DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
T. + 45 3374 6000
Sikkerhed ved oprydning efter trafikuheld på motorveje
Til:
Fra:
Folketingets Transportudvalg
3F, Falck, SOS Dansk Autohjælp, Dansk Erhverv
Anbefaling:
Dansk Erhverv og 3F anbefaler, at lovgivningen ændres så der
skal
anvendes TMA-systemer ved
oprydning efter trafikuheld m.v. på motorveje.
Sikkerhed ved ikke-akutte trafikfarlige hændelser
Vi har desværre for dårlig sikkerhed for både trafikanter og autohjælpspersonale på danske mo-
tor- og motortrafikveje ved fjernelse af havarerede køretøjer. Alt for ofte har vi set alvorlige ulyk-
ker, hvor autohjælpere har mistet livet eller er kommet meget alvorligt til skade, og hver dag er
der nærved-ulykker for dem, der har vejen som arbejdsplads.
Trafikintensiteten kombineret med de ofte smalle nødspor udfordrer både fremkommelighed og
sikkerheden på statsvejnettet, når der holder et havareret køretøj i et nødspor. Trafikanters
manglende opmærksomhed er også årsag til nærved-hændelser og alvorlige uheld.
De nuværende regler giver ikke tilstrækkelig sikkerhed for redderne. Ligeledes er sikkerheden for
de havarerede trafikanter, der opholder sig i eller ved deres havarerede køretøj, samt øvrige trafi-
kanter udfordret i forhold til risikoen for alvorlige ulykker.
De nuværende regler bør ændres
Ved akut farlige situationer sender man en TMA (en tavle vogn med stødabsorbering) og farten
bliver sat ned til 80 km/t, men når der fx holder havarister i nødsporet, og autohjælperne skal ud
at hjælpe dem og fjerne materiel, så er der ikke ordentlig afspærring, og bilerne kører forbi med
op til 130 km/t og lastbilerne med op til 90 km/t.
Vejdirektoratet har sendt udkast til bekendtgørelse om vejautoværn og TMA-systemer mv. i hø-
ring. Her i fremgår det, at TMA-system
skal
anvendes på motorveje og motortrafikveje ved akutte
trafikfarlige hændelser, mens TMA-system
kan
anvendes på motorveje og motortrafikveje ved ud-
førelse af reparation eller fjernelse af havarerede køretøjer. Vi anbefaler at der skal anvendes TMA
i begge situationer.
Eksempel fra det danske statsvejnet
En havareret varevogn holder i nødsporet på M60 med tre vognbaner i samme retning. En lastbil
kommer kørende, dels i nødsporet og dels i første vognbane, og rammer den havarerede vare-
vogn, fortsætter og rammer autohjælpskøretøjet, der holder i nødsporet foran den havarerede va-
revogn.
Billedet nedenfor viser, hvordan det så ud efter ulykken var sket.
JHS/JHS
30. oktober 2024
Side 1/2