMA-system og afspærringsvogn skal have monteret en vandret, højtsiddende og en lavtsiddende
O 45 Spærrebom
med dimensionerne, som vist på figur 5.3 og 5.4.
Den lavtsiddende
O 45 Spærrebom
skal være placeret højest 1,0 meter over terræn målt til
overkant.
Lodret
O 45 Spærrebom
skal have dimensionerne som vist på figur 5.3 og 5.4. Når bredden af TMA-
systemet og afspærringsvognen udføres mellem 2,0 og 2,5 meter, så skal
O 45 Spærrebom
inddeles
i fem lige store felter.
O 45 Spærrebom
skal udføres i materieltype 3.
TMA-system og afspærringsvogn skal være forsynet med supplerende lavtsiddende, automatisk
bevægelig, vandret
O 45 Spærrebom.
Vingerne skal være i lodret position under transport og kunne
sænkes ensidigt til vandret position i arbejdssituationen.
O 45 Spærrebom
på TMA-system og afspærringsvogn skal have røde felter i begge ender.
TMA-system og afspærringsvogn skal have et lavtsiddende
Z 93 Gult
og
Z 95 Blåt blinksignal
monteret i hver side i 1,0 - 1,5 meters højde over terræn målt til underkant af lysåbning samt et
højtsiddende
Z 93 Gult
og
Z 95 Blåt blinksignal
monteret i hver sin ende af den højtsiddende O 45
Spærrebom.
Disse fire
Z 93 Gult
og
Z 95 Blåt blinksignal
skal have en blinkfrekvens på 1,0 sekund og en
blinkvarighed på 0,2 sekund eller en blinkfrekvens på 1,5 sekund og en blinkvarighed på 0,9 sekund.
Lysstyrken af disse blinksignaler skal være den samme som for kryds og lyspile på TMA-system og
afspærringsvogne.
Z 93 Gult
og
Z 95 Blåt blinksignal
på TMA-system og afspærringsvogn skal have en cirkulær
lysåbning med et areal på mindst 250 cm2. Blinkende kryds og lyspile på afmærkningsvogne og
køretøjer skal have en blinkfrekvens på 1,5 sekunder og en blinkvarighed på 0,6 sekunder.
Lysende pil og blinkende kryds skal være placeret i mindst 2,5 meters højde over terræn målt til
underkant af lysåbning for de lavest placerede
Z 93 Gult blinksignal,
der udgør krydset/pilen.
Blinkende kryds på afspærringsvogne og TMA-systemer skal kunne lyse henholdsvis gult og rødt.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0017.png
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
Figur 5.3 TMA-system anvendt på vognbane.
TMA-system med variable færdselstavler
D 15 Påbudt passage
gule blinksignaler, der kan vise
blinkende lyspil orienteret mod højre eller mod venstre samt lavt- og højtsiddende Z 93 Gult og Z 95
Blåt blinksignal.
Blinkende kryds på TMA-system skal kunne lyse både gult og rødt (rødt kryds kræver dispensation).
På 2-sporede motortrafikveje skal TMA-system være uden blinkende lyspil og D 15 Påbudt passage.
Gult blinkende lyspil og D 15 Påbudt passage må ikke påbyde passage til vognbaner med
modkørende færdsel.
Figur 5.4 Afspærringsvogn anvendt
i vognbane.
Afspærringsvogn med variable færdselstavler D 15 Påbudt passage gule blinksignaler, der kan vise
blinkende lyspil orienteret mod højre eller mod venstre samt lavt- og højtsiddende Z 93 Gult og Z 95
Blåt blinksignal.
Blinkende kryds på TMA-system skal kunne lyse både gult og rødt (rødt kryds kræver dispensation).
På 2-sporede motortrafikveje skal afspærringsvogn være uden gult blinkende lyspil og D 15 Påbudt
passage.
Gult blinkende lyspil og D 15 Påbudt passage må ikke påbyde passage til vognbaner med
modkørende færdsel.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0018.png
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
Figur 5.5 Afspærringsvogn eller TMA-system anvendes i nødspor.
