Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Elektriske løbehjul i Danmark er ved at blive meget udbredt især privat ejede.
Det jeg oplever er at reglerne er meget stramme angaende løbehjulet, som jeg tror stammer
fra ud fra et forsighedsprincip da denne verden af elektriske transport midler var ukendt.
Problematikken i nutiden er udvalget af løbehjul er meget begrænset pa grund af en
udfordring omkring reglen pa 25kg egenvægt. Og motor effekt.
Jeg ønsker at fa kigget pa følgende punkter for de Elektriske løbehjul .
Hastighed
Egenvægt
Mal
Effekt/motor størrelse
Hastighed.:
Jeg mener det skal tillades at hastigheden kan sættes en smule op til 25kmt sa det modsvarer
cyklisterne.
Begrundelse er at det skaber farlige situationer pa cykelstierne at der er hastigheds
differencen, da man er til gene for cyklisterne pa grund af den lavere hastighed. Sikkerheden i
at køre lidt hurtigere er ikke malbar f.eks ved fald. Man slar sig mere pa cykel pga man er last
af cykelstellet og man falder længere ned end hvis man falder pa løbehjul hvor man har langt
større chance for at afbøde et fald ved f.eks løb eller rullefald osv. Risikoen for at falde kommer
jeg tilbage til i emnet egenvægt.
Endvidere mener jeg at man skal abne op for at bruge løbehjul der kan køre hurtigere men
som begrænses i en app. Man kan evt. Kræve tidstempling og gps lokation logges i appen sa
politiet derved har mulighed for at tjekke om man har kørt lovligt ved en evt.
Kontrol/standsning.
Sa kan man give evt bøde udefra at man ikke har last sin Hastighed til det lovpligtige.
Grunden til dette er at mange gerne vil bruge sit løbehjul pa lukkede pladser ogsa men man er
tvunget til at investere i flere løbehjul (tænk klima) for ogsa at have mulighed for pendling.
Alle løbehjul der Maks kan køre 20kmt idag kan alligevel Tunes eller pilles ved i elektronikken
ligesom knallerter sa det giver ikke mening ikke at tillade app begrænsede løbehjul, det er kun
en vinding for klimaet og politiet da de har adgang til en log og man slipper for borgere
‘’piller’’ ved elektronikken i løbehjulet. Det er faktisk sammenligneligt med stemplingkortet i
lastbiler idag.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Henvendelse af 22/10-24 vedrørende revidering af regler for el løbehjul, fra Martin Sønderskov, Galten
Bilismen idag pa vejene kan jo alle køre for stærkt, det er op til den enkelte bilist at overholde
loven, hvilket ogsa burde være tilfældet for løbehjulet. Man sætter jo ikke fartbegrænser i alle
biler pa vejene .
Egenvægt.:
Egenvægten idag er meget lav 25kg. Dette pavirker bade løbehjulets egnethed til pendling og
sikkerhed ved kørsel.
Den lave egenvægt begrænser producenterne for at lave et løbehjul med bedre rækkevidde og
bedre sikkerhedsudstyr som gode affjedringer og bremser, og et stabilt robust stel.
Man kan ga pa kompromis og producere et svagere stel, darligere lejer i styr og mangle pa
stabilisatorer til styr, men det tænker jeg ikke er hensigten med loven at gøre udstyret mindre
holdbart som vil skabe farlige situationer ved slid. Der er brug for større egenvægt og faktisk
ikke ret meget mere end 35-40kg egenvægt.
Bedre stel og gode støddæmpere og skivebremser der kan bremse ordentligt og effektivt ned
og en fornuftig rækkevidde til pendling er alle noget man kan opna med bare 30kg egenvægt.
Sa jeg mener en egenvægt pa minimum 35kg skal være lovligt. I kan f.eks tage et kig pa Kaabo
Mantis 10 Pro hvor meget man kan fa af kvalitet og stabilitet.
Jeg mener det er meget vigtigt at tænke sikkerheden med ind i løbehjulet, jeg tror man har
tænkt lavere egenvægt mindre skade ved uheld, og det er der selvfølgelig noget om. Men
samtidig skal man ogsa tænke ind at et tungere løbehjul giver mere stabilitet sa der ikke sker
sa mange uheld. Jeg vil sætte det sadan op at løbehjulet alligevel køre med forskellige
mennesker med forskellig vægt sa totalvægten er meget forskellig. F.eks kan en person pa
50kg køre løbehjulet men det kan en person pa 120kg ogsa. Sa mener ikke den lidt højere
egenvægt udgør nogen sikkerheds risiko.
Mal.:
Malene pa løbehjulet bør lempes lidt i forhold til længden for at opna en sikkerhedsmæssig
fornuftig fodstilling pa løbehjulet. 150cm vil være en fornuftig længde sa der er plads til god
fodstilling for en stabil kørsel og plads til en god størrelse fodbremse.
Motor effekt.:
Der bør tillades større motor effekt og dobbelt motorer pa løbehjul. Dette er for at undga
overbelastninger af motor og mere energi effektiv kørsel. De størrer motorer sikre en stabil
acceleration og undgaelse af overophedning og overbelastning ved kørsel op af bakker. Det er
vigtigt at huske her at løbehjulets tophastighed jo er begrænset sa det udgør ikke nogen
sikkerheds risiko med fart. Endvidere faes de størrer motorer med et system der kan regenere
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Henvendelse af 22/10-24 vedrørende revidering af regler for el løbehjul, fra Martin Sønderskov, Galten
strøm tilbage til batteriet ligesom el bilerne. Derved opstar der en grøn energi besparelse og
endnu et bremse system sa de normale bremser ikke star alene.
Dette er mit forslag som jeg virkelig haber i vil priotere og arbejde videre med hurtigt, for
oplever jævnligt udfordringerne med manglende kontrol over løbehjulet pga manglende
affjedringer da selv sma bump kan for en person til at hoppe af løbehjulet, og løbehjul der
kæmper for livet med lav hastighed pa grund manglende motor kraft op af bakker hvor man er
til gene for andre.