Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens
åbningsredegørelse i Folke-
tinget -
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2024/25
Tirsdag den 1. oktober 2024
Indholdsfortegnelse
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2024-25 på transportministerens ressortområde
FORORD
SAMMEN OM ET STÆRKERE DANMARK
............................................ 3
TRANSPORTMINISTEREN
.............................................................................................. 4
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2024-25 på transportministerens ressortområde
Forord
Sammen om et stærkere Danmark
Regeringen vil fortsætte med at stå sammen om et stærkere Danmark og fortsætte det brede
samarbejde i Folketinget, hvor ni ud af ti lovforslag siden regeringens start er vedtaget med
partier på begge sider af regeringen.
Dansk økonomi er bundsolid, bl.a. takket være en ansvarlig økonomisk politik. Rekordmange
er i job, få er ledige og inflationen er lav. Det kommer alle danskere til gavn. Den kurs fortsætter
vi.
Vi vil sætte folkeskolen fri og skabe uddannelser, der passer til børn og unges behov og hjælper
Danmark fremad. Fjerne regler, så endnu flere børn og unge kan få et fritidsjob. For der er intet
som ansvar, der får mennesker til at vokse.
Vi vil skabe et mere nært sundhedsvæsen, hvor man kan være tryg ved at få den hjælp, man har
brug for. Med forbedrede muligheder for fertilitetsbehandling, en ny model for samtykke til
organdonation og en højere abortgrænse, der styrker kvinders ret til at bestemme over egen
krop.
Vi vil gøre Danmark grønnere. Passe bedre på naturen. Etablere en havnaturfond, så vi kan
genoprette og beskytte naturen under havoverfladen. Og så vil vi videre med den grønne om-
stilling med bl.a. grøn luftfart, vedvarende energi, miljøvenligt design og fangst og lagring af
CO
2
.
Det skal være trygt at bo i Danmark. Derfor vil vi styrke indsatsen mod antisemitisme og sætte
ind over for utryghedsskabende adfærd.
Vi vil forbedre cybersikkerheden og indgå et tættere forsvarssamarbejde med USA, så vi styrker
den danske og europæiske sikkerhed. Og så vil vi vende bevisbyrden om, så det bliver lettere
for veteraner at få anerkendt PTSD som en arbejdsskade.
Endelig vil vi forlænge opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine, så de fortsat kan have en
tryg hverdag, hvor børnene kan gå i børnehave eller skole og forældrene arbejde.
På regeringens vegne ser jeg frem til at fortsætte det gode, brede samarbejde med Folketingets
partier.
Mette Frederiksen
Statsminister
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2024-25 på transportministerens ressortområde
Transportministeren
Ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og lov om taxikørsel (Regel-
forenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af gyldighedsperio-
den for allerede udstedte tilladelser til sygetransport) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at fjerne forældede krav til gods- og buskørselsvirksomheder, som
udelukkende gælder i Danmark, og som hverken har betydning for færdselssikkerhed eller bi-
drager til sunde konkurrencevilkår. Samtidig skal det være lettere for virksomheder at forstå og
efterleve reglerne. Lovforslaget har endvidere til formål at forlænge gyldighedsperioden for al-
lerede udstedte taxitilladelser til sygetransport med ét år.
Lov om udbygning af Rute 11 mellem Korskro og Varde (Okt I)
Lovforslaget har til formål at skabe hjemmelsgrundlaget for etablering af et vejanlæg, der kan
forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden på Rute 11 og trafikafviklingen i endepunk-
terne i Varde og Esbjergmotorvejen (Korskro). Projektet er en udbygning af Rute 11 mellem
Korskro og Varde ved at etablere et ekstra spor på størstedelen af strækningen og en dobbelt-
rettet cykelsti. Lovforslaget er en del af udmøntningen af aftalen om Infrastrukturplan 2035
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Al-
liance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra juni 2021.
Ændring af lov om luftfart, lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af
lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssam-
arbejde (Ændring af safety-afgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcise-
ring af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgere og EU-/EØS-selska-
bers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål i kølvandet på covid-19 igen at skabe balance mellem udgifterne til
tilsyn på luftfartsområdet og indtægterne til dækning heraf via safety-afgiftsordningen. Dernæst
foreslås erstatningsansvarsgrænserne i luftfartsloven ændret som led i Danmarks folkeretlige
forpligtelser, mens transportministeren foreslås bemyndiget til at kunne foretage disse ændringer
af erstatningsansvarsgrænserne fremadrettet. Endvidere foreslås en række ændringer af teknisk
karakter i luftfartsloven i form af en ændring af bemyndigelser vedrørende krav til luftfartøjers
luftdygtighed og mærkning og af luftfartslovens regler om Nationalitetsregistret. Derudover fo-
reslås det, at bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgere og EU-/EØS-selskabers regi-
strering af luftfartøjer i Danmark præciseres.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2024-25 på transportministerens ressortområde
Ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklings-
selskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber (Organisering af daglig le-
delse og drift af Hovedstadens Letbane I/S, tilpasning af formålsbestemmel-
sen for Metroselskabets I/S, videreførelse af bolværksejers forpligtelser i Kø-
benhavn, placering af Hovedstadens Letbane I/S i diverse samarbejdsfora
m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at fastlægge, at Metroselskabet I/S fortsat skal varetage den daglige
ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S under instruks fra bestyrelsen for Hovedstadens
Letbane I/S. Derudover tilpasses Metroselskabet I/S` formålsbestemmelse, ligesom Hovedsta-
dens Letbane I/S indføjes i en række bestemmelser i lov om trafikselskaber. Endvidere flyttes
reguleringen af forpligtelser for bolværksejerne i Københavns Havn til lov om Metroselskabet
I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Lov om ophævelse af 76 love på Transportministeriets område (Okt I)
Lovforslaget har til formål primært at ophæve en række ældre projekterings- og anlægslove, der
ikke længere er relevante eller ikke har fundet anvendelse, da det projekt, som projekterings-
eller anlægsloven regulerer, er anlagt og har været i drift i mange år eller aldrig er blevet anlagt.