Afmærkningsvogn med gule blinksignaler, der kan vise blinkende kryds samt gult lavt- og
højtsiddende Z 93 Gult blinksignal.
De enkelte elementer i tavlefladen beskrives i afsnit 5.5 – 5.8.
5.5
Færdselstavler og tekst
På afmærkningsvognens tavleflader kan følgende færdselstavler indgå.
D 15 Påbudt passage
Lyspile og
D 15 Påbudt passage
på afmærkningsvogne må ikke påbyde passage til vognbaner med
modkørende trafik.
Når
D 15 Påbudt passage
ikke er i brug, må den ikke være synlig.
5.5.1
Variable tavler
Færdselstavlerne kan være variable.
Variable færdselstavler kan være sammensat af lyskilder, og udseendet af færdselstavlen kan
derfor være ændret i nødvendigt omfang. Røde kanter og røde symboler på hovedtavler skal
forblive røde. Baggrundsfarven på lysende tavler kan være hvid eller sort, dog skal
D 15 Påbudt
passage
vises med blå baggrund.
Variable færdselstavler har samme gyldighed som faste færdselstavler.
Når en variabel tavle ikke er i anvendelse, skal tavlens visning være sort eller grå. Benyttes samme
tavle til tekst visning, skal den hvile i sort.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0019.png
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning § 10.
Tekst og symboler må ikke være alternerende. Der må ikke være bevægelige elementer vist på
tavlen. Lysende tekst og symboler på variable tavler må ikke kunne forveksles med faste eller
blinkende signaler.
Stk. 2. Anvendelse af lysende variable tavler må ikke ske på en sådan måde, at anvendelsen af
andre tavler vanskeliggøres.
Stk. 3. Lysende tavler skal regulere luminansen automatisk i forhold til omgivelsernes luminans som
vist i bilag 2.
Stk. 4. Undertavler må kun være lysende, hvis hovedtavlen er lysende.
Stk. 5. Variable vejvisningstavlers faste dele udformes med farver som for anden tilsvarende
vejvisning.
Kilde: BEK nr. 1633 af 20. december 2017.
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning § 11.
Hvor hastighedsbegrænsningen er 90 km/h eller derover, skal variable tavlers funktion
døgnovervåges.
Stk. 2. Variable forbudstavler skal være forsynet med en log, som sikrer, at tavlens visninger de
seneste 12 måneder kan dokumenteres.
Kilde: BEK nr. 1633 af 20. december 2017.
5.5.2
Variabel tekst
For at trafikanterne skal kunne opfatte budskabet på en teksttavle, skal det være et kort og klart
budskab.
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning § 13.
Variable teksttavler skal udformes som prismetavler eller som lysende tavler.
Stk. 2.
På teksttavler må der maksimalt være tre tekstlinjer.
Kilde: BEK nr. 1633 af 20. december 2017.
Der må kun anvendes tekst, som allerede er godkendt til brug. Teksten skal være hvid på sort
baggrund.
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning § 14.
Der må kun bruges tekster på teksttavler, som er angivet i kolonnerne »Godkendt visning« og
»Godkendte variationer« i bilag 3, Visningsbibliotek for variable tavler. Teksten på eksisterende
tavler må udføres med versaler.
Kilde: BEK nr. 1633 af 20. december 2017.
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning § 15.
Lysende variable teksttavler skal udformes med hvid tekst på sort baggrund.
Kilde: BEK nr. 1633 af 20. december 2017.
Ved akutte, trafikfarlige hændelser kan nedenstående, godkendte tekster benyttes:
Tabt gods
Vand på vejen
Spærret vognbane eller frakørsel
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0020.png
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
5.6
Fælleskrav til Z 93 Gult blinksignal og Z 95 Blåt blinksignal
Tavleflader og vinger på afmærkningsvogne, som benyttes til håndtering af akutte trafikfarlige
hændelser, skal have blinksignaler, der både kan anvendes til
Z 93 gult blinksignal
og
Z 95 blåt
blinksignal
i samme lyskilde.
