Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
2992694_0001.png
Nødspor på Vestmotorvejen
mellem Korsør og Vemmelev
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0002.png
NØDSPOR PÅ VEST-
MOTORVEJEN MELLEM
KORSØR OG VEMMELEV
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
Marts 2025
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-156-7
ISBN
(digital version)
978-87-7595-157-4
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2025
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurdering og udbygning
Det fremgår af aftale om Infrastrukturplan 2035 af
28. juni 2021, at der skal etableres nødspor på E20
Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev og at pro-
jektet igangsættes i 2026. Der er med aftalen i alt afsat
700 mio. kr. til at gennemføre projektet.
Første skridt frem mod realiseringen af anlægsprojektet
er gennemførelse af en miljøkonsekvensvurdering (MKV).
Kommissoriet for miljøkonsekvensvurderingen kan læses
på www.vejdirektoratet.dk/korsoer-vemmelev. Denne re-
sumerapport sammenfatter Vejdirektoratets forslag til ud-
bygning af strækningen mellem Korsør og Vemmelev med
nødspor samt den tilhørende miljøkonsekvensvurdering.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0003.png
Nødspor på Vestmotorvejen
mellem Korsør og Vemmelev
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen for for
etablering af nødspor mellem Korsør og Vemmelev.
I denne resumerapport kan du læse et kort resumé
af undersøgelsen.
Den ca. 9,5 km lange motorvejsstrækning åbnede i
1957 samtidig med bilfærgeforbindelsen fra Halskov
til Knudshoved. Den er anlagt som en af de første i
Danmark og med en vejstandard som var gældende
for over 60 år siden.
Det indebærer bl.a., at strækningen ikke er anlagt
med nødspor.
Der kører ca. 40.000 køretøjer i døgnet på motorve-
jen mellem Korsør og Vemmelev. Dette trafikniveau
giver ikke i sig selv fremkommelighedsproblemer,
men etablering af nødspor vil sikre bedre fremkom-
melighed for eksempelvis redningskøretøjer i for-
bindelse med hændelser. Etablering af nødspor på
strækningen vil også forbedre trafiksikkerheden.
Projektet indebærer, at strækningen udbygges med
nødspor. Som en del af undersøgelsen ses både på
en fuld udbygning med gennemgående nødspor langs
hele strækningen samt en mindre omfangsrig løsning,
hvor nødsporene afbrydes eller indsnævres hvor bro-
er fører lokale veje over eller under motorvejen.
Vejdirektoratets undersøgelse omfatter i hovedtræk
følgende forhold:
Trafikanalyse
Skitseprojektering af veje, bygværker og afvanding
Feltundersøgelser af natur og miljø
Miljøkonsekvensvurdering
Støjberegninger
Arealanalyse
Beregning af klimaeffekter
Beregning af anlægsoverslag
Samfundsøkonomiske beregninger
Hele miljøkonsekvensvurderingen findes på
vejdirektoratet.dk/mkv-korsoer-vemmelev.
Her er vejprojektet gennemgået mere detaljeret og
her findes også de tekniske baggrundsrapporter. På
siden findes også detaljerede, zoombare kort med
forventet støjudbredelse og arealbehov samt kort
med miljøforhold.
Du har mulighed for at indsende bemærkninger til
miljøkonsekvensvurderingen i høringsperioden, som
løber frem til den 8. maj 2025.
Indsend et høringssvar
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal give tilstrækkelig viden
til, at politikere og borgere kan vurdere projektets virknin-
ger på miljøet og sammenligne forskellige løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at
vejprojektet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne,
og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0004.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0005.png
UDBygnIng AF STRæKnIngEn MELLEM KoRSøR og VEMMELEV
Udbygning af strækningen
mellem Korsør og Vemmelev
I miljøkonsekvensvurderingen er der undersøgt mu-
ligheder for at anlægge nødspor langs motorvejen.
Som en del af undersøgelsen er ramperne ved til-
slutningsanlægget ved Tårnborgvej (TSA 42) forlæn-
get og afvandingsforholdene er opgraderet til nuti-
dig standard med blandt andet regnvandsbassiner.
Der er i dag flere steder på strækningen med stærkt
støjbelastede boliger herunder lokaliteterne ved Kor-
sør, Svenstrup, Tjæreby og Vemmelev, hvor støjaf-
skærmning foreslås etableret eller udbygget.
Der er undersøgt to løsningsforslag:
• Forslag A med gennemgående nødspor
• Forslag B med afbrudte nødspor
Ved Forslag A etableres gennemgående nødspor,
hvilket betyder, at bygværker med overførte lokalve-
je skal udskiftes og andre bygværker ved underførte
lokalveje skal ombygges. Ved Forslag B afbrydes el-
ler indsnævres nødsporet ved de eksisterende byg-
værker, som dermed kan bevares.