Lovforslaget har endvidere til formål at ophæve en række andre forældede love, herunder love
om nedlæggelse af jernbaneanlæg.
Ændring af lov om godskørsel, lov om offentlige veje m.v. og lov om private
fællesveje (Opgavebortfald på Transportministeriets område) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at nedlægge en række lovbundne opgaver på Transportministeriets
område, herunder bortfald af nationale varebilstilladelser og tilsyn, nedlæggelse af Vejtransport-
rådet samt afskæring af adgangen til at klage over visse afgørelser efter lov om offentlige veje
m.v. og lov om private fællesveje til anden administrativ myndighed. Lovforslaget er en opfølg-
ning på regeringens forslag til finanslov for 2025.
Ændring af færdselsloven (Forsøg med selvkørende motorkøretøjer og selv-
kørende enheder og indførelse af hjemmel til forsøg med eTrailers m.v.) (Jan
II)
Lovforslaget har til formål at gøre processerne i forbindelse med ansøgning om forsøg med
selvkørende motorkøretøjer mere enkle, at udvide reglerne om forsøg med selvkørende enhe-
der, at etablere det retlige grundlag for at gennemføre forsøg med eTrailers m.v.
Ændring af lov om udbygning af Fynske motorvej syd om Odense (Opdatering
af projektet, herunder miljøkonsekvensvurderingen heraf) (Jan II)
Lovforslaget er en ændring af den eksisterende anlægslov fra 2013. Ændringen vil give trans-
portministeren bemyndigelse til at foretage ændringer i projektet i form af ændret støjafskærm-
ning, ændret afvandingssystem, etablering af øvrige afværgeforanstaltninger, samt udeladelse af
visse dele af det oprindeligt besluttede udbygningsprojekt. Lovforslaget er en del af udmøntnin-
gen af aftalen om Infrastrukturplan 2035 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet),
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre
og Dansk Folkeparti fra juni 2021.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2024-25 på transportministerens ressortområde
Lov om godkendelse og syn af køretøjer (Jan II)
Lovforslaget har til formål at indføre en permanent godkendelsesordning for nationale indivi-
duelle køretøjer omfattet af typegodkendelsesforordning (EU) 2018/858. Med lovforslaget fo-
retages desuden en samlet gennemskrivning af gældende regler om syn og godkendelse af køre-
tøjer for at sikre en tidssvarende og klar lovgivning for borgerne og synsvirksomhederne.
Ændring af færdselsloven og lov om Sund & Bælt Holding A/S (Indkrævning
af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at give mulighed for indkrævning af køretøjsrelaterede kontrolafgifter
og bøder, herunder at sikre en effektiv indkrævning af bøder for manglende betaling af vejafgift
hos udenlandske, tunge køretøjer. Det vil medvirke til, at reglerne om betaling af den kilome-
terbaserede vejafgift efterleves. En effektiv inddrivelse overfor udenlandske køretøjer vil også
skabe mere lige konkurrencevilkår mellem den danske og udenlandske vognmandsbranche.
Herudover sikres det, at fastsættelse af takster på Storebæltsforbindelsen sker i overensstem-
melse med Eurovignetdirektivet, ved implementering af dele af direktivet.
Ændring af lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og færdsels-
loven (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over of-
fentlige veje og private fællesveje m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at reducere kommunernes administrative opgaver ved at begrænse
de tilfælde i lov om offentlige veje m.v. og lov om private fællesveje, hvor vejmyndigheden skal
forhandle med politiet, inden vejmyndigheden kan træffe endelig afgørelse. Ændring af færd-
selsloven sker som led i opgavebortfald på Justitsministeriets område. Lovforslaget er en op-
følgning på aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2024 fra maj 2023
og på regeringens forslag til finanslov for 2025.
Lov om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe og etablering af tunnel under Mar-
selis Boulevard i Aarhus (Feb II)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe det retlige grundlag for anlæg af en tunnel under
Marselis Boulevard i Aarhus og udbygningen af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland. Projektet
omfatter en ca. 2 km lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, der skal forbinde det over-
ordnede motorvejsnet med Aarhus Havn og anlægget af en ny omfartsvej nord om Nørreballe
på Lolland. Lovforslaget er en del af udmøntningen af aftalen om Infrastrukturplan 2035 mel-
lem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra juni 2021.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2024-25 på transportministerens ressortområde
Ændring af færdselsloven (Indførelse af ny Tempo40-ordning, revision af led-
sagerordningen for kørekort til 17-årige og sænkelse af promillegrænsen for
førstegangserhververe) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre en ny Tempo40-ordning, hvorved det vil blive enklere at
køre med 40 km/t for traktorer og påhængsvogne dertil. For at forbedre mobiliteten for unge i
yderområderne foreslås færdselslovens ledsagerordning for kørekort til 17-årige endvidere æn-
dret, således at de 17-årige kan køre uden ledsager i tidsrummet fra kl. 05:00-20.00. Herved
forbedres de unges muligheder for transport til bl.a. uddannelse, job og fritidsaktiviteter. Sam-
tidig indeholder lovforslaget en sænkelse af promillegrænsen til 0,2 for førstegangserhververe.
Denne del af lovforslaget er en opfølgning på regeringsudspillet ”Sammenhæng
og balance Fri-
hed, fremtid og muligheder i hele Danmark”
fra august 2024.
7