Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
3005519_0001.png
Tværgående analyse
af mobiliteten i
hovedstadsområdet, del 2
Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del - Bilag 190
Offentligt
Resumérapport
Løsningsmuligheder og scenarier
for 2035
Januar 2025
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0002.png
Resumérapport
LØSNINGSMULIGHEDER OG SCENARIER FOR 2035
TVÆRGÅENDE ANALYSE AF MOBILITETEN I
HOVEDSTADSOMRÅDET, DEL 2
JANUAR 2025
Forsidefoto:
SUPERCYKELSTISAMARBEJDET, HOVEDSTADSREGIONEN
Udarbejdet af:
URBAN CREATORS & ARTELIA
Udarbejdet for:
REGION HOVEDSTADEN, KKR HOVEDSTADEN &
KØBENHAVNS KOMMUNE
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0003.png
Indhold
Introduktion
En fælles vision og proces
Formålet med scenarieanalysen
Hovedscenarie 1a: Effektiv mobilitet og stærke forbindelser
Hovedscenarie 2a: Mindre støj og mere bevægelse
Scenarier med kørselsafgifter(1b og 2b)
4
4
5
6
7
8
Effekter på udvalgte temaer
Effekter på antal ture og transportmiddel
Effekt på trængsel
Effekt på cykeltrafik
Effekt på kollektiv transport
Effekt på CO
2
og luftforurening
Effekt på støj
10
10
12
14
15
16
17
Samfundsøkonomisk analyse
Samfundsøkonomiske effekter
18
18
Opsummering af resultater
Effekter på interne ture og udfordringer i geografierne
Effekter på ture mellem de enkelte geografier
Effekter på brugerne
Hvordan understøtter scenarierne den fælles vision?
20
20
22
25
28
Den videre proces
Fremtidige indsatser
32
32
Bilag 1: Proces og metode
Inddragelse og aktiviteter
Hvordan vurderes effekterne af scenarierne?
34
34
35
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0004.png
Introduktion
En fælles vision og proces
KKR Hovedstaden, Københavns Kommune og Region Hovedstaden er gået
sammen om at udarbejde en mobilitetsanalyse på tværs af hovedstadsom-
rådet. Formålet med analysen er at belyse potentialer og udfordringer for mo-
biliteten. Resultaterne inddrages som en del af vidensgrundlaget for udpeg-
ningen af fælles prioriterede indsatser for hovedstadsområdet. Denne rapport
opsummerer resultater fra analysens Fase 2.
Parterne har skabt en fælles vision og
centrale pejlemærker for mobiliteten, der
sætter retningen for, hvordan den fremtidi-
ge udvikling kan bidrage til en række store
dagsordener. Visionen er politisk vedtaget i
KKR Hovedstaden den 8. februar 2023, og i
Region Hovedstaden.
Mobilitetsanalysen er gennemført i to fa-
ser med involvering af de 29 kommuner i
hovedstadsregionen, trafikselskaber og en
ekspertgruppe med bred faglig indsigt i bæ-
redygtig mobilitet, transport- og samfunds-
økonomiske forhold, strategisk planlægning
og adfærd.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0005.png
Introduktion
Formålet med scenarieanalysen
I projektets Fase 1, der blev afsluttet i marts
2024, blev der gennemført en beregning af
mobiliteten i 2035, kaldet Basis 2035. Her
er det forudsat, at alle nuværende politisk
besluttede projekter er gennemført og i drift
(se side 36). Beregningen viser, at antal
ture i hovedstadsområdet vokser med 8% i
perioden 2025-2035 pga. en befolknings-
vækst på 6%, en økonomiske udvikling og
udbygning af infrastrukturen. Analysen iden-
tificerede nedenstående udfordringer for
mobiliteten i Basis 2035 ift. at nå den fælles
vision.
Mobilitetsudfordringer i Basis 2035
Trængslen stiger fortsat
Der er allerede betydelige trængselsproble-
mer i 2025. Antal kørte km i bil stiger med
10% frem til 2035, hvilket betyder en stig-
ning i trængslen og et yderligere samfunds-
økonomisk tidstab opgjort til 1,1 mia. kr. om
året.
Kapacitetsudfordringer i den kollektive transport
Der vil være kapacitetsudfordringer i den
kollektive transport, bl.a. med skinnekapaci-
teten ml. Vesterport og Østerport. For metro
over havnesnittet, fjern- og regionaltog mel-
lem Roskilde-København, Malmø-København
og Kystbanen samt flere dele af S-togsnet-
tet forventes der at være udfordringer med
passagerkapaciteten i myldretiden.
Stigning i lastbiltrafikken
Der forventes en stigning i lastbiltrafikken
ind og ud af hovedstadsområdet på 25%.
Dette bidrager til, at lastbiltrafikken på
vejnettet i hovedstadsområdet stiger med
10%.
Flere fritidsture
Der forventes en halv million flere daglige
fritidsture i 2035. Den største andel af disse
ture vil være med bil, og de vil stå for halv-
delen af personbiltrafikkens CO
2
-udslip.
5
Flere korte bilture
I 2035 vil ca. 45% af alle bilture være under
5 km, og 16% af alle bilture er under 2 km.
Cyklen taber terræn udenfor centralkommunerne
Antal cyklede kilometer i Centralkommuner-
ne stiger betydeligt, mens cyklen vil tabe
terræn i Ringbykommunerne og i det øvrige
hovedstadsområde.
CO
2
falder, men støjramte boliger stiger
CO
2
-udslippet falder med 10% pga omstil-
ling til elbiler. Antallet af støjramte boliger
forventes at stige med ca. 3% på grund af et
stigende antal bilture på vejene i 2035.
Opstilling af fire scenarier
Konklusionen fra Fase 1 var, at det ikke er
muligt at leve op til den fælles vision med de
besluttede projekter, der ligger i Basis 2035.
Der skal yderligere indsatser til. Derfor er
der opstillet fire scenarier for fremtidige in-
vesteringer i mobiliteten i hovedstadsområ-
det med forskelligt fokus. I mobilitetsanaly-
sens Fase 2 er effekterne af disse scenarier
undersøgt ift. Basis 2035.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0006.png
Introduktion
Hovedscenarie 1a: Effektiv
mobilitet og stærke forbindelser
I dette scenarie er der investeret massivt i den kollektive transport for at
skabe en stærk rygrad af kollektive trafikforbindelser med større kapacitet og
bedre service.
Anlægsinvestering: 91 mia. kr.
(groft anlægsoverslag)
INDSATSER
S-togsdrift på Kystbanen fra Hellerup
til Helsingør
S-togseksprestunnel fra Københavns
Hovedbanegård til Hellerup via
Rigshospitalet
S-togsforbindelse mellem Farum og
Hillerød
Flere togafgange mellem Roskilde og
Lufthavnen (Ring Syd)
Metro mellem København Syd og
Hvidovre Hospital
Metro mellem Hvidovre Hospital og
Rødovre Centrum
Metro fra København Syd til
Bispebjerg Hospital
Opgradering af Lokalbanen Hillerød-
Frederiksværk
Opgradering af Lokalbanen Hillerød-
Helsingør
Opgradering af Lokalbanen Hillerød-
Helsinge
BRT på Frederikssundsvej
BRT på linje 150S
BRT på linje 200S
BRT i Ring 4
Udbygning af supercykelstinettet
Cykelparkering ved
superknudepunkter
Udbygning af Parkér & Rejs-anlæg
Udbygning af Rute 16 mellem
Frederiksværk og Hillerød
De massive investeringer i den kollektive
transport i hele hovedstadsområdet går
hånd i hånd med et fuldt udbygget super-
cykelstinet og med en opgradering af su-
perknudepunkter i Centralkommunerne med
nye cykelparkeringspladser. Desuden er der
etableret fire Parkér & Rejs-anlæg udenfor
tætbyområderne.
Som borger, pendler, erhvervsdrivende eller
besøgende i hovedstadsområdet oplever
man en bedre tilgængelighed til arbejds-
pladser og hverdagsaktiviteter samt et
sammenhængende højklasset netværk af
cykel- og kollektive forbindelser, der giver
en effektiv, komfortabel og mere pålidelig
rejse.