Projektets østlige afgrænsning er lige vest for Sla-
gelse Landevej og projektets vestlige afslutning er
ved Halsskovvej. Motorvejen udbygges med nød-
spor i begge sider af vejen og tilslutningsanlægget
ved Tårnborgvej i Korsør (TSA 42) ombygges, så
ramperne bliver længere. De øvrige tilslutningsanlæg
på strækningen ændres ikke. Der forudsættes en
hastighed på 110 km/t på hele strækningen.
277
E20
40b
41
Vemmelev
Tjæreby
42
E20
Korsør
43
Halsskov
150
265
259
Projektstrækningen Korsør-Vemmelev som bliver udvidet med nødspor.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0006.png
UDBygnIng AF STRæKnIngEn MELLEM KoRSøR og VEMMELEV
Tværprofil
nødsporet etableres med en bredde på 3 meter samt
en yderrabat på 1,50 meter. Den eksisterende mid-
terrabat på 3 meter bevares og der lægges ny asfalt
på hele motorvejen samt ny afstribning. Vejen fore-
slås ombygget med et tværsnit, der ses herunder.
Tværsnit før og efter udbygning.
Visualisering af nødspor som afbrydes på motorvejen under Mælkevej.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0007.png
UDBygnIng AF STRæKnIngEn MELLEM KoRSøR og VEMMELEV
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0008.png
UDBygnIng AF STRæKnIngEn MELLEM KoRSøR og VEMMELEV
Forslag A: Gennemgående nødspor
Forslag A omfatter etablering af gennemgående
nødspor i begge sider af vejen. nødsporene opbyg-
ges med en belægning, som kan tåle, at de benyttes
af almindelig tung trafik i perioder, hvor det er nød-
vendigt at omlægge trafikken.
Broer over motorvejen skal udskiftes
Der er fem broer over motorvejen, som skal rives ned
og genopbygges, så de kan spænde over kørebaner
og de nye nødspor. Det drejer sig om Stationsvej,
Markvej, Bildsøvej, Mælkevej og Halsskovvej.
Lokalvejen, der føres over broen, bliver hævet lidt,
så den frie højde under broen kan bevares. Indgre-
bet ved boliger der ligger tæt ved vejen minimeres
ved at sætte lave støttemure, hvor vejen hæves.
Se flere detaljer om projektet
og de forventede tilhø-
rende arealindgreb. Her kan du zoome ind på kortet
og se projektets omfang i forhold til i dag.
Broer under motorvejen skal udvides
Der er tre underføringer, hvor broerne skal udvides
for at få plads til det nye nødspor på motorvejen. Det
drejer sig om Tjærebyvej, Tårnborgvej og Servicevej.
Krydsende lokalveje der føres under motorvejen, vil
for Tårnborgvej og Solbakkevej/Servicevej bevare
samme frie bredde og højde som i dag. Den frie
højde under broen for Tjærebyvej vil derimod blive
reduceret, når brodækket udvides. Broen er i dag ret
lav og da der er begrænset trafik og let adgang til
at køre uden om, anbefales det at vejstykket under
broen ændres til at være en sti.
Da Solbakkevej/Servicevej er en mindre vej, som ligger
i naturlig forlængelse af en cykelsti og sjældent benyt-
tes af biler, er det foreslået at nedklassificere broen til
en cykelsti af hensyn til cykellisternes sikkerhed.
Tårnborgvej og tilslutningsanlæg TSA 42
Ramperne i tilslutningsanlægget ved Tårnborgvej i
Korsør forlænges.
Den nordvestlige tilkørselsrampe mod Fyn forlænges
med 185 meter og strækker sig ind over broen over
Tårnborgvej som derfor sideudvides med 3 meter
mod nord. Den sydvestlige frakørselsrampe forlæn-
ges med 49 meter fra broen og frem. Der er plads
til at etablere nødspor hen over broen ved at stribe
kørebanerne om. Broen skal derfor ikke sideudvides
i den sydlige side. De østlige ramper forlænges med
henholdsvis 200 meter og 163 meter.
Forslag med gennemgående nødspor.
277
40b
41
Tjæreby
Vemmelev
E20
42
43
Halsskov
Korsør
150
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0009.png
UDBygnIng AF STRæKnIngEn MELLEM KoRSøR og VEMMELEV
277
40b
41
Tjæreby
Vemmelev
E20
42
43
Halsskov
Korsør
150
Forslag med afbrudte nødspor.