Reglerne om de tekniske krav til
Z 93 Gult blinksignal
skal følge bilag 2 i bekendtgørelse om
afmærkning af vejarbejder mv. Dette gælder for
Z 95 Blåt blinksignal.
5.7
Z 95 Blåt blinksignal på teleskopstang
Det højtsiddende
Z 95 Blåt blinksignal
skal kun være synlig bagud, så modkørende ikke kan se
lygten. Det advarer trafikanterne længere bagud end de øvrige lygter på tavlefladen. Systemet skal
betjenes direkte fra førerhuset ligesom de øvrige afmærkningslygter.
5.8
Lyspile og kryds
Øverst på afmærkningsvognens tavleflade skal der afhængigt af opgaven enten vises kryds eller pil,
blinkende rødt kryds anvendes til totalspærring af vognbane (kræver dispensation)
blinkende gul lyspil anvendes til at vise hvor trafikanterne skal køre, når ikke alle vognbaner i
samme færdselsretning spærres.
Lyspile og
D 15 Påbudt passage
på afmærkningsvogne må ikke påbyde passage til vognbaner med
modkørende trafik. Hvis lyspile eller
D 15
Påbudt
passage
leder trafikanterne til vognbaner med
modkørende trafik, kan det opfattes som, at trafikanten kan køre venstre om pilen uden at møde
modkørende, hvilket kan øge risikoen for frontalkollisioner. Derfor må kun top- og bund
blinksignaler være tændt, når afmærkningsvognene står på veje med kun én vognbane i samme
retning.
5.9
N 44,2 Markeringskegler
N 44,2 Markeringskegler
benyttes som længdeafspærring for at signalere til trafikanterne, at de
ikke må køre ind mellem to afmærkningsvogne eller TMA-system og arbejdssted.
Bekendtgørelse om Vejafmærkning § 44, N 44,2 Markeringskegle
Keglen kan være rød eller orange.
Kilde: Bekendtgørelse 1632 af 20. december 2017.
N 44,2 Markeringskegle
kan være udformet med flere røde og hvide retroreflekterende bånd, end
der er vist i bekendtgørelse om vejafmærkning.
N 44,2 Markeringskegle
skal have rød og hvid refleksfolie i mindst materialetype 3, og
materialetypen skal være den samme på hele afmærkningsstrækningen.
N 44,2 Markeringskegle
må anvendes på:
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
1) motorveje, når keglen er ca. 75 eller 100 cm høj.
2) øvrige veje, når keglen er ca. 50, 75 eller 100 cm høj.
Refleksarealet på
N 44,2 Markeringskegle
skal dække mindst 20 % af højden.
Keglerne opstilles med en maksimal afstand på 30 m mellem afmærkningsvogne, mens de opstilles
med en maksimal afstand på 15 m mellem arbejdssted og den afmærkningsvogn, der arbejdes i ly
af.
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
6 AFSPÆRRINGSPRINCIPPER OG ANSTILLING
6.1
Introduktion
Ved udkald til akutte, trafikfarlige hændelser kan der afspærres efter to principper:
Delvis afspærring og
totalspærring.
Ved en delvis afspærring er der minimum en vognbane åbent for trafik i den pågældende
køreretning, mens alle vognbane i den pågældende køreretning er spærret ved totalspærring.
Totalspærring kan anvendes som alternativ til en delvis afspærring, hvis forudsætningerne for
anvendelse af totalspærring i afsnit 6.4 er til stede.
6.2
Arbejdsfrit område
Arbejdsfrit område er området mellem arbejdsstedet og forbikørende trafik. Ved delvis afspærring
må den udførende ikke bevæge sig nærmere end 1 m til den forbipasserende trafik. Kan dette ikke
overholdes, må der spærres en ekstra vognbane.