Dette scenarie skitserer en fremtid, hvor der
er fokus på at reducere trængslen i de store
rejsekorridorer og skabe god mobilitet. Her
handler det om at investere i de pladseffek-
tive transportformer.
Scenarieanalysen skal derfor bidrage
til at svare på følgende spørgsmål:
?
6
1. Kan en stærk rygrad af højklasset
kollektiv trafik sammen med et su-
percykelstinet reducere trængslen?
2. Hvordan kan den kollektive trans-
port fange et større opland og skabe
bedre sammenhæng i rejsekæder?
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0007.png
Introduktion
Hovedscenarie 2a: Mindre støj og
mere bevægelse
Dette scenarie skitserer en fremtid, hvor mobilitet og sundhed tænkes sam-
men, og hvor investeringer målrettes en optimering af nuværende infrastruktur
fremfor store nyanlæg.
Anlægsinvestering: 14 mia. kr.
(groft anlægsoverslag)
I dette scenarie er der fokus på at fremme
aktiv og sund transport samt reducere de
negative sundheds- og klimapåvirkninger fra
transporten – særligt støj fra vejtrafikken.
Investeringerne i dette scenarie målrettes en
optimering eller opgradering af den nuvæ-
rende infrastruktur fremfor omfattende ny-
anlæg med stort klimaaftryk. Scenariet har
særligt fokus på at overflytte bilture til gang,
cykel og kollektiv transport – det gælder
også fritidsturene.
Der er også et fokus på at nedbringe støjni-
veauet gennem hastighedsnedsættelser. I
denne fremtid oplever borgere, pendlere og
besøgende i hovedstadsområdet, at det er
let at kombinere cykel med kollektiv trans-
port. Dette skyldes, at der er sket forbed-
ringer af cykelmedtagning i den kollektive
transport, og at stationsknudepunkterne er
blevet opgraderet med bedre cykelparke-
ring. Flere buslinjer er opgraderet til BRT,
Scenarieanalysen skal derfor bidrage
til at svare på følgende spørgsmål:
og den kollektive transport har fået bed-
re service udenfor myldretiden med flere
afgange. Desuden skitserer dette scenarie
et sammenhængende net af supercykelstier
i hele hovedstadsområdet, der fremmer de
længere ture på cykel. De korte cykelture
understøttes af hastighedsnedsættelser i
byområder, som forbedrer tryghed og trafik-
sikkerhed. Desuden kan opgradering af den
kollektive transport understøtte flere gang-
ture.
INDSATSER
S-togsdrift på Kystbanen fra
Hellerup til Helsingør
Øget frekvens i aftentimer i Fjern- og
Regionaltog
Kortere rejsetider på lokalbanerne
BRT på Frederikssundsvej
BRT på linje 150S
BRT på linje 200S
BRT i Ring 4
BRT i Købstæderne
Cykelmedtagning i tog
Cykelparkering ved knudepunkter
30
km/t
50
km/t
?
1. Hvor stor en andel af de korte
bilture kan overflyttes til gang,
cykel og kollektiv transport og
stadig sikre god mobilitet?
2. Hvor meget kan støjniveauet
reduceres?
Hastighedsnedsættelse i byer til 30
km/t
Indførelse af 50 km/t på alle bygader
Hastighedsnedsættelse på de
bynære motorveje
Udbygning af supercykelstinettet
80
km/t
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0008.png
Introduktion
Scenarier med kørselsafgifter
(1b og 2b)
Hovedscenarierne 1a og 2a er også undersøgt med kørselsafgifter. Disse sce-
narier benævnes 1b og 2b. Her er der valgt en model, hvor kørselsafgifter er
implementeret som et landsdækkende system med en kilometerbaseret afgift.
I denne model er det forudsat, at kørselsafgifter indgår som en ekstra afgift
oveni de eksisterende bilafgifter, og der er således ikke ændret i andre bilaf-
gifter.
Afgifterne varierer afhængigt af geografi
samt tid på døgnet og ugen, hvor bilturen
foretages. Niveauet for kørselsafgifter, som
er indarbejdet i scenarierne, tager afsæt i
Københavns Kommunes analyse
Screening af
et landsdækkende kilometerbaseret roadpricing-
system. Omkostninger, takststruktur og provenu,
Incentive, 2020, som bygger på et provenu-
neutralt system for staten.
I tabellen nedenfor fremgår de forudsatte
takster, der varierer mellem 0,5-2,4 kr./km
afhængig af geografi og tidspunkt.
Scenarierne med kørselsafgifter betyder, at
bilejerskabet falder med 5% i centralkom-
munerne og med 3% i hovedstadsområdet.
Dette skyldes meromkostningen ved at
køre bil. I analysen er der ikke taget stilling
til, hvad provenuet fra kørselsafgifterne skal
anvendes til herunder om det fx skal tilba-
geføres til bilejerne i form af lavere bilafgifter,
eller går til staten, eller fx bruges til investe-
ring i anlæg af ny infrastruktur i hovedstads-
området.
Tidligere analyser viser, at den valgte model
for kørselsafgifter har betydning for bilejer-
skabet og kørte km. Hvis provenuet bruges
på at sænke andre bilafgifter, fx registre-
ringsafgiften, vil familier og erhvervsliv kun-
ne købe flere og dyrere biler, da prisen for
at købe bilerne reduceres. Dette kan betyde
et stigende bilejerskab, hvilket er modsat
forudsætningerne i denne analyse.
De forudsatte takster varierer mellem 0,5-
2,4 kr./km afhængig af geografi og tids-
punkt. Kr. pr. km (2019-priser) 2035
Centralkommunerne
Ringbyen
Øvrige hovedstadsområde
Kørselsafgifter, der indgår i scenarieanalysen
Myldretid
2,4
1,9
0,5
Uden for myldretid
1,4
0,9
0,5
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0009.png
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0010.png
Effekter på antal ture og
transportmiddel
Kørselsafgifter forstærker scenariernes effekt
Det samlede antal interne ture i hovedstads-
området er stort set det samme på tværs af
scenarierne, mens der sker store forskyd-
ninger mellem transportformerne i de fire
scenarier. I de følgende opgørelser indgår
til- og frabringerture til kollektiv transport
ikke.
De store investeringer i kollektiv transport i
scenarie 1a giver en stigning i antal kollek-
tive ture på ca. 3%, hvilket svarer til 27.600
flere daglige ture. I dette scenarie stiger
antallet af cykelture med 4% svarende til
53.400 ture. Dette modsvares af et fald i
bilturene på knap 1%.
I scenarie 2a er stigningen i cykelture på
knap 5%, mens de kollektive ture kun øges
med 1%. Faldet i bilture er på knap 3%.
I scenarierne med kørselsafgifter er forskyd-
ningerne væsentligt større. I scenarie 1b er
væksten i de kollektive ture 19%, og cykel-
turene øges med 11%. Faldet i bilture er her
11%. I scenarie 2b er væksten i de kollektive
ture 16% og cykelturene øges med 12%. Fal-
det i antallet af bilture er her 12%.
Scenarierne med kørselsafgifter betyder et
fald i bilture på ml. 12-15%. Dette ligger i den
lave ende men i nogenlunde samme størrel-
sesorden som de effekter, man har set ved
indførelse af trængselsafgifter i Stockholm,
London og Oslo, hvor trafikken er faldet med
15-20%.
Gangturene følger nogenlunde samme møn-
ster som cykeltrafikken, men ændringerne
er noget mindre. Dog falder gangturene
marginalt i scenarie 1a.
Effekter på udvalgte temaer
%
25
25,0
20
20,0
15
15,0
10
10,0
5
5,0
0
0,0
-5
-5,0
-10
-10,0
-15
-15,0
Gang
Ændring i %
Gang
Sc. 1a
Cykel
Sc. 1a
Cykel
Sc. 2a
Sc. 2a
Sc. 1b
Bil
Bil
Sc. 2b
Kollektiv
Kollektiv
Sc. 1b
Sc. 2b
Ændring i personture i hovedstadsområdet opdelt på transportmiddel. Ændring i % ift. Basis 2035.
