Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 172
Offentligt
2991067_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. marts 2025
2025-214
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
DSB’s køreplanforslag for 2026
DSB er på nuværende tidspunkt i gang med at planlægge DSB’s kø-
replaner for 2026 i både fjern- og regionaltogtrafikken og S-togtra-
fikken. DSB har således frist for at ansøge om kapacitet hos Ba-
nedanmark for 2024 den 14. april 2025.
Af denne grund er DSB’s
køreplanforslag
i overensstemmelse med bestemmelserne i DSB-
kontrakten
behandlet allerede nu.
Som bekendt er DSB’s trafikforpligtelser i
fjern- og regionaltogtra-
fikken såvel som i S-togtrafikken fastlagt i kontrakten mellem
Transportministeriet og DSB om trafik udført som offentlig service.
Med sit køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken har DSB
fremsat en anmodning om at flytte tre togafgange fra København H
til Roskilde på søndage og i stedet køre de tre togafgange fredag af-
ten, hvor der er flere passagerer.
Med sit køreplanforslag for S-togtrafikken har DSB fremsat en an-
modning om at udvide rammen for omfanget af togkilometer, der
kan omplaceres som følge af færre passagerer i ferieperioder fra
350.000 togkm. til 400.000 togkm. i resten af kontraktperioden.
Dette giver DSB øget fleksibilitet til at tage hensyn variationer fra
år til år i antallet af dage med lav efterspørgsel. Desuden vil ram-
men få samme størrelse som rammen i fjern- og regionaltogtrafik-
ken, hvor den også er på 400.000 togkm.
Begge ændringer vil være gældende i resten af kontraktperioden.
Det er DSB’s vurdering, at passagererne
samlet set vil få en bedre
trafikbetjening ved, at anmodningerne imødekommes. Dette er mi-
nisteriet enig i.
Transportministeriet imødekommer på den baggrund de to an-
modninger
om at ændre DSB’s trafikforpligtelser i køreplanen for
2024.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om DSB’s køreplanforslag for 2026, fra transportministeren
2991067_0002.png
Side 2/2
Af bilag 1 til dette brev fremgår en mere deltaljeret gennemgang af
anmodningen, herunder med de argumenter, ministeriet har lagt
vægt på ved imødekommelsen af anmodningen.
Det kan desuden oplyses, at i S-togtrafikken vil DSB i tillæg til de
kontraktuelle forpligtelser køre et supplerende morgentog Frede-
rikssund-København H, øge frekvensen i morgen- såvel som efter-
middagsmyldretiderne Høje Taastrup
København H
Buddinge
samt øge frekvens på Ringbanen fredag aften.
Endvidere fremgår det af køreplanforslaget for fjern- og regional-
togtrafikken, at DSB vil øge frekvensen i morgenmyldretiden fra
København til Kalundborg Øst (Novo Nordisk). Desuden vil DSB
øge antallet af myldretidstog på Kystbanen men ellers videreføre
standsningsmønster og rejsetider på Kystbanen. DSB indsætter
desuden en ny togafgang i myldretiden fra Nykøbing F med an-
komst til København H kl. 7.17. Endvidere vil Banedanmarks om-
bygning af Århus H også påvirke togtrafikken ind og ud af Århus i
de første måneder af 2026.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen