Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
3005522_0001.png
Mobilitet, Klimatilpasning og Byvedligehold
Teknik- og Miljøforvaltningen
Notat
Hastighedsnedsættelser og model for kørselsafgifter i
den tværgående mobilitetsanalyse for hovedstadsom-
rådet
I den tværgående mobilitetsanalyse er der regnet på to hovedscenarier.
Det ene
scenarie 2a - har blandt andet fokus på støj, og derfor indgår
der hastighedsnedsættelser i scenariet. Dette notat orienterer om,
hvilke strækninger, der i scenariet har fået sat hastigheden ned.
I analysen er det desuden undersøgt, hvordan en eventuel indførelse af
kørselsafgifter vil påvirke effekterne i de to hovedscenarier 1a og 2a.
Derfor er begge scenarier også beregnet med kørselsafgift. Scenarierne
med kørselsafgift benævnes scenarie 1b og scenarie 2b. Notatet beskri-
ver hvilken model for kørselsafgifter, der er lagt ind i disse scenarier.
Sagsfremstilling
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden og Københavns Kommune har
udarbejdet en mobilitetsanalyse på tværs af hovedstadsområdet. For-
målet med analysen har været at belyse udfordringer og potentialer for
mobiliteten i hovedstadsområdet.
I projektet er der gennemført en beregning af mobiliteten i 2035, kaldet
Basis 2035. Her er det forudsat, at alle nuværende politisk besluttede
projekter er gennemført og i drift. Med udgangspunkt i resultaterne fra
basis 2035 er der opstillet to hovedscenarier for fremtidige investerin-
ger i mobiliteten i hovedstadsområdet, som på forskellig vis imødekom-
mer nogle af de mobilitetsudfordringer, som blev identificeret med Ba-
sis 2035.
Kort over strækninger med hastighedsnedsættelser i scenarie 2a
I hovedscenarie 2a er der blandt andet fokus på at reducere trafikstøj,
og derfor indgår hastighedsnedsættelser på bynære motorveje og på
veje i byerne i scenariet.
Kortet nedenfor viser de strækninger, hvor der i scenarie 2a er ændret
på hastighederne ift. Basis 2035.
-
-
For motorveje (markeret med rødt på kortet) er hastigheden
ændret til 80 km/t.
For veje i byzoner, hvor hastigheden i Basis 2035-scenariet er
over 50 km/t er hastigheden ændret til 50 km/t (markeret med
blå på kortet).
11-04-2025
Sagsnummer I F2
2025 - 7957
Dokumentnummer i F2
192936
Sagsnummer eDoc
2025-0109475
Rådhussekretariatet
Rådhuspladsen 1
1550 København V
EAN-nummer
5798009809452
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005522_0002.png
2/3
-
For veje i bykerner er hastigheden ændret til 30 km/t (markeret
med grøn på kortet).
For veje i centralkommunerne indgår der allerede hastighedsnedsæt-
telser i Basis 35, derfor ses ingen ændrede hastigheder mellem Basis
2035 og scenarie 2a for centralkommunerne.
Model for kørselsafgifter i scenarie 1b og 2b
I analysen er det undersøgt, hvordan en eventuel indførelse af kørselsaf-
gifter vil påvirke effekterne i de to hovedscenarier 1a og 2a. Derfor er
begge scenarier også beregnet med kørselsafgift. Scenarierne med
kørselsafgift benævnes scenarie 1b og scenarie 2b.
Den model for kørselsafgifter, der er valgt, er en model, hvor kørselsaf-
gifter er implementeret som et landsdækkende system med en
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005522_0003.png
3/3
kilometerbaseret afgift. Det er i modellen ikke taget stilling til, hvad pro-
venuet fra kørselsafgifterne skal bruges til. Det er derfor i beregningen
forudsat, at kørselsafgifter indgår som en ekstra afgift oveni de eksiste-
rende bilafgifter, og der er således ikke ændret i andre bilafgifter.
Afgifterne varierer afhængigt af geografi samt tid på døgnet, hvor biltu-
ren foretages. Niveauet for kørselsafgifter, som er indarbejdet i scenari-
erne, tager afsæt i Københavns Kommunes analyse
Screening af et
landsdækkende kilometerbaseret roadpricingsystem. Omkostninger,
takststruktur og provenu, Incentive, 2020,
og fremgår af tabellen ne-
denfor:
Kr pr km (2019-priser)
Centralkommunerne
Ringbyen
Øvrige hovedstadsområde
Myldretid*
2,4
1,9
0,5
Uden for
myldretid
1,4
0,9
0,5
* Myldretiden er her defineret som kl. 6-9 og kl. 15-18.