Forslag B: Afbrudte nødspor
I Forslag B afsluttes nødsporene ved broer over motor-
vejen og gøres smallere ved broer under motorvejen.
nødsporet opbygges med en lettere befæstelse end
normal standard, fordi et nødspor med afbrydelser
ikke kan benyttes som ekstra kørespor i forbindelse
med arbejder på motorvejen.
Broer bevares
Da nødsporet afbrydes ved broer
over motorvejen, kan broerne be-
vares som de er i dag.
nødsporet smalles ind hvor mo-
torvejen føres over skærende veje.
Dermed kan det undgås at ombygge
de eksisterende broer.
Krydsende veje berøres dermed
ikke af vejudvidelsen.
Tårnborgvej tilslutningsanlæg
Ramperne i tilslutningsanlægget
forlænges frem til broen over
Tårnborgvej. Derved skal broen
ikke ombygges.
Tilkørselsrampen i retning mod Fyn forlænges med
28 meter. Frakørselsrampen i retning fra Fyn tilpas-
ses og forlænges med 49 m fra broen og frem. De
østlige ramper forlænges med henholdsvis 200 og
163 meter.
Længere ramper for tilslutningsanlægget ved Tårnborgvej (TSA 42).
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0010.png
UDBygnIng AF STRæKnIngEn MELLEM KoRSøR og VEMMELEV
Kantopsamling af vejvand fra motorvejen.
Vand fra vejen
Afvandingssystemet langs vejen dimensioneres så
det kan håndtere regnvandet fra vejens arealer.
I dag ledes vand fra motorvejen ud i grøfter og
derfra videre til vandløb. På nogle strækninger vil
vandet fortsat ledes væk via grøfter, men fremover
vil skadelige stoffer blive opsamlet i regnvandsbas-
siner inden udledning til vandløbene. I forbindelse
med projektet etableres et fuldt tidssvarende af-
vandingssystem med otte nye regnvandsbassiner. I
forhold til i dag vil dette give en betydelig forbedret
rensning af vejvandet, inden det ledes videre.
På nogle strækninger vil vandet fremover blive op-
samlet via kantopsamling på motorvejen, blandt an-
det i områder med særlige drikkevandsinteresser.
napassager og vejen er derfor en hindring for spred-
ning af områdets vilde dyr på tværs af motorvejen.
Underføringerne udskiftes til faunapassager, hvilket
forbedrer mulighederne for vilde dyrs spredning på
tværs af motorvejen og dermed styrker de økologi-
ske forbindelser.
I alt etableres syv faunapassager på projektstræk-
ningen. Fem eksisterende underføringer opdateres
til faunapassager og suppleres med yderligere to
faunapassager.
Tre af disse etableres som faunapassager for små
og mellemstore pattedyr, men kan også bruges af
andre mindre dyr såsom padder og krybdyr. når
denne type faunapassage etableres langs vandløb,
kan den bruges af f.eks. odder.
Derudover etableres fire faunapassager til små dyr
som padder, men kan også bruges af andre mindre
dyr såsom krybdyr, pindsvin mv.
Faunapassager
Fordi motorvejen bliver bredere med de nye nød-
spor, skal underføringer af vandløb og grøfter under
vejen være længere, end de er i dag.
I dag er der fem underføringer af vandløb og grøfter
under motorvejen. Ingen af dem er etableret som fau-
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0011.png
UDBygnIng AF STRæKnIngEn MELLEM KoRSøR og VEMMELEV
277
Tjæreby
41
40b
Vemmelev
E20
42
43
Halsskov
Korsør
150
Faunapassager og regnvandsbassiner på projektstrækningen.
Eksempel på faunapassage med vandløb for små og mellemstore dyr langs vandløb eksempelvis odder.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0012.png
AnLæg AF MoToRVEjEn
Anlæg af motorvejen
Forud for anlægsperioden skal projektet detailpro-
jekteres og der skal gennemføres ekspropriationer
og udbud af anlægsprojektet. når selve anlægsar-
bejderne går i gang forventes det at tage cirka 4 år
for Forslag A og 3 år for Forslag B.
Der er foretaget en overordnet vurdering af, hvordan
anlægsarbejdet kan gennemføres. Anlægsarbejdet
planlægges, så eksisterende veje kan holdes åbne i
videst muligt omfang dog med reduceret hastighed
forbi arbejdsområderne. Arbejdet vil blive delt op i
forskellige faser, hvor der flyttes rundt på, hvor tra-
fikken kan køre for at få plads til byggeriet.
