Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
Att.:
Formanden for Folketingets Transportudvalg
Folketingets transportordførere
Kopi:
Transportminister Thomas Danielsen
Erhvervsminister Morten Bødskov
Økonomiminister Stephanie Lose
30-09-2024
Fremtidssikring af vejnettet til Esbjerg Havn
Både borgere og vindmølleindustrien oplever fortsat store udfordringer med et utidssvarende vejnet til den
nødvendige transport af store vindmølledele, mellem fabrikkerne i Midt- og Vestjylland, hvor
komponenterne fremstilles, og til Esbjerg Havn, hvor de skal udskibes. Problemerne har allerede nået et
uholdbart niveau og vil kun blive forværret i de kommende år, hvis ikke der findes en løsning på problemet
nu.
Et konkret eksempel er Krogsgårdsvej i Esbjerg Kommune, hvor der er brug for politisk handling nu for at
sikre hensynet til lokalbefolkningen, der oplever gener ved de store særtransporter på grund af vejens
udformning. Samtidig er det afgørende, at der findes en løsning, der muliggør, at lokalområdet og Danmark
generelt, kan fastholde sin plads som en førende producent af vindmøllekomponenter. Det forudsætter
selvsagt, at komponenterne kan transporteres sikkert og relativt nemt fra produktionsfaciliteterne til
havnen i Esbjerg.
I fremtiden vil behovet for at forbedre fremkommelighed og sikkerhed for både borgere og erhvervslivet
kun øges i takt med, at komponenterne, der skal transporteres, bliver større. Med en fremtidig diameter på
op til ca. 14 meter, lastvognstog på op til 80 meter og i gennemsnit ca. 6-7 særtransporter i døgnet, vil en
omlægning og udbygning af vejnettet på bestemte strækninger være helt nødvendig for at afhjælpe den
generelle trafikafvikling, nabogener og fremkommeligheden for de store transporter.
To Rambøll-rapporter fra 2023 anslår, at anlægsomkostningerne for tilpasning af de konkrete
vejstrækninger i hhv. Esbjerg, Ikast-Brande, Vejle og Billund kommuner, vil ligge i størrelsesordenen 167-
258 mio. kr. Dertil kommer jordlægning af luftledninger fem steder, hvor omkostningerne tidligere er
estimeret til samlet ca. 15 mio. kr. Endelig vil der være brug for at finde en løsning ift. passage under en
højspændingsledning ved Langelund i Vejle Kommune, som i udgangspunktet ikke kan jordlægges.
Omkostningen hertil er pt. ukendt.
Energisektoren beskæftiger i dag mere end 11.500 årsværk i de fire kommuner, heraf næsten 3.600 i
vindindustrien alene, og har foretaget store investeringer i de nuværende produktionsfaciliteter i området.
Virksomhederne skaber således mange lokale arbejdspladser samt vækst og eksport for hele landet.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 26: Henvendelse af 30/9-24 vedrørende fremtidssikring af vejnettet til Esbjerg Havn, fra Welcon, Vestas, DI, Green Power Denmark, Siemens Gamesa Denmark, Tekniq Arbejdsgiverne og Dansk Erhverv
2927045_0002.png
For at fastholde disse investeringer og understøtte, at nye produktionsfaciliteter fortsat lokaliseres i
Danmark, er det vigtigt, at infrastrukturen i området udbygges til gavn for både borgere og virksomheder.
Vi foreslår derfor, at der i forbindelse med prioritering af midler fra Land- og By-puljen under
Infrastrukturplan 2035 afsættes op til 273 mio. kr. til at fremtidssikre vejnettet på bestemte strækninger
mellem bl.a. Give, Brande og Esbjerg Havn. Udbygningen vil give samfundsmæssig værdi i form af forbedret
fremkommelighed, trafiksikkerhed og erhvervsaktivitet. Alternativt kan midlerne afsættes i forbindelse
med finansloven for 2025.
Vi håber, at forligskredsen og regeringen vil se velvilligt på forslaget, og vi stiller os naturligvis til rådighed
for videre dialog og uddybning af behovet.
Med venlig hilsen
Jens Pedersen
Managing Director
Welcon
Torben Bang
Managing Director
Siemens Gamesa Denmark
Kresten Ørnbjerg
VP, Head of Global Public Affairs
Vestas
Nicolai Siegumfeldt
Underdirektør
Tekniq Arbejdsgiverne
Peter Trillingsgaard
Branchedirektør i DI Produktion
Dansk Industri
Jesper Kronborg
Branchedirektør for Transport
Dansk Erhverv
Jan Hylleberg
Viceadm. direktør
Green Power Denmark