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0011.png
Effekter på udvalgte teamer
Mindre effekt på fritidsture
Fritidsturene udgør knap 70% af det samle-
de antal ture i hovedstadsområdet og er en
samlet betegnelse for ture med formål som
indkøb, hente/bringe, fritidsaktiviteter og
sociale aktiviteter. Fritidsture adskiller sig
fra pendlerture ved, at en langt højere andel
sker til fods og i bil. Til trods for store inve-
steringer i den kollektive transport og trods
udbygningen af supercykelstinettet, sker
der kun marginale ændringer i fritidsturenes
fordeling på transportformer.
Begge hovedscenarier indeholder tiltag, der
kan bidrage til, at en større andel af fritids-
ture kan ske med kollektiv transport, men
andelen stiger kun fra 9% til 10% i scenarie
1a, og for scenarie 2a forbliver andelen af
kollektive ture konstant. Kørselsafgifter giver
en mindre forskydning i andelen af fritids-
ture i bil, der falder fra 52% til 47% i begge
scenarier, hvilket giver en mindre stigning i
cykel og kollektiv ture.
Marginalt færre korte bilture
I Basis 2035 er ca. 45% af alle bilture under
5 km.
Scenarie 1a har marginal effekt på korte bil-
ture under 5 km, og scenarie 2a med hastig-
hedsnedsættelser har stort set ingen effekt
på de korte bilture. Kørselsafgift-scenarierne
har en lille effekt på dette, men reducerer
kun antal korte bilture med 3-4%.
Marginal ændring af modal split
Når der ses på den samlede modal split for
hele hovedstadsområdet, så ændrer den sig
kun marginalt i scenarierne uden kørsels-
afgifter. Med kørselsafgifter falder bilens
andel fra 51% i Basis 2035 til 45-46% i de to
scenarier.
Scenarie 1a
Ændring i andelen af korte bilture
-1%
Scenarie 2a
0%
Scenarie 1b
-4%
Scenarie 2b
-3%
Ændring i andel bilture under 5 km
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0012.png
Effekter på udvalgte temaer
Effekt på trængsel
Det er kun scenarier med kørselsafgifter, der reducerer trængslen
På trods af store investeringer i den kollek-
tive transport i scenarie 1a er det samlede
trængselsbillede stort set uændret. Derimod
bidrager scenariet til forbedret mobilitet
særligt for kollektiv rejsende.
I scenarie 1b, hvor disse investeringer kom-
bineres med kørselsafgifter, sker der en
aflastning særligt af motorvejsnettet om-
kring København, hvor belastningsgraden på
motorvejen falder flere steder med mere end
20 procentpoint, fx den inderste del af Køge
Bugt Motorvejen og Amagermotorvejen. Kun
ganske få strækninger vil i dette scenarie
have et kritisk trængselsniveau med belast-
ningsgrader i morgenmyldretiden over 100%.
SCENARIE 1a 2035
SCENARIE 1b 2035
På kortene ses ændringer i belastningsgrader, hvor grøn indikerer at belastningen på
vejnettet bliver mindre og dermed fører til mindre trængsel.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0013.png
Effekter på udvalgte temaer
Scenarie 2a medfører en lille stigning i
trængslen for hovedstadsområdet samlet
set. Der ses dog et mindre fald i trængslen
på flere motorveje fx Ring 4, Holbækmotor-
vejen og Hillerødmotorvejen, hvor belast-
ningsgraden falder med 5-10 procentpoint
i morgenmyldretiden. Dette skyldes, at
hastigheden på de bynære motorveje er sat
ned, hvilket medfører en overflytning af tra-
fikken fra motorvejene til det øvrige vejnet.
Denne overflytning kan være i konflikt med
ønsket om at mest mulig trafik fastholdes på
motorvejene.
Kørselsafgifterne i scenarie 2b forstærker
denne effekt, hvor motorvejsnettet generelt
aflastes. Der er flere motorvejsstrækninger,
hvor belastningen reduceres med mere end
20 procentpoint. Også i dette scenarie vil
der kun være ganske få strækninger med et
kritisk trængselsniveau.
SCENARIE 2a 2035
SCENARIE 2b 2035
På kortene ses ændringer i belastningsgrader, hvor grøn indikerer at belastningen på
vejnettet bliver mindre og dermed fører til mindre trængsel.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0014.png
Effekter på udvalgte temaer
Effekt på cykeltrafik
Cykeltrafikken stiger i scenarierne
I scenarie 1a og 2a forventes det samlede
antal kørte km på cykel at stige med ca. 5%.
I kombination med kørselsafgifter sker der
en yderligere overførsel af bilture til cykeltu-
re, hvilket betyder, at trafikarbejdet på cykel
øges med 14-15%. Dette svarer til op imod
700.000 flere cyklede km hver dag.
I figuren nedenfor ses den procentvise æn-
dring i antal kørte km på cykel i de enkelte
geografier.
• Udbygningen af
supercykelstinettet i
det Øvrige Hovedstadsområde
betyder,
at den relative største stigning i cyklede
km sker her.
I
Centralkommunerne
er der en forven-
tet vækst på ca. 5% i cykel-km i scenari-
erne uden kørselsafgifter og på ca. 13%
med kørselsafgifter. Dette er forårsaget
af forbedrede cykelforhold i kombination
med den kollektive trafik.
I
Ringbyen
forventes cykeltrafikken at
stige med 3-4%, hvilket kan henføres
til udbygningen af supercykelstinettet.
Desuden vil en udbygning af metronettet
i Ringbyen og forbedring af S-togsnettet
tiltrække flere tilbringerture på cykel.
Samlet for
Byfingrene
er der en stigning
i cykeltrafikken på 2% i scenarie 1a og
3% i scenarie 2a, men dette dækker over
et spænd fra 0% til 7% (uden kørselsaf-
gifter). I geografier, hvor den kollektive
transport forbedres, kommer der flere
tilbringerture på cykel.
Procentvis ændring i cykel km i de enkelte geografier
25%
20%
15%
10%
5%
0%
un
er
ille
df
in
ge
r
el
si
ng
ør
f in
ge
r
su
nd
fin
ge
r
de
ho
ve
ds
ta
ds
om
en
tr
al
ko
m
Ø
vr
ig
e
Scenarie 1a
Scenarie 2a
Scenarie 1b
Fr
ed
er
ik
s
C
H
Scenarie 2b
Ændring i cykel-km i de enkelte geografier. Ændring i % ift. Basis 2035.
14
Ro
sk
H
ge
fin
ge
r
Ri
ng
by
en
ild
ef
in
g
m
er
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0015.png
Effekter på udvalgte temaer
Effekt på kollektiv transport
Den kollektive rygrad i scenarie 1a
tiltrækker nye rejsende og forbedrer
servicen for eksisterende brugere
De massive investeringer i den kollektive
transport i scenarie 1a giver en samlet vækst
i det daglige passagertal på i alt 36.000
påstigere, svarende til en stigning på 2% ift.
Basis 2035. S-togets forlængelse til Helsin-
gør og ny S-togstrækning mellem Farum og
Hillerød giver mulighed for flere direkte rej-
ser og dermed færre skift. Desuden bidrager
eksprestunnelen til kortere rejsetid og større
kapacitet i den kollektive transport.
I scenarie 1a er det primært metro og
S-togsudvidelser, som driver væksten i kol-
lektive rejser. De nye BRT-linjer overtager en
del passagerer fra de øvrige busprodukter.
Der er dog stadig et samlet fald i antallet af
buspassagerer, som formentlig er overflyttet
til det udbyggede metronet. På lokalbanerne
ses en passagervækst på 8% eller ca. 3.000
flere daglige passagerer.
Scenarie 2a giver begrænset vækst i
det samlede antal passagerer
I scenarie 2a er de væsentligste forbedringer
i den kollektive betjening knyttet til udbyg-
ning af BRT-nettet og S-tog til Helsingør.
Hertil kommer forbedringer i rejsetider på
lokalbanenettet. Samlet set betyder det, at
der sker en stigning på 9.000 daglige på-
stigere i den kollektive trafik sammenlignet
med Basis 2035.