6.3
Flugtvej
Uanset valg af afspærringsmetode skal anstillingen understøtte, at den udførende altid har en
flugtvej i tilfælde af påkørsel af materiellet.
6.4
Valg af afspærringsmetode
Delvis afspærring og totalspærring har hver deres fordele og ulemper ift. arbejdsmiljø,
trafiksikkerhed, trafikafvikling samt anvendelse af materiel og tid ved anstilling. Herudover har den
forventede tid til at løse opgaven, trafikmængden samt antallet af vognbaner, der er berørt,
betydning. Valget af afspærring afhænger således af en konkret vurdering.
En delvis afspærring kan anvendes i de fleste scenarier, mens en totalspærring kun kan anvendes
under nogle bestemte forudsætninger. Hvis disse forudsætninger er til stede, bør totalspærring
anvendes.
Således skal følgende være gældende ved brug af en totalspærring:
Spærring må kun udføres på motorveje og motortrafikveje med to vognbaner i samme retning.
Hvis der anvendes afspærringsvogn, skal denne kunne køre med lodret ståede tavleflade ved
80 km/h og være udstyret med automatiske vinger.
Spærringen må max. vare 5 minutter, da de trafikale konsekvenser ellers bliver for store.
Der skal være nok trafik på strækningen til at opbygge en kø på minimum fem køretøjer i hver
vognbane, inden afspærringskøretøjet standser, da den udførende ellers ikke er tilstrækkeligt
beskyttet.
For at gøre det muligt at opbygge kø med et tilstrækkelige antal køretøjer bag afmærkningsvognen
ved totalspærring, bør trafikintensiteten som minimum være på ca. 800 køretøjer pr. time. Der
henvises til bilag med vejledende tidsperioder, hvor dette er opfyldt (offentliggøres af
Vejdirektoratet).
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
Hvor håndteringen af hændelsen ikke er mulig fx ved tabt gods over alle vognbaner i en retning, må
der anvendes totalspærring udenfor de vejledende tidsperioder.
6.5
Delvis afspærring med to afspærringsvogne i overgangsperiode
Der må benyttes to afspærringsvogne i kombination med andre sikkerhedstiltag til håndtering af en
hændelse, indtil der er indfaset TMA-systemer efter en nærmere fastsat overgangsperiode.
6.5.1
Afspærringsprincipper
Ved delvis afspærring spærres det nødvendige antal vognbaner for at udføre arbejdet. Der spærres
altid fra yderste højre eller venstre vognbane og ind mod midten. Hvis det kræver afspærring af lige
mange vognbaner uanset, om der spærres fra yderste højre eller yderste venstre vognbane, skal
der altid spærres fra yderste venstre vognbane, så den øgede risiko ved lastbiler skal flette med
personbiler, undgås.
Motorvej og motortrafikvej med to vognbaner i samme retning
På en motorvej eller motortrafikvej med to vognbaner i samme retning, skal der ved delvis
afspærring benyttes to afspærringsvogne. Disse placeres med en indbyrdes afstand på 100 m samt
50 m mellem arbejdssted og den afspærringsvogn, der arbejdes i ly af.
Imellem køretøjerne etableres længdeafspærring med
N 44,2 Markeringskegler
med en indbyrdes
afstand på 30 m.
Mellem arbejdssted og den afspærringsvogn, der arbejdes i ly af etableres længdeafspærring med
N 44,2 Markeringskegle
dog med en indbyrdes afstand på 15 m.
Motorveje med mere end to vognbaner i samme retning
En delvis afspærring på motorveje med mere end 2 vognbaner i samme retning kræver en
afspærringsvogn pr. vognbane. Disse placeres forskudt med én i hver afspærret vognbane.
Afspærringsvognene placeres med 200 m indbyrdes afstand, samt 100 m mellem arbejdssted og
den afspærringsvogn, der arbejdes i ly af.