Anlægsarbejderne med nødspor er foreslået opdelt
i to etaper på hver cirka 5 km. Der vil i hele anlægs-
perioden være to kørespor i hver retning som i dag,
men køresporene vil være smallere og hastigheden
nedsat til 80 km/t, der hvor der arbejdes. Undtaget
er nogle korte perioder (om natten eller i weeken-
der), hvor der evt. kun er et spor farbart i hver ret-
ning over en kort strækning eller, hvor hastigheden
lokalt er yderligere nedsat.
I Forslag A, hvor broerne skal udskiftes, vil motor-
vejen blive lukket en weekendnat for hver bro. Her
vil trafikken blive ledt via de omkringliggende veje,
mens broen rives ned. Ved byggeriet at den nye bro
bliver kortvarige pladskrævende arbejder udført om
natten. Forbi arbejdsområderne med broarbejder vil
bredden af de to spor blive reduceret og hastigheden
nedsat. Den overførte lokalvej vil være lukket i 10-12
måneder, mens den nye bro bygges. Imens vil den
lokale trafik blive omlagt til andre veje. omkørslerne
Trafikafvikling når motorvejen bygges om
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0013.png
AnLæg AF MoToRVEjEn
planlægges, så krydsninger der kan bruges som hin-
andens omkørsel, ikke bliver spærret samtidig.
Lokalt ved broer lægges trafikken ud til siden i smalle
spor mens broens midterste understøtning etableres.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0014.png
STøj
Støj
Der er i dag mange støjbelastede boliger langs mo-
torvejen mellem Korsør og Vemmelev, da boligom-
råderne ligger tæt på motorvejen. I Vejdirektoratets
støjhandlingsplan er der tidligere udpeget fire sær-
ligt støjbelastede områder på strækningen ved hen-
holdsvis Korsør, Svenstrup, Tjæreby og Vemmelev.
Størstedelen af de eksisterende støjskærme kan
ikke bevares efter udbygningen på grund af, at ud-
videlsen med nødspor sker på de arealer, hvor støj-
skærmene står og derfor skal skiftes ud.
www.vejdirektoratet.dk/mkv-korsoer-vemmelev
kan du læse mere om støjberegninger og de støj-
mæssige konsekvenser. Her findes også et digitalt
kort, hvor du kan søge på adressen, zoome ind og få
information om støjforholdene på din adresse.
Trafikstøjen er kortlagt langs hele projektstrækningen.
Etablering af nødspor øger ikke trafikken på stræk-
ningen, men højere hastighed og stigende trafik i
takt med samfundsudviklingen bidrager til mere støj
på strækningen. Støjpåvirkningen fra trafikken langs
strækningen er undersøgt for situationen, som den er
i dag, samt for scenariet i 2040 henholdsvis med og
uden udbygningen med nødspor. Herefter er mulighe-
derne for at reducere støjen vurderet samt de økono-
miske konsekvenser heraf (omkostningseffektiviteten).
Forslaget indeholder nye støjskærme med en højde
på 8 meter ved Motalavej og Fasanhaven og 7 meter
i Svenstrup, Tjæreby og Vemmelev. Udstrækningen
af støjskærmene er også længere end i dag. Antallet
af støjbelastede boliger over 58 dB vil derfor blive
reduceret med ca. 500 boliger, hvis der sammen-
lignes med en fremtidig situation uden udbygning.
Antallet af stærkt støjbelastede boliger over 68 dB
reduceres fra knapt 300 boliger til ca. 80 boliger.
Den præcise placering, højde og udstrækning af de
enkelte skærme eller støjvolde vil først blive fastlagt
ved detailprojektering af vejanlægget.
Der vil være behov for midlertidige arealindgreb i
blandt andet private haver for at kunne etablere
støjskærmene.
Se også kortet med arealopgørelser.
277
40b
41
Tjæreby
Vemmelev
E20
42
43
Halsskov
Korsør
150
nye støjskærme på projektstrækningen.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0015.png
STøj
Lden
58-63
dB(A)
Dagens situation (2023)
Uden udbygning (2040)
Projektforslag (2040)
1.296
1.561
1.619
63-68
dB(A)
591
765
422
68-73
dB(A)
179
235
74
73-78
dB(A)
21
50
2
>78
dB(A)
1
5
2
Støjbelastede
boliger i alt
2.088
2.616
2.119
Antal støjbelastede boliger langs strækningen over 58 dB.