Kørselsafgifterne kan være afgøren-
de for valg af kollektiv transport
I scenarierne med kørselsafgifter ses en
samlet stigning i antal påstigere på hhv. 16%
og 14%. Der ses en vækst i de fleste kol-
lektive transporttyper. Stigningen i metro-
systemet afspejler, at det netop er i Cen-
tralkommunerne, hvor kørselsafgifterne er
højest. Men også S-togsnettet får en mar-
kant passagerfremgang i scenarie 1b. Også
scenarie 2b leverer en passagervækst i det
kollektive system på næsten samme niveau
Det forbedrede serviceniveau i det samlede
som scenarie 1b, selvom der ikke indgår
kollektive transportsystem tiltrækker nye
større infrastrukturudbygninger i scenariet.
rejsende, men giver også en stor gevinst for
Det understreger, at kørselsafgifterne kan
de mange nuværende brugere, som vil ople-
være afgørende for at den kollektive trafik
ve kortere rejsetider og forbedret
Antal påstigere 2035
frekvens.
vælges til.
700000
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
Metro
S-tog
Fjern- og Re-tog +
Kystbanen
Lokalbaner
Letbane
BRT
Bus
Basis 2035
Sc. 1a
Sc. 2a
Sc. 1b
Sc. 2b
Antal påstigere i 2035. Der sker forskydninger fra bus til BRT og fra Kystbanen til S-tog i scenarierne.
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0016.png
Effekter på udvalgte temaer
Effekt på CO
2
og luftforurening
SCENARIE 1a
0%
-2 %
SCENARIE 1b
-7 %
-8 %
SCENARIE 2a
SCENARIE 2b
CO
2
reduktion for alle scenarier undtagen 1a
Emissionsberegningerne viser, at sce-
narie 1a ikke giver ændringer i CO
2
-ud-
slippet, og scenarie 2a giver en redukti-
on på 2%.
For scenarier med kørselsafgifter sker
en ændring på 7-8% samlet set for alle
køretøjstyper.
Luftforureningen med NOx og partikler reduceres
Emissionsberegningen indikerer også et fald
i NOx- og partikelforureningen fra udstød-
ning. Som for CO
2
-udslippet gælder det
særligt i scenarierne med kørselsafgifter.
Faldet i emissioner vil alt andet lige bidrage
til en forbedret luftkvalitet langs vejene. Her
skal det tages i betragtning at effektmodulet
i trafikmodellen Compass ikke indregner den
ikke-udstødningsbaserede partikelemissi-
on, som skyldes slid på køretøjers dæk og
bremser samt vejbelægningsslid. I takt med
at andelen af elbiler i bilparken er stigende,
vil den ikke-udstødningsbaserede partikele-
mission udgøre en større andel af partikel-
forureningen.
Ændring ift. Basis 2035
Scenarie 1a
NOx
Partikler, PM
2.5
-0,2%
-0,2%
Scenarie 2a
-1,4%
-5,8%
Scenarie 1b
-5,2%
-4,7%
Scenarie 2b
-6,2%
-10,4%
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0017.png
Effekter på udvalgte temaer
Effekt på støj
Støjbelastningen reduceres i scenarie 2a pga. hastighedsnedsættelser
Særligt scenarie 2a med sænkning af has-
tigheden på de bynære motorveje fra 110
km/t til 80 km/t vil give en støjgevinst for de
mange boliger i hovedstadsområdet, som
er belastet af trafikstøj over den vejledende
grænseværdi. Men hastighedsnedsættel-
ser på motorveje betyder også, at en del af
motorvejstrafikken overflyttes til kommune-
veje, hvilket kan føre til mere støj og for-
ringelse af trafiksikkerheden. Dette vil til en
vis grad blive modvirket af at hastigheden
nedsættes til 50 km/t på større kommunale
veje, der før havde hastighedsgrænser over
50 km/t.
Samlet set vil scenarie 2a give et fald i antal
støjbelastede boliger på 7% eller ca. 28.000
boliger. Alene i Ringbykommunerne er re-
duktionen på ca. 15.000 boliger.
Udbygningsscenariet med fokus på kollektiv
trafik, scenarie 1a, giver kun en begrænset
effekt – medmindre det kombineres med
kørselsafgifter. Scenarierne 1b og 2b giver
hhv. et fald på 5% og 11%. I scenarie 2b
svarer det til knap 46.000 boliger, heraf er
19.000 i Ringbykommunerne og godt 10.000
i Centralkommunerne.
De støjmæssige konsekvenser i scenarierne er
beregnet på baggrund af Compass-trafikmo-
dellen. Effekterne er opgjort som ændringen
i antal støjbelastede boliger. En bolig kaldes
støjbelastet, når den påvirkes af et støjniveau
over den vejledende grænseværdi på 58 dB.
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
Samfundsøkonomiske effekter
Der er udført samfundsøkonomiske analyser af de fire scenarier. Analysen
viser på et overordnet niveau resultatet for samfundet, når de samlede gevin-
ster og omkostninger er gjort op. Hvis et projekt skal være samfundsøkono-
misk rentabelt, skal resultatet for samfundet – nutidsværdien - være positiv.
Samfundsøkonomisk analyse
Analysen er baseret på Transportministeri-
ets officielle værktøj TERESA v. 6.1 og opgør
alle de effekter, der traditionelt indgår i en
samfundsøkonomisk analyse. Da der ikke er
beregnede data til at opgøre alle effekterne,
er der gjort en række forsimplende anta-
gelser for at få så retvisende et billede som
muligt inden for projektets rammer. Desuden
er der stor usikkerhed på anlægsomkostnin-
gerne, da tiltagene i hvert scenarie ikke er
undersøgt nærmere. Effekten af flere gang-
ture indgår ikke i den samfundsøkonomiske
analyse, hvilket betyder at de sundheds-
mæssige gevinster forbundet med dette
ikke er afspejlet i resultaterne.
Scenarie 1a
Scenarie 1a giver et samfundsøkonomisk
underskud på 45 mia. kr. og er derfor ikke
samfundsøkonomisk rentabelt. De stør-
ste gevinster er bedre mobilitet til kollektiv
rejsende, hvilket afspejles i tidsgevinster på
25 mia. kr., og den øgede brug af cykel, der
giver eksterne sundhedsgevinster på 17 mia.
kr. Gevinsterne står dog ikke mål med om-
kostningerne, hvor særligt de store anlægs-
omkostninger (inkl. restværdi) på 76 mia. kr.
trækker i retning af dårligere samfundsøko-
nomi*.
Scenarie 2a
Scenarie 2a giver et samfundsøkonomisk
underskud på ca. 127 mia. kr. og er dermed
ikke samfundsøkonomisk rentabelt. Det
samfundsøkonomiske underskud skyldes
især, at bilisterne kommer langsommere
frem pga. hastighedsnedsættelser, hvilket i
sig selv giver en omkostning på 153 mia. kr.
Dette kan ikke modsvares af cyklisternes
og de kollektivt rejsendes tidsgevinster, der
18
udgør 8 og 11 mia. kr. Andre større gevinster
er eksterne sundhedseffekter fra cykel, sva-
rende til en værdi på 18 mia. kr., og mindre
støj, svarende til en værdi på 6 mia. kr.
Scenarie 1b
Kørselsafgifterne i scenarie 1b betyder, at
gevinsterne overstiger omkostningerne med
83-87 mia. kr., hvilket gør dette scenarie
samfundsøkonomisk rentabelt. Det er sær-
ligt drevet af, at de tilbageværende bilister
får mindre rejsetid, når andre bilister skifter
til cykel og kollektiv transport. Det giver
en samfundsøkonomisk gevinst på 60 mia.
kr. Derfor er der også store gevinster i de
eksterne sundhedseffekter fra cykel, og det
offentlige får 32 mia. kr. mere i billetindtæg-
ter fra kollektiv transport. Desuden betyder
skiftet væk fra bil, at der kommer mindre
CO
2
-udledning, støj og luftforurening samt
færre uheld, hvilket tilsammen giver en sam-
fundsøkonomisk gevinst på 19-23 mia. kr.