Afspærringsvognen i den yderste højre eller venstre vognbane er det, som trafikanterne først
møder. Imellem afspærringsvognene etableres længdeafspærring med
N 44,2 Markeringskegle
med en indbyrdes afstand på 30 m. Mellem arbejdssted og den afspærringsvogn, der arbejdes i ly
af etableres længdeafspærring med
N 44,2 Markeringskegle
med en indbyrdes afstand på 15 m.
På motorveje med mere end 3 vognbaner i samme retning benyttes de samme principper, dog bør
det overvejes, om der i disse situationer er behov for mere materiel.
6.5.2
Anstilling
Der spærres udefra og ind mod arbejdsstedet, så der altid er sikret en flugtvej uden trafik.
Opstilling af længdeafspærring sker i ly af afspærringsvogn eventuelt ved at skubbe
afmærkningsmateriel ud fra sikker afstand, med egnet teknisk hjælpemiddel eller anden teknisk
løsning, så de udførende ikke står tæt på trafikken.
Den udførende, som agerer signalperson og som overvåger trafikken, skal være placeret sikkert i
forhold til trafikken og på en sådan måde, at der er fuld sigt til den trafik, der kører op mod den
første afspærringsvogn. Det er vigtigt, at signalpersonen placeres, så vedkommende kan nå at se,
erkende og ”give” lyd eller på anden måde kommunikere med den udførende, så den udførende
kan nå at høre, erkende og reagere overfor en uventet og pludselig opstået fare. Der skal være
sikker kommunikations-/advarselsforanstaltninger fra personen med signalhorn eller lignende til
personer, der udfører det akutte arbejde.
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0024.png
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
6.6
Delvis afspærring med TMA-system og afspærringsvogn
I takt med indfasningen af TMA-systemer benyttes beskrivelser i dette afsnit, når der spærres
delvist i forbindelse med håndtering af akutte trafikfarlige hændelser.
6.6.1
Afspærringsprincipper
Ved delvis afspærring spærres det nødvendige antal vognbaner for at udføre arbejdet. Der spærres
altid fra yderste højre eller venstre vognbane og ind mod midten. Et arbejde udelukkende i 2.
vognbane på en motorvej med fire vognbaner i samme retning vil således medføre, at 1. og 2.
vognbane spærres.
Hvis det kræver afspærring af lige mange vognbaner uanset, om der spærres fra yderste højre eller
yderste venstre vognbane, bør der altid spærres fra yderste venstre vognbane, så den øgede risiko
ved lastbiler skal flette med personbiler undgås.
En delvis afspærring kræver et TMA-system pr. vognbane der spærres. Disse placeres med 200 m
indbyrdes afstand, hvor TMA-systemet i det yderste højre eller venstre vognbane er det, som
trafikanterne først møder. Imellem TMA-systemerne etableres længdeafspærring med
N 44,2
Markeringskegle
med en indbyrdes afstand på 30 m. Mellem arbejdssted og det TMA-system, der
arbejdes i ly af etableres længdeafspærring med
N 44,2 Markeringskegle
med en indbyrdes afstand
på 15 m.
På motorveje med mere end 3 vognbaner i samme retning benyttes de samme principper, dog bør
det overvejes, om der i disse situationer er behov for mere materiel og eventuelt
afspærringsvogne.
6.6.2
Sikkerhedsparametre
Sikkerhedsafstand
Ved påkørsel af et TMA-system vil dette flytte sig fremad i længderetningen. Denne afstand er
afhængig af vægt og hastighed for køretøjet, der påkører, samt TMA-systemets egen vægt og om
denne er afbremset osv. Det er derfor nødvendigt at opretholde sikkerhedsafstand imellem TMA-
systemet og den udførende, hvor denne kun opholder sig undtagelsesvist og kortvarigt fx ved ind-
og udstigning af det bærende køretøj.
Tunge køretøjer (> 3500 kg) forudsættes kun at opholde sig i 1. og 2. vognbane jævnfør
Færdselslovens bestemmelser, hvorfor kravene til mindste sikkerhedsafstand imellem TMA-
systemet og den udførende er større her. Ved arbejder i nærheden af større motorvejskryds, hvor
tunge køretøjer kan forventes i andre vognbaner end 1. og 2., bør sikkerhedsafstanden dog sættes
efter påkørsel af et tungt køretøj, dvs. min. 60 m.