Vejdirektoratets indsats mod vejstøj
Vejdirektoratet anser det som vigtigt at sikre et rimeligt
beskyttelsesniveau, når motorvejen udbygges. I praksis
er det dog langt fra alle boliger, hvor det er teknisk eller
økonomisk muligt at reducere støjen. Der er foretaget en
konkret vurdering af de boligområder, hvor støjen er over
58 dB. Der skal være sammenhængende bebyggelse med
mere end fem boliger og effekten af afskærmningen skal
som udgangspunkt være mindst 3 dB.
De boliger, der belastet med støj over 63 dB efter mo-
torvejen er udbygget, vil normalt få tilbudt tilskud til støj-
isolering. Det kan være boliger, hvor det ikke er muligt at
opsætte støjafskærmning eller, hvor en støjskærm/støjvold
ikke har en tilstrækkelig effekt i forhold til prisen for op-
sætning af støjafskærmningen. Støjisolering omfatter ty-
pisk udskiftning af vinduer og forbedring af facaden for at
reducere det indendørs støjniveau. Ved lydisolering bør det
indendørs støjniveau reduceres til 33 dB, som er Bygnings-
reglementets krav til indendørs støjniveau i nye boliger.
Forventet støjudbredelse i 2040 med de
forudsatte støjskærme.
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0016.png
MILjø
Miljø
Formålet med miljøvurderingen er at undersøge de
forskellige påvirkninger, som en udbygning af mo-
torvejen med nødspor kan medføre, og sikre at an-
lægsprojektet tilpasses omgivelserne bedst muligt,
så eventuelle påvirkninger på natur- og miljøforhold
undgås eller mindskes.
I miljøkonsekvensrapporten, som danner grundlag
for denne opsummering af miljøpåvirkninger, er der
foretaget detaljerede vurderinger af påvirkninger af
en lang række miljøforhold både under anlægsarbej-
det og efterfølgende i driftsfasen, når vejen er taget i
brug. Hvor det er relevant, er der indarbejdet afvær-
getiltag i projektet, som kan reducere eller undgå den
identificerede miljøpåvirkning.
De behandlede miljøforhold er beskrevet og inddelt
i disse hovedtemaer:
Befolkning og sundhed herunder støj
Landskab og kulturarv
natur og biodiversitet
Vand og jord
Læs mere detaljeret om projektets miljøvirkninger i
den samlede miljøkonsekvensrapport.
Kortlægning og vurdering
af påvirkninger
Miljøkonsekvensrapporten omfatter en be-
skrivelse af projektets påvirkninger af miljøet.
Vurderingerne er foretaget på baggrund af en
række kriterier, hvilket sikrer en ensartet meto-
de og tilgang til vurderingerne. Vurderingen af
de forskellige kriterier har resulteret i en samlet
vurdering af påvirkningsgraden, hvor ”væsentlig
påvirkning” er udtryk for den største grad af på-
virkning:
Væsentlig
Moderat
Begrænset
Ubetydelig/ingen påvirkning
Positiv
Visualisering af støjskærme ved Stationsvej.
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0017.png
MILjø
Det sikres i projektet, at der ikke sker væsentlig nega-
tiv påvirkning af overfladevand, idet vejvandet renses
inden udledning. overfladevand er vandløb og kyst-
vande, som kan blive påvirket som følge af vejanlæg-
get, idet vejvandet ledes til overfladevandområderne.
Selvom de nye regnvandsbassiner vil give en bety-
delig forbedret rensning af vejvandet set i forhold til i
dag, vil der blive etableret afværgeforanstaltninger,
der hvor udledning af vejvand sker til vandløbet
Bækkerenden.
Bækkerenden er et såkaldt målsat vandløb. Her vil
der være behov for at etablere afværgeforanstalt-
ninger på grund koncentrationerne af kobber og
zink (jf. krav i medfør af Vandrammedirektivet).
Vandrammedirektivet
EU’s vandrammedirektiv trådte i kraft i 2000 og
fastlægger mål og rammer for beskyttelsen af
overfladevand og grundvand i alle EU-lande.
overfladevand er f.eks. vandløb, søer og kyst-
vande. Formålet er, at forebygge forringelse samt
beskytte og forbedre vandområdernes tilstand og
fremme en bæredygtig vandanvendelse f.eks. ved
at reducere udledninger af visse stoffer til vand-
områderne.
I Danmark er direktivet udmøntet i Lov om Vand-
planlægning og der er udarbejdet vandområde-
planer med tilstande, målsætninger og indsatser
for arbejdet med at forbedre vandområderne. For
tiden gælder Vandområdeplan 2021-2027 og må-
let er, at alle EU-landes vandområder skal opnå
god tilstand. Der må ikke gives tilladelse til projek-
ter, som ikke er i overensstemmelse med vandom-
rådeplanerne.
Det målsatte vandløb Bækkerenden.