Scenarie 2b
Dette scenarie er på grænsen til at være
samfundsøkonomisk rentabelt. Nutidsværdi-
en ligger på enten -2 eller 2 mia. kr., alt efter
om CO
2
værdisættes med den lave eller høje
pris. Bilisternes tidstab har en værdi på 83
mia. kr. Ligesom scenarie 1b, afspejler resul-
taterne desuden et skift væk fra bil til cykel
og kollektiv transport. Det medfører bl.a. 28
mia. kr. mere i billetindtægter fra kollektiv
transport. Desuden er der eksterne sund-
hedseffekter fra cykel svarende til 50 mia.
kr. Skiftet væk fra bil betyder, at der kommer
mindre CO
2
-udledning, støj og luftforurening
samt færre uheld, hvilket tilsammen giver en
samfundsøkonomisk gevinst på 28-32 mia.
kr.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0019.png
Samfundsøkonomisk analyse
Opgørelse af samfundsøkonomiske effekter og nutidsværdien i mia. kr.
Scenarie 1a
Offentlige omkostninger
Anlægsomkostninger inkl. restværdi*
Omkostninger til drift og vedligehold
Billetindtægter fra kollektiv transport
Brugerbetalingsindtægter fra vej (kørselsaf-
gifter)
Afledte afgiftskonsekvenser
Brugereffekter, bil (person-, vare-, og lastbil)
Tidsgevinster
Kørselsomkostninger
Brugerbetaling (kørselsafgifter)
Brugereffekter, cykel
Tidsgevinster
Kørselsomkostninger
Interne sundhedseffekter
Brugereffekter, kollektiv transport
Tidsgevinster
Billetudgifter
Eksterne effekter, lav/høj CO
2
-pris
Klima (CO
2
E), lav/høj CO
2
-pris
Støj
Luftforurening
Uheld
Øvrige effekter
Eksterne sundhedseffekter, cykel
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
Nutidsværdi (2024) I alt (lav CO
2
-pris)
Nutidsværdi (2024) I alt (høj CO
2
-pris)
-83
-76
-17
4
0
6
-11
-9
-1
0
8
8
0
1
24
25
-1
-2/-1
0/0
0
0
-2
17
17
0
1
-45
-45
Scenarie 2a
-9
-10
-5
1
0
6
-154
-153
0
0
9
8
0
1
11
11
0
8/8
0/1
6
1
0
8
18
0
-10
-128
-127
Scenarie 1b
217
-79
-42
32
360
-59
-226
60
10
-296
9
8
0
1
26
27
-1
19/23
2/6
5
3
10
39
48
0
-9
83
87
Scenarie 2b
289
-10
-30
28
355
-56
-367
-83
10
-293
9
8
0
1
12
12
0
28/32
2/6
11
3
11
31
50
0
-20
-2
2
Beregning af nutidsværdien på baggrund af en samfundsøkonomisk analyse.
* Anlægsomkostninger i den samfundsøkonomiske analyse er ikke magen til det samlede anlægsoverslag for scenari-
erne på side 6 og 7, bl.a. fordi tallet i den samfundsøkonomiske analyse er inkl. restværdien af anlæggene efter 50 år.
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0020.png
Opsummering af resultater
Effekter på interne ture og
udfordringer i geografierne
CENTRALKOMMUNERNE
RINGBYEN
De store investeringer i den kollektive trans-
port i scenarie 1a hjælper til at løse kapaci-
tetsproblemer i den kollektive transport, som
var en af hovedudfordringerne i Centralkom-
munerne i Basis 2035. En øget kapacitet kan
også bidrage til at rumme væksten i antal
kollektive ture på 10-12% i scenarierne med
kørselsafgifter.
Både scenarie 1a og 2a giver en mindre
vækst i cykelture som forstærkes af scenari-
er med kørselsafgifter.
En udfordring i Basis 2035 var, at den kol-
lektive transport i Ringbyen havde en relativ
lille markedsandel. Dette forbedres en smule
med scenarie 1a, hvor de kollektive ture sti-
ger med 6%. Cykeltrafikken stiger marginalt
i hovedscenarierne. Scenarier med kør-
selsafgifter giver en stor stigning i kollektiv
transport samt cykel- og gangture. En anden
udfordring i Ringbyen i Basis 2035 var støj.
Her bidrager scenarie 2a med en reduktion i
antal støjbelastede boliger på 15%.
SCENARIE
SCENARIE
1a
2a
1b
2b
20
-1%
0%
+5%
+5%
+4%
+4%
+11%
+11%
-1%
-1%
-18%
-18%
+2%
+0%
+12%
+10%
1a
2a
1b
2b
0%
+3%
+9%
+12%
+3%
+4%
+13%
+15%
-2%
-1%
-9%
-9%
+6%
+2%
+25%
+22%
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0021.png
Opsummering af resultater
BYFINGRENE
ØVRIG HOVEDSTADSOMRÅDE
Basis 2035 viste, at andelen af cykelture var
lav for de interne ture i Fingerbyerne.
Cykeltrafikken stiger en smule i begge ho-
vedscenarier pga. et udbygget supercykel-
stinet, men stiger mest i Scenarie 2a. Dette
skyldes formentlig hastighedsbegrænsnin-
ger for biler. Dette giver også flere gangture.
De kollektive forbedringer i begge hoved-
scenarier viser sig ved en stigning i kollektiv
transport. Denne effekt forstærkes i scenari-
er med kørselsafgifter.
En udfordring i Basis 2035 var, at cyklen
tabte markedsandele til bilen i det Øvrige
Hovedstadsområde. Begge hovedscenarier
ændrer på den trend, pga. det udbyggede
supercykelstinet. Men scenarie 2a giver en
større effekt pga. hastighedsnedsættelserne
for bilerne. Den kollektive transport stiger
kun lidt for de interne ture i hovedscenarier-
ne, mens kørselsafgifter giver en stigning på
14-16% i kollektiv rejser. Scenarie 2a redu-
cerer antal støjbelastede boliger med 17%
pga. hastighedsnedsættelserne.
SCENARIE
SCENARIE
1a
2a
1b
2b
0%
+6%
+6%
+11%
+3%
+5%
+8%
+10%
-1%
-2%
-2%
-3%
+6%
+4%
+18%
+15%
1a
2a
1b
2b
0%
+9%
+4%
+13%
+4%
+9%
+9%
+14%
-1%
-1%
-1%
-2%
+3%
+4%
+16%
+14%
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0022.png
Opsummering af resultater
Effekter på ture mellem de
enkelte geografier
Vækst i kollektiv transport i scenarie 1a og 2a
En forbedret kollektiv transport i scenarie
1a giver særlig stor effekt på rejser mellem
det Øvrige Hovedstadsområde og Ringbyen,
men også mellem det Øvrige Hovedstads-
område og Centralkommunerne. I scenarie
2a betyder sænkning af hastigheden på
motorvejene, at biltrafikken falder mere end
i scenarie 1a, men dette giver ikke flere kol-
lektive transport mellem det Øvrige Hoved-
stadsområde og Ringbyen. Dette skyldes,
at scenarie 1a indeholder et bedre kollektiv
tilbud.
Effekten i scenarie 2a er større fra det Øv-
rige Hovedstadsområde og Centralkommu-
nerne.
Mellem Ringbyen og
Øvrig Hovedstadsområde
Mellem Centralkommunerne og
Øvrig Hovedstadsområde
+8%
SCENARIE 1A
-2%
+5%
SCENARIE 1A
-4%
+4%
SCENARIE 2A
-7%
+8%
SCENARIE 2A
-14%
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0023.png
Opsummering af resultater
Kørselsafgifter forstærker scenariernes effekt på kollektive rejser
Effekten på den kollektive transport af
scenarie 1a og 2a forstærkes med kørsels-
afgifter, der giver store forskydninger af
rejser fra bil til kollektiv transport mellem alle
geografier, men særligt for de længere rejser
mellem det Øvrige Hovedstadsområde og
hhv. Ringbyen og Centralkommunerne. Rej-
ser fra Fingerbyerne til Centralkommunerne
stiger også betydeligt med kørselsafgifter.
Mellem Ringbyen og
Øvrig Hovedstadsområde
Kørselsafgifter giver også en stor stigning i
rejser med kollektiv transport mellem Cen-
tralkommunerne og Ringbyen, der stiger
med 20% i scenarie 1b. Samme procentvise
stigning ses for kollektive rejser mellem det
Øvrige Hovedstadsområde og Fingerbyerne.