Normalt skal følgende minimums sikkerhedsafstande overholdes:
Vognbane
1
2
3
4
5
Mindste
sikkerhedsafstand
60 m
60 m
10 m
10 m
10 m
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
ANLÆG OG PLANLÆGNING
AFMÆRKNING AF AKUTTE, TRAFIKFARLIGE HÆNDELSER PÅ MOTORVEJE OG MOTORTRAFIKVEJE
Udstigning fra TMA
Det skal være muligt at stige ud af køretøjet fra begge sider, og medarbejderen skal altid stige ud i
den side, der vender væk fra den forbipasserende trafik.
6.6.3
Anstilling
Der spærres udefra og ind mod arbejdsstedet, så der altid er sikret en flugtvej. Opstilling af
længdeafspærring sker i ly af TMA-system eventuelt ved at skubbe afmærkningsmateriel ud fra
sikker afstand, med egnet teknisk hjælpemiddel eller anden teknisk løsning, så den udførende ikke
så tæt på trafikken.
6.7
Totalspærringer
6.7.1
Afspærringsprincipper
En totalspærring gennemføres ved, at én afmærkningsvogn spærrer motorvejen eller
motortrafikvejen for trafik i én køreretning, trafikken bringes dermed til standsning. Én
afmærkningsvogn kan afspærre op til to vognbaner ved at placere sig imellem de to vognbaner.
Som afmærkningsvogn kan enten benyttes en afspærringsvogn med lodret stående tavleflade ved
80 km/h og automatiske vinger eller et TMA-system med automatiske vinger.
6.7.2
Sikkerhedsparametre
Afmærkningsvognen yder ikke beskyttelse i samtlige spærrede vognbaner, og det er derfor
nødvendigt at opbygge en kø af stillestående køretøjer i alle vognbaner på minimum 5 personbiler
eller 1-2 lastbiler, før den udførende stiger ud af afmærkningsvognen.
6.7.3
Anstilling
Anstillingen af en totalspærring kan gennemføres efter følgende hensyn:
Afmærkningsvognen kører frem mod arbejdsstedet.
I god afstand (afhængig af trafiktæthed og stedfæstelsens præcision) aktiveres de blå
afmærkningslygter og afmærkningsvognen trækker ud i position midt på vejen.
Hastigheden sænkes til max. 80 km/h, og der er opmærksomhed på ikke at indhente eller
overhale lastbiler og andre langsomkørende køretøjer.
Ved behov kan hastigheden sættes ned, så den udførende kan søge efter arbejdsstedet, hvis
dette er upræcist stedfæstet.
Når stedet er fundet, sættes hastigheden yderligere ned, og vinger samt evt. yderligere del
(øverste del) af tavlefladen aktiveres.
Afmærkningsvognen standses umiddelbart før arbejdsstedet, og den udførende sikrer sig, at
trafikken bagved også er bragt til standsning, samt at der er køretøjer i alle vognbaner, inden
der stiges ud.
Hvis der er nødspor, afspærres dette ved placering af minimum to stk.
N 44,2
Markeringskegler.
I denne fase skal det sikres, at der ikke er trafik i nødsporet, inden kegler
placeres.
I tilfælde af tæt trafik eller stillestående kø frem mod arbejdsstedet må afmærkningsvognen køre
imellem trafikanterne i køen med aktivt blåt blink, og fremme ved arbejdsstedet aktiveres vinger og
færdselstavler eller tekst.
Ved nedtagning af afspærringen anvendes samme procedure som ved opstilling i omvendt
rækkefølge.
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 1/11-24 vedrørende sikkerhed ved oprydning af trafikuheld på motorveje, fra Dansk Erhverv, 3F, Falck og SOS
2929273_0026.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
[email protected]
vejregler.dk
ISBN: 978-87-93945-83-8