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0018.png
MILjø
Udbygning af motorvejen vil påvirke landskabet,
hvilket især vil komme til udtryk ved, at beplantning
fjernes langs vejen og der etableres nye støjskær-
me, der er højere og længere end de eksisterende.
Da der er tale om udvidelse af en eksisterende vej,
vurderes påvirkningerne dog samlet at være be-
grænsede. Den visuelle påvirkning som følge af støj-
skærmene afværges eksempelvis ved trælameller
og slørende beplantning og med tiden vil ny beplant-
ning indfinde sig.
nogle af de arealer der inddrages til projektet, er
§3-beskyttet natur og fredskov. Påvirkningen ved
inddragelsen afværges ved udlæg af erstatningsna-
tur og erstatningsskov.
Visse dyre- og plantearter er strengt beskyttet af
habitatdirektivets bilag IV, hvilket betyder, at artens
yngle- og rasteområde ikke må beskadiges eller
ødelægges som følge af f.eks. et anlægsprojekt. Der
er foretaget en kortlægning både ud fra eksisteren-
de viden og en række feltundersøgelser, som efter-
søger disse arter i en undersøgelseskorridor omkring
projektet. Af bilag IV-arter er der i denne kortlæg-
ning fundet stor vandsalamander og en række ar-
ter af flagermus i undersøgelseskorridoren. Mulige
rasteområder for stor vandsalamander inddrages
i mindre omfang som følge af projektet, hvilket af-
værges ved at anlægge erstatningsnatur. op til 7-8
træer, som er egnet som rasteområde for flagermus,
skal fældes. Denne påvirkning afværges ved vetera-
nisering af træer samt udpegning af erstatningstræ-
er til naturligt henfald.
Der er hidtil ikke observeret bilag IV-arten odder i
området, men da odderen er i udbredelse på Sjæl-
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0019.png
MILjø
land, kan den med tiden indvandre til området. På
grund af områdets vandløb og projektets kystnære
beliggenhed er området umiddelbart et egnet le-
vested for odder. Faunapassagen ved vandløbet
Bækkerenden, der krydser under motorvejen ved
Vemmelev, er udført, så den kan bruges af små og
mellemstore dyr og derfor også egnet for odder.
For at fremme biodiversiteten vil der på sydvendte
vejskråninger, så vidt muligt ikke blive sået græs og
egnede skrænter kan også etableres uden muld,
hvilket gavner visse vilde planter og dyr. I stedet for
græs anvendes frøblandinger med forskellige hjem-
mehørende blomstrende urter, som kan fungere som
fødekilde for områdets insekter og bier. Der vil også
ske en naturlig indvandring af områdets vilde planter.
øst for projektområdet findes marine natura
2000-områder i Storebælt. Projektet har ingen di-
rekte påvirkninger af natura 2000-områder, men kan
indirekte påvirkes gennem udledningen af vejvand.
Da rensningen af vejvandet forbedres gennem de
otte nye bassiner og projektet i øvrigt ikke medfører
problematiske udledninger af forurenende stoffer,
medfører projektet ingen væsentlige påvirkninger af
natura 2000-områder.
Natura 2000-områderne
natura 2000-områderne er et netværk af områder i hele EU,
som indeholder særlig værdifuld natur.
Det marine natura 2000 område ”Centrale Storebælt og
Vresen” ligger ca. 2 km vest for projektet og påvirkes ikke
hverken direkte eller indirekte af anlægsprojektet.
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
TRAFIKALE EFFEKTER
Trafikale effekter
Projektstrækningen mellem Korsør og Vemmelev
er en vigtig del af vejforbindelsen på tværs af lan-
det, hvilket også afspejler sig i trafikmønstret, da
trafikken er højest i weekender og ferieperioder i
modsætning til de fleste andre motorveje i Danmark,
hvor trafikken er højest på hverdage.
Trafikken på strækningen er i de sidste ti år steget
med mere end 20 procent, hvor stigningen er størst
i ferietrafikken med en gennemsnitlig stigning på
2,5 procent pr. år. Trafikmængden er størst på den
østlige del af projektstrækningen, hvor der på en
hverdag i 2023 kørte omkring 42.500 køretøjer. På
en typisk feriedag kører der 50.000 køretøjer mellem
Vemmelev og Tjæreby. Lastbilandelen på stræknin-
gen er omkring 10 procent.
Der er ikke fremkommelighedsproblemer på stræk-
ningen, men etablering af nødspor vil gøre stræk-
ningen mindre sårbar over for hændelser og øge
trafiksikkerheden.