Mellem Centralkommunerne og
Øvrig Hovedstadsområde
Mellem Centralkommunerne
og Byfingrene
+37%
SCENARIE 1B
-17%
+41%
SCENARIE 1B
-40%
+28%
SCENARIE 1B
-40%
+30%
SCENARIE 2B
-20%
+41%
SCENARIE 2B
-45%
+26%
SCENARIE 2B
-43%
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0024.png
Opsummering af resultater
Udbygget supercykelstinet giver stigning i cykeltrafikken
Begge hovedscenarier 1a og 2a indeholder
en udbygning af supercykelstinettet. Dette
giver en stigning i cykeltrafikken særligt for
ture til/fra det øvrige Hovedstadsområde.
Men der ses også en stigning i antal cykel-
ture fra Centralkommunerne til Ringbyen på
6-7% i begge scenarier.
Effekten forstærkes af kørselsafgifter, hvor
cykelture i denne relation stiger med 19-20%
ift. Basis 2035. Kørselsafgifterne giver også
en stigning i cykelture i de øvrige geografier,
i størrelsesordenen 17-20% ift. Basis 2035.
Mellem Byfingrene og
Øvrig Hovedstadsområde
Mellem Ringbyen
og Byfingrene
Mellem Centralkommunerne
og Ringbyen
+7%
SCENARIE 1A OG 2A
+17%
SCENARIE 1B
+19%
SCENARIE 1B
+15%
SCENARIE 1B OG 2B
+18%
SCENARIE 2B
+20%
SCENARIE 2B
24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0025.png
Opsummering af resultater
Effekter på brugerne
Nedenfor er givet nogle eksempler på brugereffekterne af de forskellige
scenarier gennem fire udvalgte personaer.
I den tekniske rapport er det muligt at træk-
ke mange flere eksempler ud på rejsekom-
binationer for de enkelte scenarier. Dette
afsnit skal udelukkende ses som eksempler
på brugereffekter, og ikke som konklusioner
på scenariernes samlede effekter.
Personaerne er udvalgt for at vise effekter
på pendlerrejser i forskellige geografier, men
også for at pege på nogle opmærksomheds-
punkter.
Persona 1, sygeplejerske på Hvidovre
hospital,
der er et eksempel på en større ar-
bejdsplads og offentlig funktion med mange
rejser hver dag, der får en væsentlig bedre
kollektiv opkobling. Destinationen ligger i
Ringbyen, i en geografi der er trængsels-
ramt, og kørselsafgifterne er derfor relativt
høje. Det er også i denne geografi, hvor den
kollektive transport i scenarie 1a vil være
konkurrencedygtig til bilen på rejsetid.
Persona 2, gymnasieelev, hvis ene forældre
bor langt fra gymnasiet.
Trods en opgra-
deret kollektiv forbindelse er bilen stadig
attraktiv i denne geografi og kørselsafgifter
relativt lave.
Persona 3, kontormedarbejder der har 25
km til arbejde,
hvor en bilist bliver mobilist
og kombinerer cykel, kollektiv transport og
bil. En ny supercykelsti hjælper til at opfylde
et motionsbehov og cyklen i kombination
med den kollektive transport opleves attrak-
tiv.
Persona 4, håndværker der arbejder i Kø-
benhavn,
som er afhængig af sin bil, fordi
alt nødvendigt værktøj ligger i denne. Kør-
selsafgifter giver kortere rejsetid, men også
en økonomisk omkostning på 18 kr. hver vej.
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0026.png
Opsummering af resultater
Tidligere bilist, men
kollektiv transport er
blevet mere attraktivt
Kortere rejsetid med
kollektiv transport, men
bilen er stadig attraktiv
PERSONA 1: SYGEPLEJERSKE
Noa er sygeplejerske, der er bosat i
Høje-Taastrup og arbejder på Hvidovre
Hospital. Noa var tidligere bilpendler,
dengang det var hurtigere med bi-
len end den kollektive transport trods
trængsel.
Scenarie 1a har gjort den kollektive
transport væsentlig hurtigere og tids-
mæssig konkurrencedygtig til bilen. I
scenarie 2a er den kollektive transport
ikke hurtigere end bilen trods hastig-
hedsnedsættelser for biltrafikken.
Kørselsafgifterne i scenarie 1b og 2b
betyder, at hvis Noa tager bilen vil det
koste ca. 25 kr. pr. biltur.
PERSONA 2: GYMNASIEELEV
Kim er gymnasieelev på Gribskov
Gymnasium og skal hver 2. uge rejse
fra Farum i stedet for Helsinge, da for-
ældrene bor to forskellige steder. Kim
har altid været hyppig passager i den
kollektive transport.
Opgraderingen med S-tog fra Farum
til Hillerød og forbedret lokalbanedrift i
scenarie 1a har gjort rejsen med kollek-
tiv transport 7 min. hurtigere end i
Basis 2035. Scenarie 2a har stort set
ikke forbedret rejsetiden med den kol-
lektive transport.
Men nu har Kim fået kørekort. Når det
er muligt, så låner Kim sin mors bil for
at spare tid. Dette er også attraktivt i
scenarier med kørselsafgifter, hvor det
koster 8 kr. i kørselsafgifter pr. biltur.
Rejsetid med:
Basis 2035
Scenarie 1a
Scenarie 2a
Scenarie 1b
Scenarie 2b
Kollektiv
28 min.
19 min.
26 min.
19 min.
26 min.
Bil
24 min.
23 min.
24 min.
23 min.
26 min.
Rejsetid med:
Basis 2035
Scenarie 1a
Scenarie 2a
Scenarie 1b
Scenarie 2b
Kollektiv
59 min.
46 min.
58 min.
46 min.
58 min.
Bil
28 min.
28 min.
30 min.
28 min.
30 min.
26
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0027.png
Opsummering af resultater
Fra bilist til mobilist
Fortsat bilist
PERSONA 3: KONTORMEDARBEJDER
Rami arbejder i Trollesminde Erhvervs-
park i Hillerød, og er bosat i Helsingør.
Rami er tidligere bilist, men i begge
hovedscenarier har Rami fået adgang til
en ny supercykelsti mellem Hillerød og
Helsingør og i scenarie 1a med en op-
graderet lokalbane. Enkelte dage cykler
Rami hele vejen til arbejde, ca. 25 km,
men de fleste dage tager han lokal-
toget og cykler fra Hillerød St. til kon-
toret, da det er stort set ligeså hurtigt
som at tage bilen.
Igennem Hillerød by oplever Rami i Sce-
narie 2a et mere fredeliggjort trafik-
miljø, fordi bilernes hastighed er sat
ned til 30 km/t. Rami tager bilen en
gang i mellem og er blevet mobilist i alle
scenarierne. I kørselsafgiftsscenarierne
koster det Rami 13 kr. pr. biltur.
PERSONA 4: HÅNDVÆRKER
Mika er bosat i Buddinge og arbejder
som håndværker på Rigshospitalet
Blegdamsvej. Mika har en firmabil med
al det nødvendige værktøj og kører
derfor i bil til arbejde i begge hoved-
scenarier, selvom den kollektive trans-
port er hurtigere i scenarie 1a.
I scenarie 1b og 2b er trængslen på ve-
jene reduceret, hvilket har givet bedre
fremkommelighed for Mika og dermed
kortere rejsetid. Kørselsafgifterne har
øget udgifterne med 18 kr. pr. biltur til
og fra arbejde.
Rejsetid med:
Basis 2035
Scenarie 1a
Scenarie 2a
Scenarie 1b
Scenarie 2b
Cykel
88 min.
81 min.
81 min.
81 min.
81 min.
Cykel +
Kollektiv
36 min.
34 min.
36 min.
34 min.
36 min.
Bil
33 min.
33 min.
36 min.
33 min.
36 min.
Rejsetid med:
Basis 2035
Scenarie 1a
Scenarie 2a
Scenarie 1b
Scenarie 2b
Kollektiv
26 min.
15 min.
26 min.
15 min.
26 min.
Bil
18 min.
18 min.
19 min.
17 min.
17 min.
27
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0028.png
Opsummering af resultater
Hvordan understøtter scenarierne
den fælles vision?
Vision
Sikre bedre mobilitet og mindske trængsel og støj
>
Så folk kan komme til og fra arbejde uden unødigt tidsspild
>
For at sikre vækst og udvikling
Udfordringer
>
De forventede 800.000 flere daglige personture i 2035 vil være mærkbart både på veje, baner og stier.
Særligt vil de forventede 310.000 ekstra bilture pr. døgn være en udfordring.
>
Det er en udfordring at biltrafikken samlet set vil bruge 21,1 mio. timer om året i trængsel i 2035. Det er en
stigning på 2,3 mio. timer sammenlignet med 2025 og et yderligere samfundsøkonomisk tidstab.
>
Når man ser på mobilitet i 2035, er det bemærkelsesværdigt, at bilen vil udgøre størstedelen af turene
uden for Centralkommunerne.
Denne del af visionen handler om mobili-
tet og trængsel. Det er kun scenarier med
kørselsafgifter, der har effekt på trængslen,
men de store investeringer i kollektiv trans-
port og supercykelstinet i scenarie 1a og 2a
bidrager med at forbedrede mobilitetsmulig-
heder. De kollektive investeringer giver også
en øget kapacitet til at optage overflytning af
ture fra bil i scenarierne med kørselsafgifter.
Scenarie 2a og 2b giver også bedre mobili-
tetsmuligheder med supercykelstinettet og
opgraderede kollektive forbindelser, men
ikke i samme grad som i Scenarie 1a. Sce-
nariet bidrager heller ikke til at løse bane-
nettets kapacitetsudfordringer. Desuden vil
Scenarie 2a reducere mobiliteten på vejene
pga. hastighedsnedsættelserne, der vil be-
tyde øget tidsforbrug.
SCENARIE 1a
ningsusikkerhed)
mio.
timer i trængsel
-
SCENARIE 2a
hedsnedsættelser
+0,9
-2,7
mio.
timer i trængsel
Scenarie 1a – uændret (lille stigning, men skyldes bereg-
Stigning på 0,9 mio. timer stigning pga omfattende hastig-
SCENARIE 1b
28
-3,4
mio.
timer i trængsel
SCENARIE 2b
mio.
timer i trængsel
Fald på 3,4 mio. timer svarende til 2,1 mia. kr. pr. år
Fald på 2,7 mio. timer svarende 1,8 mia. kr. pr. år.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0029.png
Opsummering af resultater
Vision
Sikre bæredygtige, klimavenlige løsninger
>
For at reducere udledning af CO
2
e
>
Løsninger der er cirkulære og reducerer brug af råstoffer
Udfordringer
>
Der forventes en halv million flere daglige fritidsture i 2035. Den største andel af disse ture vil være med
bil, og de vil stå for halvdelen af personbiltrafikkens CO
2
-udslip, hvilket vil være en udfordring, når der skal
findes bæredygtige og klimavenlige løsninger.
>
I bestræbelserne på at mindske CO
2
-udslippet samt støj- og partikelforurening kan den forventede stig-
ning i lastbiltrafikken til og fra hovedstadsområdet blive en udfordring.
>
På grund af omstilling til eldrevne transportmidler forventes det, at CO
2
-udslippet vil falde med 10%.
Den ændrede adfærd i hovedscenarierne 1a
og 2a bidrager med en beskeden reduktion
i trafikkens CO
2
-udslip. Når kørselsafgifter
indarbejdes i scenarierne, scenarie 1b og 2b,
er der en større reduktion fra trafikken på
7-8%.
Scenarie 1a er udfordret i forhold til CO
2
-ud-
slip fra anlæg, da der indgår en lang række
infrastrukturprojekter i scenarierne. Her er
det særligt tunnelprojekterne til metro og
S-tog som vejer tungt i CO
2
-regnskabet.
Scenarie 2a har færre infrastrukturprojekter
og derfor mindre CO
2
-udledning fra anlæg.
SCENARIE 1a+2a
0-2 %
SCENARIE 1b+2b
7-8 %
29
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0030.png
Opsummering af resultater
Vision
Styrke en sammenhængende hovedstadsregion og et
integreret arbejdsmarked
>
Så der er gode kollektive transportmuligheder
>
For at sikre nem tilgængelighed til arbejdspladser, en mobil arbejdsstyrke og frie-
re bevægelighed
Udfordringer
>
Der forventes særligt flere ture til og fra Centralkommunerne, hvilket kan udfordre tilgængeligheden til
arbejdspladser og øge behovet for gode kollektive transportmuligheder.
>
En forventet øget vækst i den kollektive transport, primært i Metro, S-tog og på lokalbaner, samt et øget
antal påstigere på en række af hovedstadsområdets større knudepunkter, kan udfordre kapaciteten og den
frie bevægelighed.
>
Der forventes flere kapacitetsudfordringer i den kollektive transport særligt på strækninger i Centralkom-
munerne, som vil påvirke store dele af togdriften i hovedstadsområdet.
Denne del af visionen understøttes af sær-
ligt scenarie 1a og 1b, der bidrager til for-
bedret tilgængelighed til arbejdspladser,
uddannelsesinstitutioner og hospitaler.
Denne effekt styrkes i scenarie 1b, hvor den
reducerede trængsel også bidrager til bedre
tilgængelighed.
Særligt betjeningen af hospitalerne forbed-
res som følge af nye metro- og S-togslinjer.
Det betyder at Hvidovre Hospital, Bispebjerg
Hospital og Rigshospitalet Blegdamsvej
bliver stationsnære og giver store rejsetids-
gevinster for de regionale kollektive rejser til
hospitalerne.
Desuden bidrager scenarie 2a med at skabe
en robust kollektiv transport med væsentlige
kapacitetsforbedringer.
I scenarie 1a og 1b ændrer eksprestunnelen
mellem København H og Hellerup/Emdrup
på situationen på S-banen, hvor kapacite-
ten på den centrale banestrækning mellem
Dybbølsbro og Svanemøllen i dag er fuldt
udnyttet, og der ikke kan indsættes flere tog
i myldretiderne. Den forbedrer kapaciteten
på S-banens centrale strækning og muliggør
en øget betjening.
I scenarier 2b skal passagervæksten på
S-banen, optages af det nuværende sy-
stem, altså uden eksprestunnelen. Automa-
tiseringen af S-togsdriften giver en større
fleksibilitet ift. at indsætte flere tog i spids-
belastningsperioder, men giver ikke samme
kapacitetsløft som i scenarie 1.
30
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0031.png
Opsummering af resultater
Vision
Sikre, at hovedstaden fortsat er et godt sted at bo, leve og
drive virksomhed
>
Hvor trafikstøj, bl.a. langs de store veje, reduceres
>
Så der er gode muligheder for aktiv transport – såsom cykling
Udfordringer
>
Det forventes, at der også i 2035 vil være mange korte bilture, og der kan være et potentiale for at over-
flytte flere af disse ture til aktiv transport.
>
Antallet af kørte kilometer for motorkøretøjerne vil stige 9-12% på vejnettet, hvilket forventes at få en
negativ påvirkning af støjbelastningen. I Centralkommunerne vil antallet af cyklede kilometer dog også
stige markant, hvilket kan forbedre folkesundheden både ift. mindre støj og øget fysisk aktivitet.
>
Det er en udfordring at antallet af støjramte boliger forventes at stige med ca. 3% på grund af en stigen-
de antal bilture på vejene i 2035.
Denne del af visionen understøttes særligt i
scenarie 2a og 2b, hvor antal støjbelastede
boliger reduceres med hhv. 7% og 11%.
Investeringer i kollektiv transport, særligt
i scenarie 1a og 1b bidrager også til flere
gangture, som påvirker sundheden. I ab-
solutte tal vil scenarie 1a betyde 1% færre
bilture under 5 km, 4% i scenarie 1b og 3% i
Scenarie 2b. Scenarie 2a har stort set ikke
effekt på de korte bilture.
SCENARIE 1a+2a
17-18
mia. kr.
Både i scenarie 1a og 2a vil udbygning af
supercykelstinettet fremme cykling og give
vækst i cykeltrafikken på ca. 5%, hvilket vil
give årlige sundhedsgevinster på 17-18 mia.
kr.