ændringer i kapacitet på strækningen og at hastig-
hedsændringen på en strækning på lidt over en kilo-
meter ikke fører til mere trafik.
Trafiksikkerhed og uheld
Hændelser
På projektstrækningen er der registreret ni hændel-
ser i 2019 og otte i 2022. En hændelse kan dække
over uheld, tabt gods eller noget tredje og registre-
res hos Vejdirektoratets Trafikcenter på baggrund
af indberetninger fra trafikanter, politi, kameraer mv.
De registrerede hændelser på projektstrækningen
dækker primært over uheld med en eller flere biler
involverede. Samlet set har varigheden af hændel-
serne være registreret til ca. 7,5 time på et helt år
i både 2019 og 2022, hvor der i flere af tilfældene
var spærret et enkelt spor. Den tidsmæssigt værste
hændelse i perioden havde en varighed på 1 time og
45 minutter og resulterede i lukning af et enkelt spor.
Der er ingen systematik i tidspunkt på dagen eller
dagstype for hændelser.
Uheld
generelt er strækningens samlede ulykkesfrekvens
for person- og materielskadeulykker i dag nogenlun-
de på niveau med en gennemsnitlig dansk motorvej
og en smule bedre end gennemsnittet med hensyn
til personskadeulykker. Etablering af nødspor vurde-
res at kunne give fald i personskadeulykker og rap-
porterede trafikulykker.
Trafikken i fremtiden
Trafikken på strækningen forventes også at stige i de
kommende år. Trafikberegninger med Vejdirektora-
tet trafikprognosemodel grøn Mobilitetsmodel viser,
at der i 2035 vil være moderat til stor trængsel på
strækningen. Da der er tale om modelberegninger, er
der usikkerheder forbundet med fremskrivningerne.
Det er vurderet, at trafikken ikke ændrer sig som føl-
ge af projektet, da etablering af nødspor ikke giver
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0021.png
TRAFIKALE EFFEKTER
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0022.png
AREALFoRHoLD
Arealforhold
Udbygningen af motorvejen med nødspor kræver
mere areal. Dels arealer som skal bruges permanent
til selve vejudvidelsen, dels arbejdsarealer som skal
bruges midlertidigt i anlægsfasen. I forbindelse med
anlægsprojektets gennemførelse kan der også blive
pålagt servitutter, vejbyggelinjer samt ske en æn-
dring i adgangsforhold. Arealerne og andre rettighe-
der erhverves gennem ekspropriation af en uvildig
kommission - Ekspropriationskommissionen.
dingen af motorvejen. Afskærmning mod støjen kræ-
ver også arealinddragelse.
Arbejdsarealer
Permanente arealer
Til etableringen nødspor skal der bruges permanen-
te arealer, men også til ombygning af tilslutnings-
anlæggene, hvor man kører til og fra motorvejen.
Derudover er der behov for arealer til udvidelse eller
anlæg af regnvandsbassiner, som skal sikre afvan-
Udover de arealer der skal bruges permanent til
udbygning af motorvejen, vil der være behov for
midlertidigt at bruge nogle arealer under anlægsar-
bejdet. Der er tillagt et arbejdsareal langs hele ud-
bygningen, som er 5-20 meter bredt alt efter plads-
forholdene. Desuden kan der være brug for større
arbejdsarealer i forbindelse med anlæg og udvidelse
af broer og underføringer (kun ved forslag A med
gennemgående nødspor), plads til materialer, skurby
og lignende. Arbejdsarealerne vil blive brugt midler-
tidigt i typisk 2-4 år, hvorefter de leveres tilbage til
ejerne. Der betales for brugen af arealerne.
Forslag
Permanent
arealbehov
til vejanlægget
(ha)
15
14,5
Midlertidige
arbejdsarealer til
anlægsarbejder
(ha)
14
13,5
Antal ejendomme, der
berøres af permanent
eller midlertidigt
arealerhvervelse
75
70
Antal ejendomme,
der forventes
totaleksproprieret
5
5
Forslag A gennemgående nødspor
Forslag B afbrudte nødspor
opgørelse over arealbehov og berørte ejendomme.
vejdirektoratet.dk/mkv-korsoer-vemmelev
findes et zoombart kort som viser arealbehovet til udbyg-
ningen og de midlertidige arbejdsarealer.
På kortet er det muligt at søge på en adresse.
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0023.png
øKonoMI
Økonomi
Anlægsøkonomi
I aftalen om infrastrukturplan blev der afsat 700 mio.
kr. (FFL-21 indeks 197,61).
I FFL-25 indeks (256,01) svarer det til 907 mio.kr.