I scenarierne med kørselsafgifter er effek-
ten på cykling endnu større med forventet
vækst på 14-15% i cykeltrafikken på vej- og
stinettet, hvilket giver årlige sundhedsgevin-
ster på 48-50 mia. kr.
Desuden forventes opgraderingen af den
kollektive transport at medføre flere gangtu-
re i alle scenarier.
SCENARIE 2a
-7 %
-11 %
SCENARIE 2b
31
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0032.png
Fremtidige indsatser
KKR Hovedstaden, Københavns Kommune
og Region Hovedstaden har skabt en fælles
vision for fremtidens mobilitet. Denne rap-
port har gennem to hovedscenarier un-
dersøgt effekterne af forskellige pakker af
indsatser til at imødekomme de fremtidige
mobilitetsudfordringer herunder også kør-
selsafgifter. Effekterne på forskellige temaer
er opgjort og ændringerne i de forskellige
geografier er beskrevet. Desuden er de
samfundsøkonomiske effekter af scenarier-
ne analyseret.
Scenarieanalysen kan ikke direkte bruges til
at vurdere enkelttiltag, men Fase 2 af mobi-
litetsanalysen indeholder også et indsatska-
talog, der kan bringes i spil i samarbejdet om
den fælles vision for tværgående mobilitet
i Hovedstadsområdet. Af kataloget fremgår
en vurdering af de beskrevne indsatsers
effekt på forskellige pejlemærker, hvor nogle
indsatser har større effekt end andre. Der er
ikke foretaget en prioritering af indsatserne,
og materialet har derfor karakter af at være
et bruttokatalog med mange typer af projek-
ter uden indbyrdes vægtning. Kataloget kan
give indsigt i forskellige projekters potentiale
og skabe grundlag for en videre drøftelse.
Den videre proces
Eksempel på tiltag i indsatskatalog
32
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0033.png
33
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0034.png
Inddragelse og aktiviteter
Mobilitetsanalysen er gennemført i to faser
med involvering af de 29 kommuner i
Hovedstadsregionen, trafikselskaber og en
ekspertgruppe med bred faglig indsigt i bæ-
redygtig mobilitet, transport- og samfunds-
økonomiske forhold, strategisk planlægning
og adfærd. I figuren nedenfor ses aktivite-
terne i de enkelte faser.
Fase 1:
Giver en status på mobiliteten i 2025
og beskriver udfordringer for mobiliteten i
2035 og peger på hvilke områder og poten-
tialer, der bør være i fokus for at imødekom-
me den fælles vision.
Fase 2:
Beskriver effekterne af fire scena-
rier, der indeholder forskellige ”pakker” af
investeringer i fremtidens mobilitet samt
regulering gennem kørselsafgifter. Formålet
med scenarieanalysen er at få indblik i, hvad
der skal til for at imødekomme mobilitets-
udfordringerne i 2035. Både kommunerne
i Hovedstadsregionen og ekspertgruppen
har bidraget med input til opstilling af de fire
scenarier. Denne resumérapport opsumme-
rer de væsentligste resultater fra scenarie-
analysen.
Fase 2 indeholder også et indsatskatalog,
der kan bringes i spil i samarbejdet om den
fælles vision for tværgående mobilitet i Ho-
vedstadsområdet.
Bilag 1: Proces og metode
Kortlægning og beskrivelse af
udfordringer og potentialer
Opdatering af trafikmodellen COMPASS med befolk-
ningsprognoser, væsentlige besluttede og finansierede
infrastruktur- og byudviklingsprojekter mm.
Kortlægning af regionale og kommunale politikker og
ønsker på mobilitetsområdet og inddragelse af andre
analyser.
Inddragelse af interessenter og trafikselskaber.
Udarbejdelse af bruttoliste med mulige indsater.
Afholdelse af fællesmøde og workshop for alle kommu-
nerne i regionen, hvor kortlægning, udfordringer, poten-
tialer og relevante indsatser blev drøftet.
Kortlægning og beskrivelse af trafik og trafikstrømme i
hovedstadsområdet nu og i 2035, samt overordnede
udfordringer og potentialer.
Offentliggørelse og afrapportering for KKR Hovedstaden,
samt Region Hovedstaden og Københavns Kommune.
Fase 1
Fase 2
Opstilling af løsningsmuligheder og
scenarier
Afholdelse af fælles scenarie-workshop for alle kommu-
nerne i regionen samt andre relevante interessenter, hvor
forskellige greb og indsatser er blevet drøftet.
Møde med ekspertgruppe om scenarier og resultater af
fase 1.
Færdiggørelse af indsatskatalog.
Udvælgelse og opstilling af scenarier.
Beregning og effektvurdering af de fire scenarier på
baggrund af vision og pejlemærker.
Møde med ekspertgruppe om resultater af scenarieana-
lyse.
Sammenfatning af resultater.
Præsentation og møder om resultaterne fra analysen.
Resultatet af Fase 2:
En teknisk rapport med resultater fra scenarieanaly-
sen: Tværgående mobilitetsanalyser for hovedstads-
området, der indeholder en opstilling af løsningsmu-
ligheder og scenarier for 2035, januar 2025
Indsatskatalog, der indeholder en bruttoliste af ind-
satser og en overordnet vurdering af deres effekter
Denne resumérapport, der opsummerer resultaterne
i den tekniske rapport.
Resultatet af Fase 1:
Resultatet af denne fase er samlet i rapporten:
Mobilitetens udvikling i hovedstadsområdet
fra 2025 til 2035, kortlægning, udfordringer og
potentialer, marts 2024
34
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0035.png
Bilag 1: Proces og metode
Hvordan vurderes effekterne af
scenarierne?
Effektberegningerne af de foreslåede indsatser i de fire scenarier bygger
ovenpå Basis-situationen i 2035 (se figur side 36). På den måde er det muligt
at vurdere, hvordan de forskellige scenarier imødekommer de skitserede ud-
fordringer, der forventes i 2035.
Compass-trafikmodel som redskab
Københavns Kommunes trafikmodel Com-
pass er anvendt til beregning af effekterne
af de fire scenarier. Der er en række usikker-
heder forbundet med en modelberegning af
fremtidsscenarier for mobiliteten, men Com-
pass er pt. det mest velegnede redskab.
Den nedsatte ekspertgruppe til projektet
har været med til at vurdere resultaterne og
pege på, hvilke tendenser, der kan påvirke
resultaterne. Disse indsigter indgår i fortolk-
ning af resultaterne.
Da scenarierne indeholder mange forskellige
indsatser, er det ikke muligt at konkludere
på de enkelte indsatsers konkrete bidrag,
men kun på de samlede effekter. Projektets
indsatskatalog giver derimod et groft skøn
på effekter af de enkelte indsatser baseret
på tidligere undersøgelser, og hvor det har
været muligt suppleret med resultaterne for
Compass-beregningerne i scenarieanalysen.
Indsatser for tung transport indgår ikke
Beskrivelserne af effekterne i analysen har
fokus på den fælles vision, og indsatserne
er primært målrettet persontransporten. Der
indgår således ikke initiativer, der specifikt
er rettet mod vare- og lastbiltrafikken. Det
betyder, at der ikke er ændringer i turopgø-
relserne for vare- og lastbiler i scenarierne.
Det gælder også den eksterne trafik, som
indgår i Compass-modellen med et fast
bidrag til trafikken i 2035. Den forventede
vækst i lastbiltrafikken, bl.a. som følge af Fe-
mernbæltforbindelsen, påvirker trafikken på
vejnettet, hvor lastbilerne bidrager til støj-
belastningen, CO
2
-udslippet og vejtrængsel.
Dette bidrag er fastholdt i de fire scenarier.
Inden for rammerne af dette projekt har det
ikke været muligt at belyse indsatser, som
retter sig mod en påvirkning af den tunge
transport, herunder mulighederne for at
overflytte gods fra vej til bane. Dette er re-
levant at undersøge i en anden analyse, da
det også kan være med til at imødekomme
pejlemærkerne.
35
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0036.png
Bilag 1: Proces og metode
36
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005519_0037.png
37