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger
i henhold til statens retningslinjer i ”ny Anlægsbud-
gettering” og der er på baggrund af de bereg-
nede anlægsoverslag gennemført en granskning
af anlægsoverslag, en risikovurdering og en be-
regning af de samfundsøkonomiske effekter ved
projektforslaget.
Forslag A –
gennemgående nødspor
Samlet bevilling (K2b)
1.138
Forslag B –
Afbrudte nødspor
898
Tilvalg til forslag B
ved Halsskovvej
32
Anlægsoverlag i mio. kr., prisniveau FFL-25, indeks 256,01.
Samfundsøkonomi
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så man-
ge omkostninger og effekter knyttet til projektet som
muligt - i kroner og øre, så effekterne bliver sammen-
lignelige. I beregningerne indgår bl.a. brugereffekter
i form af rejsetidsgevinster, anlægsomkostninger og
gener i anlægsperioden. Derudover beregnes effek-
ter af ændringer i uheld, støj, klima og emissioner. De
samfundsøkonomiske beregninger er foretaget med
Teresa 6.1 og følger den samfundsøkonomiske manu-
al for transportområdet.
Der er for projektforslaget regnet med åbningsår i
2030, og der er beregnet en trafikal vækst i gevin-
sterne på baggrund af modelberegninger for 2040.
Samlet set vurderes projektet ikke at være sam-
fundsøkonomisk rentabelt, da nettonutidsværdien
er negativ og den interne rente er lavere end dis-
konteringsrenten, som er 3,5 % de første 35 år, og
derefter 2,5 %.
De samlede anlægsomkostninger og gener i anlægs-
perioden overstiger de positive effekter i form af de
brugereffekter, støj- og uheldsgevinster, der er ved
projektet.
Beregningerne viser, at Forslag A gennemgående
nødspor vil give et samfundsøkonomisk tab på ca.
530 mio. kr. og Forslag B afbrudte nødspor et tab på
ca. 240 mio. kr.
På projektets hjemmeside er de nærmere forudsæt-
ninger og resultater gennemgået i det tekniske bag-
grundsnotat om samfundsøkonomi.
Forslag A
I alt nettonutidsværdi (nnV)
Intern rente
-532
1,8 %
Forslag B
-239
2,4 %
Resultat af samfundsøkonomisk beregning i mio. kr., prisniveau 2024.
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0024.png
DEn VIDERE PRoCES
Den videre proces
Høring
Miljøkonsekvensvurderingen er nu afsluttet og offentlig-
gjort og du har mulighed for at sende et
høringssvar.
Der afholdes borgermøde, hvor Vejdirektoratet vil præ-
sentere resultatet af miljøkonsekvensvurderingen.
Efterår 2023-2024
Informationsmøde primo 2024
Arbejdet med undersøgelser, kort-
lægning, berregninger og vurderin-
ger gennemføres
Høringsnotat og politisk beslutning
når den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderin-
gen er afsluttet, behandler Vejdirektoratet alle hørings-
svarene. Herefter udarbejdes et høringsnotat som sen-
des til transportministeren med henblik på en politisk
drøftelse og stillingtagen. Den politiske beslutning træf-
fes på baggrund den gennemførte miljøkonsekvensvur-
dering samt høringssvarene.
Forår 2025
Offentligørelse af
undersøgelsens resulater
• Afsluttende høring
• Borgermøde
• Mulighed for at indsende
høringssvar
Det videre forløb
Projektet herunder finansieringen er vedtaget i aftalen
om Infrastrukturplan 2035. når der er taget politisk stil-
ling og bevilget midler til projektet, kan projektet sættes
i gang - forventeligt i 2026.
Herfra skal der foretages en detailprojektering, eks-
propriation og udbud, som typisk tager ca. to år, inden
selve anlægsarbejderne kan gå i gang. Det forventes at
anlægsarbejderne herefter kan gennemføres på ca. tre
år for forslaget med afbrudte nødspor og ca. fire år for
forslaget med gennemgående nødspor.
Forår/sommer 2025
Vejdirektoratets høringsnotat og
indstilling(anbefaling) fremsendes til
transportministeren
Sommer 2025
Politisk beslutning om projektet
24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0025.png
DEn VIDERE PRoCES
Læs mere online
vejdirektoratet.dk/mkv-korsoer-vemmelev
kan du læse mere om projektet og MKV-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med bl.a. støjudbre-
delsen, undersøgte miljøforhold, arealbehov og trafikale
konsekvenser.
På hjemmesiden har du også mulighed for at indsende
bemærkninger og kommentarer til undersøgelsen i
høringsperioden.
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 176: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev, fra transportministeren
2992694_0026.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk